homofili og kristendom

Categories tanker, tro og filosofi

Homofili har vert et tabu-tema lenge, spesielt i kristne kretser, og er det mange steder enda.

Fremdeles er det også et Veldig vanskelig tema som ikke er så lett å påstå for mye om. Jeg vil ikke såre noen, men samtidig er det viktig å få frem hva som er rett og galt. 

Jeg dømmer Ingen, uansett hva de har gjort. HELDIGVIS er ikke min jobb å dømme.

Det er noe som ENORMT Mange kristne har misforstått! 


Kristne og Jesus:

Mange kristne har  gjort og sagt kjempemye dumt, og jeg støtter det ikke! Den jeg ser på som forbilde i alt, er ikke andre kristne ungdommer, pastorer, eller store evangelister, men Jesus. Han er den eneste personen som har gjort Alt rett, og heldigvis er mye av det han sa og gjorde skrevet ned slik at jeg kan vite hva som er rett.

Jesus dømte ingen av de som ikke trodde på Gud. Han tilgav dem! Han sa også i fra at det de gjorde var galt, slik at de kunne fikse på det. De han faktisk var litt mer krass mot var de skriftlerde, som fikk "kjeft" fordi de trodde at de var bedre enn andre.

Han elsker homo og hetro like mye!


Hva Bibelen sier

Det er ifølge bibelen synd med sex utenfor ekteskapet. BÅDE i homofile og i hetrofile forhold! Der alt krasjer er når Bibelen sier at homofile ikke kan gifte seg.

Det bibelen faktisk sier er:

 "Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett." 

1 Mos 2,24

Omtrent det samme står i Matt. 19.4-6. denne gangen sagt av Jesus.

 

"Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom."

3 Mos 18,22.

noe av det samme står også her: 3 Mos 20,13.

Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.

Rom 1,26-27.

I det siste verset står det om at mennene "brente i begjær etter hverandre" Det er altså ikke snakk om menn som utnytter gutter.


Kan man bli født homofil?

Det er mye uenighet om det er sant at en person kan være født homofil, les mer om det på en link til shammen sin blogg lenger nede.

Det er vanskelig å svare på dette spørsmålet. Er det i så fall slik at Gud har skapt noen homofile?Hvis dette er en "genfeil" har vel Gud også skapt folk med Downs, og anlegg for å få diabetes? 

Jeg tror at alt dette er en følge av syndefallet, på lik linje med at vi blir slitne, at det finnes krig, og at råvdyr spiser mindre dyr… 

Det var ikke Guds hensikt, men han mener nok alikevel at vi skal gjøre det beste ut av situasjonen vi er i. Om du har en dødelig sykdom vil Gud at du skal få max ut av livet ditt, inspirere andre, og hjelpe dem til å tro på Ham. Han vil at du skal tenke positivt, heller enn å grave deg ned i triste tanker. Om du aldri får et perfekt liv (hvis du f.eks. har kreft, er sliten, og har mye smerter) så vil du kunne ha mange gode øyeblikk i alle fall, og du kan bety en forskjell! Og hvis du i tillegg tror på Jesus, får du et mye bedre liv etterpå!

Noen ting kan man bare ikke leve ut. Hvis du har en tendens til å bli fort sint, til å slå, til å være sjalu, eller til å stjele, så er ikke det noe som du bør fortsette med. Det går både utover deg selv og andre, og derfor har Gud forbudt dette. Han vil at vi skal ha det best mulig. Det er det samme med homofili; så selvrealisering må av og til legges til side for ditt eget (og noen ganger andres) beste. Det er da bedre for deg å prøve å la være. Hvis du feiler har du altids muligheten til å spørre Gud om tilgivelse; og få det!


Det jeg mener

Jeg synder også, bare på andre måter. Forskjellen er bare at jeg vet at det jeg gjør er galt, og at jeg er tilgitt, mens du blir ikke tilgitt av å hevde at det ikke er noe galt i det du gjør.

Det er fullt mulig å være en god kristen selv om du er homofil. Det å være en kristen handler om å ha en relasjon til Jesus, og inneholder ikke et sett med regler du følge.

Det er heller ikke en synd å være homofil, bare homofil sex.

Hvis jeg ikke forteller noen (f.eks. en homofil) hva jeg synes er rett og galt, så synes jeg det er galt av meg. Fordi da tar jeg hans/hennes mulighet til å være rettferdige for Gud. De vet kanskje ikke at det er feil, og hva det kan koste dem. Derfor forteller jeg at det er galt å ha homofilt samleie; fordi det står det i bibelen, og fordi jeg bryr meg om de homofile!  Jeg stoler på at Gud har laget regler som får frem det beste i oss, og vil derfor følge dem.

Gud er for deg! Hvem kan da være mot deg?

Jeg er ikke sikkarpå at alt det jeg skriver er rett og riktig, men det er slik jeg har oppfattet ting. Er velldig åpen for Saklige diskusjoner og konstruktiv kritikk! Det er slik man lærer:)


Andre kristne sine tanker om homofili:

Jeg må nevne at jeg vet om mange homofile som, etter at de ble kristne, til sin store glede (og noen ganger overraskelse) har opplevd å få et virkelig godt sexliv innenfor rammene av et heterofilt ekteskap. Disse menneskene kan med hånden på hjertet si at de ikke driver med selvfornektelse eller fortrengning. De føler ikke at noen har presset dem til noe som helst, men at Gud har forvandlet dem som mennesker. For dem har en konsekvens av å bli født på nytt, vært et genuin endring i retningen på deres seksuelle legning.  

Forrige avsnitt er skrevet av Adrian Holloway. Resten av denne teksten hans ligger på bloggen desired.blogg.no. Der er det også et kjempebra innlegg om dette tema.

Shammen hadde et flott innlegg om homofili, som er mer omfattende enn mitt, så hvis dette er interessant besøk denne siden! Jeg har også brukt mye av dette som inspirasjon, som du kan se:)

hvis dette ser ut som SKREMMENDE STORE MENGDER TEKST, kan det være en fordel å besøke bloggen til Maria som har formidlet noe bra om dette tema på en KORT OG GREI måte.

44 kommentarer

44 thoughts on “homofili og kristendom

  1. Veldig interessant å lese! Min egen mening er jo da at mennesker må få leve på den måten som gjør dem lykkelig, men på den andre siden føles ikke homofili som noe.. naturlig. Men hey! Er det det som gjør dem lykkelige..
    Tusen takk for at du oppfylte ønsket mitt, har lurt på dette lenge !

  2. En lovsangsleder i menigheten min er homofil, men han mener at det er galt i Guds øyne å leve ut dette (i et partnerskap, homofil sex), og har derfor valgt å leve i sølibat for Jesus til han (evt.) forelsker seg i ei jente. Det står det ganske respekt av, vil jeg si.

  3. Jeg har hatt analsex med opp til flere gutter, dette som er så deilig, hvorfor er dette en synd egentlig? Jeg blir en mer lykkelig person av dette enn av fornektelse og bortforklaringer. Det å i det hele tatt påstå at man kan vende seg av med homofili, og med hånda på hjertet si at man er på rett vei, den heterofile vei, er absurd. Du forstår vel at disse mennene har det fryktelig?
    At det er en synd med sex med det samme kjønn er håpløst diskriminerende. Man skal ha lov til all form for seksuell eksperimentering; religiøse regler for hvilket hull man skal stappe den i er helt på trynet.
    Dypt såret av ditt krenkende innlegg.

  4. Frank: Trist at du ble såret, som sagt ønsker jeg virkelig ikke å såre noen, men er det ikke litt rart å bli såret når jeg skriver hvordan jeg har tolket bibelen; den har vert skrevet kjempelenge. Når det gjelder mine meninger, er de de samme som jeg får ut i fra bibelen fordi jeg tror på en Gud som har laget regler for hvordan vi kan ha det best mulig. Hvis alle skulle ha laget sine egne regler, hadde verden blitt et grusomt sted, og det er det mange steder og for mange personer også fordi folk tar valg etter egen vurdering. Vi trenger retningslinjer, og hvem kjenner vel bedre disse enn han som skapte oss?
    Noen homofile kan helt tydelig vende seg bort i fra homofili(bare les Marias kommentar) og være lykkelige. Dette er nok mye vanskeligere for andre, men jeg tror at Gud vil hjelpe dem som søker ham.

  5. Veldig bra Ingrid:D
    Vi vil alltid risikere å såre noen..men vi gjør dem en bjørnetjeneste med å holde dette skjult for dem! Det er viktig at sannheten kommer frem..og den legger vi frem i kjærlighet..fordi vi bryr oss..ikke for å fordømme..

  6. Må egentli sei mæg litt eni me Frank(længre oppe i komentaran). Æg he aldri lest bibelen ellar någe, mæn æg føle sjøl(å dettan ska ikkje nævnast :P) at æg kjænne Gud, å at alt han vil, e at mi ska ver lykkelige, å jælpa andre me å oppnå lykke. ALLE SAMMEN. Føle litt at dæn måden du tænke på andre legninga ænn di ega bli feil, å e æijn a gronnan t at så mange homoa tege avstann fra kristendommen. D e sånn fålk tænkte før i tia, då di ikkje visste ber.
    E ellars kjempekjempe gla i du! ;D <3

  7. benita:Ja, gud vil at vi skal være lykkelige, men tror du at vi blir lykkelige hvis vi ikke kommer til himmelen? Derfor vil han advare oss… Bibelen er en bok som Gud har skrevet gjennom mennesker, og den passer til alle tider. Innholdet går ikke “ut på dato” fordi det er slik vi bør leve. Ingen kan fullt ut forstå Gud, men det går an å kjenne deler av hans vilje, og Det kan iallefall jeg best vite ved å lese hva som står bibelen at han har sagt og gjordt da han skjelden henvender seg direkte til meg;)

  8. Jeg mener du kan følge bibelen selv, og selv unngå homofili, og heller komme med dine egne meninger og synspunkt angående andres homofili. Du virker nesten hjernevasket, og ikke i stand til å ta en god vurdering fra eget standpunkt. Hvis du får et spørsmål, skal du ikke lete i bibelen etter fasiten. Man skal være i stand til å svare selv på hva man mener og syns, og hvis du selv er hetero, er det ikke en synd å ha egne meninger om homofili. Det å redde meg fra helvete i kjærlighetens og godhetens tro er ikke noe jeg selv ønsker. Det er få ting som skaper så mange selvmordstilfeller som ”Gay Camps” i USA der kristne homofile blir sendt på kristne leirskoler, for å vende seg av med homofilien. Hvis det mot alle mine forventninger skal vise seg å være himmel eller helvete, kommer jeg til å ha levd uten anger. Jeg tror ikke guds mening er at en persons seksuelle legning forårsaker himmel eller helvete. Bibelen har i alle århundrer blitt tolket forskjellig av forskjellige mennesker, og hvis jeg spør en person om et seksuelt homofilt forhold sender deg til helvete; skal ikke denne personen måtte finne frem Bibelen, tolke og tenke seg til om det er rett eller galt. Det er et svar man finner i seg selv. Hvis man blir lykkelig, glad, og lever et fint liv i et sunt homofilt forhold, mener jeg at det ikke er en synd. Homofili er ikke en sykdom man kan helbrede, homofili er en legning man ikke kan forandre på. Bibelens regel er at et rumpehål sender deg til helvete og en fitte sender deg til himmelen.
    Vær så grei nå og ikke kom med flere ”sannheter” fra bibelen om hva som er ”rett og galt” i hver ens tolkning av Bibelens ord. Jeg tror ikke jeg får et selvstendig svar, jeg tror jeg får nok en tolkning fra Bibelens side, nok en slavisk mening man ikke tørr å forandre på i gudsfryktighet.
    Jeg vil heller være en glad homo enn en skaphomse med et kristent heterofilt forhold som ”cover”. Man kan forandre utsiden, men homofile kan ikke forandre innsiden. Gud har skapt meg som homofil, det er ikke for å se om jeg kan leve et heterofilt liv. Har Gud skapt meg for at jeg skal leve i synd? Det virker ulogisk. Har Gud skapt meg for at jeg skal vende meg av med min homofili? Det virker ulogisk. Ble jeg født Hetero? Det tviler jeg på. Gud har skapt meg homofil for at jeg skal leve som en homofil, og jeg akter ikke å leve alene.

  9. Jeg er helt enig med Frank. Det er bra du forklarer hvordan det skal være. Kan jeg få nummeret ditt btw?

  10. Hei!
    jeg lurer på om du kan svare meg på et par spørsmål?
    3 av mine venner er homofile, men ingen av dem har noen kjæreste. tror du de er iteresert i meg?
    er ikke helt sikker på hva jeg selv er, og lurer litt på hvordan det er å være homo.
    siden du skriver så pent, så lurte jeg på om du hadde noe peiling på dette?
    Jeg er selv kristen men lurer på om jeg også bør bli sølibat.

  11. Jeg er også homofil, men har ingen problemer med å praktisere kristendommen i tillegg. Jeg blir alltid sittende alene i kirken, men jeg er blitt vant til det. Faktisk så tror jeg at Gud velger å bruke mer tid på meg da. Jeg må si meg veldig enig med Frank, og håper du nå klarer å komme med noen av dine EGNE meninger og ikke bare ramse opp hva bibelen forteller!
    Petter er tydeligvis også enig, men vil si det er noe usaklig av han og komme med utspillet: Bloggen din SUGER!

  12. Vil også henvise til 3. Mos, 18.29 “For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk.”
    Derfor mener jeg at man skal ta avstand fra Bibelens synspunkt på homofile; Bibelen har alltid hatt inhumane regler for hva som skal skje med homofile. Hvis du mener at alle som gjør ”slike avskyelige gjerninger”, som å ha sex med det samme kjønn – skal utryddes, mener jeg at du er et grusomt menneske. Hvis du ikke mener dette, er du ikke enig med hva Bibelen sier om homofili. (” For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk.” – Dette kan ikke mistolkes! )Og da må du komme med din helt egne mening som tar avstand fra hva Bibelen sier.
    Hvem nå enn Petter er, har jeg ikke tenkt å dele nummeret mitt. Det er tydelig at du er useriøs. Ingrid får svare dere andre, jeg er bare ute etter hva Ingrid står for når hun skriver og forklarer seg slik som hun gjør.

  13. Frank: Jeg er en kristen, og går derfor ut i fra Jesus i mine meninger. Det meste jeg vet om Jesus har jeg i fra Bibelen, og derfor bruker jeg den til å begunne mine synspunkt. Det er ikke sikkert at jeg tolker alt rett. Og er åpen for diskusjoner, prøver ikke å dømme noen! Jeg synes at homofil og hetrofil er like mye verd, like gode venner osv.
    Grunnen til at jeg søker svar i bibelen er ikke at jeg er hjernevasket, men at jeg har opplevd at Jesus finnes, og jeg stoler på Ham. I forhold til himmel og helvete, så tror jeg at det er mulig å komme til himmelen selv om du er homofil, men det er like fullt en synd for Gud.
    For å svare på din antydning, og ?anonyms? spørsmål, så tror jeg ikke at homofili er en sykdom. Det KAN være medfødt(mener noen forskere) og det var Da jeg mente at det kunne være en virkning etter syndefallet, slik som sykdommer er(beklager for at dette kunne mistolkes; jeg var ikke klar nok med hva jeg mente).
    Du må gjøre ditt eget valg. Innlegget mitt var ment som en veiledning for dem som har lyst til å leve etter bibelen, Du velger selv hva du vil.
    Bjørn ove: Jeg har ikke peiling, kjenner verken deg eller dine venner. Jeg vet heller ikke noe om hvordan det er å være homofil(noe jeg heller aldri har hevdet). Skrev som sagt blogginnlegget mitt for å klargjøre hva jeg har fått ut av det bibelen sier.
    Frank: Dette verset står i gamletestamentet. Mosebøkene beskriver Jødenes regler og lover: IKKE de kristnes! Gud sendte Jesus for at han skulle redde oss. Han har gjort slik at det ikke lenger er dødsstraff for masse synder(utryddes=dødsstraff), Når vi tror på ham, blir vi rettferdige ovenfor Gud!
    Jeg vet ikke alt, men prøver å skape meg oppfatninger på grunnlag av det jeg mener er rett. Når jeg bruker bibelen i stedet for mine egne meninger noen ganger, så er det fordi jeg ikke helt har bestemt meg for alle detaljer i hvordan jeg står: Synes det er et veldig vanskelig tema! Jeg har uansett gjort et valg om å tro på det som står i bibelen; altså er det de meningene jeg bruker, i tillegg til meningene til noen av vennnene mine, og folk jeg stoler på.
    Beklager virkelig for at dere ikke liker meningene mine, men jeg håper at dere kan respektere mitt valg om å tro på bibelen, slik jeg respekterer at dere velger å ikke følge bibelen!

  14. Når det gjelder min personlige mening om homofile, så er de som alle andre mennesker. Like koselige, like mye verdt å bli kjent med, like interessante, og like mye verd. De gjør også like mye galt som et hvilket som helst annet menneske, meg inkludert.

  15. Jeg har ikke nevnt det i dette innlegget, men det stemmer det;) Han blir verken tvunget til å være kjæresten min, eller til å ikke ha sex med meg. Det er noe vi har blitt enige om, og begge mente det samme også før vi ble sammen. (Greit å treffe en gutt med like verdier!)
    Det er forresten mange kristne par som ikke følger dette også. Det er et personlig valg. Jeg kjenner også ikke-kristne par som velger å vente med sex. Kristendommen dømmer ikke, den gir retningslinger og Befrir!

  16. Eg har lyst til å kommentere en del av utsagnene som eg kommet her:
    “Jeg har hatt analsex med opp til flere gutter, dette som er så deilig, hvorfor er dette en synd egentlig?”
    Er ett utsagn av Frank her oppe. Om synd ikke var fristende..hadde vi hatt det veldig enkelt. Fristelser er nettopp fristelser fordi at det er noe som er fristende…Da synden kom inn i verden ble alt snudd på hode..ingenting er som det egentlig skulle vært..tanker,følelser og begjær som vi måtte ha..er ikke logiske..Vi kan kjenner oss oppriktig tiltrekt både fysisk og psykisk av mennesker av samme kjønn..eg sier ikke at eg ikke tror at det finner oppriktige homofile..det gjør eg..men…det er veldig viktig å forstå at dette var ikke slik Gud skapte oss til å leve..
    “Du forstår vel at disse mennene har det fryktelig?”
    sier han også…og det forstår eg…kanskje eg ikke kan si at eg forstår fullt ut..siden eg ikke er i den situasjonen selv..men eg forstår at dette er ett tema som er mer komplisert enn at vi bare kan tvinge noen til å leve i sølibat eller i ett hetroseksuellt forhold..Eg hadde hatt det helt forferdelig om noen sa til meg at det var synd å leve i parforhold med mannen som jeg elsker…så eg kan til en viss grad sette meg inn i det. Men det er viktig for meg å få frem at vi har med en stor og hellig Gud å gjøre..og det er viktigere for meg hva han mener..enn hva verden mener..Eg har ting i mitt eget liv som eg har måtte ta avstand for..fordi eg vet at det ikke er etter Guds vilje..Det er også viktig å vite at Guds vilje er GOD..Gud er bare god..og han elsker homofile..virkelig..han elsker alle mennesker..og han vet bedre enn noen hvordan vi er skapt til å leve..nettopp fordi han har skapt oss…det er logisk!! Det er helt tydelig i bibelen at homofili er feil..tar vi bort det..tar vi ikke Gud seriøst.
    Synd skiller oss fra Gud..om du lever i synd..så setter du selv opp ett skille mellom deg og Gud..Gud går aldri fra deg..men det er du selv som beveger deg bort ifra han når du gjør ting som er imot hans vilje..

  17. “At det er en synd med sex med det samme kjønn er håpløst diskriminerende. Man skal ha lov til all form for seksuell eksperimentering; religiøse regler for hvilket hull man skal stappe den i er helt på trynet.”
    Skjønner at folk kan føle seg diskriminert..Vi sier jo til en hel gruppe mennesker at de ikke kan få leve ut sin legning..så på en måte kan det ses på som diskriminering..helt klart…men det er viktig å se motivene til folk..før du forhåndsdømmer..sann som eg kjenner Ingrid utifra bloggen hennes…så er hun ikke en som diskriminerer…det er heller ikke eg…Eg ønsker virkelig å innkludere alle..med hånden på hjetre…men det ville vært hyklerisk av meg å si at det dermed er greit å leve som homofil…når eg vet hva Guds ord sier om det. Eg bryr meg om homofile..og eg ønsker virkelig at alle skal få bli kjent med Gud..i sannhet..eg ønsker ikke å lure noen til å tro at det de gjør er greit..når det i virkeligheten skiller dem fra Gud…at eg sier dette er IKKE for å diskriminere…det er i kjærlighet eg skriver dette..eg sier sannheten..slik som den er..uten å skjule noe for dere..
    “Må egentli sei mæg litt eni me Frank(længre oppe i komentaran). Æg he aldri lest bibelen ellar någe, mæn æg føle sjøl(å dettan ska ikkje nævnast :P) at æg kjænne Gud, å at alt han vil, e at mi ska ver lykkelige, å jælpa andre me å oppnå lykke. ALLE SAMMEN. Føle litt at dæn måden du tænke på andre legninga ænn di ega bli feil, å e æijn a gronnan t at så mange homoa tege avstann fra kristendommen. D e sånn fålk tænkte før i tia, då di ikkje visste ber.”
    Fikk veldig lyst til å kommentere denne meldingen…Hvordan kan du si at du kjenner Gud når du aldri har lest i Bibelen?? Bibelen er en bok som Gud har gitt til oss nettopp for å bli kjent med ham..nettopp for at vi skal forstå hans tanker..hans veier..som ikke er våre veier og våre tanker…som det står i Bibelen. Å si at du kjenner en Gud..som går på tvers av den Guden som Bibelen forteller om..kan ikke eg ta seriøst. Beklager

  18. ” Du virker nesten hjernevasket, og ikke i stand til å ta en god vurdering fra eget standpunkt. Hvis du får et spørsmål, skal du ikke lete i bibelen etter fasiten. Man skal være i stand til å svare selv på hva man mener og syns, og hvis du selv er hetero, er det ikke en synd å ha egne meninger om homofili. ”
    Denne påstanden er eg totalt uenig med. Det er nettopp i Bibelen vi finner fasiten..fordi Bibelen er GUDS ORD! Og som kristne må vi rette oss etter hva GUD sier..ikke etter hva som kan kjennes følelses-messig eller logisk riktig for oss..
    “Jeg tror ikke jeg får et selvstendig svar, jeg tror jeg får nok en tolkning fra Bibelens side, nok en slavisk mening man ikke tørr å forandre på i gudsfryktighet.”
    Jeg vil si meg imponert over Ingrid som har større Gudsfrykt enn hun har menneskefrykt. Det er mye viktigere hva Bibelen sier og hva Gud sier enn hva sammfunnet lærer oss at er riktig. Sannheten i verden/samfunnet er relativ..noe er sant for meg og noe er sant for deg…og den skiftes fra år til år..Sannheten i Bibelen står frast..til evig tid..Bibelen er bruksanvisningen for hvordan ting egentlig skal være..det er det mest logiske vi har. Gud har skapt verden..det er LOGISK at han vet best hvordan den skal drives..derfor retter eg meg mye heller etter hva Bibelen lærer meg, enn hva samfunnet vil dytte på meg av meninger.

  19. “Gud har skapt meg som homofil”
    Det er eg ganske sikker på at han ikke har. Men at du er født homofil..skal eg ikke benekte..men eg har nevnt tidligere..at verden er kommet i ubalanse..pga synden som er kommet inn i verden..Eg og kjenner på følelser og begjør for ting eg ikke skulle hatt..Dette er ikke logiske følelser..men en konsekvens av at verden er underlagt synden..
    “så homofili er altså en sykdom på lik linje med downs syndrom og kreft?”
    Det er ikke en sykdom..men det er følelser og begjær..som ikke hører til slik som Gud skapte oss..men som er kommet inn ved synden..
    “Jeg er også homofil, men har ingen problemer med å praktisere kristendommen i tillegg. Jeg blir alltid sittende alene i kirken, men jeg er blitt vant til det. Faktisk så tror jeg at Gud velger å bruke mer tid på meg da. Jeg må si meg veldig enig med Frank, og håper du nå klarer å komme med noen av dine EGNE meninger og ikke bare ramse opp hva bibelen forteller!”
    Jeg tror at ved å bruke mye tid med Gud alene kan Gud gjøre mye i deg..absolutt. Men kommentaren din på slutten..om at hun ikke skal ramse opp hva Bibelen sier…er usaklig..det er jo Bibelen vi tror på som kristne!! Hvorfor i all verden skal hun ikke da komme med hva Bibelen sier om homofili??
    “Hvis du mener dette, mener jeg at du er et grusomt menneske. Hvis du ikke mener dette, er du ikke enig med hva Bibelen sier om homofili. (” For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk.” – Dette kan ikke mistolkes! )Og da må du komme med din helt egne mening som tar avstand fra hva Bibelen sier.”
    Vi tror på Bibelen..det er jo nettopp derfor Ingrid prøver å ta opp ett så viktig tema som dette. Det vil komme en dag..hvor Gud skal dømme verden..Homofili er noe som er med på å skille deg fra Gud..Vi prøver så godt vi kan å advare..i kjærlighet…dere ser virkelig ikke motivene våre for å si dette..det er mye verre med dem som tror på akkurat det samme som oss…men som aldri sier noe om det…Hva ville du gjort? Hvis du står å ser på at det brenner i kjelleren..hvor det befinner seg mange folk i huset?? Ville du ikke sprunget inn for å advare dem? Og få dem ut av huset?? Dette er hjertet vårt bak det vi gjør..ikke for å fordømme..men fordi vi bryr oss!!

  20. I og med at jeg ikke er Kristen, og at dere tydeligvis ikke tenker utenom Bibelen, er det ikke et tema som er oppe for diskusjon. Jeg VET med meg selv hvor fryktelig det hadde vært å prøve å forandre på hvem jeg er, og det har jeg ikke tenkt å gjøre. Men siden vi alle har så totalt uforenelige syn på hva som er rett og galt, tror jeg ikke det er noe potensial i å diskutere det.
    Å ”advare” meg mot hvor farlig det er å være homofil; er virkelig ikke noe jeg trenger å hørre, siden jeg ikke frykter et helvete, eller en Gud. Jeg skal ikke prøve for hardt å gå inn i eventyrboka deres, jeg vet ikke hva jeg snakker om hvis jeg prøver å sitere Bibelen, og jeg har 0 planer om å lese den.
    Bibelen inneholder mange flotte leveregler som gjør de fleste til gode mennesker, og mange råd for hvordan man skal behandle folk. Hvis man ikke bryr seg om grusomhetene, mytene og eventyrene, er det mye fornuftig. Følger man de 10 bud er man jo en over-gjennomsnittlig bra person, men jeg angrer ikke en plass på å ha funnet mine egne leveregler. Jeg ser på meg selv som en bra person, følger stort sett den gylne regel, og synder daglig – uten anger. Jeg kjenner ikke en plass at jeg må be om tilgivelse, for å si det sånn.
    Jeg tror en helhjertet Kristen homofil hadde hatt mye mer å diskutere med dere. Jeg er en stolt homofil ateist, og reagerer bare på hva religionen deres sier.
    Det blir nesten det samme som om hvis jeg prøver å fortelle dere at det ikke er en Gud, som om dere prøver å fortelle meg at det er en Gud. Vi tror like sterkt på hver våres ting.
    Hvis dere sier selv at dere ikke vil annet enn å fortelle homofile om hva Bibelen, Kristendommen og Guden deres sier om akkurat det å være homofil, er det vel ikke noen vonde følelser bak det dere tenker og gjør angående homofile.
    Bare gjør meg den tjenesten og ikke prøve å snakke fornuft i en homofil som ikke er kristen, det skaper bare irritasjon, vonde, fornærmede og sinte følelser. (Tro meg, det er ikke noe vi vil høre). Hold Kristendommen for dere selv =) Da gjør dere alle en tjeneste. Trenger man noe å tro på, oppsøker man det det er å tro på. Nå snakker jeg for meg selv, ikke kom med motargumenter som sier at det er mange personer som trenger å høre om Kristendommen, som kanskje kan bli Kristne, som kan få livet forandret, som kan treffe Gud gjennom dere. Jeg tror ikke på det, ikke fortell meg om det.
    Kanskje finner dere et par dere klarer å vende til å bli Kristne, og heterofile; men jeg er ikke en av dem.
    Jeg var ute etter meninger uten påvirkning fra Bibelen, jeg forstod ikke at dette ikke lot seg gjøre før jeg startet debatt. Dere lever bokstavelig talt etter hva Bibelen sier, etter beste evne, og det påvirker meningene, tankene og standpunktene deres i så stor grad at det ikke kommer fra deres eget u-påvirkede hjerte.
    Det er deilig å være en god person, og en Ateist 🙂
    Kos dere med Kristendommen, misjonen, advarslene, reglene, lovene, konsekvensene, syndene, Bibelen, Gud og Jesus, jeg ønsker ikke å være en del av det.

  21. Er helt enig med at dette ikke går an å diskutere utenom at Bibelen blir innkludert for vår del..dermed blir det vell meningsløst for dem som ikke tror på Bibelen. Som du også sier..en helhjertet kristen homofil har nok mye mer å si i denne debatten..
    Det hele må jo ha sitt utgangspunkt i en tro på Gud..om du ikke har den er det heller ingen vits i å ta hva Bibelen sier seriøst. Men den inneholde mange gode leveregler som alle kan forholde seg til som du sier..landet vårt er faktisk bygd opp på bibelens leveregler:)
    Det er ingen tvil i mitt hjerte om at du er en bra person!..Det må eg få sagt!!
    Når du skriver at vi skal holde kristendommen for oss selv..så skjønner eg godt hva du mener..men min hensikt er ikke å gå rundt å dømme mennesker og legge en hel haug av regler på dem..Eg ønsker at mennesker skal få møte Gud..som jeg tror på og har erfart at finnes..men eg ønsker på ingen måte å presse ham på noen..så eg deler den bare med folk som vil høre:) Og når det gjelder homofili..så er det meningsløst som sagt tidligere..å gå i en debatt med en som ikke tror på Gud..eller som tror på Bibelen.
    Eg kommer ikke til å fortelle deg om noe som helst som du ikke vil høre..og eg respekterer ditt standpunkt.

  22. eg lure bare på om gud e den samme i gt å nt å om det derfor e “din” gud som he jidd jødane det fårferdeliga syne på homofile som dei he? steining o.l.

  23. Frank:Enig med shammen, det er ingen vits i å diskutere om noe du/dere ikke tror på, men mitt poeng var å få frem mitt synspunkt, og andres! Selv om vi ikke blir enige, så skader det ikke å forstå hverandre!
    Marius: Gud er for alltid den samme. Det er mange ting jeg ikke forstår om hvordan Gud var i GT, for han virker så forandret i NT! Jeg tror uansett at han gjorde det som var best for menneskene. Også i GT fantes det tilgivelse! (eks: david, som fikk en mann drept fordi han ville ha kona hans. Senere anget han, tilstod for Gud, og ble tilgitt.)
    Noen ganger trenger mennesker retningslinjer…

  24. Ingrid og shammen: Dere er utrolig flinke til å skrive og forklare. Jeg bir nesten helt matt 🙂
    Det er såå bra! Stå på, vær frimodige!

  25. retningslinjene e jo å dræba homofile ifølge gt. å uansitt kor annarledes gud e i nt så e det jo som å tilje hitlar….åsså tilbe an.. syndefloden, bok of job (der gud å satan e heilt fårferdelige me ein som faktisk tru), åsså he du moses historien der gud dræbe alle di fystefødte i fålke te faraoen fårde han e sure på faraoen.. gud e ett monstar! rekne me att eg ikje trenge slå opp i gt får å visa kor di her greiene står? e ganske allment:P

  26. Gud er den samme i dag og i går..ja til evig til står det faktisk..så han er den samme Guden nå som han var i GT. I GT for vi se den hellige siden ved Gud. Gud tåler ikke synd, er adskillt fra synd faktisk. Og når synden kom inn i verden..så ble hele verden adskillt fra Gud..han tålte oss faktisk ikke..pga synden..og vi var alle dømt til å være fortapt. Men nettopp fordi han allikevell elsker oss så høyt..satte han igang en redningsaksjon..og det er det hele GT handler om..hvordan Gud utvelger først Noah, så Sems ætt..så Abraham til å bli far for Israelsfolket..så må Israelsfolket renses gjennom en lang prosess før de kan komme inn i det hellige landet Israel..og der forberedes de på å ta imot Messias..som de forventet at skulle være en stor og sterk kongelig kriger..men som var en fattig gutt ifra Nasareth..på grunn av at Jesus ikke var slik som de fleste hadde tenkt seg at han skulle være..og fordi han sa at han var Gud selv..som de også ikke klarte å godta..var det mange som forkastet ham..men det viste Gud at kom til å skje..og da Jesus hadde levd ett helt liv uten å utføre en eneste synd verken i ord, tanke eller handling…tok han all straffen vi skulle hatt..hver og en av oss…alle syndene vi noen gang har gjort og noen gang kommer til å gjøre..all sykdom…alt sammen..tok han på seg..da han ble torturert til det uigjenkjennelige, for så å bli hengt opp på ett kors som var den verst tenkelige måten å dø på på den tiden…han ble forlatt av Gud sin far..som vendte seg mot ham som en dommer…ALT dette gikk han igjennom..for deg..GUD gikk igjennom dette for deg! Helt siden syndefallet har Gud jobbet med en frelsesplan..hvor han hadde deg i tankene. Det er derfor vi sier at det er ingen vei til Gud utenom Jesus..fordi vi er full av synd..så Gud tåler ikke oss..vi kan ikke komme til himmelen uansett hvor snill og god vi er..selveste Mor Theresa kan ikke komme til himmelen..uten at hun først tok imot Jesus. For Jesus har tatt den straffen som vi skulle ha..og når vi tar imot han..tar vi imot hans rettferdighet. Alle tingene du nevner..om de fæle tingene som skjedde i GT handler om hvor hellig Gud er..og det var nettopp derfor Jesus gjorde det han gjorde!

  27. VELDI BRA INGRID:)
    utrolig bra skrevet innlegg:) jeg støtter dine meninger 100% jeg har ikke lest alle kommentaren du har fått da det var veldig mange og veldig lange.
    OK, dere som mener Gud er et monster i følge GT, vet dere? det tenker jeg også av og til. men man må tenke på at det var under loven. altså før jesus kom til jorden for å ta alle syndene våre på seg. NT er nåden, altså etter jesu død og oppstandele. det er nå vi kan be Gud om tilgivelse for våre synder! I GT fikk folkene også tilgivelse, men da måtte de ofre alt etter hvor store syndene var, det slipper vi nå!
    Ok, etter min mening er homofili synd. det å lyve er synd, det å stjele er synd, det å drepe er synd. for gud er alle syndene like store! For å begrunne ingrids(?) påstand om at tidligere homofile har blitt hetrofile etter at de ble kristene frivillig uten selvfornektelse, vil jeg sette på lik linje med en morder som drepte før, men miste trangen til å drepe etter han har blitt kristen! altså, vi prøver å lavære å synde når vi blir kristne! det handler ikke om hvor mye vi kan synde, hvor langt vi kan trekke grensen og fortsatt være kristen, men hvor tett vi kan holde oss til Gud! Vi skal ha en trang til å prøve å bli mer like jesus, ikke hvor mye vi kan gjøre galt og alikevell være kristen! tenker du slik, har du allerede tapt!
    Frank: Dette er min mening UTEN å begrunne mine meninger med bibelvers!
    jeg er den personen som ikke er så glad i å sette meg ned å lese timesvis i bibelen og studere og tolke. av og til har jeg og ingrid noen bibel diskusjoner, og helt ærlig, jeg har ikke en sjans. jeg kan ikke ramse opp at det og det bibeleverset står der og der. jeg kan johannes3,16 og thts it omtrent. jeg liker mye bedre å ta meg en tur ut i naturen med hunden min, å lovprise ham for at jeg får oppleve noe så fantastisk. jeg snakker med gud på disse turene, og han åpenbarer ting for meg som gjør meg sterkere i troen. han lover meg ting som faktisk GÅR i oppfyllelse!
    Stå på Ingrid! Glad i deg!

  28. Monica, mener at det å drepe å lyve er det samme som å være homofil.
    Dere pinsevenner er så trangsynte, at det ikke er mulig. skaff dere et liv.
    men for alle oss andre, så håpr vi at dere brenner i helvete på en varm dag.
    Ta med dere den oppdikta “regelboka”.

  29. gud ska vær allmekti, vett någen her kå det innebære? det vil sei att ALT vont gud he gjort e 100 prosent unødvendi får han. gud kan knipsa åsså e verden akkoratt sånn så gud vil ha an. eg ser muligheden får att gud fins, men eg nekte å tilbe ett monstar.

  30. jesus e ein av di posetive tingan me gud,go jesus! (hvis han he eksistert, det vett ikje eg) men igjen, gud ska vær allmekti, åsså ofre han sønnen sin på pur faen-.- det e ondt!

  31. Gud e allmekti, ja, men han tolle ikje me fri vilje, derfor må han gjør d på ein måde som flest muli folk forstår. Dar e forresten ingen uenihed blandt forskara om at Jesus he eksistert, bare om han va Guds sønn ellar ikje…
    Gud vil ha d sånn at me frivilli kan komma t han. D hadde d ikje våre hvis han hadde skapt åkke 100% gode! Menneska e menneska forde di he både gått å ondt i seg, å vett forskjell på d(i motsetning t dyrane) Hvis han hadde endra menneska, så hadde di ikje vert menneska mer! D e jaffal sånn eg ser d.
    Eg kan ikje øvebevisa deg om at Gud e go, men GT e ganske annarledes når du får heile sammenhengen om koffor ting bli jort. Gud e barmhjertig, Å rettferdig! Eg he fått bevist at Gud e goe forde han he jort goe ting for meg å vennan mine… Å når d jelle at han ofra sønnen sin, så va sønnen frivilli, å si han ikje hadde synda, så sto an opp ijenn!

  32. kå e rettferdi me å få jøda te å dræba homofile? ellar å testa truo te job? ellar å dræba di fystefødte når faraoen ikje adlyde han? ellar å åfra sønnen sin?

  33. D va menneska som drepte Jesus, ikje Gud, men han lot d skje av kjærlihed t åkke menneska.
    Loven sa at d va synd å praktisera homofili, men når Jesus fant ei dama så hadde synda på ein lignane måde itte bibelens synspunkt(hu hadde hatt masse menna så hu ikje va gift me) Då sa jesus: Den som e skyldfri kan kasta den fusste steinen. Han seie allså at di ikje he rett t å dreba, si di ikije e bere sjøl.
    Testa truo t Job va nok velldi vikti. Når han klarte alle “testane” samla han skatta i himmelen, så d så fint kalles. Han får d allså mye bedre når han he klart å tru på Gud, sjøl når d e vanskeli. Han hadde allerede prøvd masse ting me Farao, men ingenting fonka. Den einaste måden han konne frigjør folke va å jør detta. Gronnen t at d va så vikti va at Jødane måtte vær frie forde di Jesus sko vær jøde. Alt va forutsagt, å planlagt t minste detalj. D e umuli for åkke menneska å forstå koffor Gud jør alt d an jør. D hadde ikje vert serli guddommeli hvis me konne forstå d..

  34. Hei Ingrid!
    har du fått deg noe pikk? 😉 svar meg ved første anledning.
    din trangsynte fittefaen.
    brenn, brenn, brenn………….

  35. Hvem er det som bruker mitt navn på dette viset???
    er veldig dårlig gjort.
    håper du ikke blir lei deg ingrid.
    det fins mange dårlige mennesker i verden, å det er slike som må bli frelst av Gud.
    Dette skal vi gjøre sammen ingrid. håper du er med meg, jeg støtter deg fult ut i alt det du skriver.
    bibelen er Guds ord, og det skal vi følge. 🙂

  36. Geir Olav: “Den” som har brukt navnet ditt, har tydeligvis også brukt IP-adressen din… Du kan kanskje selv eliminere deg frem til hvor mange som har sneket seg inn på pcen din i det siste.
    Jeg ser på alle mennesker som like gode/dårlige. Både de som er frelst og ikke, forskjellen er bare at vi er tilgitt av Gud…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *