The Holy Bible

Categories tanker, tro og filosofi

har skrevet før om mitt syn på bibelen; ligger under tanka og filosofi på sidemenyen over kategorier, inlegget heter Historie vs. Samfunnsfag/Kristendom vs. Livet med Gud. eller du kan finne den under september i arkivet.

Jeg har nå begynt å lese bibelen. Jeg har jo lest I bibelen ganske lenge, men nå skal jeg altså begynne å lese den systematisk! Det er utrolig frustrerende når folk kommer med stykker og deler av bibelvers for å anklage Gud eller kristendommen, og jeg ikke kan svare, eller forklare hva jeg tror at det egentlig betyr. Mange vers i bibelen virker brutale eller meningsløse når de ikke sees i sammenheng. Derfor vil jeg lese igjennom bibelen, så jeg iallefall har en ide om det som står der, og kan vite hva jeg faktisk hevder å stå for; jeg har alltid sagt at jeg tror på det som står i bibelen, men antagelig aldri lest alt; ganske tynt egentlig; nå var det kanskje min tillit til Gud og medkristne som gjorde at jeg kunne si dette, men det er viktig for meg å også ha lest det selv. Begynte i dag, og er nå kommet til første mosebok kap. 20! 20 kapittler pr dag er ikke så galt at det gjør noe:) nå er det bare å fortsette!

Noe av det aller viktigste å vite om bibelen, iallefall hvis en skal lese den slik som jeg gjør nå, er at det Gamle testamentet skal lese i lys av det Nye testamentet. Mange ting er annerledes i de to bøkene, og gamle testamentet i seg selv er ikke kristendom, men jødedom (de har noen andre skrifter også, som jeg ikke har peiling på) Det er først når jesus kom, i Nye testamentet at Kristendommen ble til med alle sine goder: nåde og tilgivelse til alle som tror, og et sterkere fokus på kjerlighet (iallefall slik jeg ser det) 

Mens jeg las i dag skrev jeg ned ting jeg syns var bra, men først og fremst det jeg synes var litt rart og uforståelig. Jeg vurderer å poste dette på bloggen, hvis noen er interessert? Hadde iallefall vert fint hvis noen ville være med meg å stille spørsmål, undre seg over ting, og kanskje finne noen svar på det jeg stusser over, eller lurer på. så: er dere interesserte folkens?


Bildene er tatt i sommer en dag jeg stod opp ca hall 6, gikk ned til stavsjøen, og hadde litt PT

PT står for Personlig Tid sammen med Gud. Det er en betegnelse vi har brukt i Jesusgruppa vår, der vi tar oss tid til å sette oss ned å tilbringe tid med i Gud i form a bønn, bibellesning osv. Det er viktig å ta seg tid til PT, eller solotid som vi kalte det på "pre-team" før i skulle reise til estland,  hvis du vil ha et forhold til, og kjennskap til Gud. Anbefales!

Dagens bibelvers er stort sett det jeg har lest "i bibelen" i det siste. Jeg får daglig tilsendt et vers i fra www.bibel.no som gjør det lettere å huske på en daglig titt i bibelen. Dette anbfaler jeg også på det sterkeste:)

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *