Å bomme på målet

Categories tanker, tro og filosofi

pa270059pa270055

Hva er synd? jeg har hørt definisjonen "å bomme på målet" flere ganger. En ganske grei definisjon, for så vidt. Jeg føler at lyden av det ikke er så negativ, det høres ut som om det er en liten tabbe,"menmen." Jeg tror at synd er litt værre en det, på noen måter, men! Når det jeller Gud, regler og synd; Gud har sagt i det nye testamentet at det eneste du trenger å gjøre for å bli frelst (komme til himmelen) er  å tro i ditt hjerte, og bekjenne med din munn at du tror på, og vil følge Gud. Det er Ingenting annet som skal til, eller, for den saks skyld, hjelper. Det ti bud står det også om i nyetestamentet. Hvordan kan dette henge sammen? du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, du skal ikke, du må ikke…." Høres ikke like fritt ut. Men når har vi mennesker egentlig klart oss uten regler? Alle barn har noen regler, eller omgivelser som de må forholde seg til, og man merker godt om et barn har blitt oppdradd med litt for frie tøyler. 

Foreldre MÅ sette noen regler for barna sine, som at "du skal ikke løpe over veien alene!" eller "du skal ikke helle lim i munnen på lillesøstera di!" Hvis du alikevel bryter disse reglene betyr ikke det at foreldrene dine ikke er glade i deg mer, men de kan bli lei seg, og redde, fordi dette ikke er det beste for deg. Akkurat slik er det med Gud også. Han er som en far for oss, og han har gitt oss de ti bud som retningslinjer som forklarer hvordan vi best kan leve med oss selv, og i felleskap med andre. Reglene er fornuftige, og ikke slik som mange av "offer, og faste-reglene" som eksisterer i jødedommen,og som det står om i det gamle testamentet.

Jeg synes at det er fantastisk at så mange bra leveregler, og råd er samlet i en bok; Bibelen. Du fnner dem i mange former; som visdomsord i salomos ordspråk, errfaringer i historier om mange forskjellige mennesker, og som sitater fra kjente vismenn, og fra Jesus. Det finnes noe for enhver! men tilbake til saken; Du er ikke et dårligere menneske uansett hva du har gjordt. Synd er lik for Gud. Ingen av oss mennesker er perfekte, eller syndfrie, og alle har gjordt noe galt. den forskjellen Gud ser, er om du lar Ham ordne opp (be om tilgivelse, og stole på Jesus) eller om du bare tenker at du er mye bedre enn mange andre, og du "har da aldri drept noen!!" Jeg mener faktisk at selv om noen dreper barnet ditt, skal du prøve å tilgi dem. Jeg har aldri hatt barn, og har dermed ikke noe godt grunnlag til å si dette, utenom at det er det bibelen sier. Jeg vet ikke om jeg hadde klart det, men igjen, ingen er perfekt, og det går an å be om hjelp, også til å tilgi. Jeg tror iallefall ikke at jeg hadde klart å tilgi denne mannen i meg selv, men med Guds hjelp…hvem vet?(gud vet!:P)

Bildene tok jeg fra bussen en dag på vei til skolen, og de beskriver ikke en brøkdel a hvor pent det var med tåka som ble farget rosa av himmelen bak…

2 kommentarer

2 thoughts on “Å bomme på målet

  1. Når man tenker på en mors kjærlighet, som elsker barnet sitt på tross av det det gjør, kommer man litt i nærheten av Guds kjærlighet. For den er mye større?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *