DIY heklet blekksprut med OPPSKRIFT

Denne blekkspruten er enkel hekle, ogs for nybegynnere. Men det er litt kjedelig med de 8 like armene.

Den er super som leke for sm barn, fordi armene er gode gripe tak i, og det er akkurat plass til et tomt gult kinderegg med bjeller inni, s den blir en rangle. 

Jeg bruker bomullsgarn fra Stoff og stil og heklenl str 2. 

Velg en grunnfarge, og bruk (f.eks) hvit til magen og under tentaklene. Kan vre lurt ha litt svart til sy p en munn og evt. yne.

Blekksprut
HODE
Legg opp 6 fm i en magisk ring.

2fm i hver m, x6 = 12fm

1 fm, 2fm i neste fm, x6 = 18fm

2 fm, 2fm i neste fm, x6 = 18fm

3 fm, 2fm i neste fm, x6 = 24fm

4 fm, 2fm i neste fm, x6 = 30fm

5 fm, 2fm i neste fm, x6 = 36fm

6 fm, 2fm i neste fm, x6 = 42fm

7 fm, 2fm i neste fm, x6 = 48fm

8 fm, 2fm i neste fm, x6 = 54fm

9 fm, 2fm i neste fm, x6 = 60fm

6 runder med fm. (Det kan vre lurt feste en trd eller en stingmarkr fr du starter, s ser du lett nr du har heklet 6 runder.)

8 fm, 2 fm sammen, x6 = 54fm

7 fm, 2 fm sammen, x6 = 48fm

6 fm, 2 fm sammen, x6 = 42fm

5 fm, 2 fm sammen, x6 = 36fm

4 fm, 2 fm sammen, x6 = 30fm
Fest trden.

Bein (hekle 8)
Legg opp 42lm med grunnfargen. 
Hekle 1halvst i 3. m fra pinnen. Hekle st ut raden (39st)
La trden henge p.

Snu. Bytt til hvit med en lm, og hekle 2lm

Hekle 39st i den bakerste buen p hver m.  (denne enden blir den verste enden av beinet, som skal festes til kroppen)

Fest den hvite trden.

Bytt tilbake til grunnfargen (som henger p). Hekle fm langs hele raden for feste stavene sammen. Hekle gjennom begge lagene med staver. Klipp av trden med nok grunnfarge til feste den til hodet senere. 

MONTERING:

Fest eller sy p yne og sy munnen (valgfritt) med svart bomullsgarn. N skal hodet gjres helt ferdig. 

Fest 3 av trdene p hvert bein, men la det vre igjen en trd i grunnfarge til sy p hodet. Fest alle beina til hodet i rekkeflgen vist p bildene.

Fyll hodet med kinderegg med bjeller/smstein eller noe annet som lager lyd (valgfritt), og med vatt/bomull rundt kantene. Dersom du ikke vil ha rangle, fyller du hele hodet med vatt/bomull. 

MAGEN
Bruk hvit.Plukk opp 30 masker langs hele kanten av hodet. (Det tilsvarer 4m p hvert bein, med unntak av to bein hvor du bare henter 3 masker) Hekle fm hele runden. 

3fm, 2fm sammen = 24fm

2fm, 2fm sammen= 18fm

1fm, 2fm sammen= 12fm

Fyll i mer vatt eller bomull hvis det er behov. 

 2fm sammen= 6fm

Fest trden godt. 

6 kommentarer

kreativemeeg

10.09.2017 kl.16:28

Ble kjempe stilig!! Skulle s veldig nske jeg kunne hekle :)

ingrid

11.09.2017 kl.06:47

kreativemeeg: Er bare lre seg! Sk p youtube, f.eks. Jeg lrte meg det selv p en sommer :)

Charlotte

10.09.2017 kl.22:01

hhh s utrolig fin! Kan du lage en slik til meg p bestilling?

ingrid

11.09.2017 kl.06:49

Charlotte: Det kan jeg nok f til!
Jeg tar 90kr for den. 100 dersom du vil ha lyd inni (rangle-funksjon). Du kan godt sende meg (ingrid urdal stle) en melding p facebook med adresse :)
Hvilken farge vil du ha?

Charlotte

11.09.2017 kl.22:13

Hei Ingrid! Jeg sender deg info p facebook til deg med en gang jeg :)

ingrid

12.09.2017 kl.06:35

Charlotte: Fint :)

Skriv en ny kommentar

,

Bor p Haua med mannen min, Thomas, i et oppussingsprosjekt med mye potensiale. 25 r og Lrer. Jeg er glad, venn med Jesus, positiv og variert. Har en drss med hobbyer, og liker alt som er kreativt, spennende, og smaker stt! Det skjer s mye bra i livet mitt; Masse sm Mirakler som jeg vil dele med dere!

Leter du etter noe?

Anbefalte Innlegg:

Arkiv

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...