IKEA-fobi

Categories O interessa

Jeg har alltid tenkt at IKEA-turer er helt ok. Ikke min favoritt-ting å gjøre, men heller ikke noe ille. Men det var før jeg oppdaget at jeg hadde angst!

Oppdagelsen skjedde da jeg og Thomas hadde gått full fart gjennom sofa-avdelingen og stol-avdelingen, og endt opp i kaoset i kjøkkenavdelingen for å finne nytt spisebord. Jeg bemerket litt tilfeldig at “jeg føler meg litt kvalm.” Og det gjorde jeg. Hadde litt lyst til å sirkle tilbake til sofa-avdelingen, faktisk, og prøveligge en liten halvtime. 

Thomas så litt rart på meg, og bemerket “Du blir alltid dårlig når vi er på IKEA.” Og så stod det klart for meg. For jeg husker en gang da jeg var på nippet til å svime av i kassa, og måtte småspringe ut av køen for å synke ned på gulvet med hodet mellom knærne i kroken borte med softis-dispenseren. Jeg har liksom ikke koblet det før, men nå ser jeg at dette faktisk er et tilbakevendende problem. 

Ikke vet jeg om det er folkemengdene, å gå så store avstander på hardt gulv, eller de mange valgene man blir utsatt for. Jeg tror jeg holder en knapp på den siste som en utløsende faktor. Jeg pleier da ikke reagere på hverken folkemengder eller hardt gulv… Når jeg tenker meg om kan det være frykt for å bruke mer penger enn budsjettet viser. Den frykten økes betraktelig når Thomas er med på handleturen.I stil med det nye kjøkkenet. Gleder meg til å vise dere hvordan det blir!
 

PS: Jeg mener ikke å bagatellisere hvordan det er å ha angst. Min “IKEA-fobi” er av en veldig mild grad, og jeg vet selv hvor fælt det er å ha skikkelig anfall. Men jeg tror denne angsten er såpass i begynnerfasen at jeg skal klare å overkomme den. 

Men jeg kan jo trøste meg (og deg) med at jeg ikke har Aphenphosmfobi (angst for å bli berørt), Urofobi (angst for å tisse), Aquafobi (angst for vann), eller Atoxafobi (angst for rot). Sistnevnte hadde virkelig vært et problem!!

PPS: Vi fikk jammen kjøpt oss både spisebord, stoler, og en full handlekurv med alt mulig annet til kjøkkenet. I løpet av neste uke blir nok kjøkkenet brukbart. Da er det bare stue-delen igjen å pusse opp! 

3 kommentarer

3 thoughts on “IKEA-fobi

  1. Skjønner deg godt, men du er modig som allikevel går på Ikea! Jeg tipper det er pga bruk av penger, jeg er alltid redd for å ikke ha penger rundt meg at alt kan gå i dass om du skjønner.

  2. Dazzy: hehe, ja det er kanskje det som gjør det 😉
    Nei, er ikke så ille, altså. Bare det at jeg ikke har forstått selv at det er et mønster før i dag, viser jo at det ikke er så alvorlig 🙂 Men det er sant det med pengene; det kan være nokså skremmende iblandt 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *