Jeg vil gjøre en forskjell!

Categories tanker, tro og filosofi

DET ER FLERE SLAVER I VERDEN I DAG ENN NOEN ANDRE GANGER I HISTORIEN!

GJENNOMSNITTSALDEREN FOR OFRE ER 12 ÅR!

KUN MELLOM 1 og 2 % AV OFRENE BLIR REDDET

DETTE ER OGSÅ ET STORT PROBLEM I NORGE

DET ER OMTRENT 27 MILLIONER OFRE FOR MENNESKEHANDEL I VERDEN I DAG

HVERT 30. SEKUND BLIR ET NYTT MENNESKE SOLGT

Kilde

 

 

Det er enorme tall. Og hver av dem har en enorm, og smertefull historie. Jenter og gutter med drømmer, tanker og knuste håp. Barn som må arbeide som sexslaver. Og jeg vet at du kanskje begynner å miste konsentrasjonen nå. Det er vondt å ta innpå seg. Eller kanskje for uvirkelig. Men vær så snill å bruk litt krefter på å bry deg. Velg å bry deg.

 

A21 er en organisasjon som vil gjøre noe med de skremmende tallene ovenfor. De vil redde mennesker fra et levende mareritt. Og DU kan faktisk være med å bidra! 

Økt bevissthet bland oss “vanlige folk” påvirker politkerne. Økt bevissthet gir pengestøtte. Økt bevissthet gjør hele forskjellen! Så hvis du enda leser, og har valgt å bry deg; Jeg har en siste utfordring. Gjør noe for at flere skal bry seg. Gjør noe for å stanse denne urettferdigheten. Det er faktisk ikke så vanskelig.

 

HVA KAN JEG GJØRE?

Du kan blogge om dette. Øk vanlige folks bevissthet! Det kan gjøre at Ola Nordmann reagerer når han ser et offer for menneskehandel, og det kan gjøre at kundene tenker seg mer om før de kjøper sex fra en jente som ikke har noe valg. 

Du kan gi penger. Vi støtter A21 månedlig, og mottar jevnlig eposter med oppdateringer om bakmenn som blir dømt, og enkeltmennesker som blir satt fri gjennom A21 sitt arbeid. 

Du kan fortelle venner om saken. Igjen: økt bevissthet er første skritt på løsningen.

 På A21 sin nettside har de skrevet om masse forskjellige ting som du kan gjøre for å redde mennesker som blir solgt. Klikk på “Get involved” og “Take Action”

På lørdag (13.oktober) blir WALK FOR FREEDOM arrangert for tredje år på rad i Stavanger. Det finnes også i flere store byer i Norge. Sjekk om du kan bli med å gå en fredelig frihetsmarsj nær deg HER. Kanskje jeg ser deg i Stavanger kl 14-15 🙂

Del gjerne dette innlegget.

 

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Jeg vil gjøre en forskjell!

  1. Alexandra Emilie: Tusen takk! Håper at jeg kan gi en liten tankevekker til noen. Jeg ble selv helt sjokkert når jeg ble gjort oppmerksom på denne saken… 🙂

  2. Er ikke du kristen? Da kan du vel ikke ha noe i mot slaveri? Har du ikke lest 2. Mosebok kap. 21? Her gir jo selveste Gud instruksjoner for slavehold. Blant annet sier Gud at du kan banke opp slavene dine, men de må leve i 3 dager etterpå. Så pass på at du bare banker de inn i en koma.
    Eller er du uenig med din gud?

  3. Runar: Jeg er enig med min Gud, men jeg ser at du har misforstått det Han sier.
    Kapittelet begynner med at Gud “mildner opp” det jerngrepet folk har om sine slaver. Han gir dem en fridag, og ordner det slik at alle slaver skal bli fri etter 7 år i tjeneste.

    Avsnittet du sikter til er ikke Guds anbefaling om “hvor vondt vi kan behandle slaver.” Det er tvert imot en paragraf som snakker om når og hvordan man skal straffe en “herre” som dreper slaven sin.

    Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor Gud ikke bare avskaffet slaveriet med en gang, men han oppmuntret det HELT KLART IKKE. Han gjorde slavenes forhold bedre (se 2.mos.21 en gang til). Det er selvsagt en forskjell i kultur her, og det er ingen kristne (og heller ikke Jesus selv) som anbefaler noen å leve slik som folk levde i det gamle testamentet. Det står det fordi det var slik, ikke som et forbilde. Det samme gjelder f.eks. flerkoneri. Jesus sier ingenting om at vi skal gå tilbake til disse skikkene, men han sier masse om det å behandle andre mennesker GODT:
    Flott at du leser i bibelen. Håper den vil forandre ditt syn etterhvert 🙂

  4. Du bør lese verset en gang til: hebraiske slaver skal holdes 7 år. Alle andre har ingen slik “frikjøps-klausul”. Og legg merke til den geniale, men onde detaljen: Om du blir gift og får barn mens du er slave så får ikke familien gå fri med deg. Du må altså velge om du skal reise vekk i frihet uten familie og barn, eller om du vil leve i evig slaveri.
    Du snakker om at verset forteller hvordan man skal straffe slaveeier som er slem: mener du at det er rett at noen som banker opp noen så de lever i 3 dager (og så kan dø) går fri fordi “de er jo hans eiendom”?
    Din Gud sier dette! Han sier ikke “Ingen skal ha slaver”, men han gir i stedet retningslinjer for vold. Er dette din gode gud? Jeg antar da at om y-land innfører disse reglene så mener du kampen mot slaveri er over? De følger jo de reglene som din gud innførte.
    Hvordan klarer du mentalt å fordømme slaveri på ene siden, og på den andre si “guden min er god selv om han godtok slaveri”?

  5. Runar: Som sagt: Praksisen i gamle-testamentet, og moseloven er ikke ment å vare for allltid.

    For å snu på situasjonen: Jeg kjenner en Gud som er god, og som vil mennesker godt. Jeg har kjent ham, opplevd han, og sett ham tale direkte til mennesker. Jeg har sett mennesker bli spontant friske fra sykdommer når de har bedt til Gud, og jeg har kjent mitt eget liv bli forvandlet til det bedre gjennom å tro på Ham. Hvordan kan du si at den Gud jeg kjenner er en ond Gud?

  6. Så du velger å ignorere halve bibelen? Alle onde lover og gjerninger i gamle testamentet utført av din Gud er “detaljer”? Var kvinners lidelse mindre før Jesu fødsel? Hadde slaver mindre følelser før i tiden?
    Så du mener at slaveri er grusomt i dag, men før Jesu tid så var det ok fordi din Gud tillot det? Eller hva med når Gud sendte ville bjørner for å spise noen barn som gjorde narr av en skallet profet? Er det en god gud?
    Hvordan kan du skrive innlegg der du oppfordrer folk til å bekjempe slaveri når du hyller en gud som sa det var greitt å ha slaver og at man ikke skulle straffes om man banket en slave (og ikke dødde før det var gått 3 dager)?
    Om du kjenner en god gud så må det være noen andre enn den kristne gud.

  7. Runar: Jeg ser at vi ikke kommer til å bli enige. Men kan anbefale deg å lese for eksempel “Våg å tenke – våg å tro” Av Øyvond gaarder andersen, eller “mere christianity” av C.S.Lewis.
    Jeg er nemlig ikke den eneste “dumme jentungen” som tror på bibelens Gud. Jeg har ikke svarene på alt, men jeg tviler ikke på at de finnes. Mange av våre store tenkere har kommet til samme konklusjon som meg, for eksempel: Michael Behe(anerkent forsker innen biologi), Einstein, C.S.Lewis, Tolstoj og mange flere.
    Patrick Glynn sier “Gradvis oppdaget jeg at i de tyve årene som var gått siden jeg valgte filosofisk ateistme, hadde en stor mengde systematisk litteratur dukket opp som ikke bare skapte tvil på, men også, fra ethvert fornuftig perspektiv, tilbakeviste mitt ateistiske ståsted. … I dag synes det meg ikke å finnes noen annen god grunn for en intelligent person til å omfavne ateismens eller agnostisismens illusjon, til å gjøre de samme intellektuelle feil jeg har gjort.

    Jeg siterer andre her, fordi jeg er verken vitenskapsmann, eller forsker, forfatter, eller filosof. Jeg har aldri hevdet å ha alle svarene, men jeg har en tro, og den klarer du ikke å ta i fra meg 🙂

  8. Så du velger å ignorere alle mine spørsmål?
    Og det er ikke noe argument å si; se! Alle disse trodde på gud!
    Newton var et geni, men han trodde også på alkymi. Betyr det at alkymi er ekte?
    Jeg vil ikke rokke ved din tro. Jeg vil få deg til å tenke over hva som står i bibelen og hva du selv mener er rett. Skjønner at det blir vanskelig for deg å svare på disse spørsmålene, men da kanskje innser du at din gud i bibelen er ikke bare god.

  9. Runar: Det at jeg selv ikke er smart nok/lerd nok til å svare for alt som står i bibelen sier vel mer om meg, enn om Gud? Haha. Men du har i hvert fall fått svar på utgangspunktet: at jeg er fremdeles for slaveri. Kan også hevise til for eksempel Christine Caine, som er kristen, og som er en av de mennesker i moderne tid som har gjort mest for å stanse det moderne slaveriet. Det sier kanskje noe om motivasjonen vår det også-

    Hvorfor blir det ikke et argument? Jeg sier ikke at det er bevis for Guds eksistens. Men det er allikevel mer sannsynlig at noe er riktig dersom mange er enige i det.

  10. Jeg ser at vi ikke blir enig, og det er helt ok 🙂 Jeg vil alikevel angripe ditt soste standpunnkt; om mange er enig så betyr det IKKE at det er mer sannsynlig. F.eks: de fleste er nok enig i at skattelette er bra, men det betyr ikke at det er rett. De fleste er nok enig i at sykepleiere bør få mer lønn, men det vetyr ikke at det er rett osv. De fleste før i tiden mente at ho.ofile burde steines, det betyr ikke at de hadde rett.
    Du bør tenke grundig over hva bibelens moralske standpunkt har å si for deg. Men takk for debatten 🙂 Det har vært både hyggelig pg produktivt 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *