10 tips mot stress

Categories tanker, tro og filosofi

Flere og flere nordmenn blir utbrent, til og med i ung alder. Stress over tid kan føre til dårligere søvn, dårligere humør, og et vanskeligere liv. I verste fall kan det føre til både psykiske og fysiske sykdommer. I disse eksamenstider er det nok mange som kjenner på stresset. Men det finnes saker og ting som du kan gjøre for å forebygge stress. Her kommer noen velvalgte tips 🙂
 

1) Snakk med familie eller venner. Delt glede er dobbel glede, og delt sorg er halvert sorg, heter det så fint. Å være sammen med noen som du kan stole på, hjelper alltid på humøret. Du kan få løftet vanskelige saker fra deg selv, gjøre noe for å koble helt av, og bare le sammen med noen.

2) Vær fysisk aktiv. Det trenger ikke å være tidenes styrkeøkt, eller maratonløp. Men gjør noe som får pulsen til å slå fortere. Noe du kan like å gjøre. Svøm en tur ute. Gå til en fjelltopp, eller prøv deg på vannski eller tennis.

3) Ta tak i det du kan gjøre noe med. Ofte finner vi oss selv med litt for mange baller i luften. Men ikke bekymre deg unødig over det du ikke har sjans til påvirke. Gjør det du kan, og la resten være. Jeg liker å skrive lister over alt som tar krefter av meg, og bestemme meg for hva jeg vil ta tak i først. Så dytter jeg alle de andre tingene i bakhodet en stund. Godta at du ikke har kontroll på alt.

4) Husk å le. Det nytter faktisk å kommandere seg selv til å smile og le. Bare prøv – det hjelper på humøret! I tillegg kan du låne en vitsebok, og invitere din mest artige venn på besøk for litt høytlesning. Eller ta en tur innom youtube.

5) Hjelp noen andre. Å hjelpe andre, hjelper deg. Meld deg som frivillig, hjelp noen på jobben, send noen oppmuntrende ord til en venn, vær barnevakt, vask opp, eller hjelp noen med å pugge til eksamen. Dessuten kan du få deg et fadderbarn – se i sidemenyen min (jeg anbefaler Compassion)

 

6) Slutt med en dårlig vane. Det gir mestring, og en bedre hverdag. Har du for eksempel til vane å starte dagen med å klage til dem du treffer? Eller er det på tide å slutte å drikke så mye cola? For min del er det nok sjokoladen som må reduseres…

7) Sett av tid som ikke er sett av tid noe. For eksempel: etter klokka 8 på kvelden skal jeg ikke ha noen planer. Bruk tiden til noe som gir deg energi (kanskje er ikke tv-titting det beste!). Hva med å gå ut litt – uten å skynde seg, men kun for å betrakte skaperverket. Pust dypt ut og inn, og vit at de neste timene har du sett av til å gjøre akkurat det du vil. 

8) Få nok søvn. For lite nattesøvn er dumt på så mange måter! Det gjør deg mindre opplagt, surere, slitnere, og alt blir et ork. Det har også påvirkning på immunforsvaret. 

9) Få orden. Ofte får man gjort utrolig lite, kun fordi man ikke vet hvor man skal begynne. Skaff deg oversikt over utfordringene, og prioriter. Sett deg mål du kan klare, slik at du får mestring etterpå. Ta deg tid til å feire fremgang! Gi deg selv en belønning!

10) Slapp av. Ingen er perfekt. Senk standarden, så blir du ikke så lett skuffet over deg selv. Det er helt greit å “bare” være god nok. Og hvis du godtar det, så blir det faktisk mye lettere å gjøre ting på en god måte. 

Inspirasjon til dette innlegget fant jeg >her<

5 kommentarer

5 thoughts on “10 tips mot stress

  1. Veldig fine og nyttige tips! må bli flinkere til å få bort/unnagjort bekymringer og ting jeg bare må bli ferdig med. Er litt for flink til å utsette ting, enda jeg har nokså god struktur og oversikt ellers (:

  2. Henriette Celin: Ja, det er fort gjort 🙂 Det som hjelper meg er å sette meg en egen tidsfrist (før den egentlige fristen). Så har jeg kjøpt meg litt “fritid” i mellom der 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *