Jona

Categories J Bibelen

“Så betalte han hva det kostet og gikk om bord i skipet, for å reise med dem til Tarsis, bort fra Herrens ansikt. Jona.1.3

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Jona (32 av 66) 

 

Forfatter: Muligens Jona

 

Datering: ca 760 f.kr, eller etter 612 f.kr.

 

Innhold: Boka handler om Jona, som prøver å rømme fra Gud – og det oppdraget Gud har gitt ham. På dette viset havner han i en stor storm, og deretter i magen på en hval. Da Jona angrer, slipper han ut av hvalen, men må fremdeles ta noen runder med Gud før de er på helt samme side.

 

Min Mening: Jona er en veldig kjekk bok blant profetene, fordi den er så konkret. Og også fordi den er lett å kjenne seg igjen i – hvor vanskelig er det vel ikke å gjøre det som er Guds vilje noen ganger. Men da ender vi bare opp med å bli sittende fast på et uhyggelig sted, og må be Gud om hjelp til å komme ut av situasjonen. I tillegg er fortsettelsen bra.(kap4) Den lærer meg litt om å godta Guds tilgivelse av andre – det er ikke alltid like lett som å godta at Gud tilgir deg selv. 

 Så konklusjonen er vel at Jona er en ok bok hvis du vil lese litt i GT. For meg passet det ypperlig å lese nå, siden jeg for tiden også leser om Moby Dick. Skikkelig hval-tema, med andre ord 😉

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *