Geocaching i Bulgaria

Categories G Reise og ferie

Ën av tingene jeg hadde gledet meg til å gjøre i Bulgaria, var å finne noen flere Geocacher. (Les mer om dem her) Og vi fant tre stykker på turen.To av dem lå rett i nærheten av hotellet, og den tredje i byen Varna. Den kjekkeste, som også var en liten tur, var en cache som het “The Perfect Cone Challenge”. Målet var å klatre opp på dette “perfekte” kjegleformede fjellet.

 

Vi måtte gå et lite stykke fra hotellet langs veien før vi fant fjellet (som var mer som en haug enn et fjell i størrelsen). Langs veien fikk vi se enda mer overgrodd natur og eldgamle, sjarmerende skilt.

Og så tårnet kjeglen frem. Thomas ventet ved veien mens jeg sprang opp til toppen (han er ikke fullt like gira på geocaching som jeg).

 

Det var et utrolig facinerende sted! Hele bakken var dekket av disse små sneglehusene som hang på alt av planter.

 

Og når jeg nærmet meg toppen, fant jeg gamle, delvis fossile skjell som vitnet om en tid da alt dette lå under havet.

 

Thomas ble mindre og mindre, og utsikten større og større. Hotellet vårt lå ved holmen til høyre i bildet nedenfor.

Og etter noen få minutters leting fant jeg også Geocachen!

 

Overalt langs veien raslet det i busker idet firfislene forsvant før vi rakk å se dem. Vi ble i hvertfall glade da vi skjønte at det var firfisler, og ikke slanger. For de var virkelig over alt!

 

Men tydeligvis kunne slanger også forekomme, for vi fant skinnet til en halvstor slange på veien tilbake til hotellet. Det var også en grunn til til at veien var ekkel å gå langs: Bilene kjørte som om de var alene på veien. Jeg tuslet av sted som vanlig jeg, men Thomas passet på å krysse veien før de skarpe svingene (slik at vi ikke gikk i innersvingen) Og trøste meg til: Midt i svingen kom en bil rasende rundt, og siden på bilen slikket langs plantene i veikanten. Hvis vi hadde gått på “riktig” side av veien, er jeg redd vi hadde blitt påkjørt begge to…Ekkelt..

Haha, men trass litt drama, var det en fantastisk tur, i et fantastisk landskap. Jeg elsker virkelig å gå ut på eventyr 🙂

7 kommentarer

7 thoughts on “Geocaching i Bulgaria

  1. Så gøy! 😀
    Jeg har også lyst til å dra på geocaching neste gang jeg er på ferie. Du fikk jo virkelig sett et stilig sted! Gøy med firfisler 😀 Ikke like gøy med slanger..he-he 😉
    Alltid litt vanskelig å vite hvordan man skal gå langs vei med skarpe svinger. Jeg går alltid på riktig side ellers, men når det er slike svinger, så går jeg heller yttersving – føles mye tryggere 😉
    Bra dere gjorde det denne gangen 😀

  2. fjellgeitbundingen: Hehe, det er en slags verdensomspennende lek eller sport der det gjelder å finne cacher ved hjelp av GPS. Du får altså koordinater til en gjemt sak, og når du finner den kan du skrive deg i loggboka, evt. bytte ting. Litt som å gå på topptur.
    Filmen på nettsida forklarer det egentlig veldig godt:
    http://www.geocaching.com/guide/default.aspx
    Jeg visste ikke om det før i år, men nå er jeg blitt litt hekta! Det hjelper meg til å finne spennende tur-steder, og til å gå på plasser jeg ellers ikke hadde visst om. Til nå haar jeg funnet omtrent 65 geocacher 🙂

  3. Kristin: Ja, det er virkelig moro å gjøre på ferie, eller f.eks hjemme, når jeg venter på bussen i sandnes f.eks. 🙂
    Ja, takk og lov at Thomas var der, ellers hadde ikke jeg tenkt på å bytte side 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *