Klagesangene

Categories J Bibelen

“Herren er nådig, vi går ikke til grunne.
          Hans barmhjertighet tar ikke slutt,
         
den er ny hver morgen.

Klag.3.22-23.

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Klagesangene (25 av 66)

 

Forfatter: Antagelig Jeremia

 

Datering: 587 f.kr.

 

Innhold: Boken skildrer et fortvilet folkeslag, og en fortvilet mann. Jeremia er sendt som profet for å tale til folket, og kjenner på byrden av å hele tiden gi dårlige nyheter. Men i en vanskelig situasjon preget av ufred og kriser, finner folket at de fremdeles kan stole på Gud, også i sine vanskeligheter.

 

Min Mening:  Boka gir oss et godt eksempel på hvordan smerte og lidelse kan føre oss nærmere Gud, og ikke lengre i fra ham. Gud er ikke imot sorg og vonde følelser, men lar oss utrykke dem. Da kan det å lese klagesangene(eller f.eks. Job) være en hjelp.

 

Det å gifte seg og flytte har hatt en litt negativ effekt på bibellesnings-rutinen min. Det er vanskelig å lage seg nye vaner, så jeg har litt å jobbe med der. Tiden ser også ut til å rase av sted hele veien. Men det roer seg vel etter et par uker, når jeg har kommet skikkelig på plass i leiliheten…

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *