Første Kongebok

Categories J Bibelen

I Gibeon viste Herren seg for Salomo i en drøm om natten. Gud sa: «Be om hva du vil. Jeg skal gi deg det!.”

1.Kong.3.5.

 

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Første Kongebok (11 av 66)

 

Forfatter: Ukjent. Muligens Jeremia.

 

Datering: 560-538 f.kr.

 

Innhold: Boka inneholder historien til kongene i Israel og Juda, og starter med Kong Salomo. Du kjenner kanskje historien om hvordan Salomo fikk sin visdom? Vi ser hvordan de ulike kongenes valg om å gå lenger og lenger bort fra Gud påvirker hele landet Israel. Profeten Elia er også en viktig mann mot slutten av denne boka. Jeg er spesielt facinert av hvordan Elia møter Gud i Kapittel 19, vers 11->

 

Min Mening:  Det er vanskelig å få en oversikt over alle kongene og deres regjeringstider, men budskapet om å holde seg til Herren kommer klart frem som det viktigste for meg akkurat nå.

 BildeKilde

Nå har jeg lest en seksdel av bøkene i bibelen for denne gang! Men i antall sider er det nok nærmere en fjerdedel av hele bibelen, for de første bøkene er de lengste 🙂

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *