Jane Eyre

Categories H bok
 “I am no bird, and no net ensnares me; I am a free human beeing with an independent will.”

 

 

Boktittel: Jane Eyre

 

Forfatter: Charlotte Brontë

 

Innhold: Boka forteller om Jane Eyre som lever i England på 1800-tallet. Uten foreldre har hun ingen garanti eller sikker fremtid i vente. Med lange, vakre setninger blir den hjerteskjærende og virkelighetsnære historien om Jane fortalt.

 

Min mening:Jane Eyre var til tider langdryg, til tider vanskelig, til tider spennende og vakte undring i meg. Fantastisk språk (men litt vanskelig på engelsk, kanskje) og veldig gøy å lese noe som er skrevet i en helt annen tidsepoke.

 

Terningkast: 4. Litt tung, men en klar klassiker som er verdt å ha lest! Jeg anbefaler boka til deg som liker britisk litteratur og kan litt engelsk 🙂

 

Jeg har de to ande Brontë Sisters sine bøker: Wuthering Hights og Agnes Grey også, men har ikke tid til å lese dem enda. Kanskje etterhvert. Neste leseprosjekt går enda noen hundre år tilbake i tid. Til den tiden da Shakespear regjerte skrivekunsten.

 

BildeKilde

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Jane Eyre

  1. Elsker Jane Eyre, men Wuthering Heights er en av favorittbøkene mine så den bør du lese^^ Hva er neste leseprosjekt? Ble nysgjerrig jeg. Flinka som tar deg tid til klassikerne.

  2. Radiobiler: Flink og flink; Når de er pensum, så har jeg ikke så mye valg 😀 Men det er litt gøy å ha dem på pensumlista; så MÅ jeg liksom!
    Romeo and Juliet er neste på lista! Etterfulgt av bl.a. Huckleberry Finn 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *