Snapshots i York Sentrum

Categories G Reise og ferie

York er en helt utrolig vakker by. En by hvor historie er skrevet i nesten alle husene. En by med fantastisk arkitektur og mange hemmeligheter. En by som er en fryd å utforske. Det har blitt uhorvelig mange bilder i York, men jeg har prøvd å velge ut noen her, også kommer det nok flere senere.

Dagen etter at vi ankom York fikk vi en guidet tour i byen. Mange av bildene i dette innlegget er tatt på den touren. Bildet nedenfor er tatt på Exibition Square, hvor vi startet runden. Noen har lekt seg litt med denne seriøse statuen.

 

Som du ser er det mange gamle bygg i denne byen. Det gråe murbygget som kommer fra venstre her er en del av bymuren, tror jeg.

 

Iskremvogn. Jeg synes den var så søt!

 

Slottet i bakgrunnen er the Minster. Slottet utgjør det høyeste punktet i hele York, og fra tårnet har man utsikt over hele byen (har ikke vært der oppe enda, men skal nok det). 

Noe jeg liker ekstra godt med York er alle de små, koselige, rare butikkene med variert innhold som finnes her. Det er Alt Mulig, ikke bare sånne typisk turistbutikker som man finner i så mange byer. Her er det liksom litt av alt, og veldig mye spennende.

 

Tourguiden vår kom ikke som avtalt, men det var ikke noe problem, for denne kjærnekaren (han som sitter fremme med en stokk) tok utfordringen med å guide oss på ti minutters varsel. Tross litt sakte tempo var han veldig flink til å fortelle, og hadde et par vitser på lur. Her forteller han om da romerne fikk bygget denne muren.

 

Hele York er omringet av en kraftig mur fra middelalderen. Oppå denne muren kan man faktisk enda spasere ganske greit. Det er en nydelig tur med god utsikt over the Minster og andre flotte bygg i byen.

St. Mary’s Abbey er nå bare ruiner etter en fantastisk flott kirke. En av kongene i England fant ut at England ikke lenger skulle være kristne, og da ble denne kirka med vilje ødelagt. De brukte den som et steinbrudd som de hentet murstein fra til andre prosjekter. Veldig trist, spør du meg. Den ble forresten også dedikert til en nordmann da den ble bygget (ifølge wikipedia). Jeg kan bare forestille meg hvor nydelig denne kirka må ha vært. Bare ruinen er et syn.

Slik er altså dagene mine nå. Mange flotte byggverk! Jeg koser meg også sammen med jentene i klassen; shopping, spising ute også kanskje litt skolearbeid også. Hvordan er dine dager?

4 kommentarer

4 thoughts on “Snapshots i York Sentrum

  1. Åh,flotte bilder! Det ser virkelig ut som det er mange flotte byggverk der ja! Just how I like it xD
    Da jeg var på arkeologisk utgravning i England i fjor sommer bodde jeg på samme B&B som ei jente fra York, så hun fortalte meg masse om byen. Spennende historie med mange “norske” innslag fra vikingenes tid 😀 Hun fikk meg forresten til å prøve yorkshire pudding som en siderett, ganske godt!
    Kos deg videre!

  2. Randomjenta: Stemmer! Det er masse gatenavn som “Swinegate-svinegata” og “Oglesforth” et sted det pleide å være mange ugler… Jeg ble nesten litt skuffet av Yorkshirepuddingen; det var jo ikke en pudding i det hele tatt… Men gøy 😀
    Arkeologisk utgraving hørtes spennende ut!! 🙂

  3. Gøy med nesten-norske navn da! 😀 Hahaha, ja engelskmenn kaller alt mulig for pudding fant vi ut 😛 Hun mente at desserter og kaker som spises som dessert var puddinger, samt enkelte andre ting, som yorkshire pudding xP Weird :p

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *