Bevar hjertet

Categories tanker, tro og filosofi

I dag har jeg tatt vaksine. Jeg er egentlig ikke så glad i å ta sprøyter. Heldigvis gikk dagen uten noen besvimelser, kun med litt ekstra hjertebank. (noe som overasket meg, da jeg nesten besvimte etter kun å trene her om dagen) Sprøyta kjente jeg såvidt. Grunnen til at jeg tvinger meg selv gjennom dette, er at jeg må ha en del vaksiner før jeg reiser til Brasil om under en måned (!!!!). Skal ta de siste i morgen.Tenk at det er om under en måned til! Surrealistisk.

I går kjente jeg plutselig at jeg ville lese i bibelen. Jeg trengte å lese i bibelen. Tror ikke jeg har godt av ferie, for de gode vanene jeg så møysommelig har vendt meg til sklir helt ut. Men i hvertfall fikk jeg lest litt, og det føltes veldig godt. Jeg kom over et vers hvor David sier til Gud; “Ransak meg og kjenn mitt hjerte. Prøv meg og kjenn mine tanker.” Jeg stoppet opp litt å tenkte. Ransaket meg selv; Hva er i mitt hjerte?

Hjertet ditt, i denne sammenhengen, er det du bruker tid på, tenker på, gleder deg til, og setter høyt. “Der din skatt er, vil ditt hjerte være.” Når jeg tenkte over hva jeg har gledet meg til de siste dagene er det (flaut å si, men det er) å spille The Sims, og å lese i den super-spennende boka jeg har begynt på. Jeg forstod med en gang at noe var feil i min egen prioritering. I min skatt. Mitt hjerte.

Jeg vil ikke at underholdning skal være det viktigste for meg. Jeg vil ikke at det skal ta fritiden, oppmerksomheten og tankene mine. Ikke at det er galt å lese, men hvis en bok blir det viktigste du bruker tiden din på, er det noe galt. Min løsning på problemet er å tilbringe mer tid med det jeg har lyst at skal være viktig for meg. Tenke på det, snakke om det, be over det. Det er akkurat det jeg skal gjøre.

Hvor ligger din skatt?

 

 

Bibelversene jeg har brukt i dette innlegget finner du her: Matt 6.21.Sal 139.23. Og i overskriften: Ordsp.4.23.

2 kommentarer

2 thoughts on “Bevar hjertet

  1. Kjempegode og viktige tanker, Ingrid! Mye visdom her…
    Det er egentlig slående utrolig å tenke på hvilket HAV av livsvisdom som vi har tilgang til i Bibelen… Kong Salomo, for eksempel, den viseste personen/kongen som har levd, skrev Ordsspråkene, Høysangen, Forkynneren… Alle disse basert på hans personlige erfaring som styrtrik og populær konge (og elsker!), og navnet bak et av verdens største underverker — Salomos tempel — hvor til og med universets allmektige Gud åpenbarte seg! Er det noen som vet hva popularitet, talent og rikdom veier sammenliknet med enkel gudsfrykt, så er det Salomo. Og det siste han sier er at det aller viktigste en kan gjøre som et menneske, er å huske på Gud i sin ungdom; å frykte Gud og å holde Hans bud (Ordsp. 12)… Wow. Bare wow.
    (Gud, Hjelp oss til å gjøre det I DAG!!)

  2. David: Ja, det er absolutt mye visdom å finne i bibelen!
    Å holde Guds bud og å frykte Ham er nok noe mange kristne har “glemt” eller forsømt. Vi har masse å lære fra Guds ord…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *