tanker og tro frå sista tio!

Categories tanker, tro og filosofi

judge1

Ein sjuskete fyr me sneip i monnvigen loske forbi, å skule mod deg. koss ser du på han?

nåe eg he tenkt på i d sista e d å dømma folk; både for måden di ser ud, å d som folk jør. Eg bli så irriterte når litt feminine gutta bli kalt homoa, jente me svart hår emoa, osv. me dømme kjempefort itte kossen folk kler seg, å ser ud. samma når me dømme itte handlinga. nåen drikke, å mange føle at di ikje kan ver på di samme plassene, forde di bli dømt av åkke kristne. eg meine heilt ærli at eg ikje dømme nåen for at di drikke, ellar jør andre ting, men d kan ver vanskeli t tie au. Me menneska jør naturli d. d seie jo seg sjøl at hvis du vett at ein he drept nåen, så passe du seg for han, men eg he komt fram t ein ting her!  
nåe må ver heilt på jorde, for me kristne bli jo ofte dei så "dømme," sian me ikje allti jør di samme tingane sjøl . detta ska jo ver motsatt! eg vett at eg jør kjempemye galt, å faktisk; uansett om eg drebe nåen ellar stjele ei kaga, så e d liga gale for gud. når eg vett at eg e tilgitt for ALT, både di store tingane, å di små, så bør iallefall ikje eg dømma folk, uansitt kå di jør. eg ska au tilgje!
fremdelses nåen så lure på WWJD? (What Would Jesus Do?) les johannes 8 vers 1-11 her: 
kort oppsummert handle d om ei dama så blei tatt fram t jesus. hu hadde våre utro me mannen, å folkane i byen lurte på om di fekk jesus me på å steina o (kasta stein på o t hu dødde) då sa jesus at den som a uden synd konne kasta den fusste steinen.
allså; viss du he jort nåe gale sjøl, så ikje døm andre! å d he me alle! Alle he løge ei gång (tør eg påstå) d endte me at ingen konne kasta steinen udenom Jesus, men han jore d selfølgeli ikje! han tilga, å d e d eg akte å jør framøve!
detta blei meget rodete, men pointe e: ikje døm nåen, for du e faktisk ikje bere sjøl! 
1 kommentar

1 thought on “tanker og tro frå sista tio!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *