Til deg som sitter hjemme og kjeder deg…

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Jeg blir litt forvirret når folk sier at de kjeder seg. Jeg forstår liksom ikke helt hvordan/hvorfor. Men det handler vel mye om min personlighet, og mine mange hobbyer. Så jeg tenkte å skrive dette innlegget til deg som kanskje trenger et lite puff mot å bruke denne tiden til noe konstruktivt. Deg som sitter mye inne, og ser alt for mye på en skjerm. Her er noen mulige hobbyer du kan ta opp eller ting du kan få unnagjort:

1. Sying. Kjøp deg en symaskin, kanskje en sybok, eller bare finn oppskrifter på nett. Jeg har mange innlegg på bloggen med prosjekter du kan prøve deg på.

2. Yoga. Youtube har mye artig du kan prøve å følge med på.

3. Origami-bretting. Igjen er youtube din venn.

4. Planlegging. Planlegg din neste bursdag (hvis det er en stund til) som en temafest. Brukt tid på detaljer som serviett-bretting, kakedekor og dilldallpynt.

5. Rydde og systematisere i skuffer og skap. Det er alltid så mye rart som samler seg slike steder, så en oppryddning kan være på sin plass en gang i blant 🙂

6. Bruk appen duolingo til å lære deg et nytt språk.

7. Send meldinger til facebookvenner du har mistet litt kontakten med. Skriv litt mer enn du pleier; tenk gode, gammeldagse brev 🙂

8. Eller faktisk skriv brev til noen! Bare tenk hvor koselig det blir for dem som mottar et personlig, koselig brev i posten, gjerne med et bilde eller en liten tegning.

9. Start på planleggingen av julegavene. Jeg hadde store ideer om å begynne allerede i januar i år, og fikse 3-4 i måneden. Men det har ikke blitt…

10. Lær deg noen trylletriks (Need I say; youtube?)

11. Lag en corona-sang med musikkvideo (Last den opp på youtube, og du kan bli oppdaget!)

12. Les bøker du aldri ellers hadde tatt deg tid til. Som romeo and juliet. På min liste står “en midtsommernattsdrøm” – med det blir ikke i denne runden… Har som sagt nok å gjøre, jeg 😛

13. Jeg hadde ikke tenkt til å anbefale mye film, serier eller spill. Men jeg klarer ikke la være dette punktet: finn et spill du elsket som barn, og spill det igjen! Nostalgien var enorm da jeg prøvde Crash Bandicoot, Rayman, og Black and White igjen <3

14. Gå tur (ser ut som dette er go-to punktet for nordmenn flest) Men hvis du trenger et mål, eller motivasjon se neste punkt:

15. Geocaching! Sjekk filmen på toppen av denne siden for å lære om denne skattejakten: geocaching.

16. Start en samling. Det kan være frimerker, porselensdukker, eller kniver. Men det kan være gøy å samle. Hvis du har barn, kan dere samle ting inn fra naturen.

 

 

17. Bli hageentusiast! Følg hagefolk på instagram, se hageshow på nrkTV, gå amokk på hagesenteret (Aller helst mamma sitt, Urdals Planteskole, siden hun har best utvalg til best priser ;)) og bruk all din fritid i hagen. Jeg er på god vei på dette punktet…

18. Start å blogge.

20. Skriv en barnebok.

21. Send et fanbrev til en artist eller forfatter du liker.

22. Lær deg å pynte kaker, sånn som proffene (det er i hvert fall et av mine mål!)

23. Ta et matlagingskurs på nettet.

24. Bak boller eller noe annet snadder.

25. Prøv deg på trolldeig. Det er enda gøyere som voksen, når tingene faktisk kan bli slik du vil! Få inspirasjon på pinterest.

26. (Dersom du gjorde nr. 25:) Le av at det du lagde ikke kan måle seg med inspirasjonen på pinterest. Og husk at de sikkert er enda mer isolerte tapere enn deg xD.

27. Ta en fotodag der du prøver å ta et bilde i timen, eller et hvert femte minutt.

28. Lag en liten utstilling av gårsdagens fotodag.

29. Start en tegnemåned, der du tegner en tegning/skisse hver dag. Se punkt 28.

30. Hugg ved til vinteren. Hvis du ikke har peis, kan du selge den. Hvis du ikke har skog, si ifra, så skal jeg vise deg noen trær du kan få kappe ned xD

31. Lær deg å strikke eller hekle. Det kan passe fint å begynne med å hekle 17.maisløyfer nå! Den 17. blir vel mest sannsynlig feiret over sosiale medier allikevel 😛 Så det kan være greit å ha noe å skryte av dersom kaka går i dass (bare billedlig talt, altså)

32. Få deg et kjæledyr. Det må jo passe fint med en valp i karantenetiden? Men vit at du skal ha ansvar for dyret i mange år, så tenk deg skikkelig om. 🙂

33. Lag et fysisk fotoalbum. Hvor mange ganger har du ikke sagt at du har lyst til å gjøre det? Så enten du foretrekker fotobok, eller er gammeldags som meg og kjører bildene i album; bruk tida på det 🙂

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, tror jeg. Men poenget er: ta imot den ekstra tiden du har fått! Ikke la den bli stjålet av netflix eller hay day. Og send gjerne en kommentar under her, hvis du har noen andre forslag til gjøremål, eller hvis du har prøvd ut noen av mine 🙂

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Til deg som sitter hjemme og kjeder deg…

  1. Du glemte : Begynn med slektsforskning
    😁
    Kjeder meg aldri pga alle hobbyene mine. Symaskinen og tilhørende skrot opptar hele kjøkkenbordet for tiden….jeg som egentlig hadde sluttet med søm på mine gamle dager.

    Det er dessuten helt tragisk at noen sitter og klager på at de kjeder seg når man vet hvor fort livet går. Plutselig er det over. Så man bør kunne ta ansvar selv og finne på ting å gjøre, – så sant man ikke er et barn som må hjelpes i gang med aktiviteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *