Den undervurderte stemoren

Categories C Hus, hjem og hage

Jeg har egentlig alltid tenkt på stemor som en kjedelig blomst. De er liksom så vanlige. Men det siste året har jeg åpnet øynene på nytt, og sett flere av de fine kvalitetene den har!

 

For det første kan stemor spre blomsterglede før de aller fleste sommerblomster. Til og med før påskeliljene kommer, har denne rakkeren blomstret lenge. Og den tåler ned til 7 minusgrader på vårparten.

Selv om det ikke er en staude, kan stemor frø seg. Og det er jo kjempegøy, for da kan man få helt nye kryssninger og fargekombinasjoner!

Og når man ser sånn skikkelig på dem, så er de jo faktisk utrolig vakre! Bare legg merke til detaljene! De er kanskje små, men ikke mange blomster er så varierte i farger, former og detaljer.

Dessuten kan hvem som helst få det til. Får de frost, tar de seg opp igjen. De kan tørke helt ut og henge som slips, for deretter å komme seg igjen når de får litt vann. Du må faktisk nesten gå inn for å overse dem hvis du ikke skal klare det…

 

Og det som jeg aldri har visst før i år, er at stemor kan spises! Det åpner jo opp en helt ny verden! Så nå har jeg eksperimentert litt med stemor i salat og som kakepynt. Jeg synes virkelig den gjør salaten mer innbydende og spennende 🙂

Og i anledning kakepynt har jeg lært meg å kandisere blomster. En veldig gøy teknikk som jeg vil prøve meg mer på!

Så kjøp deg en stemor, og få masse glede i retur 😀

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *