Hageglimt i starten av Mai

Categories C Hus, hjem og hage

En veldig gøy ting om skjedde i hagen i år, var at vi oppdaget en brønn der! Vi visste ikke at vi hadde brønn, en gang! Vann har den også, så planen er å lage noe flott og gøy ut av dette – så kan jeg kanskje bruke det til vanning 🙂

Den første rhododendronen blomstret for et par uker siden. Nå er det ikke lenge til resten av gjengen følger…

 

Vi har hatt halvannen måned med krusenblomst-blomstring i år. Det er veldig trivelig, siden det er fullt av disse i hele plenen vår 🙂

Og så fikk vi den lyse ideen å fjerne den 5-meter høye granhekken som hindrer sikten mot naboen. Det ble mer arbeid enn ventet. Og nå har vi kjørt vekk hele 20 fullastede hengere med svær haug på. Endelig ser vi enden på det prosjektet! Noe som gjør at vi kan fokusere tilbake på det prosjektet jeg gleder meg til:

Drivhus! Drivhuset har fått grunnmur, en plankevegg (til å henge jordbærplanter på), vedskjul (Bak veggen, men det var ikke der når jeg tok bildet under), og en liten terrasse i front. Nå mangler det egentlig bare glass, og et langt bord inni til å sette ting på.

 

ellers har jeg brukt mye tid til å luke i staudebedet. Det er enda en stund til alt vokser sammen (Sånn som på tv og instagram, når de skryter av nesten ingen ugress). Så jeg får bare holde på. MEn for å speede opp prosessen har jeg kjøpt en hel del stauder i år….  

 

Disse små hvitveisene har jeg “stjålet” avleggere av, og det var veldig gøy at de kom opp igjen i år! De har fylte blomster, og er utrolig fine!

 

Grønnkålen blomstrer nå. Jeg har brukt av den i hele vinter, men nå har jeg plantet ut nye småplanter, og tatt bort alle de gamle utenom et par som jeg skal samle frø fra.

 

Frukttrærne har jeg bundet nedover, så greinene ikke skal vokse rett opp, og endelig ser det ut til at morelltreet har bestemt seg for at det vil leve (Etter tre år med skranten helse).

 

Det er jammen kjekt med hage, selv om interessen ikke kom før jeg flyttet ut fra Planteskolen (vi bodde faktisk oppå butikken som moren min eier).

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *