Puddel og pelsstell (Æsj, jeg er nybadet)

Categories B opplevelser og hverdagsliv

 

Jeg må bare si, hvis du vurderer å skaffe deg storpuddel, at vi er utroolig fornøyde med Ninja! Hun er rolig inne, glad i alle, og full av fart når vi er på tur eller andre aktiviteter. 

Men dette med pelsen har vært en ganske ny opplevelse for oss. Det vi merket først (og mest!) er jo fraværet av hår i huset! Det er jo som natt og dag! Og etter å ha opplevd hvor herlig det er å ha hund uten å ha huset (og klærne) fulle av hundehår, tviler jeg på at jeg noen gang vil se meg tilbake. Ikke mer svarte hår i maten. Ikke mer pelsete bunad på 17.mai. I tillegg må jeg nevne fordelen med at pelsen faktisk er mykere og mer behagelig enn den ser ut. Så pelsen er topp til kos også 🙂

 

De negative sidene med puddelpels har vi nok sett mer etterhvert. Vi møtte på “flokealderen” da Ninja var ca 11 måneder. Da floket hele hunden seg til, og vi måtte klippe alt kort. Deretter var det ørene; plutselig en dag hadde hun tovede baller av pels inni ørene. Og jeg kan love deg at det var litt av en operasjon å få klippet det bort! For noen måneder siden begynte jeg å lure på om flokealderen var tilbake. Det ble mer og mer sammenfiltret i pelsen. Igjen måtte vi klippe, og nå gikk vi til innkjøp av skikkelig sjampo, balsam og børste(dyrere enn det jeg bruker til meg selv). Vi har bare brukt sånn billig hundesjampo, og noe sier meg at det ikke er godt nok for fisefine pudler 😛 Foreløpig er vi veldig fornøyd etter vasking. Håper bare det varer også når pelsen blir lengre.

Det er jo litt jobb. Men jeg tror fremdeles det er verdt å slippe å støvsuge femten ganger i uka 😛 

Andre som har erfaring med pudler, eller lignende raser? 

*Stakkars Ninja ble så kald etter badet, at vi måtte plassere henne foran peisen.* 

*Synes synd på meg selv*

1 kommentar

1 thought on “Puddel og pelsstell (Æsj, jeg er nybadet)

  1. Jeg har ingen erfaringer med puddel, men jeg hadde en gatemix fra Spania for noen år siden. Hun røytet veldig lite og var ganske så allergivennlig:) Synes det var deilig å slippe alle håra som dukket opp overalt. Nå har jeg en dvergpinscher og han røyter en del, men er kort i pelsen. Litt hår rundt omkring plager meg ikke 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *