Kjære lærer…

Categories F Lærerlivet

Jeg ville skrive til deg i dag, for å minne deg på en ting: Du er heldig. 

 “DU, ja!”

 

Vi lærere er ofte opptatt av at vi får for lite lønn i forhold til de med kortere utdannelse. Vi står opp for, og beskytter med nebb og klør denne ferien – unnskyld! avspaseringen – som alle andre er så misunnelige på. Vi klager på lange dager og kvelder med jobb. Og, ja; det er stridt.

Men har du tenkt på at barnehagelærere også må bruke fritiden sin til møter og planlegging? Har du tenkt på at de faktisk ikke får den lange sommerferien, og må jobbe i høstferien? De må kanskje ikke rette oppgaver, men jeg for min del ble mye mer sliten av å være på småskolen med lite retting, enn å jobbe på ungdomsskolen hvor det er mer retting. 

Har du dessuten tenkt på miljøarbeiderne som jobber ved skolen din? De planlegger like mye, må skrive like mange rapporter, har ofte like lang utdannelse (selv om dette varierer), men får ikke de samme godene som du får. Lengre bunden tid på jobb, veldig få pauser, ikke like mye ferie. Vi er heldige med at vi er en såpass stor faggruppe at fagforeningen våre får mye å si. Vi er heldig med gode ordninger; selv om jeg ikke skal nekte for at jobben kan være tøff. Og mest av alt er vi heldige med at vi har en av verdens mest meningsfylte jobber; og det synes jeg faktisk er verdt mer enn noen ekstra hundretusener utbetalt i året… 

Så min oppfordring er å slutte å sammenligne deg med oljearbeiderne i Nordsjøen; ville du egentlig hatt den jobben uansett? Sammenligne deg heller med lærere i andre land; jeg kan love deg at  mange av dem ikke har en like godt tilrettelagt hverdag som det vi har.  Vær takknemlig. 

PS: Visste du at de to yrkesgruppene som lever lengst, er lærere og prester? 🙂 Hurra for verdens beste jobb!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *