Mat-inspo!

Categories S Mat

Det gøyeste ed denne årstiden og det nye huset, er hagen! Nå dyrker jeg ikke så rent lite fòr selv, og det er kjempegøy å plukke mat i hagen… For eksempel salaten nedenfor her: den er kun laget av hjemmeplukka godsaker. Reddik, sukkererter, salat og grønnkål.

Sammen med laks og (hjemmedyrka) nypoteter ble det en vinner-middag! (må nok ha brokkoli også neste år!)

Et annet eksempel på at hagen beriker kjøkkenet, er da vi hadde krabbe. Da pyntet jeg sandwichen med persille og salat, og det ble både mye finere, og mye bedre! 

I tillegg har jeg saftet litt, etter å ha plukket rips en times tid i pøsregnet. Men jeg var veldig glad for at jeg gjorde det før jeg reiste, for når jeg kom tilbake, var all ripsen borte. 

Har enda igjen en liter med ublandet rips-saft (med et snev av bringebær og vanilje). Skikkelig koselig å servere når vi får fine gjester!

 

Kan også anbefale denne smoothien som jeg laget av mango, bringebærkesam, jordbær, sitron, kiwi og vann. Det er kjekt å ha litt forskjellig av bær og frukt i fryseren, og stadig prøve nye kombinasjoner. Blomsten på toppen er en agurk-urt, fra hagen. Den er ypperlig til pynt, og smaker godt også 🙂 Min plante har frødd seg selv for tredje året nå. 

Har du noe spiselig i hagen? Hva er din favoritt ovenfor her?

2 kommentarer

2 thoughts on “Mat-inspo!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *