10 ting jeg har lært som lærer

Categories F Lærerlivet

I dag er min siste dag i mitt første år som lærer. Og når jeg ser tilbake, er det ikke rent lite jeg har lært! For lærere skal ikke bare undervise: vi lærer kjempemasse selv også! Her er noe av det jeg har lært:

* Det finnes noe godt i alle mennesker. 

* Jeg kan si “jeg er 8 år” på polsk. 

* Noen ganger er det helt innafor å bare pusle puslespill eller løse sudoku en time.

 

* Når noen gråter, er det stort sett ikke så alvorlig som jeg tror. Ofte hjelper det å blåse litt, klemme litt, eller få noen til å si unnskyld. 

* Planlegging er viktig, men det er viktigere å være fleksibel. Planene blir ofte ikke som planlagt uansett.

* Alle kan lære. Håpløse uvaner endrer seg, og håpløse situasjoner er faktisk ikke uten håp.


* Regning i alle fag er lurt.

* kaffemaskinen er den viktigste gjenstanden på pauserommet for de fleste lærere (samt koppene). Dette gjelder meg også, for det er kakao i maskinen.

* John F. Kennedy ble kåret til den kuleste amerikanske presidenten i sjette klasse. 

* Det er vanskelig (både for elever og meg) å sette ord på hva en har lært. Men det er også veldig nyttig!

SÅ: Hva har du lært gjennom året som har gått?

Noe på jobbfronten? Noe om familien din? Eller kanskje litt om USA’s presidenter 🙂

4 kommentarer

4 thoughts on “10 ting jeg har lært som lærer

  1. 🙂 Så kjekk lesning. I år har jeg lært masse nytt på jobb fronten, om elektrisk bil, lage snorer med snormaskin og blitt litt rundere i kantene med tenåringen vår. Tror jeg i allefall..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *