Disse vil du nok lage før neste jul!

Categories A Hobby


 

De ble dessverre ikke ferdige til jeg skulle dekke bordet på julaften i år, men jeg håper å ha dem klar til neste gang behovet kommer. Så nå strikker jeg jule-bestikk-sokker. Kom over et bilde av disse på facebook, og måtte prøve meg. Min egen lille oppskrift finner du nedenfor bildet…


 

Jeg brukte garnet Senja (hadde en rest liggende i de rette fargene) som du kan kjøpe på Nille. Men ta det du har liggende. Strikkes med fem pinner, eller bruk en rundpinne og magic loop. 

Legg opp 24 masker med hvit. Strikk 8 rader rettstrikk. Skrift til rød, og skift retning ved å vrenge sokken (i stedet for å skifte retning, kan du strikke de hvite maskene på vranga, men jeg synes det er så mye enklere å strikke rett, at jeg heller endrer retningen etter å ha strikkt rett). Strikk vrangbord (annenhver rett og vrang) i 20 omganger. Skift til rettstrikk, og strikk sammen to av pinnene på en pinne. Nå strikker du rett på rettsiden og vrang på vrangsiden. Ta bort to masker annenhver omgang til du står igjen med 6 masker.

Legg til seks nye masker på hver av de to feltene hvor det ikke er noen masker. Strikk rundt igjen. Nå feller du to masker annenhver omgang til du er tilbake til 24 masker. Strikk 10 omganger med rettstrikk (Maskene felles på sidene, altså mellom hælen og fremme). Start med å felle to masker i hver omgang i fire omganger, deretter feller du fire masker hver omgang til du har to masker på hver pinne. Til slutt trekker du tråden gjennom alle de resterende maskene, og fester den godt. 

Vips! Gjort på en kveld!

 

Var ikke disse søte? 🙂

1 kommentar

1 thought on “Disse vil du nok lage før neste jul!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *