DIY – hvordan sy en t-skjorte

Categories A Hobby

Til jul ville jeg prøve å sy en t-skjorte til mamma. Stoffet hadde jeg allerede klart – kjøpt i fra loppemarked for en stund siden i en farge jeg visste at mamma likte. I tillegg ville jeg prøve meg på stofftrykk for første gang – noe som gikk overraskende bra!

Jeg brukte en ferdig t-skjorte som mal, og tegnet langs kantene. Husk å ta med 1cm sømmonn, og gjerne 3-4cm nederst. Klipp bakstykket og forstykket likt, med unntak av halsen.

 

Da begge delene var klippet, så de slik ut. Her ser du omtrentlig formen på halsen. Jeg gjorde utringningen en anelse dypere. Stofftrykket er plassert på midten av forstykket. 

Slik skal delene sys sammen. Den første sømmen, er skuldersømmen. Legg stoffene rett mot rett, nål, og sy. 

 

Når skuldersømmen er festet, klippet jeg armene. Jeg tegnet dem på frihånd, men vil anbefale å bruke et mønster som utgangspunkt de første gangene. 

Sett nåler, eller klyp fast ermet til ermeåpningen. Sy denne sømmen, og så henger alle delene sammen. 

 

Nå skal vi sy sidesømmen (som er kløpet sammen på bildet nedenfor). Start i enden av ermet, og jobb deg nedover hele sida på t-skjorta. Nå mangler du bare finishen i ermer, hals, og nederst. 

 På ermene og nedrekanten: brett inn en kant på 2cm, og sy på rettsiden.

I halsutringningen:

Mål rundt hele halsutringningen med et målebånd. Gang dette målet med 0,7. (eks: 100*0,7=70cm). Legg til 2cm sømrom(70+2=72). Klipp et rektangel med lengden du kom frem til, og 5 cm bredde (jeg bruker sømometer og kritt for å få dette perfekt). (I eksempelet: 70cm*5cm)

Sy halsutringningen sammen til en ring. 

Brett den dobbelt, med vrangsiden inn. 

Fest halsutringningen (nøye) med nåler (eller klyper) til t-skjorten. Start med å matche sømmene, og dra i båndet for å få det til å passe til utringningen (som er større). Her har jeg blitt klok av skade, og er veldig nøye med å sette mange nåler (minst 8) slik at jeg ikke plutselig har for lite av kantbåndet til slutt. Sy på, og du er ferdig!

Til slutt sydde jeg på en liten merkelapp i nakken (kjøpt på ebay på meterrull). 

Og da mamma åpnet gaven skjønte hun ikke at den var hjemmelaget før hun skulle sjekke størrelsen! Jeg var superhappy! Og til og med størrelsen var perfekt 🙂

En vellykket julegave, og et vellykket syprosjekt som alle kan prøve seg på! 

5 kommentarer

5 thoughts on “DIY – hvordan sy en t-skjorte

  1. Å, så inspirerende. Skulle nok testet ut å sy noe. Er bare litt treg og feig her.. Ganske teit, men så flott den ble og tøft å lage noe hjemmelaget. Hvordan lager du stofftrykk?

  2. fjellgeitbundingen: Jeg kjøpte tekstilmaling og en stensil på stoff og stil. Stensilen koster en hundrelapp, men den kan brukes flere ganger. Så legger du stensilen på stoffet, stryker over maling, og så venter til det tørker. Var veldig mye enklere enn jeg trodde å få det jevnt og fint, spesielt med stoff og stil sine former som var veldig gode 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *