Tips: Plant avocado-steinen

Categories C Hus, hjem og hage

 

En litt kjekk ting for avocado-elskere som meg selv er å plante steinene. Jeg har nå prøvd meg flere ganger, og synes det er veldig gøy. Først skal (helst) steinen få stå halvveis i vann til den får røtter. Bruk tannpirkere til å støtte dem opp hvis du ikke finner et passe stort glass slik jeg gjorde. (Google hvis du lurer på det med tannpirkerne. Jeg har brukt tomme glass med tikka-masala-saus i det siste, for de passer akkurat slik at ikke steinene faller nedi. Jeg pleier å prøve å bytte vannet en gang i uka omtrent så det ikke blir super-ekkelt. Etterhvert sprekker steinen, og det kommer en rot fra bunnen 🙂

 

Jeg har prøvd å plante den i jord til forskjellige tidspunkt. Den første plantet jeg uten å sette i vann først. Den spirte etter flere måneder – jeg hadde glemt hele greia. Faren er at man glemmer å vanne den “tomme” jorda. Noen har jeg plantet idet rota begynner å synes, mens andre igjen har jeg spart helt til de er omtrent ti cm lange og begynner å få blader. Alt fungerer egentlig.

Nå har jeg et prosjekt der jeg har tenkt til å prøve å flette stammene til tre planter. Er spent på hvordan dette går!

Den eldste planten min er 2-3 år gammel, og har nå nådd 60 cm. Det er en skikkelig dekorativ stueplante, selv om jeg ikke er sikker på om den noen gang får spiselig frukt (i så fall blir dere oppdatert). Foreløpig har den ikke verken blomstret eller fruktet seg på noe vis. Men fin er den! Og gøy å kunne si at man har dyrket den helt selv 🙂

1 kommentar

1 thought on “Tips: Plant avocado-steinen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *