Hevngjerrig og kontrollerende Gud, eller kjærlig og lengtende Gud?

Categories tanker, tro og filosofi

I bibelen sier Jesus:

Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i Hans kjærlighet.

Betyr dette at Gud bare elsker oss når vi holder Hans regler? Mange ser på Gud som kontrollerende og sint, og oss som Hans “ulydige” undersåtter. Men Gud ser på oss som elskede sauer som har gått seg vill uten å vite bedre. Og vil du vite hvorfor Han sa det Han sa – at vi må holde hans bud for å bli i Hans kjærlighet? Han sa det for at vi skal kunne elske slik som Han elsker. For at vi skulle bli lykkelige. Han sa det selv: 

Dette har jeg sagt dere for at min glede kan være i dere, og deres glede kan bli fullkommen

Så å “bli i Hans kjærlighet” betyr ikke at vi må få Ham til å fortsette å elske oss. Det betyr ikke at når vi ikke følger Hans bud, så elsker Han oss ikke.  Det gjør Han uavhengig av våre handlinger. Det betyr snarere at vi får den samme kjærligheten til andre som Han har. At vi elsker som Han gjør, og er glade som Han er glad. 

Dette høres jo egentlig greit ut, det. Men hva er det nå vi må holde ut for slags vanskelige å grusomme bud for å bli i Hans kjærlighet? 

Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine. Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva herren hans gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har gjort kjent for dere alt jeg har hørt av min Far.

Det er kanskje ikke så dumme bud å holde allikevel? Elske andre. Tenk om alle hadde gjort det da? Eller om bare en femdel av verdens befolkning hadde gjort det. Det hadde flyttet fjell! Vi og også flytte fjell i vår vennekrets, dersom vi tar Jesu bud på alvor. Bare elske de rundt oss. Jesus sier så:

Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere, og satt dere til å gå ut og bære frukt, en frukt som varer. Da skal Far gi dere alt dere ber om i mitt navn.

Han har utvalgt deg! Ikke til å dø, eller til å lide, eller til å bo i et kloster, men til å bære frukt!  Og det er enda et løfte knyttet opp mot dette: vi skal få alt det vi ber om i Hans navn, dersom vi elsker menneskene rundt oss. Det er ikke småting. 

Oppsummering:

1. Gud elsker oss.

2. Han vil at vi skal ha kjærlighet i oss, altså elske andre.

3. Dette får vi ved å velge å være gode mot andre.

4. Når vi gjør dette, får vi Guds overnaturlige kjærlighet og glede i oss.

5. Og vi vil bære frukt.

6. Og vi vil få bønnesvar. 

 

Disse bibelversene står i Joh. 15. 9-16. Noen ganger tar jeg meg litt tid til å plukke versene litt i fra hverandre slik som dette. Da forstår jeg det bedre, og husker det bedre. Og bibelen har så ufattelig mange sannheter vi må få tak i 🙂

Hva synes du om dagens vers? Fikk du noe ut av det?

Og har du lest noe annet interessant i bibelen i det siste? 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hevngjerrig og kontrollerende Gud, eller kjærlig og lengtende Gud?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *