Grepet av Raushet

Categories tanker, tro og filosofi

Når man blir kristen, så starter man på en prosess. En helliggjørelse-prosess der Gud vil forandre deg slik han har planlagt, for at du skal passe inn i paradiset. En av egenskapene Han vil at du skal ha, er raushet eller giverglede. For hvordan hadde himmelen blitt dersom alle var egoistiske? Men tenk deg hvor fantastisk det blir når alle er rause, og leter etter anledninger til å gjøre godt mot hverandre.

Og jeg har selv merket at Gud tar meg i fra nivå til nivå. Jeg er enda langt i fra målet, og noen ganger har jeg tilbakefall. Men Gud bringer meg fremover etter sin plan. Og det bare slo meg her en dag hvor viktig det er å forstå at livet er en prosess. Ingen er perfekte med en gang, men det kommer etterhvert. Så derfor tentke jeg å skrive om raushet som ett eksempel. Men det kan egentlig gjelde alle områder i livet. Som prioriteringer. Avhengigheter. Tilgivelse. Usunne tankemønstre.

1

Du er redd for at du ikke skal få det beste. Hvis noen andre trekker det lengste strået, eller blir valgt først, kjenner du misunnelsen syre stige opp i magen. Men Gud ber deg legge bort sjalusien. Godta at andre få nyte ting som du ikke får.

 

2

Du prøver å få tak i din del av kaka. Det skal være rettferdig. I alle fall stortsett. Men de fattige er det så mange av, så HELT rettferdig kan det nok ikke bli heller… Gud ber deg utvide horisonten, og se at det ikke bare er dine behov som er viktige.

 

3

Du prøver å gi litt av din overflod, for du vet at Gud har velsignet deg slik at du kan velsigne andre. Så du gir kanskje litt av småpengene i kollekten, eller du lar kanskje de små barna gå før deg i den lange køen på matbutikken. Men Gud kaller deg til å gi så det svir. Han vil at du skal gi mer enn det som er beleilig og behagelig, og at du skal stole på at han vil forsørge deg uansett.

 

4

Du lar Guds barn få store summer, og du lar Gud få tillit til at Han har kontrollen. Du kjenner at Hans kraft holder deg oppe, selv da du gir over evne. Men det er fremdeles noe som mangler. Gud ber deg gi alt. Simpelthen alt som er igjen. Tør du å stole på at Han fremdeles bærer deg?

Ef.2.10.

Så vit at du er i Hans hender. Vit at du er i en prosess hvor du blir forberedt for et liv med evig glede, evig liv og ingen sorger. Vit at “han som begynte sin gode gjerning i dere, skal fullføre den ? helt til Jesu Kristi dag.” Fil.1.6. Gud gir deg ikke opp selv om du feiler innimellom. Han kommer til å fortsette å forandre deg til det bedre, og selv om det kan virke smertefullt i perioder, så vil endringen gjøre deg mye mer lykkelig enn du kunne tro.

4 kommentarer

4 thoughts on “Grepet av Raushet

  1. Husker ikke hvilken filosof som sa “om du eier mer enn tre ting, så er det tingene som eier deg”. Det er noe i det. Vi har i overflod. Merker det spesielt etter vi fikk datteren vår. Vi trenger ikke å kjøpe noen ting til henne, alt blir omtrent kastet etter oss – klær, utstyr.. Så lenge det ikke må være nytt, så har vi alt vi trenger og mere til. Jeg tenker av og til at det hadde vært deilig å ha mye mindre, for enkelhets skyld. Utrolig godt å kunne gi bort ting som andre har bruk for og som man ikke trenger selv. Leste om en mor som hadde pakket bort alle lekene til barna i ren fortvilelse over alt rotet. Enden på visa var at de fant på mye mer selv, de lekte mer med hverandre, de kranglet mindre og brukte mindre tid på å rydde og mer tid sammen som en familie.. Og, de maste ikke om å få nye leker heller.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *