Tid med Gud

Categories tanker, tro og filosofi

I perioder har jeg følt det som om jeg er altfor dårlig når det gjelder å prioritere tid med Gud. Skulle ha bedd mer, skulle ha lest mer i bibelen. Skulle ha brukt mer tid på lovsang. I perioder forsvinner bibelen helt ut av hverdagen, og da koster det litt å plukke den opp igjen. Men det er et par ting som etter hvert har gått opp for meg.

(1) Vi kan aldri være gode nok. Vi er aldri flinke nok til å be, aldri utlært i bibelen. Og vi bør faktisk ikke deppe over det. Din Far har ikke ment at du skal streve og streve for å bli bra nok. Han sier tvert imot at vår kraften fullbyrdes i svakhet (2kor.12.9)  Fordi vi er svake og uperfekte, blir Hans kraft og nåde nødvendig, og slik kan andre se Hans nåde. Så vit at du er på vei. Vit at Gud arbeider med deg på alle måter, og at du ikke er et fullstendig verk før Han er ferdig med deg.  (Ef.2.10.) Ikke stress over det du ikke får til, men fokuser på å bli bedre, og på å vandre i de planene han har lagt klare for deg.

(2) Gode vaner trumfer gode dager. Det er flott å være på et møte, og kjenne Guds nærvær sterkere enn livet selv. Det er flott å oppleve et mirakel. Men vet du hva? Det er enda viktigere med hverdagen. De små vanene er viktigere enn de store arrangementene. Er du nærmest Gud på festivalene eller i dagliglivet? For livet er proppfullt av hverdager. Vi kan ikke alltid jakte på festivalene, selv om de er et godt tilskudd i et liv med gode vaner. Så mitt råd er å fokusere på de små vanene.

Last ned appen “Elevation” og hør en (gratis) podcast på skolebussen i stedet for VG-lista top20. Få dagens bibelvers tilsendt daglig på mail eller mobil. Skift bakgrunnen på Pc’en din til et bibelvers du vil lære deg utenat. Sett av tid hver dag til Gud. Omgi deg med Guds Ord på alle kanter. Og så vil du merke at de små (kjedelige) vanene vil forandre deg mye mer enn festivalen klarte. Bare se hva Gud sier til Jakob:

“Disse ordene [GUDS ORD] som jeg pålegger deg i dag, skal du bevare i ditt hjerte.  Du skal gjenta dem for dine barn og snakke om dem når du sitter i ditt hus og når du går på veien, når du legger deg og når du står opp.  Du skal binde dem om hånden som et tegn og ha dem på pannen som et merke.  Du skal skrive dem på dørstolpene i huset ditt og på portene dine.” (5.mos.6.6.)

Vi trenger å minne oss selv på Guds Ord for at det skal få virke i livene våre.


(3) Å tilbringe tid med Gud er ikke ment til å være et ork, men det krever disiplin. På samme måten som et ekteskap krever mer viljestyrke enn en forelskelse, krever en hverdag med Gud mye mer enn et “møte med Gud.” Men på samme måten gir også ekteskapet mye mer. Fruktene som vokser ut av ekteskapet er mye sterkere enn det som vokser frem av en hurtig forelskelse. Der vokser det kanskje ikke frem noen ting som helst, men følelsene visner etter en kort stund. På sammen måten er det gode, sterke frukter som vokser frem når vi har en hverdag sammen med Gud, slik vi er skapt til. Men det kan kreve litt arbeid i fra din side også.


I Joh.15. står det masse om å holde seg nær til Gud. Og midt inni dette avsnittet om å holde seg nær Ham, finner vi vers åtte som handler om å bære mye frukt. Vi er skapt for å bære frukt!

“Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. (Gal.5.22-23) Åh, hvor deilig det er når man har kjærlighet for andre, og glede over alt som foregår rundt oss. Det er fantastisk å føle fred, selv når ting ikke er under kontroll. Og alle disse fruktene får vi smake på dersom vi tilbringer tid med vår Skaper og Herre.

Jeg vil anbefale deg å gi det en sjans 🙂

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Tid med Gud

  1. Du har så rett i at det fins flest hverdager. Av og til er det deilig å kunne sette seg ned og bruke roen til å tenke, og jeg tror deg på at å lese i Bibelen kan være god terapi i en stressende hverdag. Det er mange fine bibelsitater.. Har du forresten noen favoritter? Når jeg begynner å male igjen vil jeg veldig gjerne ha norske sitater på bildene mine.

  2. Ann: Har veldig mange favoritter 🙂 litt vanskelig å velge…
    1.kor 13 har mye fint om kjærlighet,
    Rom 8.28. sier at alle ting virker sammen til det gode for de som elsker Gud,
    Filip.4.4. som handler om å glede seg,
    Filip.4.13 som handler om at vi kan klare alt med Jesus
    hebr.11.1. om hva tro er 🙂
    Det var de jeg kom på i farten, i hvertfall 🙂 Vet ikke helt hvaslags temaer du tenkte på? 🙂

  3. Jeg bruker å ha en stille stund med Gud hver morgen før jeg drar til jobben. Det er herlig stundene og er blitt en vane. Men i dag, etter en søvnløs natt pga. hodepine og betenelse i armen, fikk jeg ikke å konsentrere meg og begynte å lese blogg isteden. Og Gud ledet meg til deg. Det er så forfriskende å lese de ordene du delte. Det inspirerer:) jeg kommer vel på besøk til deg ofte. Jeg så at du har et fotokurs også. Skal også lese det når jeg får tid fordi jeg er veldig interessert:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *