DIY Heklet KoseSau (Oppskrift)

Categories A Hobby

NÅ er jeg i gang med heklekroken igjen, og det føles veldig godt. Det er så morro å hekle, når man bare får “ånden over seg” og ser at prosjektene blir ferdige. Jeg har ei venninne som nettopp fødte en nydelig liten sønn, og i den anledning heklet jeg en koseklut med sau på (siden familien er veldig glad i sauer) som de fikk da vi var oppom i går. Jeg fant et bilde til Inspirasjon, og så laget jeg meg en egen oppskrift som jeg tenkte å dele her. Men først til resultatet:

Oppskriften er på ingen måte perfekt eller proff – jeg bare skrev ned ettersom jeg heklet for å ha til senere. Så bruk den for det den er verdt. Den er sikkert også litt rotete, så spør om du ikke forstår (jeg skrev den egentlig for egen del, så måten å skrive på er nok veldig lite konsekvent).

* Når jeg skriver 5fm i MR, så står MR for Magisk Ring. Lær her. Eller lag 5lm, fest til en ring, 5 fm i ringen, så kan du fortsette på neste skritt.

** 2i1 betyr at du tar 2 fm i neste fm.

 

KoseSau
 
BEIN (2 stk)
Svart.
5fm i MR*
2fm i hver fm.                        – 10fm
1fm, 2fm i neste.(gjenta rundt)       – 15fm
2 runder fm.                          – 15fm
Bytt til hvit
15  runder fm
Klipp med nok tråd igjen til å feste.
 
HODE

Beige
6fm i MR
2 fm i hver.                       – 12fm
1fm, 2fm i neste.                  – 18fm
2 nye på runden til:               – 34fm
7 runder fm
Klipp
 
Hvit
6fm i MR
2 fm i hver.                        – 12fm
1fm, 2fm i neste.(gjenta rundt)     – 18fm
(8fm, 2i1)to ganger               – 34fm
2 runder fm
Etterlat nok tråd til å hekle hodet sammen (eller gjør det med en gang-se montering).

Ps: den hvite delen av hodet kan være litt vanskelig, siden maskene er vanskelig å se i garntypen. Men gjør så godt du kan. Det viktigste er at de to hode-delene blir omtrent like store i åpningen, så de kan sys sammen.
 
Ører (2stk)
beige

3 fm i MR
2fm i hver.            – 6fm
3fm, 2i1**, 3fm, 2i1, 10fm, 2i1, 3fm, 2i1, 3fm, 2i1, 15fm, hopp, 5fm, hopp,  3fm,
klipp med nok tråd
 
Klut (kropp)
hvit

4lm til ring
1lm
2st, lm, 2st.
Snu
A; lm, st i hver st til du kommer til luftmaskene; i lm-bue hekles; st, 2lm, st. Deretter st i hver st.
B; lm, st i hver st til du kommer til luftmaskene. I en lm-bue hekles; 2st, lm, 2st. Deretter st i hver st.
Veksle mellom A og B annenhver runde til du er fornøyd med størrelsen (eller har brukt opp nøstet).
 
Montering
Fest sammen hodet med fm rundt hele kanten. Husk å fylle i vatt før du lukker hele åpningen.
Sy fast ørene på hodet.(ikke fyll i)
Hodet på kluten.
Fyll i beina, og fest ved siden av hodet.
Sy eventuelt på en liten sløyfe.
 

 

 

Jeg synes dette var så moro, at jeg heklet en sau til dagen etterpå, da jeg fant et egnet garn hjemme hos mamma. Kanskje blir det enda flere kosesauer fremover, hvis jeg får tid mellom alle de andre hekleprosjektene jeg har igangsatt nå… 😉

Hva synes du om sauen?

Forstod du oppskrifta?

3 kommentarer

3 thoughts on “DIY Heklet KoseSau (Oppskrift)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *