Jeremia

Categories J Bibelen

Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg,
          før du ble født, helliget jeg deg»

Jer.1.5

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

 

Tittel: Jeremia (24 av 66)

 

Forfatter: Jeremia

 

Datering: 626-586 f.kr.

 

Innhold: Jeremia er en av de store profetene i GT. Han profeterer om Jesus som skal komme, og om hva som vil skje med menneskene dersom de fortsetter å gå bort i fra Gud. Mange av disse spådommene er enda aktuelle, og Jeremia sin bok inneholder også en gjeng med gode, oppmuntrende ord som sier noe om hvor god Gud er.

 

Min Mening:  Boka har mye gode oppmuntringer, og jeg la spesielt merke til den gode historien i kap.42. om hvordan folket ber Jeremia om råd fra Gud, men nekter å følge rådene da de får dem. Jeg tror absolutt vi har noe å lære av deres feil. Guds vilje gir ikke alltid hundre prosent mening. Det kan virke ulogisk og dumt, men i virkeligheten er det kun Guds vilje som er til vårt beste.

 

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom


BildeKilde

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *