Når du skal reise langt med bil..

Categories G Reise og ferie

Jeg og Thomas er nok et par som passer veldig godt til å reise på roadtrip’er. For det første er Thomas veldig glad  å kjøre, Og jeg klarer alltid å aktivisere meg selv på forskjellige måter. Så jeg tenkte jeg kunne skrive et innlegg om hvordan man kan aktivisere seg selv eller andre på lange bilturer.

 

 

Tellekonkurranse.

Denne er spesielt god hvis du har barn i bilen (pappa brukte den på oss da vi var små). Hver person i bilen får i oppgave å telle en bil; det kan for eksempel være røde biler for en, og blåe biler for noen andre (eller bilmerkere hvis dere er såpass interessert i biler). Så streker alle ned hver gang de ser en bil i sin farge, og den som får flest på hele turen, vinner. Det går også an at hver får en liste over 20-30 ting som skal ses på turen, som brannbil, bjørk, sauer, elg, postkasse osv, og så skal alle krysse av det de har sett på lista (hvem blir først ferdig med lista?).. Dette er nok enda bedre til lengre turer.

 

 

Håndarbeid.

Dette er min favoritt, tror jeg. Har nesten alltid med meg heklesaker, strikkesaker eller noe annet kreativt. Det er nyttig og produktivt, og man slipper å kjede seg.

 

 

Bøker

Det er ikke alle som klarer å lese mens man kjører, men for meg er det en stor og viktig del av lange bilturer (til Thomas sin irritasjon). Men en litt mer sosial (og bilsykvennlig) variant er å sette på en lydbok på anlegget i bilen. Hvis ikke alle vil høre, kan man selvsagt høre en lydbok for seg selv også. Og du får “lest” uten å bli uvel på turen.

 

 

Samtaler

En viktig del av en roadtrip (og gjerne alle lange bilturer) er samtalene du får med de andre i bilen. Så ikke vær beskjeden; spør noen spennende spørsmål som får i gang interessante samtaler. Jeg liker emer som reise, tro, dyr og mat. Og enkle spørsmål som får i gang en god samtale kan være:”hvor ville du ha reist om du fikk alt gratis?” “Tror du det finnes en Gud?” “hvilket dyr ville du ha vært om du kunne velge?” og “Hva er det beste måltidet du har laget?” De beste spørsmålene er gjerne de som krever litt tenkning, og som setter fantasien i sving. En god samtale gjør enorm forskjell på turen din, så ta ansvar for å få den i gang!

 

Et siste tips på roadtrip må være å alltid være forberedt på en uventet stopp. Du vet aldri hvilke spennende opplevelser du kan gå glipp av!

#reise #ferie #roadtrip #tips #bil #bilur #bilferie #håndarbeid

1 kommentar

1 thought on “Når du skal reise langt med bil..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *