Vær tilstede

Categories tanker, tro og filosofi

Har du noen gang tenkt på hvor mye av dagen vi bruker til å være et annet sted en “her?” Og da mener jeg at tankene dine er et annet sted. Kanskje de surrer rundt en feil med gårsdagen, kanskje de kverner om bekymringer for neste uke. Men hva med å være tilstede her og nå? Tenk over hva du gjør i løpet av dagen, og skriv ned en kort stikkordsliste:

Buss/tog

Jobb

Buss/tog

Hjemme

Hos venninne/Kjæresten

For meg er det typisk å være mest tilstede på jobb (nå som jeg er i praksis, that is) og ute med venner. Mesteparten av reisetiden blir brukt til å tenke på noe annet enn her og nå (Gjerne planlegge de neste timene/dagene). Tiden hjemme blir stort sett brukt opp til travle gjøremål, stressende tanker og småkjefting på de ande i huset. Jeg tror at vi må lære oss å ta oss enda mer tid til å nyte øyeblikket, og å være tilstede for andre. Ikke se på lillesøster som en pest som forstyrrer dagdrømmen, men som noen du kan være tilstede for. Se på bussjåføren som en du kan være hyggelig mot, og se på deg selv om en som kan nyte alt det som verden gir deg; akkurat nå. Og når du starter med det, så ser solnedgangen skarpere ut, stjernene lysere, regnet søtere og menneskene gladere. Å leve i nuet gir i hvert fall meg mer hverdagsglede!


Selvsagt trenger vi å koble av innimellom, men ikke gjør deg selv den bjørnetjenesten at du ikke er til stede i nåtiden; for deg selv, og de rundt deg.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *