Dommernes Bok

Categories J Bibelen

 

Herren vendte seg til ham og sa: «Gå av sted, så sterk som du er, og du skal frelse Israel ut av hendene på midjanittene! Har Jeg ikke sendt deg?..” Dom.6.14.

 

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Dommernes Bok (7 av 66)

 

Forfatter: Usikkert, men muligens Samuel

 

Datering: 1050-1000 f.kr.

 

Innhold: Boka er fylt med historier om israelsfolket etter Josvas tid. Nå er det flere ulike dommere som styrer over Israel med varierende resultat. Det er tydelig hvordan det alltid går bedre med folket når de holder seg til Herren.

 

Min Mening:  Det er en del merkelige historier i Dommerne, så boka er artig å prøve å lese mellom linjene. Noe av det viktigste jeg får ut av denne boka er hvordan Gud alltid er trofast og full av nåde mot dem som ber om tilgivelse. Jeg liker også f.eks. veldig godt historien om Gideon som det er et lite utdrag fra helt i toppen av dette innlegget. Bildet er fra historien i kapittel 7, når Gud velger ut noen få krigere for å vise at Han er med i krigen og skaper seier.

 BildeKilde

 

#bok #bøker #kristen #gud #jesus #bibelen #kristendom

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *