Blå finkjole ferdigsydd!

Categories A Hobby

Siden februar har jeg arbeidet litt med denne kjolen. Har virkelig gledet meg til å se resultatet, fordi jeg hadde stor tro på dette prosjektet. Stoffene kjøpte jeg i Brasil. Det ene stoffet er stretch, og det andre er tynt å gjennomsiktig. I stoff har jeg kanskje brukt rundt 100 kroner på denne kjolen (!).Pluss litegrann i tråd, glidelås og diamanter. Men jeg tror ganske sikkert at kjolen kommer på under 200 kroner. Ikke verst!

Her er de første skissene som jeg ivrig tegnet etter å ha kjøpt stoffene. Den jeg har farget svart ramme rundt (nr.2) er den jeg har laget, mer eller mindre.

 

 

Jeg startet med å sy den innerste kjolen i det stretchy stoffet (etter å ha skaffet en stretch-nål til maskinen). Klarte til og med å få inn en glidelås der uten store problemer. Deretter begynte jeg med det lange flagrende skjørtet.

    

 

Toppen på kjolen var som vanlig litt vanskelig å tilpasse skikkelig, men det ble en slags ordning til slutt. Siste skritt var å bestemme seg for dekoren. Jeg visste at jeg ville ha diamanter på, men ikke helt hvor disse skulle plasseres. Det endte med at jeg måtte tegne en masse skisser i photoshop med forskjellige plasseringer av diamantene før jeg bestemte meg for skissen til høyre nedenfor.

         

 

Når diamantene var limt på var jeg helt syk etter å ta på meg kjolen. Men den måtte tørke i 24 timer før diamantene er sikre på å henge godt nok. Så jeg smurte meg med tålmodighet før jeg fikk oppleve det endelige resultatet: 

                   

Da manglet bare en anledning til å teste underverket. Og jammen var det ikke kun en uke til konfirmasjon da jeg var ferdig med kjolen.

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Blå finkjole ferdigsydd!

  1. Wow, nå må jeg si jeg er imponert! Nydelig var den, rett og slett 🙂 Må også legge til at håret ditt var nydelig oppsatt på bildene!

  2. Camilla Malvine Eriksen: Tusen takk, snille du! Jeg er nesten litt imponert selv også over hva som går an når man bare prøver og feiler 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *