Tiggere fortjener ikke noe

Categories tanker, tro og filosofi

“De fortjener ikke pengene mine.” “De har valgt det selv.” “Det hjelper ikke å bare gi dem penger.” “De bruker det til stoff, ellers går alt til en bakmann.”


   “
Den fattige kommer med bønn om nåde,
          den rike svarer med harde ord”

Står det i Salomos Ordspråk 18 i bibelen.Og det er helt sant. Men er det slik at vi har mistet all medfølelse? Eller er vi bare så usikre på hvordan vi virkelig kan hjelpe? Jeg vil gjerne tro det siste.

Har vi blitt så harde at vi velger å se på tiggerne som “selvforskyldte” eller “ikke menneskelige” i stedet for å ha medfølelse? Og skal vi egentlig gi penger til tiggere på gaten? Eller er det faktisk bare å gjøre vondt værre i det lange løp?

Jeg har egentlig ikke noe skikkelig svar, og håper dere har noen tilbakemeldinger. Men slik jeg ser det, tror jeg at det rette er å gi ting. Gi et par votter hvis hun fryser. Gi en pølse hvis han er sulten. Gi noe som de kan bruke, i stedet for penger som antagelig blir brukt feil. Men det jeg egentlig har lyst til, er å snakke med dem. Finne ut hvorfor de tigger. Har de ingen andre muligheter? Men jeg er litt redd også. Jeg vil også starte et senter hvor de kan komme seg ut av livet som tigger. Finnes det ingen organisasjon som arbeider med å hjelpe tiggere?

Men tenk over det. Hva er egentlig grunnen til at du ikke gir til tiggere? Har du redusert dem til noe mindre enn et menneske? Tror du ikke at hvem som helst (ikludert du) kunne blitt tigger under de rette omstendighetene? Er du et bedre menneske enn en tigger?

Den som hjelper den fattige, låner til Herren,
som vil lønne ham for det han har gjort.

Sal.ord.19.17.

 

Her har jeg samlet opp noen andre bibelvers om å hjelpe tiggere.
Sal. ord. 28.27.     Sal.ord.31.9.     Gal.2.10.     Jak.2.1-7.

 

Tiggere er annerledes nå enn da bibelen ble skrevet. Men skal vi ikke ha medfølelse for det? Skal vi ikke prøve å hjelpe? Og når jeg tenker på det, så er de kanskje ikke så annerledes allikevel. Det fantes nok rusavhengige tiggere da også. Tiggere som har stjålet. Tiggere som ikke har noen. Fortjener ikke de noe?

Jeg tror at det viktigste er at vi ikke mister medfølelsen. Ikke kom med unnskyldninger for å la være å hjelpe. Finn heller den riktige måten å hjelpe på.

Hva tenker du om tiggere?

4 kommentarer

4 thoughts on “Tiggere fortjener ikke noe

  1. Jeg er så enig med deg, det viktigste er at vi ikke mister medfølelesen. Fordi kanskje det valget den tiggeren tok da ikke er noe lett og komme seg utav og det verste de rundt kan gjøre er å miste helt medfølelsen. Det handler ikke alltid om at vi skal gi penger, noen ganger kan alt fra mat til drikke til et smil eller ord faktisk også være nok. Det er mange måter og vise medfølelse på, man må bare finne de riktige måtene. Alle har jo rett på et verdig liv

  2. Selvsagt skal man ikke gi dem noe. Om du hadde fått rotter i huset ville du da legge ut mat til dem for å bli kvitt dem? Prinsippet er det samme.

  3. Johnny: Nei, men hva om målet ikke er å bli kvitt dem, men å hjelpe dem?
    Da ville man kanskje ha flyttet dem/funnet et bedre miljø for dem å leve i? Det er egentlig det jeg brenner for å gjøre; hjelpe tiggere til å leve et mer verdig liv i omgivelser som de har nytte av, og hvor de kan være mer til nytte for andre…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *