Skrivetips for å bli en bedre blogger

Categories K Blogg

Noe av det viktigste når jeg leser en blogg er selve teksten. I tillegg er designet og bildebruken viktig, men dette innlegget handler om hvordan man skal skrive best mulig tekst.

 

SJANGEREN “BLOGG”

Å skrive en blogg er litt annerledes enn å skrive andre tekster, fordi man kommer veldig nært på publikum; de kan enkelt kommentere og svare på innleggene. Dette gjør at vi ofte skriver mer muntlig, altså mer slik som vi snakker. Dette kan være vel og bra, men må ikke ta helt overhånd. Pass på at språket ditt ikke blir for muntlig, for da kan det være vanskelig å forstå. Ellers er bloggsjangeren veldig variert fordi det er så mange ulike tema å skrive om.

 

BEDRE INNHOLD

Ha et klart tema

Før du skriver innlegget er det greit å tenke over hva det skal handle om. “Dette er et innlegg om turen jeg gikk på.” “Dette er et innlegg om spisevanene mine” osv. I stedet for å skrive massevis av innlegg som handler om alt og ingenting. La det komme frem i tittelen, eller i de første setningene hva innlegget handler om. Det gjør at leseren vet omtrent hva som kommer, og får det bedre med seg.

Det er mye kjekkere å høre litt grundig om en ting enn å ramse opp mange ting.
Dårlig: I dag har jeg hoppet på trampoline, vært på skolen, laget middag og trent. Nå er jeg kjempesliten og skal snart legge meg.

Bra: I dag er jeg utrolig sliten. Dagen har vært kjempeaktiv. Blandt annet har jeg hoppet masse på trampolinen. Det kjennes utrolig godt å føle vinden i håret idet du hopper høyere for hver gang. Sola skinte, og jeg så opp på de fine skydottene mens jeg hoppet. Det føles som å fly. Jeg fikk nok ganske god trening også, og har lært meg å ta salto snart….

I det siste eksempelet er temaet “trampoline,” eller det kan være “en aktiv dag,” hvis du skriver litt mer om resten av dagen også. Poenget er at ingen blogglesere får noe særlig ut av en lang remse med ord. Du må prøve å gjøre det levende! (haha, vet det ble litt rare eksempler, men dere tar poenget?)

 Budskap

Tenk over: Hvorfor skal leserne dine lese dette innlegget? Skal de bli inspirerte, lære noe, le eller smile? Skal de bli rørt, tankefulle eller gjøre noe spesielt? Eller skriver du egentlig innlegget utelukkende for deg selv, og ikke for lesernes del?? Dette er utrolig viktig å tenke over. Hvorfor blogger du egentlig i det hele tatt?

 

 

 

BEDRE FORM

Unngå skrivefeil

Skrivefeil i innlegg er en grunn til at jeg sletter mange bloggvenner. Det er tungvindt å lese, det virker uproft og det ødelegger noen ganger budskapet. Så vær så snill: Les gjennom innleggene dine et par ganger før du publiserer dem, eller få noen andre til å gjøre det. Det hjelper virkelig! Jeg mener ikke at man ikke kan gjøre feil, men et innlegg med mange feil blir automatisk mindre bra.

Unngå overbruk av smilefjes

Som nevnt er blogg en litt uhøytidelig sjanger, men det kan bli for uhøytidelig også. Alt for mange smilefjes ødelegger innlegg i stedet for å styrke dem. Et ansikt kan bli brukt for å utrykke stemningen du sier en setning.Men alt for mange blir bare irriterende.

Avsnitt

Noen bloggere har virkelig ikke hørt om avsnitt.(I så fall: det er et mellomrom i teksten som skiller mellom ulike deler av teksten). Man blir fort motløs av en ugjennomtrengelig ?Wall of text.? Det er mye mer oppmuntrende å dele opp teksten din i mindre deler, spesielt hvis du skriver mye (slik jeg har gjort i dette innlegget). Til og med jeg som liker godt å lese blir motløs om teksten blir for solid. Underoverskrifter hjelper også til med å gjøre lesingen lettere og mer oversiktelig.

 

 

For å bli en bedre blogger, er det en god idè å starte med disse punktene.  Kanskje ender jeg opp med å lese bloggen din 😉

Hva synes du er viktig med teksten på en blogg?

Følger du disse punktene når du blogger?

2 kommentarer

2 thoughts on “Skrivetips for å bli en bedre blogger

  1. Veldig enig i punktene dine. Det aaller viktigste er det med avsnitt. Er heller ikke fan av de som skriver på dialekt. 🙂

  2. Hallo! Jeg har funnet en ny konkurranse og lurte på om du kanskje hadde lyst til å delta i den 😀 Man kan nemlig vinne et gavekort på fem tusen kr. Det er jo ganske mye! Prøv da vel. Kanskje du har flaks 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *