Turister i Rio de Janeiro

Categories G Reise og ferie

I Brasil bodde vi i en “liten” by som het Mogi (uttales Moshii). Vi måtte ta buss i seks timer for å komme til Rio. Klokka seks om morgenen var de timene overstått, og vi fanget en taxi som kunne få oss til hotellet vårt som het Mar Ipanema. Det lå praktisk nok rett ved stranda Ipanema. Der la vi igjen all bagasjen og satte ut på eventyr med en liten kameraveske, shorts og singlett som eneste tilbehør. Første stopp var kristusstatuen på fjellet Corcovado. Et av verdens sju underverker.

På denne toppen var det en helt nyydelig utsikt over hele den nydelige byen Rio de Janeiro. Rio må forresten være den fineste byen jeg har sett med så mye grønt innimellom. Her våget vi oss til å gi bort kamera for å få et bilde av oss to sammen. Damen vi valgte var vanvittig sjefete og prøvde å instruere oss til hvordan vi skulle posere. Vi strittet imot.

En av de flotte tingene vi så i fra toppen var vårt neste turistmål: Sukkertoppen! (Den mørke, flotte toppen i høyre hjørne nedenfor)

Så vi hoppet igjen inn i taxien vår (som rundlurte oss til å betale omtrent dobbel pris) og kjørte av sted. Vi måtte ta kabelbane for å komme til toppen. Idet temperaturen krysset tredve-grensen var det godt med litt “vind i håret” gjennom vinduet i vogna vår. Vi svevde over nydelig jungel og store, flotte fugler med utsikt over en travel by og mye travlere strender. Helt flott!

Så var vi helt på topp igjen, da! Vi gav bort kamera igjen, og denne gangen var det visst flere som synes vi var et flott motiv (sikter til han i gult til høyre i bildet under). Masse flott utsikt!

Dette er også en av de få gangene jeg har sett et fly ovenfra. Ikke hverdagskost!

Før vi gikk ned tok vi oss en tur i ei jungelløype. “Do not feed the wild animals” stod det på skiltet. Vi så imidlertid ingen ville dyr, men ble ganske facinert av disse merkelige fruktene som er helt enormt store. Sikkert en halvmeter lange! Noen var enda større også.

Etter så mye utsikt, taxiutgifter og intens varme bestemte vi oss for å gå til hotellet og ta en pause. Det tok omtrent en time på det himmelsk kjølige rommet før vi var klar for stranda.Vi var veldig fornøyd med hotellet. God aircondition, flott plassering og alt. Det er forresten min seng som er så rotete.

På kvelden var vi ute å spiste middag. Resten av bildene er fra den andre (halve) dagen vi var i Rio. Vi reiste hjemover i tretida, men før det fikk vi tid til litt spasering i byen og sånt. Under er det et imponerende flott bilde av Bente på Starbucks i Rio.

De to siste bildene er kommet med for å bevise det jeg sa om at Rio er en helt utrolig flott by. Se på de trærne! De pryder hele byen (eller i hvert fall det lille jeg så av byen). I trærne hadde de ofte plantet flotte orkideer (!) for å pynte opp. Jeg måtte bare ta bilde av det for å vise mamma (som er gartner).

Jeg må bare si det: Jeg liker land hvor det vokser orkideer i trærne!

2 thoughts on “Turister i Rio de Janeiro

1. Haha, ja orkideer i trærne ser man ikke hver dag! Rio ser ut som en nydelig by ja! Gleder meg vanvittig til jeg skal dit selv i begynnelsen av juni. 🙂
    Angående kriminaliteten, så har jeg hørt at det ikke er så lurt å flashe med systemkamera der.. Har selvfølgelig ikke lyst til å bli frastjelt noe, men samtidig har jeg jo lyst til å bruke kameraet mitt.. Hvordan opplevde dere det der?

2. Randomjenta: Jeg hadde fremme mitt speilrefleks uten at det ble noe problemer, i hvert fall. Det er jo aldri noen garanti, men på de mest kjente turiststedene var det veldig mange som hadde store kameraer… Jeg ble egentlig overrasket over hvor villig de gav dem bort til hvemsomhelst for å ta bilde av seg… Jeg er alltid litt nølende mot å gi det bort.
    Nå var vi bare i Rio i to dager (knapt), så jeg føler ikke at jeg kan si noe generelt.. Men det gikk i hvertfall godt for meg! 😉