Bygg deg opp en verktøykasse og bli brukt av Gud!

Categories tanker, tro og filosofi

Vil du bli brukt av Gud?

Gud har en plan for livet ditt! Han har en haug med gode ting du skal gjøre for andre mennesker på lager. Noen ganger følger vi ikke Guds planer, for det er ikke alltid så enkelt. Jeg er i hvert fall av den oppfatning at å gjøre det Gud vil bare er bra!  Det virker gjerne ikke som det lureste å gjøre i øyeblikket (for eksempel gå bort til noen som ser ensomme ut på en bussholdeplass kan virke flaut og rart), men når det er Guds vilje så skjer det noe helt spesielt! Det er i hvert fall min erfaring! Har du lyst til å Gud skal bruke deg til å hjelpe andre mennesker? For det er det han vil!

 

Vær klar

Det handler mye om å lytte. Hvis du skal vite når Gud snakker må du lytte, for han tvinger deg vanligvis ikke til å høre. Be om å bli brukt i hverdagen. Se rundt deg etter situasjoner hvor du kan høre Gud snakke til deg. Spør Gud hva du kan gjøre for å hjelpe, og skriv gjerne ned en liste med ting, for å bli mer bevisst.

 

Skaff deg en full “verktøykasse” 

Med dette mener jeg noen verktøyer som kan hjelpe deg når du står i møte med vanskelige situasjoner. For når noen spør, er det utrolig vanskelig å vite hva man skal si noen ganger. Den verktøykassen jeg tenker på er bibelen. Guds ord! 

 “Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd,  så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.” 2.tim.3.16-17.

Jeg vet ikke om du la merke til hva som stod der? Gud ord er nyttig, og det vil utruste deg til god gjerning. Det er det jeg snakker om! Vi trenger verktøyer for å være utrustet! Et eksempel er at jeg treffer noen som er deprimerte. De ser ikke hvordan Gud kan eksistere i deres håpløse liv. Kanskje ser de ikke sin egen verdi. Da ønsker jeg å oppmuntre dem, og hvis jeg har noen verktøyer (kunnskap om bibelen) får jeg gjerne et bibelvers deisende ned i hodet. Et som kan oppmuntre, og inspirere denne personen. Husker du hva det stod nå? Om at bibelens bøker er innblåst av Gud? Han har skrevet det der med en mening. Guds ord forandrer folk. Det gjør større ting enn våre egne ord kan gjøre.

 

“Kan ikke Gud bruke meg uten at jeg har pugget bibelen?” 

Det at vi er forberedt, og har lest i bibelen gjør det lettere for oss å bli brukt av Gud. Vi har lest Hans ord, og kjenner derfor letter igjen Hans stemme. Så enkelt er det! Ved å lese hva Gud sier i bibelen, blir vi vandt med Hans tankemåte. Hans kjærlighet til mennesker, og Hans måte å takle vanskelige situasjoner på. Når vi er mer “på nett” med Gud, er det lettere for oss å kjenne igjen hans stille hvisken i hverdagen. Og om vi står i en situasjon hvor noen trenger hjelp, trenger vi kanskje ikke å få “skriften på veggen” fra Gud, fordi vi vet hva han ville sagt! Vi har jo lest det mange ganger i bibelen i lignende situasjoner!

Svaret på spørsmålet ovenfor er selvsagt ja! Gud kan uansett! Men det er lettere for oss å bli brukt om vi har noen verktøyer.


 

Grunnen til at jeg skriver dette nå, er at det har blitt så virkelig for meg! De siste to årene har jeg lest en del i bibelen, noe jeg skjelden gjorde før. Det har gjort at jeg har brukt bibelen mer i hverdagssituasjoner, og at jeg har hatt mer å komme med. Jeg har virkelig fått brukt for det også, og gleder meg virkelig til å lære enda mer om bibelen, kunne flere vers utenat, og finne enda lettere frem i den store boka. Jeg synes bare at det blir gøyere å gøyere! Nå gleder jeg meg til å lese!

Fikk i går føle at jeg ble brukt av Gud på denne måten, pluss at jeg fikk et stort bønnesvar! Takk, Far! 

 
Dette var forresten et av de første bildene jeg tok med mitt speilreflekskamera, julaften 2009!

3 kommentarer

3 thoughts on “Bygg deg opp en verktøykasse og bli brukt av Gud!

  1. Jeg er ikke så flink i å lese bibelen. Det kommer å går, men jeg har lagt merke til at Gud ofte minner meg på bibel vers jeg har lest, og så sier jeg dem. Rett etterpå husker jeg ingenting 😛 🙂 Jeg liker bloggen din veldig 😉 Fortsett sånn Ingrid <3

  2. frelst på en fredag: Det vil alltid være sånn at det kommer og går med hvor mye man leser i bibelen., og man skal jo ikke tvinge seg selv til noe heller… Men jeg er glad at jeg har begynt å få en vane med å lese i hvertfall mer enn en gang i uka… Håper jeg klarer å holde på det, for det er utrolig hva jeg får igjen:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *