Coaching. Hva, Hvordan og Hvorfor.

Categories H bok

Lenge siden jeg har lagt ut bokinnlegg nå, og det skyldes rett og slett at denne boka har tatt lang tid å fullføre. Samtidig leser jeg også i bibelen, og skolepensum… 

 

Tittel: Coaching. Hva, Hvordan, Hvorfor.

 

Forfatter: Susann Gjerde

 

Innhold: Boka er, som tittelen antyder, en fullstendig innføring i Coaching. Den forklarer hva coaching er, og hvor den har sitt utspring, Hvorfor det kan være nyttig å bruke coaching, og hvordan det skal brukes. Boka er faglitterær, men mykes opp fordi den har en del eksempler fra diverse coacingsamtaler, mange illustrasjoner og tabeller som gjør innholder lettere å forstå, samt en oppsummering i slutten av hvert kapittel.

 

Min Mening: For min del ble det mye i boka jeg ikke kommer til å benytte meg av. Jeg kommer ikke til å bruke coaching så systematisk som boka beskriver det, men jeg har allerede brukt enkelte virkemidler, som “aktiv lytting” (jeg har faktisk blitt bedre å lytte nå!). Det er en god del virkemidler som presenteres, og blandt annet lytting på nivå 2 og 3. Det ble for meg veldig overflødig med all forhistorien og faktaene rundt coaching. Det som interesserte meg var hva jeg kunne bruke, og hvordan. 

Boka har mye tungt stoff, men som nevnt er den ordnet slik at det blir lettest mulig allikevel. 

 

Jeg vil gi boka karakteren 3! Jeg var veldig uenig med meg selv her; boka burde kanskje score høyere fordi den gjør vanskelig stoff ganske forståelig. Samtidig bestemte jeg meg for at jeg vil sette karakteren ut i fra hvor nyttig jeg synes boka var. Det betyr ikke at den er dårlig skrevet. Det var mer at den ikke var akkurat midt i blinken for meg. En mer objektiv vurdering kunne kanskje ha flyttet boka opp på en femmer.

 

Jeg anbefaler boka for deg som ønsker å lære mer om coaching. Jeg angrer ikke på at jeg leste den, så hvis du er klar for litt tungt lesestoff, kan det være greit for deg som er interessert i hvordan du kan bruke deler av coaching til å hjelpe personene rundt deg til å utnytte sitt potensiale. Det er i hvert fall mitt mål:)

 

Lest boka, eller planlegger du å gjøre det? 

2 kommentarer

2 thoughts on “Coaching. Hva, Hvordan og Hvorfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *