Oppskrift: Tacopai

Categories S Mat

Denne middagspaien er helt ypperlig når du får gjester! Det er enkelt å lage, og kjempegodt! Samtidig er det litt utenom det helt vanlige. Jeg bruker den når jeg får gjester, eller for å ha en litt mer spennende lørdagsmiddag enn taco, pizza eller lasagne (som er det vanligste).

 


Tacopai

 

Paideig:

4 dl hvetemel

50 g smør

2ts bakepulver

2 krm salt

1,5 dl melk

 

Fyll:

4-500 g kjøttdeig

1 pose tacokryddermix

1 løk

1 dl vann

2 hakkede tomater

 

Krem:

1 boks crème fraiche

2 ss majones

2 krm pepper

1 presset hvitløksfedd

 

ost

 

Fremgangsmåte: 

*Sett ovnen på 200 grader.

*Bland mel, bakepulver, salt. Tilsett det kalde smøret,  og bland til deigen blir smulete.

*Tilsett melken og bland til smidig deig.

*Trykk den ut i smurt paiform.

 

 

*Skrell og hakk løken, stek så kjøttdeigen sammen med løken.

*Tilsett kryddermix og vann. Småkokes i 10 min.

*Fordel fyllet utover paideigen, og legg de hakkede tomatene over.

 

 

 

 

*Bland ingrediensene til kremen og hell den over kjøttdeigen og tomatene.

*Strø over revet ost, og stek midt i ovnen i 20-30 min.

 

 

 

 

Serveres med salat.



 

 

 Ofte pleier jeg å sløyfe majonesen og gjerne også hvitløken i kremen. Tomatene pleier jeg  å dele: halvparten i kjøttdeigen, finhakket, og halvparten på toppen av alt i skiver;)

5 kommentarer

5 thoughts on “Oppskrift: Tacopai

  1. Hei! I dag prøvde jeg tacopaien din til en skjærtorsdags-samling hvor vi hadde kurvfest. Den ble god, og ble godt motatt av de andre 🙂
    Fortsatt god påske!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *