Det viktigste som står i bibelen

Categories tanker, tro og filosofi

“Hvis jeg blir kristen kan jeg ikke drikke meg full da?” Det er det mange er opptatt av når det gjelder kristendommen. Alle tingene man kan/ikke kan gjøre. Er det egentlig det det handler om? Ikke i det hele tatt! Det er ikke meningen at kristendomen skal være et sett med regler!

Det  med alkohol, for eksempel, er et spørsmål mange kristne og ikke-kristne bruker kjempemasse krefter og tid på å diskutere, men hvor mye snakker bibelen om dette? Hvor mye snakker Jesus om dette? Det nevnes noen ganger. (Kort oppsummert, anbefales det ikke å drikke alkohol, spesielt ikke for ledere.) Poenget er at dette er bare en knøttliten del av bibelen. Det er ikke noe hovedtema i det hele tatt, bare noe som er nevnt “i forbifarten”. 


Så hva er det viktigste i Bibelen? 

 Dette er et veldig vanskelig spørsmål, og jeg skal ikke hevde at jeg har fasitsvaret. Jeg skal allikevel prøve å si hvordan jeg ser på saken, og hvorfor.

Hovedtema:

Hoved-gjennomgangstema i bibelen er Jesus.

Gamletestamentet: Du finner et håp, og et behov allerede i mosebøkene, og dette går igjen i hele GT. Du finner profetier som forutsier mange detaljer ved Jesu liv, fødsel og død i profetene.

Nyetestamentet: Handler  nesten bare om hva Jesus gjorde, hva han sa, og hva hans liv gjorde i folks liv. Vi blir rett og slett  kjent med Ham.

Hovedtema blir dermed Jesus. Budskapet er at vi er gjort fri! Vi har en som har gort alt for oss – en mellommann mellom Gud og menneske! Dette er meningen med kristendomen!


 

Annet viktig:

Noe annet som er viktig er alt det som har noe med vårt liv å gjøre. Hva kan vi gjøre for å prøve å takke Jesus for det han gjorde? Hva vil Han med oss? Hvordan kan jeg best leve mitt liv?

Den Hellige Ånd (DHÅ) er også et gjennomgangstema som er viktig for meg. Han dukker opp både i GT og NT han også, men vi får definitivt vite mest om ham i NT. Vi kan få DHÅ! Han kan gjøre mirakler i våre liv, og er der for at vi kan få vite hva Gud vil, og hva som er poenget med alt. Han er en hjelper. Vi kan få se mirakler og overnaturlige ting. Det er så spennende å være kristen, og oppskriften finnes i bibelen! Nådegaver, mirakler, åndens stemme, forandrede hjerter. Jeg gleder meg til å oppleve enda mer!

 

Så bibelens budskap er et godt budskap!  Ikke om regler, fordømmelse og hat, men et budskap om hvor lett vi kan få det bra. Hvordan vi kan få suksess, og hva som er best for oss. Bibelen snakker om en realsjon, om liv og gode nyheter, undere, og ikke minst kjærlighet.


 

Hør på dette muntre kjærlighetsbudskapet: (jeg har uthevet noen av de fine plussordene!)

 

9 Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! 10 Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet. 11 Dette har jeg sagt dere for at min glede kan være i dere og deres glede kan være fullkommen. 12 Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Joh.15.9-12

But seek first his kingdom and his righteousness, and all these things will be given to you as well. Matt.6.33.  (the message-oversettelsen)

 

 

Image and video hosting by TinyPic

4 kommentarer

4 thoughts on “Det viktigste som står i bibelen

  1. Det var herlig og godt skrevet 🙂 Jesus handler om frihet! Frihet fra å leve i synden og frihet fra å leve under loven 🙂 Evangeliet handler om Jesus og det han har gjort for oss. Men det må også skje en disippelgjøring, at vi må lede mennesker videre på veien. Jeg merker selv, jeg bruker selv mye tid på alkohol-debatten. Ikke fordi jeg liker å “slå folk i hodet med bibelen”, men fordi det er et samfunn og en tid som trenger en frisk ånd 🙂 Men Jesus er alltid nøkkelen, uansett dør, uansett situasjon – bare uansett! Stå på, vær frimodig! 🙂 For frimodigheten har stor lønn. Du har fått tak i noe! Hilsen Victoria

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *