Aldri les et bibelvers!

Categories tanker, tro og filosofi

Ja, du leste riktig! Aldri les et bibelvers. Dette er et tips som kan spare deg for masse problemer og undring.

——————————————————————————————————————————————————-

Det du i stedet må gjøre er å lese Hele avsnittet (gjerne hele boka). Få med deg sammenhengen det er skrevet i. Om det er en fortelling, salme, osv, og hvem det er som skriver det i hvilken tid og sted, og; veldig viktig: Til hvem?

Versene i bibelen er delt inn lenge etter at alt var skrevet for å lettere finne fram, og noen ganger er de satt inn på helt merkelige plasser (synes jeg i det minste). Dette kan føre til at du bare får en del av sammenhengen, og en del av betydningen hvis du bare leser et vers.


Et eksempel på dette kan være:

efeserne.5.22-24:

v22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.”

Disse versene taler ikke akkurat for kvinnesak! Det virker nesten som om Gud ser ned på kvinner, og at de skal være en slags kropp der mannen er hodet som bestemmer. Men bibelen MÅ leses som en helhet, ikke “versevis.” Mange bruker dette verset til å argumentere for at de kan være “dominerende” ovenfor konene sine. De har nok gått glipp av de neste versene:

Efeserne 5. 25-28:
 v25 Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den, 26 for å gjøre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord. 27 Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være. 28 På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv.”

Hvis menn følger disse retningslinjene er det nok ikke noe problem for oss kvinner å underordne oss. Hans oppgave er etter min mening enda større og mye vanskeligere; Elske oss slik Jesus gjorde! De skal faktisk være beredt til å gi livet sitt for konene sine!

1 kommentar

1 thought on “Aldri les et bibelvers!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *