Ateisten og den kristne

Categories Q Lignelser

I magen til en gravid kvinne var det en gang tvillinger. Den ene var ateist, den andre var kristen. Et par timer før fødselen hadde begge noe interessant å si…

Ateisten: Si meg, du kristne, tror du virkelig på et liv etter fødselen?
Den kristne: Ja, det tror jeg fullt og fast!
Ateisten: For noe vrøvl! Det finnes ikke noe liv etter fødselen! Kjensgjerningene viser at ingen er kommet tilbake "etter fødselen"!
Den kristne: Hva er det for slags bevis? For det første kan ingen komme tilbake "etter fødselen", og for det andre er det ingen som vil tilbake heller!
Ateisten: Hvorfor vil ingen tilbake? Hva vil du gjøre etter fødselen?
Den kristne: Å, jeg har mye jeg skal gjøre! Jeg skal vandre rundt i den vakre naturen og glede meg over de herlige fargene på blomstene og bladene, og jeg skal ta pizza mellom tennene og spise den…
Ateisten: For noe vrøvl! Det er vitenskapelig bevist at vi får næringen gjennom navlestrengen. Bare legg merke til hvor kort den er; hvordan vil du løpe av sted med den på slep? Dessuten er det ingenting å se! Alt er svart! Og kan du bevise hva som er forskjellen mellom grønt og svart?
Den kristne: Her i mors mage er vi ennå blinde, men når vi først er kommet ut til det virkelige livet, da vil vi se med egne øyne at det er slik! Vitenskapen har bevist … fint, her får vi mat gjennom navlestrengen, men i livet utenfor blir det helt annerledes! Det vil bli så flott og annerledes at du slett ikke kan forestille deg det!
Ateisten: Jeg tror bare det jeg ser, og jeg ser ingen ting! Men én ting til: tror du egentlig at det finnes en mor?
Den kristne: Naturligvis tror jeg at det finnes en mor!
Ateisten: Tullprat! Hvor er din mor? Jeg kan ikke se henne!
Den kristne: Vår mor er over alt! Hun omgir oss og vi er inne i henne, vi lever av henne, vi ville ikke eksistert uten henne! Hun elsker oss og kan knapt vente på å få holde oss i armene sine!
Ateisten: Så, hun elsker oss?! Hvorfor må vi da sitter her i mørket, og hvorfor må vi dø snart?
Den kristne: Snart er det fødselsdag og ikke dødsdag!
Ateisten: Din fanatiker! Er du ikke redd for å dø?!
Den kristne: Nei, vi er på god vei inn til det nye og egentlig livet! Meningen med vår tilværelse her er at vi kan forberede oss på det egentlig livet der ute!
Ateisten: Nei! Meningen med livet er at vi har det godt så lenge som mulig her! La oss ete og drikke, for i morgen dør vi!
Den kristne: Nei, det gjør vi ikke! Straks har vi fødselsdagen, og den dagen skal vi feire gjennom hele det lange livet der ute! Jeg tror veene er begynt! Det er kommet så langt nå! Snart vil vi være i det egentlig livet!
Ateisten: Nei! Jeg vil ikke dø!

Den kristne: Det er utrolig at du ikke kan innse sannheten! … Jeg gleder meg i alle fall, til og med når det nå blir ganske voldsomt! Men lidelsene her er ingen ting sammenliknet med den overstrømmende herlighet som vi skal få sammen med vår mor! Mamma, nå kommer jeg!

 

(Hentet fra Det virkelige livet er tøft! av Kornelius Novak.)


 

Jeg fant denne teksten på bloggen til david, og måtte bare dele den:) Synes det var en bra lignelse, som viser hvor absurd den ateistiske tankegangen virker for oss kristne.

12 kommentarer

12 thoughts on “Ateisten og den kristne

  1. Utrolig dårlig 🙂
    I motsetning til kristne baserer ateister sitt livssyn på
    det man kan forklare, deres tro er basert på 2000 år gamle skrifter av
    ukjente forfattere og inneholder noen helt vannvittige historier som det
    ikke finnes noe bevis for overhode!
    Hadde dere bare studert f.eks evolusjonsteorien nøye og åpent, tror jeg ikke det
    skal så mye til før dere innser den virkelige sannheten.
    Jeg snakker av erfaring.

  2. Exkristen: Jeg baserer ikke min kristne tro bare på 2000 år gamle skrifter. Jeg har selv opplevd Guds nærvær mange ganger, og han har virkelig endret mitt liv til det bedre. Jeg har dessuten sett Ham utfør overnaturlige mirakler som ikke kan forklares på noen annen måte.
    På den annen side setter jeg også min tillitt til alt som står i bibelen, fordi jeg har sett med egne øyne at det stemmer!

  3. Exkristen: Jeg kan også legge til at evolusjonsteorien er en teori, og trenger ikke å krasje med den kristne troen. Det er utallige vitenskapsmenn som er kristne, eller for den saks skyld tilhører andre livssyn med en Gud eller høyere makt. Det motbeviser på ingen måte vitenskapen.

  4. Veldig god sammenligning der, det er bare et bitte lite problem med det argumentet…. det finnes INGEN bevis what so ever for at himmelen eller helvette eksisterer!!!

  5. Mathias: Det handler ikke om bevis, men om tro. Du tror på mennesket og vitenskapen (nå går jeg ut i fra at du er som de fleste ateister eller humanister) mens jeg tror på en Gud som har skapt mennesket og vitenskapen.
    For oss begge passer alle brikkene sammen slik at vi ser et helt bilde av hvordan verden henger sammen. Vi legger egentlig bare vekt på ulike ting. Du ser på de ting som menneskene kan bevise, men jeg tror også at det må være noen som står bak skaperverket. Jeg er helt overbevist om at dette er sannheten; det har jeg fått stadfestet om og om igjen. Jeg skulle virkelig ønske at du også kunne se det vakre bildet jeg ser: Av en Far som elsker oss, og et liv som har en dyp mening.

  6. Ingrid: Jeg har selv vært kristen, helt frem til jeg var 15 år, selv etter jeg hadde forlatt kristendommen syntes jeg tanken på rettferdighet etter døden mot slemme folk var tilfredsstillende, selv om jeg egentlig ikke trodde på det! Jeg har selv erfart hvor godt det er å bare sette all fornuft til side å si at det er et overnaturlig vesen der oppe som elsker meg og som vil meg alt godt nå og etter døden…. men det er akkurat slik religion fungerer! det svarer på dine mest essensielle spørsmål og får deg til å føle deg spesielle og verdsatt, uten at det gir mening i det hele tatt!
    Men du sa i en kommentar litt lengre opp at du setter ikke din lit fullstendig til 2000 år gamle skrifter, men dine mirakler og opplevelser støtter opp denne hypotesen som gjør dette virkelig for deg! Men skal vi ikke-troende ta dette som god fisk, hvem som helst kan si noe slikt! Jeg kan si at jeg har opplevd og sett Attis (eldgammel gud) sine mirakler, men er det et reelt argument?
    Jeg anmoder at dine foreldre er kristne… for jeg har vært på kristne møter og gjennomgått hvor mange av dem som har kristne foreldre, der kun 2 av 20 hadde ikke kristne foreldre! ville en ikke tro at siden rundt 20 % av Norges befolkning er kristne, så burde tallet vært rundt 4-6 som hadde kristne foreldre, slik at det ikke lignet på hjernevasking og indoktrinering? Dette er poenget mitt: Jeg skal ikke si med full sikkerhet at du har kristne foreldre som har oppdratt deg under kristen lære og etikk, for jeg vet svært lite om deg. men hvis dette er tilfellet så må du bare godta at hvis du var født i Irak, så hadde du opplevd mirakler fra Allah!!! du kan ikke benekte at du da hadde ment at Islam er riktig! For når alt kommer til alt, er religions spørsmålet bare geografi betinget!

  7. Mathias:Jeg har en kristen forelder og en som ikke er kristen. Det er selvsagt sant at religion er geografisk betinget, for som det står i bibelen; “Hvordan kan de tro uten at noen har forkynt ordet for dem?” (det er grunnen til at vi har fått en misjons-befaling)

    De som har kristne foreldre, har selvsagt mye større sjanse for å bli kristne, siden de får høre budskapet. Men det er også mange som ikke er kristne fordi de har en kristen familie. Kjæresten min er ett eksempel; han har ingen kristne i sin familie.
    Jeg benekter ikke at det er flere kristne med kristne foreldre enn dem med ikke-kristne foreldre, men å sjekke blandt 20 personer på bare ett sted (en menighet) er ikke en veldig nøyaktig kartlegging.

    Det er helt sant som du sier, at om jeg var født i Irak, ville jeg ha trodd noe annet, men det er også mange muslimer som blir født på ny og konverterer til kristendommen. mange flere enn det er motsatt vei (så langt som jeg har hørt, i det minste). Jeg tror allikevel fullt og helt at den kristne Guden er Sannheten. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men slik er det bare. Jeg ser så mange beviser for at bibelen stemmer. For at Jesus sa sannheten, og for at verden ikke kan være en tilfeldighet… Så får det være opp til deg hva du tror:)

  8. Hei igjen Ingrid
    Jeg er helt enig at å spørre ut 20 personer ikke kvalifiserer seg som en kvalitativ undersøkelse, men det er et tankekors vell og merke.
    Jeg har ikke hørt om noen undersøkelse som forteller at flere konverterer fra islam til kristendommen, men jeg tviler ikke! Men fortsatt er dette tallet LANGT ifra hvor mange som blir igjen ved troen sin, det tror jeg også du vil si deg enig i.
    Men som du nevner, har dere fått en misjons-befaling om å preke om guds ord til alle verdens folk slik at ingen går glipp av budskapet. Men hva med mannen som lever i en ur stamme midt i Amazonas og har aldri hørt engang om jesus eller kristendommen? Dette er et nokså vanlig ateistisk argument, men verdig å lufte tankegangen. For mener du at denne mannen som aldri har hatt sjansen til å tro på jesus ikke skal komme til himmelen, eller brenne i helvete hvis du er mer av den litt mer ekstreme typen?
    Vanligvis pleier kristne å svare at denne mannen har på et eller annet vis fått mulighet til å tro, om det så har vært mirakler eller møte med gud selv. Så før du ha muligheten til å trekke det argumentet vil jeg bare si at det er fullstendig idiotisk. Urbefolkninger som nærmest er fullstendig isolert fra omverden vet vi av erfaring kaster seg ned på bakken bare de ser en hvit man!!! Dette er befolkninger som uten tvil ville kjøpt hvilken som helst overnaturlig hendelse, men like vel er det aldri (ikke som jeg har hørt om i alle fall) funnet en stamme eller lignende som har trodd i nærheten av kristendommen.

  9. Mathias: Jeg er fullt enig i at denne ur-befolkning-mannen, som ikke har hørt om Jesus, finnes.
    Jeg har ikke et fasitsvar på spørsmålet ( det finnes ikke i bibelen heller, egentlig)
    Men det står i bibelen at Gud er Rettferdig. Det står også at Han forventer mer av dem som er betrodd mer.
    Med dette i bakhodet, vil jeg fullt og fast tro (men dette er bare egen gjetting) at Gud gir denne mannen en sjanse. Enten om mannen blir dømt etter handlinger (han har, som alle andre fått en sammvittighet han kan velge å følge, så den loven er ikke ukjent for ham) Eller om Gud kanskje gir ham en sjanse etter døden, hvor han på en eller annen måte får høre om hvem Gud er, og velge deretter…
    Jeg har faktisk hørt historier om slike stammer som tror på en Gud som sendte sønnen sin til jorden for å dø for dem. Men hvem vet om de har fått besøk av en misjonær for hundrevis av år siden? Eller om kildene for slike historier er troverdige? Så jeg tror jeg unngår å bruke dette som noe argument 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *