Natur og Turer

Hunde-ras

I dag kommer et bildeskred av hunder. Without further ado, allow me to introduce: Bella og Ninja!

S kjekt at Ninja har noen firbeinte venner leke med :)

Sommergleder

Det gode livet i sokndal er nr sola skinner, naturen gnistrer av smaragdgrnn og safirbl, og man kjenner at vannet faktisk er overraskende varmt. Lykke er ha tid til bare kjenne p lysten, og gjre det den sier. Hoppe uti, eller la vre. Eventyr er finne en sammenkrllet uggorm sno seg truende i grftekanten, og  holde seg p trygg avstand.

Glede er bare vre til stede i ntiden. se frem over til alt det gode. huske grsdagen med et smil.

Livet er virkelig en fest n om sommeren :)

Fine ting

Det er mye glede seg over i hverdagen. Og ofte glemmer vi sette pris p de vanlige, vakre tingene rundt oss. Det er noe av grunnen til at jeg liker ta bilder. Da foreviger man noe, og viser det mirakulst unike med noe helt ordinrt.

For eksempel sola som bryter gjennom skyene. Det er like vakkert billedlig, som det er symbolsk. Det gode overkjemper det onde. Lyset kommer igjennom og skinner ned p oss.

Dette bildet gjr meg glad, ikke fordi det er s fint, men fordi det fr meg til tenke p hvor irriterende st Ninja er nr hun gjerne vil ha oppmerksomheten min. Dette kan hun for eksempel gjre kjent ved legge seg opp stoffet jeg skal sy med. I skrivende stund ligger hun og velter seg ved siden av meg, og skriver litt p tastaturet hver gang det er for lenge siden jeg har kost med henne.

Skoger er noe av det fineste jeg vet. Grnt, frodig, lun, og med mange fine steder utforske.

Til slutt kan du hvile ynene dine p denne vakre solnedgangen! Enda et eksempel p at "helt vanlige ting" kan vre ekstraordinrt, om man bare tar seg tid til se.

Hyttetur med svigerfmilien

N er det en stund siden jeg og Thomas sammen hadde vrt p hytta p Egeland. Og p denne turen hadde familien en plan om ommblere litt. Siden det ikke er vei til hytta, var den enkleste mten sende mblene sjveien. Etter mye om og men kom mblene tffende i sneglefart...

Etterp koste vi oss masse p den nye verandaen utenfor hytta, med grilling og prating. Og jeg, hunden og ungene var p en utforsknings-tur i nrheten. Jeg bare elsker slike sommerdager :)

To turer for lenge siden

Det har blitt mindre regelmessig blogging i det siste. Den strste grunnen er egentlig at PCen begynner skrante. Den er treig, stopper noen ganger helt opp, og samarbeider ikke. S derfor har den ofte blitt stende alene.

Men her er alts noen bilder fra turer. Frst ut gikk vi en tur til Gursli-gruvene. P veien fant vi mange artige dyr, bl.a. denne sleva!

Mange vakre hvitveis :)

Og en helg gjeng med artige firfisler...

Naturen er flott her i omrdet. Ninja storkoste seg, og det gjorde vi ogs. Trrne var byde etter en vinter med mye sn, og mange trr hadde knekt tvers av!

Neste dag var vi klare for neste tur, som gikk til Lindland demning. En noks kort tur med en del oppoverbakke. Flott nr man vil slippe g i ulendt terreng, har lite tid, og gjerne vil f litt trim. Naturen er jo ogs upklagelig her i omrdet!

Denne helga har jeg jobbet mye i planteskolen. Det tar p ikke ha s mye fri, men jeg vet at pengene kommer til bli ndvendige fremover! Det har vrt litt skralt i det siste, og nr jeg tenker p at vi snart skal til Thailand, vil hver krone tjent vre til hjelp :)

Men i dag skal jeg ha fri, og vi skal ut p "eventur" igjen! nsker alle ei flott pinsehelg!

Vrtegn

Jeg blir s glad av at det er vr! Det er som om stresset renner av nr jeg hrer fuglesangen og kjenner sola i ansiktet! Kjenne p de myke gsungne. Plukke de fine, sm snklokkene...

I helga hadde jeg min frste dag med t-skjorte-vr! Det var 15 grader og sol, og det kjentes nrmest himmelsk!

Er det flere som kjenner glede boble opp nr de ser vrtegnene? :D

Alene, vi to

Jeg liker jo egentlig ha med meg noen p tur. S jeg pleier sprre en to-tre stykker fr jeg eventuelt gr ut p tur alene. Men lrdag klokka halv 10 om morgenen vet jeg at jeg ikke fr svar. Og da er det faktisk veldig herlig bare g alene ogs. Eller. Ikke alene. For jeg har jo ei som ALLTID er med, uansett!

En lrdag morgen er det stille i nabolaget. Folk slapper av, tar det med ro, og holder seg inne litt til. Skogen er full av spennende ting vi kan utforske sammen. Mose. Kongler. Nye stier.

Vi blir litt gjrmete p fttene, og litt kalde p fingrene. Men det er verdt det. For n er vi p tur: bare du og jeg! :)

En flott vinterhelg

Disse bildene er fra forrige helg. Da traff alt blink slik at vi fikk nydelig vr, ledig tid, og vi fikk samlet mesteparten av svigerfamilien (Thomas' to ssken med barn, samt svigermor og et par andre) til en herlig vintertur opp til et gammelt industriomrde som heter Sandbekk. Dette er en kort kjretur hjemmefra, men omrdet inneholder bde digre sandhauger (n med et tynt lag sn p), spennende grotter i fjellet, skog, topptur, vann, skytebane, og mye mer! Et supert tursted, og et supert sted ha med barn til!

Da er alts vi igang med grilltur-sesongen! Og jeg gleder meg til flere fullklaff-helger med venner og familie!

Jeg koste meg en hel haug!

Endelig: Det jeg har drmt om

Januar har vrt en ok mned, men det har vrt mye regn, mye mrke, og det gikk egentlig ikke opp for meg fr jeg plutselig s sola igjen, og oppdaget hvor mye jeg har savnet den! Men denne helga er en herlighet i alt mrket; sol s langt yet kan se, et lett dryss med sn i hyden, og kun glade ansikter melde!

S da jeg var p tur i sola med Ninja, Ida og Bella i gr, ble det tatt mange blinkskudd. Nr endelig jeg fr kommet meg ut i dagslys, og kamera nesten har sttt urrt siden nyttrsaften. Og nr motivene formelig ber om bli fanget :)

"Sjekk denne pose'en her!"

Hun heter ikke Ninja for ingenting. Her er hvert hopp en nye kalkulert angrepsteknikk!

Og det var til og med rom for litt aking! Jeg har tatt mer bilder denne fredag og lrdagen enn i hele r til sammen, tror jeg. Mer bilder kommer! M bare f summet meg til legge inn resten av bildene etterhvert..

I kveld skal vi p ungdomsmte i menigheten. I morgen tidlig skal jeg og et par andre lage sndagsmiddag til 50-100mennesker! Det er litt skummelt, men vi fr satse p at alt gr bra! Ellers hper jeg f tid til enda en tur, litt sying, og det trengs virkelig f unna litt husarbeid...

Hva bruker du helga p? :)

Min anbefaling er gjre noe som gir deg en god flelse!

Flott vinternatur

Det er s mye nydelig natur rundt meg om dagene! Flere ganger har jeg sukket oppgitt over at jeg ikke har med meg kamera... Men noen ganger fr jeg foreviget sm glimt av alt det vakre...

Ta deg tid til  nyte det vakre i verden innimellom alt du skal gjre n i jula! Det er virkelig verdt det :)

Ninjabilder :)

Disse bildene er fra frste gang Ninja s sn! Vi kan vel si at hun ble litt "vinteryr" :)

Stingen min :)

Hst glir over i vinter

Naturen er litt forvirret p rstiden n, s vi har annenhver dag med frostryk og glatt innkjrsel, og neste dag med regn, tke og grhet. Uansett er rstiden HELT p plass i hodet mitt: Det er julestemning i sikte! Jeg blir en smule stressa nr jeg tenker p hvor lite tid det er igjen, og hvor mye som skal gjres. Men jeg lesser stresset baki bakhodet, og koser meg videre med julestemningen!

Det blir ikke p langt nr nok tid til vre ute. Men s er det til gjengjeld mye innekos! :)

Jeg har laget drkrans med noen venninner, utepynt med Thomas, og holder jevnlig p med strikking, hekling og sying. Det siste syprosjektet mitt er antrekket jeg skal ha p meg p julaften i r. Hper det blir fint :)

Ellers nyter vi vre hundeeiere. Vi har gjennomfrt et valpekurs, og hunden kan herved sitt, p plass, g fot, og en slags "ligg." Ja, ogs "give me five" :D Hun har en drss med personlighet, sre vaner, og et helt skred med sjarm!

Dette innlegget ble litt fullt av alle slags "stemningsbilder" fra den siste tiden. Brytningen mellom hst og vinter. Det er litt som hodet mitt for tiden; S fullt av alt mulig gy, morsomt, artig, spennende og rart at det blir litt kaos til sammen. Men det fr dere bare tle :)

Nyt frjulstiden! Og husk ta deg pauser til bare sette deg ned og nyte dagen innimellom! :)

Det er herlig ...

Jo lenger mot vinteren vi kommer, jo vanskeligere kjenner jeg at det er komme seg ut. Det blir tidlig mrkt. Det blir kaldere og kaldere. Det er rett og slett ikke like trivelig utendrs. I hvertfall ikke fra innsida :)
Men jommen er det deilig nr man fr dradd rumpa i gang, og trosser "innekos-mentaliteten" for puste inn litt frisk hstluft!

Hva hjelper deg til komme deg ut om dagen? :)

Hststemning

Kveldene starter tidligere. Mrket siver innover meg - omslutter meg nesten. Det er fort gjort ikke f vrt ute mens daglyset enda er her. Og jeg fler at de f gangene sola faktisk stikker innom, er jeg alltid i drlig form og har mest lyst gjemme meg under teppet.... Men s hender det at man tvinger seg ut allikevel, og da er det herlig f noen lysglimt, kjenne den friske hstlufta, og bare nyte at ikke vintermrket har vunnet helt ;)

Helga som forsvant

Denne helga har vi hatt et nydelig vr. Det har vrt frisk hstluft, bl himmel, og fargerike trr. Jeg har dessverre ikke hatt tid til vre s mye ute i finvret, men kan se tilbake p disse bildene fra en tur med hunden hvor vi hadde litt bedre tid.

Denne helga har jeg lpt fra mte til mte, og fra jobb til avtale. Den eneste "fritida" var sndag ettermiddag og kveld, og da ble jeg sltt helt ut av et migreneanfall. Da var det godt ha Ninja og Thomas til trste meg, og kose p ryggen til den verste smerten avtok,,,

Litt trist at det ikke ble tid til noe hobby denne helga, men det har nok sammenheng med at jeg har begynt lese noks mye. Har mange syplaner ogs, i slutten av denne uka M jeg bare sy igjen :D

Utforskende turer er de beste!

For en stund siden var jeg p tur til Sandbekk sammen med Ninja og tantejenta Viilde. Jeg nyter virkelig g p snne turer der mlet ikke er noe annet enn utforske, se hva som skjer, og ha god tid.

Pinnelek

Lpelek!

Er dette steinsopp, tro?

Bratte bakker gir god trening - p en gy mte!

Det aller gyeste er kanskje springe ned igjen :)

En nydelig morgentur

I lpet av sommeren pleier jeg alltid ha meg noen morgenturer - type str opp klokka fem og oppdage verden med nye yne! Men i r ble det skralt... Sommeren i r var mindre travel enn de foregende, men jeg flte allikevel at jeg fikk gjort mindre, og hadde mindre tid (merkelig det der)... I hvert fall fikk jeg ikke overskudd til st opp fr sola i r. Men n nr hsten er her, s nyer det seg faktisk komme ut i halv tte-tida for f knipset noen saftige, tkete og magiske morgenbilder.

Godt hvile etter en slitsom tur :)

Hyt og Lavt i Kristiansand

Klatrepark er noe jeg prvde for frste gang i sommer, og som jeg virkelig fikk sansen for! Det er gy, utfordrende, god trening, og litt adrenalin! Utrolig morro! Sjekk om det finnes en hyt og lavt-park i nrheten av deg ;)

Litt blmerker mtte vi tle...

Tok ikke s mange bilder, siden det var altsor tungvindt klatre med kamera. Men du fr bare ta mitt ord for at klatreparken absolutt er verdt et besk.

PS: den i Kristiansand inneholder en 500m lang zipline som gr opp til 80km/t. Gy :D

Beautiful

Naturen er noen ganger helt ubeskrivelig vakker. Et bilde er talende, men tusen ord er virkelig ikke nok til beskrive hvor vakkert alt er i virkeligheten.

Det aller, aller beste med g p turer...

Det er mange fine ting med g tur. Man har godt turflge. Vakker natur. Helsa. Samvittigheten. Og denne turen fra Sogndalstrand til Knubedal oppfylte alle fordelene. Men bakdelen med enkelte turer, er nr du ikke finner veien.

Vi gikk ut med godt mot, og nyt den vakre naturen som varierte mellom steinlandskap, bratte fjellsider, myke daler med masse knott, og frodige skoger. Men etter Knubedal begynte vi lure. Hvor gr egentlig stien?

Vi fortsatte, men ble mer og mer sikre p at "stien" vi fuglte ikke var noen sti i det hele tatt. Vi klatret opp en stupbratt vegg som smalnet hele tiden (jeg var livredd for at det skulle bli umulig komme til topps, og s mtte vi klatre ned i dalen igjen). Men da vi endelig kom til toppen, gjennomsvette, og duskregnet gikk over til psregn, s vi endelig hvor vi var: Vi hadde gtt altfor langt!

Da kommer jeg tilbake til det aller viktigste med g p tur. For nr man har gtt altfor langt, og er sliten, og det regner. Da er det Alfa og Omega ha en turvenn som Andrea. En som ler og smiler videre. En som ikke mister det gode humret, men heller ser fordelene med ha gtt feil.

Fint i Knubedal, men kunne vrt bedre merket...

God tur! :)

Klatreparken p helgya

Klatreparken p Helgya ligger kun en femten minutter lang kjretur fra der pappa bor. S nr vi var p ferie der, tok vi turen innom. Og for min del m jeg si at den overgikk all forventning!

P bare noen timer fikk jeg oppleve hjertebank og frykt, mikset med mestring og enormt adrenalin. Det var helt utrolig moro, og absolutt verdt pengene! Dersom du har en lignende klatrepark i nrheten, anbefaler jeg deg virkelig et besk!

Vi endte opp tilbake igjen tre dager senere for ta noen flere lyper. S n har vi tatt alle utenom den letteste og den vanskeligste. Fr trene litt til neste r, s tror jeg at jeg kan klare den mest utfordrende stien ogs...

Klatrer i egensydd t-skjorte! :D

Sjekk lypene, da! Hye, luftige, og langt i fra stdige!

Lillebror Anders

Gy med zipline! De p bildene er noks sm, men vi tok ogs Norges lengste zipline, som er 430meter lang! Det var stas :)

Har ikke enda ftt Thomas sine bilder, og tok ikke s mange selv. Men disse gir et lite inntrykk. Og klatrepark anbefales p det varmeste! Gy, utfordrende, og god trening.

Hellersheia

I Jssingfjord, som ligger mellom Flekkefjord og Sokndal, finner du mange nydelige toppturer. n av dem er turen over Hellersheia. Dette er en rundtur, noe som gir den ekstra pluss i boka mi. I tillegg er det variert natur. uslelig utsikt, og vi var i tillegg heldige og traff blinkskudd p vret og temperaturen ogs! Trenger jeg si at det var en flott tur? :)

Med mye tysing, tulling og fjas, brukte vi omtrent to timer p turen...

Har du ftt noen fine turopplevelser i r? :)

Helt til toppen

N i sommer har flere av mine gode venninner kommet hjem p ferie, og det er S kjekt treffe folk igjen! Blir flere toppturer. For eksempel denne turen som gikk til Smrknuten og Lipinken i Jssingfjord. En flott tur som jeg gikk sammen med Caroline :)

Hva heter denne lille fuglen, mon tro?

Vi traff p en liten spissmus som fikset p hiet sitt...

P toppen er det fantastisk utsikt over Jssingfjord, og den supersvingete veien hjem igjen...

Gleder meg til enda flere toppturer i sommer! :D

Overnatte ute

Mine to siste skoledager var jeg p tur med 8. og 9.klasse. Det er flere r n siden jeg har sovet ute (litt fordi Thomas ikke er s begeistret for det). S det var kjekt prve det igjen! Jeg lnte meg en hengekye for anledningen, s dette var ogs frste gangen jeg har sovet i en hengekye!

Selve grturen ut var helt nydelig. Vret var fint, men ikke for varmt. Stemningen var god. Sekken var omtrent like tung som da jeg selv gikk i niende klasse (husker jeg holdt p velte da jeg tok den p), og vi var klare for en ber-norsk opplevelse.

Pauser er viktig!

Den norske naturen er nydelig, men vi glemmer s ofte sette pris p den!

Er godt komme bort fra internett, mobildekning, og plikter. Og bare ha en hel kveld uten noe program. Og se p linerlen som mater ungene sine, og grille plser p bl, og g p do i skogen.

Hengekye er veldig in for tiden. P mange mter forstelig. Men jeg m si at det er mange-mange hakk bedre som en avslapning p dagtid enn som "seng" om natten. Min erfaring var litt kald, litt utrygg, og litt ubehagelig, faktisk.

Min hengekye er den ble i bakgrunnen. Jeg mtte flytte den litt, for jeg hadde hengt den opp skjevt (som du kanskje ser). Gy ha prvd i hvert fall!

Noen var mer fancy i matveien enn andre. Jeg gikk for klassiske "plse og brd" men hadde dristet meg til ta med ketchup og sprlk ogs, som den rutinerte turgeren jeg er. Andre gjorde det enkelt med kylling, ris og bearnaise saus. Haha!

Nr kvelden kom, ble den ganske mye mer knott i lufta. Vi smurte ansikt og hender godt, men jeg hadde ikke tenkt p smre beina (som var "trygt" gjemt under tett bukse). S endte opp med en 10-12 stikk p ankler og lr.

Ha det, da! :)

Hdyr

En kort, men fin topptur i nrheten er turen til Hdyr. Det var mye sle og graps, og p toppen ventet den sterke vinden. Men tross slike sm hindringer, hadde vi en super tur i godt selskap :)

"Ikke bls bort!"

Du, s takknemlig jeg er for vakker, norsk natur. For en fungerende kropp, og for sommeren.

Tur til Sandbekk

En topptur er aldri forakte! Og p denne hadde jeg selskap av Bente og Felix! Bedre turvenner er ikke alltid lett oppdrive! Ogs traff vi p noen artige "nye venner" p vr vei ogs...:

Felix: "Det regner p meg"

Litt tkete, men fint n toppen uansett! :)

Ut p tur :)

Det er herlig komme seg ut p tur! Se litt av Guds skaperverk,og fotografere, og vre med venner, og kjenne at man lever :)

Igang med toppturer!

Mlet mitt for denne mneden er g minst en topptur i uka. Og jeg tror nesten jeg har laget meg et "for lett" ml denne gangen. For jeg ligger godt an! Men alle uker jeg klarer mer enn n gang m jo bare ses p som seier, tenker jeg da!!

Jeg liker veldig godt toppturer. Det er noe med "klare" komme seg til topps. Det trenger ikke en gang vre en veldig lang tur, men det er bare noe med komme seg helt til toppen. Uansett om det er gjort p en halvtime...

Fra grsdagens topptur til Kundknuten...

Denne kjekke saken finner man p vei opp til Flyknuten :)

Ml for Juni

Nyttrsforsetter kan vre s vanskelige holde noen ganger, s i r har jeg heller benyttet meg av mnedsforsetter. Da blir tidsrammen litt mer overkommelig, og man kan justere mlet etter behov.

HVORDAN DET GIKK I MAI:

Mlet mitt i mai var gjennomfre en 30-dagers utfordring p treningsappen 30days fitness. Det gikk godt i begynnelsen, men s fant jeg ut at jeg og venninna mi ikke hadde samme appen. Og da skulle jeg liksom ta igjen "det tapte" p den riktige appen. Men det ble for mye, og jeg falt av lasset... Kjedelig, men alt kan heller ikke lykkes. Vi prver igjen med en ny utfordring:

ML FOR JUNI:

N begynner jeg bli skikkelig gira p g lange, gode turer i naturen! Men de f turene jeg har godt har vist meg at formen er p det drligste den har vrt p lenge! (Trist vre uten hund som fr meg ut!). S mlet for Juni skal vre g minst en topptur i uka. Siden det er siste innspurt p jobben, og tusenvis av avslutninger innen rekkevidde, tr jeg ikke sette mlet hyere. Men alt over 4 turer blir jo en bonus, da! Og jeg vil jo prve f til mest mulig :)

Hva er ditt ml for juni?

Jeg har mange andre ting jeg vil oppn i juni, men dette er liksom "treningsmlet," da.

Morgentur p sndag

Det er KJEMPElenge siden jeg har orket st tidlig opp for g en skikkelig morgentur (Noe jeg virkelig elsker!). Men lrdag bestemte jeg meg for at det fine vret mtte utnyttes, s jeg overtalte Thomas til vre med, og satte alarmen p 05.30. Og vi ble ikke skuffet! Allerede p frste forsk, fant vi beveren som vi lette etter.

Og ikke bare n bever, men vi fant tre, rett i nrheten av hverandre! Det var ogs et og annet rdyr melde.

Vi ble sittende en god stund betrakte de facinerende skapningene... Stemningen s tidlig om morgenen er helt magisk :)

Spesielt nr sola titter frem....

Nr vi hadde tenkt si oss fornyde, og vende nesa hjemover, traff vi p beveren som var nrmest av alle! Ca 5 meter fra bilen satt den og gresset. Og selv da jeg gikk ut av bilen, viste den bare et yeblikks usikkerhet fr den fortsatte ha fokus p gresset.

Dette ble de klareste bildene (her helt uredigerte) p turen. En skikkelig kjekk avslutning p en magisk morgentur :)

Andre som trosser dyna, og str opp med sola en gang i blant? :)

Pluss og minus med vren

+ Ting vkner til liv og blir grnt! Dette er en av mine favoritt-ting med vren!

- Allergi er det strste punktet p minus-lista. Men jeg har kommet frem til at medisinen virker, for i r nr jeg begynte litt for seint p medisiner, ble det mye bedre etterp.

+ Lengre kvelder, og lysere morgener. Jeg blir glad av det! Og man fr liksom tid til mye mer nr det enda ser ut som dag kl 8 om kvelden!

- For mye sol kan lettere gi meg migrene. Men jeg tror ikke det har s mye si, hvis jeg klarer la vre stresse...

+ Dyreliv. Her en dag var jeg og Thomas p morgentur, og traff p bde bever og rdyr. Dessuten er det s herlig hre fuglesangen!

- Man vet aldri hvordan vret blir. En dag hadde vi sludd, sol, regn, hagl, vind og overskyet om hverandre. Spesielt her langs kysten er det et problem!

+ Det blir varmere. Jeg har allerede opplevd et par t-skjortedager, og det er utrolig herlig! Vinterjakkka er pakket bort, og det har ikke vrt frost p en stund.

Vren (og sommeren) er mine favoritt-rstider. Jeg elsker hvordan verden gr fra dd til liv, hvordan alt vkner opp, fr tilbake fargen, og er klar for en ny start. Dessuten har vi ikke enda kommer til mygg, klegg og de andre bakdelene med sommeren.

Hva er din favoritt-rstid? Har du noen andre plusser og minuser med vren? :)

Ikke helt vr enda

Akkurat da jeg trodde at vi hadde forlatt vinteren for i r, kom nattefrosten tilbake igjen! Jeg burde jo kanskje ha visst det, men det er lett bli lurt av de mange, vakre vrtegnene som skyter fart p alle kanter! N er det rett fr jeg ser antydningen til grnt i bjrka, og hagen har mange forskjellige blomster i ulike farger. Det er utrolig hvor mye glede litt farger og sol gir meg :)

Grillings og Hoppetopp

Langfredag var en nydelig vrdag, og anledningen ble godt unyttet til grille med gode venner.

Etterp tok jeg og Charlotte turen til et nytt niv! Nrmere bestemt til Jibbeheio, en fjelltopp i nrheten av der vi grillet. Guttene holdt seg unna, men vi hadde en flott tur.

Det er utrolig herlig at det driver og blir vr! Jeg nyter hvert eneste nye vrtegn :)

Topptur og topp humr

Alltid koselig komme se ut litt. Alltid koselig vre med ei god venninne. Alltid koselig spise kvikk lunsj. Alltid koselig nr det begynner bli vr!

I dag er humret p topp, og jeg ser at jeg har mye vre takknemlig for, og mye bruke tid p. Jeg har blitt Child Advocate for Compassion, jeg skal snart reise til Marokko (beklager, jeg klarer bare ikke la vre nevne det i alle innlegg), dessuten er jeg frisk, i gang med februar-mlet mitt om g til jobb, og jevnt over bare fornyd med livet. Nede i stua/kjkkenet har Thomas begynt tapetsere, deretter skal vi legge gulv, og s kan vi kanskje begynne montere kjkkenet i morgen! Fantastisk!

Gleder meg sykt til invitere gjester igjen (skikkelig, liksom). N krller vi oss bare sammen i TV-stua. Det blir ikke helt det samme.

sender et SMIL fra meg, Andrea, og Chessie :)

Det er noe p gang...

Skogen er gr og mosekledd, men det er akkurat som om noe er i emning. Et mildere drag i lufta. Et glimt av sol....

Yess, det er faktisk vren som sniker seg innp litt fr tida :)

Hvis noen har lagt merke til at bildekvaliteten har blitt drastisk redusert i det siste, s kan det forklares med at kameraladeren min for yeblikket er savnet. Den ble sist sett i stua fr vi pakket alt ned i esker. Bestilte en ny p ebay, og er spent p om den kommer fram fr jeg klarer finne igjen den gamle... :)

Min start p ret.

Frste nyttrsdag var digg. Frste nyttrsdag skinte sola fra en bl himmel. Frste nyttrsdag gikk jeg tur, og vasket opp. Frste nyttrsdag spiste vi rester. Frste nyttrsdag hadde vi fri. Frste nyttrsdag begynte vi rydde ut jula av stua. S ryddet vi tingene. S ryddet vi mblene.

S ble alt kaos. Andre nyttrsdag var frste dag p jobb. Andre nyttrsdag vknet jeg syk. Andre nyttrsdag hadde vi planleggingsdag (mye lytting, lite gjring). Andre nyttrsdag var huset midt i en rivningsfase, og tlmodigheten hos Thomas var tynnslitt. Lite svn, usunn mat, sr hals, verkende hode, og rett og slett en drlig start p det nye ret.

N har jeg vrt syk siden da, og vrt hjemme fra jobb de siste to dagene. Stua er helt tom, og veggene er snart revet inn til muren. I dag skal Thomas begynne rive kjkken. Jeg skal begynne bli frisk.

Alle de derre lftene om spise sunt begynne trene m komme senere. Nr jeg er ferdig med vre syk, og nr vi har tret litt p lagrene med kaker og godteri i skapet.... Man kan ikke bli sunn med skapene fulle av chips og svenskegodteri!

Topptur med bestevenn

En topptur er en god opplevelse i seg selv. Men p enkelte dager, frister det lite dra seg ut av den trygge, varme stua. Da er det godt med en god venn som kan hjelpe dra, og motivasjonen stiger mange hakk. Det gjr selve opplevelsen ogs! For delt glede er dobbel glede. Og selv de tunge oppoverbakkene gr fint nr man har noen prate med :)

Og s er vi plutselig tilbake til utsikten over Sogndalstrand! En fin, liten runde, men jeg kjente allikevel oppoverbakken ubehagelig mye. Flaut at jeg har blitt i s drlig form.

Herlig kjenne at jeg fr trent litt. Det har blitt skremmende lite fysisk aktivitet p meg dette halvret. Etter nyttr skal jeg faktisk skjerpe meg. Bigtime! Kanskje jeg allerede m begynne litt n....

Hst-tur

Det er herlig komme seg ut litt i blant, og spesielt nr naturen spiller p lag med fint vr og passe temperatur. Det har det vrt mye av i det siste, og det er jeg kjempeglad for! Bare sjekk hvor mye fin natur man kan f se p en liten halvtimes luffing...

Hst-tur til motfjellet :)

3. Gardekompani under The Royal Edinburgh Military Tattoo 2016.
3rd Guard Company during The Royal Edinburgh Military Tattoo 2016.Yvonne, Ida, Bella.

Jeg satte nylig av grde p en litt impulsiv topptur med disse flotte jentene! Vi hadde nettopp spist kake, og var enige om at en tur var p sin plass. Siden klokka alt var over fem, mtte vi ha litt tempo for slippe g ned igjen i skumringen. Men det var egentlig bare fint.

Bella

Sauer

Ida, Yvonne, Ingrid-med-dobbel-hake

Chessie og Bella

Hsten er nydelig :)

Sunrise

Det er ikke alltid jeg gidder dra med meg kamera overalt lenger, men noen ganger lnner det seg virkelig! Som denne dagen, nr jeg syklet til jobb, og fikk med meg dette nydelige synet! :)

Ville bare dele det nydelige skaperverket med dere, og minne dere p se alt det vakre rundt dere i hverdagen :)

Turbilder

Vi har virkelig blitt velsignet med en nydelig hst! Det har vrt mye fint vr, og jeg nyter de dagene jeg fr vrt ute i naturen!

Mens jeg poster fargerike hstbilder, er vi i London, klare til utforske verden! Koser oss masse p tur sammen :D

Tur med god tid

For et par dager siden fikk jeg til en skikkelig god-tur med Chessie igjen. En skikkelig god-tur defineres som en tur hvor man ikke har noen spesiell plan for hvor man skal g, og heller ikke for nr man skal vre tilbake. Nr man enkelt og greit gr p utforskning og oppdager helt nye steder.

Denne soppen, for eksempel. Er det virkelig en kantarell? Eller?

Etter ha gtt en stund, kom jeg over en liten grotte som det svidt gikk an sette seg inni, i ly for omgivelsene. Der var det trt og sitte, og jeg hadde god utsikt utover skogen. Chessie badet i bekken da jeg "gjemte meg", s hun fikk jobbet litt med lete ogs... Det er ikke ofte jeg klarer lure henne, men denne gangen tok det et par minutter fr hun fant meg. Og jeg satt fint og s henne lpe att og fram rett foran meg :)

Vi koser oss masse begge to p slike turer! Hsten er virkelig topp nr vret spiller p lag! Ogs er vi jo veldig heldige her i bygda ogs, som har s mye forskjellig natur. P denne turen er det for eksempel barskog p den ene siden av veien, og lvskog p den andre.

Nr man er litt daff og sliten, er det midt i blinken med en slik rolig og utforskende tur! :)

Anbefaler alle ta seg en tur ut hvis vret tillater det! Hvis ikke er det bare finne frem pleddet og tekoppen, s koser man seg okke som :)

Flaksebilder

Jeg trodde frst det var en helt vanlig svane, men det var liksom noe som ikke stemte. Det tok en liten stund fr jeg s hva det var: en hvit hegre! Etter litt googling fant jeg ut at min flaksende venn var en Egretthegre, som er ganske sjelden i Norge. Artig at den fly rett over meg, s jeg fikk noen ganske ok bilder :)

Meanwhile, on the ground....

Flere magiske morgenbilder

Jeg gr gjennom skogen, og plutselig bare pner det seg en helt magisk verden der alt er glitrende og skinnende. En verden av vann og lys, varme og liv. En verden der spindelsvev blir vakkert, og humret stiger fortlpende.

Chessie var selvsagt med p morgentur :)

Fikk svidt noen (drlige) bilder av en hvit hegre som er p besk i omrdet. Den er visstnok ganske sjelden :)

Morgentur

Ingen hemmelighet at morgentur er noe av det beste jeg vet. S uten delegge bildene med for mange ord: Her er noen blinkskudd :)

Mneskinnstur

Noe av det fine med helg, er at man kan vre spontan. Selv om man kommer hjem litt halvseint, s er det ingen som kan si at man ikke kan ta en spasertur sammen i mneskinnet.

Det var ikke en lang tur, men det skal ikke alltid s mye til bryte rutinen litt, f inn litt hverdagsromantikk, og skape et godt minne sammen.

N er jeg klar for en ny uke med nye opplevelser! Denne uka er "mannefri" (han jobber kveld), s jeg skal ha LIFEgruppe, treffe venninner, og prve holde orden p huset :) Kanskje smeller jeg til med en forening ogs :)

Tur til Sandbekk

Sndag var en nydelig dag med fint vr, og god tid. En av tingene vi fikk gjort, var at vi fikk med lillebror og gikk en liten tur p Sandbekk. Sandbekk er et nedlagt industriomrde som er perfekt til turging, eller leking. Vi elsker begge deler!

Det begynner bli hst...

Med fjellhuler og gigantiske sandhauger har alle noe drive med. for ikke snakke om flotte motiver for oss hobbyfotografer!

Vi lp opp den superbratte bakken (okej da, vi krabbet mot slutten), og spurtet nedover igjen. Akkurat som da vi var sm, og det var akkurat like gy n ogs!

Fine Chessie :)

Sndagsturer er The Best!

Topptur med Bente og Felix

En ting jeg elsker, men som jeg har ftt gjort alt for lite av det siste ret, er g tur. Hunden elsker det enda mer enn meg, toppen av kransekaka er hvis vi gr sammen med en annen hund...

S nr Bente og Felix ble med p topptur, da var det god-stemning hos bde meg og Chessie :)

I dag er enda en fin dag. Hvis bare hodeverken kan gi seg, skal jeg komme meg ut i dag ogs :)

Molte-tur

En koselig tradisjon nr jeg er p stlandet, er bli med p molte-plukking. S nr jeg fikk sjansen til bli med bestemor og pappa, takket jeg ja til tross for at jeg hadde en begynnende migrene i bakhodet.

Jeg plukket ivrig i begynnelsen, og jo lenger ned i terrenget vi kom, jo flere molter var modne. Men s begynte myra bli litt vel vt. Og det drysset et tynt, men vedvarende lag med duskregn nedover oss som sakte, men sikkert gjorde meg gjennomvt. Skoene var fulle av vann, og hvert skritt ble tyngre enn det forrige. Det endte med at den yngste (og sprekeste) av oss, tuslet slukret opp mot hytta, og sloknet p sofaen. Jeg var bare glad (og heldig) som fant hytta med min forferdelige retningssans....

Uansett, s klarte vi i hvert fall rake sammen omtrent 5 kilo. Kanskje ikke helt takket vre min innsats, men jeg klarte da fylle et spann (nesten halvveis :P)

Andre som har plukket Molte i sommer?
Her hjemme er det ikke mye finne, s jeg gjr det kun nr jeg er p sommerferie hos pappa...

Via Ferrata-tur til toppen av Synshorn!

I Beitostlen ligger fjelltoppen Synshorn, som ruver ca 400meter over parkeringsplassen der vi starter. Mesteparten av turen m vi klatre. Det er en guidet tur, med klatreutstyr.

Turen var virkelig et hydepunkt! (bokstavelig talt). Jeg elsket adrenalinet og friheten jeg flte av henge s langt over bakken. Det gjorde turen s mye mer spennende enn en vanlig fjelltur! Kan virkelig tenke meg g p flere Via Ferrata-turer i fremtiden!

Litt kos fr vi starter oppover bakkene...

Flyelsringvinge

Nr vi endelig har hendene ledige p en fjellhylle, m de brukes godt! Til litt snacks, selfies og skrytebilder, s klart!

Vi klatret ikke ned igjen, men gikk ned p andre siden av fjellet. En super tur som tok ca 2 timer opp, og en time ned :)

Turer i det siste

Nr det nrmet seg avreise for teamturen, tillot jeg meg ha noen dager fri fra jobb. Da ble det tid til mer venner, mer tur, og mer gy! S her er litt bilder i fra to turer jeg var p for litt siden. Noen ganger gr vi tur bare for g tur, men hvis du vil ha et tips, s synes jeg at Geocaching gjr tur mye mer spennende! Geocaching gr ut p bruke GPS (geocaching-appen) til finne en post som er gjemt i naturen. De kan vre hvor som helst rundt deg! Se mer om geocaching HER.

Livet er godt :)

Vil du vite hva slags dyr jeg traff p denne gangen?

Jeg fortsatte den vellykkede morgentur-rutinen jeg startet for litt siden (Les En Magisk Morgentur). Denne dagen skuffet heller ikke naturen med gi meg spesielle dyreliv-opplevelser (Selv om kanskje ikke bildene ble like bra). Uansett; her er de skapningene jeg mtte p en tidlig helgemorgen...

Et noe uklart rdyr i pene kulisser...

Ugress, eller et kunstverk av villblomster...?

Smfugl

Strre fugl

Hegrer som har fanget en l. Den ene lper etter den andre for f en smakebit. Det ble det ikke noe av...

Herlig med morgenturer. Men dette er omtrent en uke siden. Etter det har jeg vrt litt travel noen dager, og litt redusert i noen dager. Fikk en heftig forkjlelse (av alle ting). Men jeg hper kanskje p en morgentur til fr jeg reiser neste uke. Jeg har enda ikke sett de dyrene jeg er p jakt etter: tre sm rdyrkalver som jeg vet oppholder seg i nabolaget....

Tur med snille Andrea

Det ble tid til flere turer i sist uke. Her er noen bilder fra en tur jeg og Andrea gikk fra Fardal, til Rossland, og endte opp ved Lindland. En fin og passelang runde med nydelig natur og passelig med steder g seg vill p.

En pause med den koselige benken ^^

I gr var en herlig dag, hvor jeg fikk tid til mye, men ikke for mye. Og jeg m bare nevne hvor stolt jeg er av mannen min for tiden! Ikke bare har han ftt ny jobb (og m st opp klokka 4 om morgenen), men nr han kommer hjem fr han gjort utrolig mye! For eksempel har han ftt satt inn ny dr i TV-stua, begynt bygge ny balkong, fikset noen lister som manglet i gangen, og vasket opp.

I dag skal jeg ogs gjre litt husarbeid og jobbe, men i kveld skal jeg igang med PreTeam-helga som varer helt til sndag formiddag. Vi skal  forberede oss mentalt, praktisk og ndelig til Albaniaturen som er mindre enn to uker unna n! Jeg gleder meg!!

Tur med fine Caroline!

Jeg elsker toppturer, og det er enda kjekkere nr man kan ta to topper p samme dag! For ikke snakke om to topper jeg aldri har vrt p fr! Og med tidenes vr, var utsiktene gode allerede fra bakken av...

Frste del av turen var en bratt stigning. Mye pusting og pes, men utrolig fint!

Temperaturen var perfekt; ikke for varmt, og ikke for kaldt. Og alt viste seg fra sin beste side. utenom kondisen min, da.

Her er toppen, med utsikt over Jssingfjord.

Vi var ogs s heldige at vi fikk se rna her! Og her m jeg faktisk bare slenge inn en HURRA-nyhet: Jeg har bestilt nytt objektiv til kamera! Canon 18-200. S neste gang jeg ser ei rn, fr jeg enda klarere bilde! Jippi!

Etter litt mat og drikke p toppen, tok vi beina fatt nedover igjen.

Og helt p bunnen, nede ved fjorden fikk vi se en hel stim med makrell svmme forbi, rett ved land. Har aldri sett dem s tydelig fr (utenom p fiskekroken, da). Ganske stilig!

Konklusjonen er vel at det var en herlig tur med flott selskap, flott natur, og flott trim. Mer av dette!

En magisk morgentur

Det er vel ikke akkurat en hemmelighet at morgenturer er noe av det beste jeg vet! Allikevel er det n veldig sjelden jeg har overskudd til f det til. Men forrige sndag, to dager fr ferie, tenkte jeg at jeg ikke hadde s vondt av litt mindre svn, s jeg stod opp klokka fem, og kom meg ut i en magisk verden, som er s mye vakrere, fredeligere, og mer spennende enn vanlig.

Mke med spotlight nedenfra...

Fjr.

Elva hadde trket s inn, at jeg kunne spasere langt nedover uten bli vt. All sanden p bildet nedenfor, er egentlig elvebunn...

Og s kom den opplevelsen som virkelig gjorde morgenen til magi. Jeg hrte en kvist knekke!

Jeg var sikker p at det mtte vre et rdyr som hadde gnidd seg mot et tre eller noe...

Men kunne ikke f ye p det. Og kvistene fortsatte knekke.

Mens jeg stod speidet utover med sola i ansiktet, og kamera parat, kjentes verden helt min.

Og S!

Plutselig s jeg knekke-lyd-makeren komme labbende nedover mot elva!

Det var en bever!

Jeg ble sittende en stund vente, for se om beveren ville komme tilbake. Da den ikke gjorde det, fortsatte jeg g litt videre. Og nr jeg kun var tre meter i fra der den forsvant, oppdaget jeg at den ikke hadde forsvunnet i det hele tatt! Den satt enda i vannkanten, og kvesset p pinnen sin. I hvert fall helt til jeg hadde knipset ett lite bilde. Da svmte han av sted, litt pinlig berrt.

Tenk at man kan komme s nrt et vilt dyr uten oppdage det. Og uten selv bli oppdaget! Da er det nesten ikke rart at vi ikke ser dem oftere enn vi gjr... Ser du beveren p bilder under her, kanskje?

Den sitter der tygger p bregner, omtrent i midten av bildet.

Jeg avsluttet turen p et av mine favoritt-steder! En oase av ro, og skjnnhet.

Fr ikke du ogs litt lyst til komme deg opp tidlig? Det fr jeg!

Topptur til Jibbeheio

P sndag gikk jeg en helt fantastisk tur med Caroline! Vret spilte p lag, og det ble virkelig et hydepunkt for uka. Bde p grunn av den flotte naturen, men ogs fordi det var s herlig vre litt i bevegelse igjen! Jeg er s opptatt, at det blir liten tid (og prioritet til) trene.

Frste del av denne toppturen gr gjennom en magisk skog - som jeg liker kalle Narnia-skogen....

Det gr opp - opp -opp! Og s kommer man over tregrensa, og verden pner seg opp! Det var godt varmt, s vinden p toppen gjorde godt. En liten stund i hvert fall. Ogs var det full fart hjemover - s vi ikke skulle fryse.

Chessie hadde badet i s mange gjrmedammer p turen, s jeg mtte f henne til bade i elva, for f av det vrste. Hun var s klart ikke vanskelig be...

En nydelig tur, men nydelige turvenner! Mer av dette, takk! :D

En perfekt kveld

Etter ha jobbet fra 8 om morgenen til sju om kvelden (nok en dag) var jeg veldig i tvil. Mannen min s hpefullt p meg, og jeg mtte kapitulere.  S til slutt gikk jeg med p g p en kvelds-fisketur: selv om man er sliten, kan man jo ikke slutte gjre kjekke ting heller! S vi gikk innom hentet niesa vr som var her i helga, og kom oss av sted i ni-tida p kvelden.

Halv ti hadde vi gtt utover langs kysten, til favoritt-fiskeplassen vr. Og om ikke lenge, fikk Thomas vr frste fisk for dagen ogs! Etter det fikk vi to napp, men mistet begge fiskene rett fr vi hadde dem. Litt kjedelig, men n fisk er uansett mye bedre enn ingen. Og vi kunne egentlig ikke annet enn bli glade av den gode temperaturen, og den NYDELIGE solnedgangen!

En Lyr!

Ste Vilde!

Rare tante!

Ahh, livet er herlig nr man tar seg tid til nyte det, til tross for at man ikke egentlig orker. S det lrte jeg noe av!

Og faktisk flte jeg meg mye bedre og mer opplagt neste morgen enn jeg var redd for. Men det var ogs takket vre mannen min som stod opp tidlig, s jeg kunne sove helt til 7! En time ekstra gjr godt p en lrdag :)

Naturen er nesten overnaturlig vakker!

vre p tur alene med hunden i skogen er noe av det fineste. Det er faktisk helt herlig. S avslappende, og s vakkert! Skogbunnen breier seg utover med et irrgrnnt moselag, og sm hvite blomster. Fuglene synger i symfoni, og Chessie prver halvhjertet jage et ekkorn fr hun kommer travende tilbake til meg med en hale som logrer trofast.

Jeg er veldig sosial av meg, s jeg pleier veldig sjelden g tur alene - jeg ser p det som en god anledning til snakke med noen. Men nr jeg allikevel gjr det, s vkner den introverte siden av meg. Den siden som elsker stillhet og fred, og som kjenner energinivet stige betraktelig ute i det fri.

Hun plasker uti, og rister det av seg igjen. En god egenskap, nr man tenker over det!

Dette treet i blomst er faktisk et godt minne for meg. Jeg, Thomas og Monica skulle lage en film. Jeg og Monica var alvejenter (eller noe), og Thomas var den skumle kjempen som hadde tatt meg til fange. Nr jeg klarte rmme, fant jeg Monica boende i dette blomstertreet, og vi klatret oppi, og satt spiste surblader og gaukesyre-blomster som vi hadde plukket selv. Filmen kom aldri s langt, men det ble jammen noen gode minner av hele episoden!

Ha en nydelig sndag, alle i sammen!

Vakre glimt av sjen

Noen dager er verden s vakker, at det gjr ikke noe om en ikke fr fisk p fisketuren....

En perfekt dag med mannen min

Det er ikke det at fisking er s spesielt. Jeg er ikke s skrekkelig opptatt av fiske egentlig. Men det er noe med det gjre noe. gjre noe sammen. Og fiske har vist seg vre en ting vi begge kan trives med, selv om egentlig begge to er for pysete, og Thomas ikke spiser fisk. Men jammen er det koselig tusle utover svabergene, og slenge ut fiskestanga og hpe p det beste. Smprate. Sole oss. Lese litt i ei bok, og spise litt snacks. Da er livet herlig!

Men det er jo ikke til stikke under en stol, at det beste med fiske, er f fisk! Og denne sndagen var det jeg som hadde fiskelykken! Frst fikk jeg en middels-liten Lyr p kroken.

Thomas kastet og kastet, uten hell.

Nr jeg fikk prve igjen, ble jeg helt i ekstase over den superlange, supernifse fisken jeg klarte fange! Etter litt googling slo vi oss til ro med at det var en Horngjel (verken l eller sverdfisk, som jeg tenkte), og at den var spiselig. Alltid kjempespennende f en fisk jeg aldri har ftt fr! Det er det morsomme med fiske i havet: det er som et eventyr, hvor jeg ikke har peiling p hvordan det neste fantasidyret vil se ut!

Skumle tenner!

S i dag ble det grilling av hjemmefiska fisk! Jeg klarte til og med (med litt godvilje) filetere fisken selv! (ok da, s var det en del bein enda.). Funfact om Horngjel: beina dens blir grnne i kontakt med varme. S de var forholdsvis enkle plukke ut, da ;)

Hurra for herlige, varme dager hvor man finner p litt ekstra!

Hurra for hjemmefiska middag!

Og hurra for livet :)

Vakre Jren

Forrige helg var jeg p Jren (en samling kommuner langs vestlandet) p forening med to studievenninner. P veien inn til Lye stoppet jeg og strakk p beina nede ved sjen. Og det angret jeg ikke p! Mistet nesten pusten av den vakre utsikten, de flotte fargene, den krasse sjluften, og friske vinden.

Var en nydelig sndag med nydelige folk! Vi fikk servert herlig lasagne, og oppdatert oss p hverandres liv. Og strikket, s klart. :)

Friske naturbilder

Jeg lar bildene tale for seg selv

Og hvis du ikke skjnte den talen: DET ER VR!!

Hvitveis

En av mine favorittblomster er hvitveis. Det er i hvertfall min favoritt av de tidlige vrblomstene. S du kan tro jeg var glad da jeg oppdaget dem i min egen hage! (nytt hus, nye overraskelser). Mtte krype en hel del rundt p bakken i finvret og prve fange de vakre blomstene (som jeg faktisk vurderte ha i brudebuketten min...)

Hva er ditt favoritt vrtegn? :D

Gjennoppdaget glede

Igjen hadde jeg glemt min favoritt-flelse. Igjen hadde det gtt altfor lenge uten at jeg tok meg tid til stoppe opp. Igjen hadde jeg mistet verdien av nyte stillheten helt alene.

video:mvi3933  Fr du leser videre, kan det vre lurt sette p filmen. Filmingen er ikke noe, men lyden setter stemningen for innlegget :)

Jeg gikk ut i hagen, uten et ml. Bare det i seg selv er litt spesielt. Jeg satte meg p gresset, og kikket meg rundt, og magien startet. En rdstrupe sitter i grana og synger muntert. Lange triller som forkynner hyt og tydelig at vren er her! Det lukter svakt av mose og gress og frisk luft. Sola varmer i ansiktet og p beina. Jeg legger meg p ryggen, og kjenner gresset kile litt der genseren har sklidd litt oppover. Ikke en ekkel kiling, men behagelig. Nr jeg lukker ynene, ser jeg minnet om sola enda danse p netthinnen, frst grnn, s rd. Og jeg smiler.

Tur til Gursligruvene og besk av paps!

I begynnelsen av psken var pappa p besk. Han bor omtrent 8 timer fra oss, s det er ikke s ofte vi treffes. Og da er det alltid ekstra koselig f han p besk! En av vre felles interesser er g tur (selv om han kanskje er hakket mer utholdene p langtur). S da vret spilte p lag, kom vi oss ut i naturen! Jeg bestemte turmlet ut i fra en geocache jeg ikke hadde funnet fr. Den l ved Gursligruvene; et sted jeg kun har vrt n gang, da jeg var ganske liten.
Smelting...

Turen var akkurat passe lang (en liten time hver vei mens vi vasset i sn). Pappa, Thomas, meg og hunden Rexi.

Vret var virkelig helt nydelig.

Og jammen fant vi frem til bde gruver og geocachen. P toppen koste vi oss med appelsin, kvikklunsj og kaffe.

Andre som har ftt tatt seg noen psketurer i psken? :)

Til topps igjen!

N fler jeg at jeg er inne i en god steam! Har ftt til flere toppturer de siste dagene, og det er s inmari godt! Denne turen gikk til Kolbolten - en mini-kjragbolt med 70 meter fritt fall til sjen. Vi brukte ganske lang tid frem, siden vi mistet stien, og fant vr egen vei over fjellene. Men det var absolutt moro det ogs! Fr turen var vi innom grisen Bacon som fikk litt mat...

Lexi fikk vre med p turen. Stere dott skal man lete lenge etter ^^

Fant en geocache p toppen ogs! Da blir alltid en tur hakket bedre :) Vi hadde ogs perfekt turvr, og fikk se havrna sveve over oss. Jeg elsker naturen!

Gy med Geocaching

For et par dager siden var jeg p geocaching med mannen. Vi hadde lyst p en tur, men hadde ikke allverdens tid. S vi sjekket geocaching-appen (se intro-video her) og fant en cache i nrheten. S kjrte vi s nrt vi kom, og gikk resten av veien.

Men fr vi hadde kommet s langt, kom denne artige hindringen. Det fltes ganske utrygt balansere seg bortover de knirkende plene som kun satt fast i fjellet. Med iskaldt vann rett nedenfor. Men moro ogs!

Og om ikke lenge klarte jeg finne geocachen ogs. Det var en noks liten en med lite bytteting. Men det er alltid en seier nr man klarer finne dem! S n er jeg i gang igjen, og er gira p finne flere fremover.

Jeg lekte meg litt med isen for f noen artige bilder.

Er ikke enda s mye som spirer og gror, men det blir mer for hver dag som gr!

Herlig komme seg ut i finvret :)

Firbeinte

Det har blitt noen hundebilder i det siste, som ikke har kommet p bloggen. S jeg tenkte samle dem i ett innlegg.

Frst var jeg p tur med Monica, Nemi og Blitz. Blitz er den hvite whippeten med rakett i rumpa. Nemi er schferen, og Monica er venninna.

Munnkurven er pga allergi, alts. Hun fr utslett hvis hun fr i seg mat p tur. Kan tenke meg det blir mange reaksjoner fr folk finner ut hvorfor "den store skumle schferen" har munnkurv. Men Nemi er verdens snilleste!

Knipset ogs et lite blinkskudd av Thea fra sin faste utkikkspost. Jeg ble helt overrasket da den (unnskyld meg, men) kompakte hunden plutselig begynte klatre i sofaen.

S var jeg p besk hos Ida, som har valpen Bella. Og Bella hadde besk av en lekekamerat :) Ble mye kosing og leking p meg denne dagen!

Og sist men ikke minst: Vi har besk av Rexi for tiden, siden eierne er i England en tur. Det er koselig ha hund - jeg savner det faktisk litt. Driver enda vurderer f oss valp i sommer. De sterkeste argumentene imot er konomi og hundehr.

Har dere hund? Kunne du tenke deg det?

Romantisk piknik i hagen

I gr var vret p sitt aller, aller beste! S da jeg kom hjem og fant Thomas i hagen, hadde jeg lite lyst til vre inne lage mat i timevis. S vi snekret sammen noe enkelt, og hadde piknik uti hagen. Sola varmet s godt at jeg faktisk kunne sitte i t-skjorte. Og det var helt fantastisk kjenne vren p kroppen n.

Jeg kjenner meg veldig sliten denne uka - jeg vet ikke helt om det er fordi jeg er smsyk, eller fordi det snart er ferie. Men jeg nyter virkelig den styrken som ligger i snne yeblikk som dette :)

Etter pikniken var det full fart videre p neste punkt p sjekklista (jobb igjen, deretter venninnebesk), men ei lita y med lykke og solskinn gjr underverker for sjelen :)

Helt til topps!

P mandag fikk jeg endelig med meg noen (Ida) p en skikkelig topptur - og det er s sinnsykt lenge siden! Hele dagen fikk meg bare til innse hvor godt jeg liker g tur - spesielt i skog og mark. Sola skinte varmt i ansiktet - en gldende pminner om hvor mye tid vi hadde p komme oss til topps, og ned igjen fr det ble mrkt.

Et lite pust i bakken er viktig for utrente tur-newbies :)

Og nyte sola mtte vi ogs gjre :)

P toppen s vi solnedgangen mens vi drakk kakao. Da sola var nede, og koppen tom, fikk vi fart i rumpa. N gjelder det komme seg ned fra fjellet fr det blir mrkt! Og jammen klarte vi det ogs. FOR en nydelig dag med ei god venninne! Dette vil jeg ha mer av fremover :)

HERLIG :)

Fra mitt lille stuevindu

ser jeg p et vakkert land

stille, forventningsfull for den nye dagen

med en tekopp i min hand

En tkedis som dekker jorda

Et bllig lys som skinner svakt

Ja tenk at jeg fr denne dagen!

Gud har den s vakkert skapt

Hilsen Ingrid i det poetiske hjrnet :)

Ut p vrtur

Nr sola titter frem, prver vi utnytte anledningen til komme oss ut litt. Ofte henter vi Chessie - hunden til mamma, og tar henne med oss en runde.

Det er herlig komme seg ut og kjenne vren varme ansiktet :)

Inspired by Nature

The art of nature simplyoutperforms every effort we make as humans. It's insanely complicated, and still amazingly simple and logical.

Jeg synes det er s fascinerende se p alt det perfekte virvaret av skjnnhet som kan finnes i et enkelt snfnugg, eller en vanndrpe. Naturen er s ufattelig sammensatt og avansert, men samtidig s vakker, enkel og praktisk.

Jeg elsker bruke kamera til prve fange en del av den kunsten som Gud har skapt. Kunst som er mye mer kreativ, levende, og variert enn noe menneskeskapt. Tenk bare p en solnedgang! Tenk p summen av alle solnedganger, farger, skyer, nordlys, osv. FOR en kreativitet! For en inspirasjonskilde! Noe s enkelt som et str som str ute nr det er kaldt, kan til og med bli et lite kunstverk. Og da snakker jeg ikke om bildet ovenfor, men selve stret. Der det str for seg selv i grftekanten og gnistrer i solen, vaiende idet noen gr forbi. DET er inspirasjon.

Hva blir du inspirert av?

Tur med mannen og svigermor

Jeg fulgte mitt eget rd denne helga, og kom meg ut i finvret. Chessieer en selvsagt flgesvenn, men denne gangen var jeg heldig, og fikk med meg Thomas og Bente ogs. Dette er vinteren p sitt beste alts! Selv 13 minusgrader kan utholdes nr det er sol :)

Med p turen var ogs noen andre gode venner av meg: Sjokoladekjeks og kakao! Da blir det i HVERTFALL god stemning!

G p oppdagelsesferd i ditt nrmilj!

Det er herlig komme seg ut litt, men n p vinteren er det utfordrende. Temperaturen og vinden er en ting, men det vanskeligste er at det blir s fort mrkt. Alt frister s lite nr det er bekmrkt ute. Men noen dager klarer jeg overtale meg selv til at en tur ut er en god id, og da kan jeg ende opp med bilder som dette...

Denne dagen gikk jeg p oppdagelsesferd i nabolaget. Vi har bodd her et halvt r n, men jeg har enda ikke ftt utforsket skogene rundt her skikkelig. Vi har liksom holdt oss til veien nr vi har gtt tur. Men n ville barnet i meg slippe til, s jeg fant endelig ut hvor den gr, den stien nede med elva. Og jeg fant ut hvordan jeg kan komme meg til toppen av haugen p yno, uten g gjennom noens hage (i hvert fall nesten).

Oppdagelsesferd er noe av det kjekkeste jeg vet! Som sagt fr det frem barnet og lekenheten i meg. Men det fr ogs frem kreativiteten! Jeg fr foto-inspirasjon, og legger mer merke til omgivelsene mine.

Ser du fjeset til dette treet ogs? :)

S det fr bli dagens anbefaling! Kom deg ut denne helga! Her er himmelen bl, sdet blir helt sikkert en bra dag!

ret kunne ikke ha startet bedre

Det gjr meg s enormt glad nr det er sol. Spesielt p denne rstiden hvor solglimtene er s sjeldne. Men frste nyttrsdag var alts p sitt aller beste. Dessuten vknet jeg totalt uten hodeverk - noe som var ganske uventet etter ranglingen. For toppe av alt, fikk jeg jammen med meg mannen ut for g tur mens sola skinte. Tro om han ogs har en liten tanke om bli mer aktiv p nyret? :)

S vi hentet Chessie hos mamma (tur er alltid bedre med hund), og gikk en nydelig runde. Det er ikke alltid s mye som skal til for pvirke humret. For meg er sol, og en tur alt som trenges :)

Dette bildet yter ikke rettferdighet til hvordan det s ut i virkeligheten i det hele tatt... Pluss p masse mer glitter, s nrmer det seg :)

N er jeg spent p fortsettelsen, 2016! :D

Vakker frost

P lrdag tittet endelig sola innom en tur, og det var utrolig deilig se henne igjen. Den kalde, triste vinteren blir plutselig vakker og glitrende. Og humret stiger merkbart.
Jeg ble s inspirert av det lille solglimtet, at jeg tok med meg kamera ut i hagen, og knipset noen kjappe bilder...

Ellers er dagene travle og gode. Jeg syr kjole, treffer venner, baker julekaker og godterier. I dag skal jeg p avslutning med kollegaene p skolen. Det blir nok koselig :)

Skitt Fiske

Vi er enda ikke kvitt fiskedilla. Og her en dag spilte vret p lag, og fisken med. Ingrid og Thomas ut p fisktur! Vi hvet inn fisk etter fisk, og endte til slutt opp med 14 makrell, og 3 lyr. DA er det gy vre p fisketur :)

Hva gjr dere p sensommeren? Er det andre som har hstferie, og nyter gode fridager? :)

6 Ting som gjr turen bedre

Det er noe med g tur. Nr det er fint, s er det skikkelig fint. Og jeg har etterhvert kommet frem til noen nkkelpunkter som gjr en helt vanlig tur mye bedre. S her har du dem:

1) Fint vr. Joda, det finnes klr for alt slags vr. Men det gjr ikke disse klrne like behagelige. Tur er aller best i solskinn, og i 16-18 grader.

2)Kamera. Turen blir alltid kjekkere for min del hvis jeg har med meg kamera. Jeg legger mer merke til den vakre naturen, fr sett den fra ulike vinkler, og har bedre tid. Dessuten noe fokusere tankene p.

3)Morgenen. Det er mange fine tider g p tur, men den aller beste er tidlig p morgenen, nr duggen enda ligger i gresset. Prv det!

4)Belnning. Det kan ofte vre motiverende med en liten belnning: En sjokolade, banan, kakao, eller gulrtter gir ny energi og en god flelse p toppen av fjellet.

5) Venner. Ta med deg noen p tur! Det blir mer sosialt, mer spennende, og du fr tilbrakt tid med noen du er glad i.

6)Hunden. Min mest trofaste flgesvenn p tur, er Chessie. Hun er alltid med, alltid i godt humr, og finner alltid de rareste ting. God underholdning, og godt selskap :)

Hva gjr din tur bedre?

Romantisk date ved sjen

Jeg er veldig glad i finne p ting sammen med mannen min. S da han foreslo kjpe oss fiskestang, og g p fisketur var jeg ikke s vanskelig overtale... Sol, sj, og hverandre. Sensommeren kan ikke bli mye bedre enn det!

Mens Thomas kastet, lp jeg rundt p svaberget og tok bilder. Bilder av stein, bilder av mose, bilder av sjen, og bilder av mannen min. Kjekt med en hobby!

Men s var det min tur kaste, og p frste kast hadde det seg ogs snn at vi faktisk fikk en fisk! En vaskeekte makrell! N kom det store problemet: Hva skal vi gjre for drepe fisken?

Men vi kjenner hverandres styrker og svakheter godt. Thomas vil ikke ta p fisken. Ingrid vil ikke drepe fisken. S ingrid holder, og Thomas kapper av hodet. Lett som en plett. En stykk makrell: avhodet! Oppdrag utfrt!

Men vent! Hva er det som skjer med fisken vr??

video:mvi0033

Den sluttet hoppe til slutt, og havnet i steikepanna p sndag. Jeg klarte til og med slye den selv med litt smrustne kunnskaper jeg lrte i heimkunnskapen p ungdomsskolen. Herlig! Jeg flte meg som et skikkelig urmenneske som klarte drepe min egen middag. Eller teknisk sett var det vel Thomas som drepte, men. I hvertfall: Sunt, godt og billig!

Neste dag, sndag, var vi ved sjen igjen. Denne gangen var sjen som et spennende eventyr i seg selv! Vannet var krystallklart og turkis. Jeg lurte et yeblikk p om jeg hadde havnet i syden eller noe. Bakdelen her var at vi s alle fiskene som ikke ville bite p kroken. Litt demotiverende. Men sjekk den fargen p vannet!

Ogs denne dagen satt vi igjen med en makrell. Jeg klager ikke :)

Man tager hva man haver

Endelig har det fine vret kommet for bli noen dager. I hele sommer har vi ventet p det, og n nr det endelig kom, skal det i hvertfall nytes.

I hvert fall var det det jeg tenkte helt til jeg vknet med tett nese, tett hals, og tett hode til tusen. Kjedelig!

Men n er jeg p bedringens vei, og har ikke tenkt til kaste bort en eneste sol-dag til. S jegfikkmed meg mannen og hunden p luftetur. Herlig med frisk hstluft. Og vanvittig deilig med SOL :)

Dagens oppfordring.

Jammenmeg fikk vi noen sommerdager i august ogs. Grsdagen var upklagelig, og i dag vknet jeg ogs til solskinn. Hper bare jeg fr mer anledning til vre ute i dag enn i gr, da. Men frst skal jeg p jobb!
N trodde jeg egentlig at vi skulle ha en oppussings-pause etter badet var ferdig. Men den gang ei. Plutselig er det gangen som er halvmalt og full av plankerester og snt. S. Ja. Nok gjre!

Bildene er fra en liten tur til Lio med to gode venninner: Andrea og Caroline. Vi plukket blbr, utfordret hverandre, og fant hengekyer. En flott tur alts!

Dagens oppfordring er ikke la dette bli en kjedelig dag. Gjr noe for gjre den spesiell. Tenn lys til middagen og ta p finkjolen. Inviter en venn med deg p piknik i hagen. Prv finne veien til en fjelltopp du aldri har vrt p, eller besk noen du ikke har sett p altfor lenge...

Tur til Fladen

Sokndal er ei lita bygd, men vi har mange toppturer. Jeg har faktisk gtt hele tre toppturer i r som jeg aldri hadde gtt fr. En av dem var denne turen til Fladen. Det er en kort, men bratt tur som flger en gammel skinnevei som har blitt delvis bygget om til trapp.

Jeg gikk sammen med de fineste folkene: Cathrine og Charlotte.

Utsikten fra toppen...

Herlig med litt frisk luft, og f brukt musklene!

Kunne gjerne gtt topptur hver dag, hvis jeg bare hadde enda mer tid og energi :)

Bilder fra roadtripen

Som vanlig tar det litt lengre tid fr jeg fr tak i Thomas sine bilder. S jeg tenkte gi dem et eget innlegg her. Jeg har jo virkelig funnet meg en mann som kan foto. S her er det mye fint se p. Nyt det, dere! N er vi hjemme igjen, men jeg har enda mye fra turen blogge om. S det kommer litt etterhvert :)

Bildene er tatt p vestlandet. Fra Sokndal til Molde.

Topptur i Ringsaker

En av tingene vi har gjort mens vi har vrt her pHedmark (p besk hos pappa) var g en topptur. Vi var p den fjelltoppen som er rett ved siden av den hyeste i Ringsaker (men de s like hye ut for meg, egentlig). Utsikten var fenomenal fra toppen - lange sletter med rosa felt av lyng, og knall ble fjell i horisonten. For ikke snakke om frisk fjelluft og god stemning :)

P toppen tok vi oss tid til koke noe suppe og kakao. Skikkelig kos :)

For runde av, tok vi oss en tur p hytta fr vi reiste ned fra fjellet igjen. Dette er pappa sin nydelige "Fjellvk" - som er perfekt for ferier bde sommer og vinter :)

Vi leker i skogen

De fleste spr meg om vi skal treffes, eller om vi skal g en tur, eller om vi skal henge sammen. Noen spr om jeg vil komme p middag, eller om vi skal finne p noe. Caroline spr stadig,"Skal vi leke?" Jeg vet ikke om det skyldes at hun jobber i barnehage, eller at hun bare er et veldig lekent menneske. Men uansett hva det skyldes, s skal vi alts helst leke. "Ok, da," svarer jeg.

Tsjohoo!

Andre som lar seg rive med noen ganger, og gir blaffen i alderen (og at vi dessverre ikke har noen barn vi kan skylde p enda)?

Jeg synes i hvertfall at det skal vre lov leke seg. Og jeg tror det er skrekkelig viktig!

Morgenstund har gull i munn

Det finnes ikke noe friskere, bedre, og mer oppkvikkende enn st opp med sola om sommeren...

Akkurat denne morgenen reiser vi. N stikker jeg og gubben p roadtrip :) nsk oss lykke til!

Den beste medisinen

I gr hadde jeg en drlig ettermiddag. Jeg var sliten, lei, litt drlig, og hadde drlig samvittighet over ha spist altfor mye chips og sjokolade. Til slutt tok jeg turen ut til mamma, knabbet med meg hunden, og kom meg ut p tur. Det ble ikke noen trimtur, men en rolig, bedagelig tur innover langs grusveien. Villblomstene flokket seg sammen langs grftekantene, og fuglene sang oppmuntrende og beroligende sanger. Hunden tuslet glad av sted, lykkelig over f seg en ekstra tur for kvelden. Og s enkelt, s var alt godt igjen :)

Endelig en tur ut!

Det er ikke det at jeg ikke har vrt ute av dra p lenge. Jeg har bare ikke hatt tid til g en skikkelig tur p lenge. S da jeg og Caroline kom oss ut p eventyr, var jeg kjempeklar. Vi skulle g til Kolbolten - en "mini-kjerag-bolt" som jeg ikke hadde gtt til fr. Den ligger noks nr der jeg bor, s det var virkelig p tide ta turen. P bildet under ser du litt av min gamle skolevei til Flekkefjord. Bildet er tatt i jssingfjord, som er kjent for de svingete, smale veiene. Rart tenke p at jeg kjrte her hver dag i tre r...

Det manglet ikke p vakker natur, eller god utsikt. Her kan man meske seg!

Og til slutt kom vi alts frem ogs. Og satte oss fornyd med p Kolbolten for nyte sola. Etter ha tatt noen bilder av hverandre frst, s klart.

Og mens vi satt der og nyt livet skjyt det plutselig ei rn forbi! Bildene ble ikke noe bra, men det var majestetisk sitte s hyt oppe p en liten stein over 70 meter fritt fall, kikke utover jssingfjorden, og se rna seile forbi. Wow!

Den norske naturen er virkelig fantastisk! Jeg gleder meg til enda flere turer fremover!

Avkobling

Nr man trenger litt tid alene. Nr man trenger f sortert tankene. Nr man trenger koble fullstendig av, da er en lang tur i naturen noe av det beste som finnes. Det aller beste er nr du har en trofast hund med deg som er selskap, men som ikke er ptrengende.

Man sliter ut kroppen, og fyller opp sansene. Alt fles liksom bare bedre etterp.

Sukk.. Sommerferien nrmer seg med stormskritt. Jeg Gleder Meg!

En heldig skjnnas

En kalv var forsvunnet, og ble funnet halvdd i en bekk. Det var usikkert om den ville overleve, men han kom unna med en hjerneskade og delvis blindhet. N er det tam som et lam, og tusler rundt i hagen og leker med hunden.

Noen ganger gikk det galt, og han faller utenfor en skrning i hagen. Null stress. Vi bare brer ham opp igjen. (Lurer p hvor lenge dette gr...?)

For en sjarmr!

Tok med et bilde av lammene ogs. Herlig beske venner med grd! Jeg koser meg alltid nr det er dyr i nrheten :)

Forresten: Fler p presset om skrive om 17.mai, siden alle liksom gjr det. P 17.mai satt jeg i sofaen. Jeg spiste is, sjokolade, godteri, og tre biter av en kebab. Jeg spydde, og sov. Og det var egentlig det.

Tur til Noksen

Tursesongen er endelig i gang, og jeg og Caroline benyttet oppholdsvret p sndag til en herlig topptur. Med utsikt over Egersund koste vi oss masse fr regnet plutselig veltet ned. Heldigvis stoppet det ganske fort igjen :)

Hadde du ogs glemt det?

Jeg pakket med meg hunden og kamera. Og noen ganger er det ikke mer som skal til for f en penbaring. Og en penbaring fikk jeg! Jeg hadde rett og slett glemt hvor herlig det er. Hvor godt det er ha tid til ikke skynde seg. Hvor godt det er nr sola varmer, og vinden ikke biter. Hvor godt det er nr hunden logrer lykkelig, og fuglene kvitrer. Jeg hadde rett og slett glemt hvor godt det er vre p tur.

Har du ogs glemt det?

Tre gode grunner til komme seg ut i skogen

* Frisk luft klarner hjernen, og gjr deg mer opplagt. S n som eksamen nrmer seg for en del, kan det vre viktig huske p lufte hodet innimellom. Du blir ikke bare kvikkere, men mer konsentrert og klar for hva som helst.

Det aller beste er st opp med sola. Da er verden faktisk helt magisk!

* Fysisk aktivitet er aldri feil. Det gir deg mer overskudd, og god samvittighet. Min erfaring er at det ogs gir bedre matlyst til sunnere ting. I sofaen frister sjokoladen, mens i skogen frister en appelsin. Aktivitet m ikke vre slitsomt og stressende.

Ta med deg noen gode venner og en piknikkurv. Eller en ryggsekk med kakao. Gjr litt ut av turen!

* Naturen er s vakker. Det er beroligende se p alt det nydelige Gud har skapt. Bruk alle sansene og lytt til fuglesang og bekker, smak p br og spiselige planter du mtte komme over. Lukt p mosen, den friske lufta og fargerike blomster (n nrmer det seg at kaprifolen blomstrer, og den lukter himmelsk!) Sug inn all idyllen du kan - det kommer godt med i hverdagen.

Ta deg tid til se omgivelsene rundt deg. g p "jakt" med kamera er en god hjelp.

Jeg vet faktisk ikke hva du venter p? Se til komme deg ut i skogen! Det skal i hvertfall jeg :)

Grilling i psken

I psken har vi hatt helt fantastisk vr - s det har vrt mange anledninger til grille. For oss som ikke har kommet oss p hyttetur eller fjellet, s er det jo fint grille litt hjemme. Man m ta de anledninger man har, tenker n jeg :) Selv om det er kaldt, varmer solen godt, og det er bare deilig komme seg ut :)

P bildene nedenfor var vi p besk hos Ren og grillet. Veldig kos med marinert kyllingfilet og ris p oss!

Litt kaldt, men godt ogs :)

Har dere ftt anledning til grille i psken? :)

Drmmer om sommer

Gode sommerminner fra 2010 og 2011. Jeg liker dykke i arkivet innimellom :)

Oppskriften er ikke hemmelig :)

Lrdag er en helt fantastisk dag. Det er midt i helga - god tid, og mange muligheter. Og i gr var en spesielt fantastisk lrdag. Her er oppskriften p min gode dag:

* Den startet ganske tidlig med at Andrea kom ned for trene. Vi tok en halvtimes trening som virkelig kjentes, og flte oss tipp topp etterp! Det er s godt kjenne slitne muskler etter en liten morgentrening - man fr liksom bare mer energi - og mye bedre samvittighet.

* S fikk jeg tid til noen timer p jobb i planteskolen. Vi pakket ut nye varer, og det var mye kunder - noe som alltid er kjekt.

* Lillebror er p besk og overnatter hos oss. Han var med til mamma, og vi tok en tur oppom bestemor etterp. Og s laget vi middag - kylling og ris. Som alltid er det kjekt med middagsgjester - det blir liksom mye mer oppmuntrende lage mat til flere personer.

* Vi slappet litt av med se p serier - noe jeg sjelden tar meg tid til. (blir altfor fort avhengig, og har s mye annet gjre hele tiden)

* P ettermiddagen kjrte jeg, Thomas, Anders, Kim og Andrea til Linepollen - en koselig badeplass - for grille. Sola skinte, temperaturen var ok (nr vi bare lp litt rundt med jevne mellomrom), og stemningen var kjempegod :)

* Etter turen samlet alle seg hjemme hos oss. En etter en gikk guttene la seg. Men jeg og Andrea ble sittende tatle til midnatt. Alltid kjekt med jentetid :)

Og til slutt har jeg bare krydret dette innlegget med enda flere bilder i fra turen. Siden det kun var da jeg faktisk tok bilder ;) Jeg hper at DU ogs har ei nydelig helg :)

rets frste grilltur :)

Slik s det ut p rets frste grilltur. Vi skulle egentlig p en fjelltopp, men ble overrasket over at det enda var sn der. S vi holdt oss lenger nede, og grillet uansett :)

Herlig komme seg litt ut i finvret. Selv om det enda mangler litt temperaturmessig :)

Det var bare en tiarmet blekksprut...

Her en dag var jeg og Thomas en tur ved kysten for samle drivved. Sola skinte, og humret var p topp. Jeg elsker snne litt spontane turer hvor man bare hopper p steiner, nyter vret, og er helt fri. Og leter. Det er noe barnslig, spennende, utforskende med lete. Og jeg roper ut nr jeg finner et fint skjell, eller en brukbar planke med drivved.

Plutselig roper Thomas ut. Han har funnet noe! Det ligner p et digert skjell, men vi har aldri sett noe lignende. Kan det vre en bit av et skjelett? Kanskje nebbet til en stor fugl? Etter ha fundert en stund, tusler vi videre, og finner enda noen planker, skjell, og til slutt enda et av de mystiske "skjellene."

Det var ikke fr i gr at vi fant ut hva det egentlig var. Vi fant denne artikkelen p aftenbladet som skrev om et lignende funn. Forskeren forklarer at det ikke er s uvanlig komme over dette indre skjelettet til den tiarmede blekkspruten Sepia. Jeg er allikevel ganske fornyd med at vi klarte finne Herr Sepia to ganger p samme dag :) Det m da vre noe bare profesjonelle tingfinnere kan klare...

"Hva var det du sa at du var," spurte Annika.

"Tingleter."

"Hva er det," spurte Tommy.

"En som leter opp ting, naturligvis! Hva skulle det ellers vre", sa Pippi, mens hun sopte sammen alt melet som l p golvet i en liten haug. "Hele verden er full av ting, og det trengs sannelig at noen leter dem opp. Og det er akkurat det en tingleter gjr."Pippi Langstrmpe

Er det andre der ute som elsker vre p leting? :)

Min ste, lille venn

Det er litt merkelig at jeg p en mte ikke har hund lenger. Etter at jeg flyttet ut, s er det jo mamma sin hund. Men jeg stikker da innom iblant, for ta henne med meg p en herlig tur! Og det er vi helt enige om, jeg og Chessie, at komme seg ut er herlig.

For nr Chessie koser seg, ruller hun seg. Og denne gangen rullet hun seg i en hel evighet i de "deilige" bladene. Dette m jo vre ekte glede, per definisjon.

Keep calm, and roll on

Ut p tur

Jeg har vrt i vr-modus helt siden starten av Januar, og det er utrolig herlig nr ogs naturen begynner henge litt med. Selv om vi har hatt snklokker lenge, har de andre vrtegnene latt vente p seg. Men p lrdag var vret upklagelig skjnt. Da var det p tide komme seg ut p en heidundrande tur igjen!

Jeg elsker jo g tur, men det blir betydelig mindre p vinterhalvret. Da er det kanskje ekstra herlig nr vi fr det til. Jeg nyt dagen sammen med Bente og Caroline. Vi tusslet opp p knutsknuten, og deretter tok vi en god runde rundt kalveskaret og lindland fr vi kom tilbake til bilen. Lovely!

Her er vi p toppen....

Den voldsomme Nina

Nr det er storm, s fr jeg og Thomas plutselig en trang til nrme oss sjen for fotografere. Og det slo heller ikke feil denne gangen. Det er noe tiltrekkende og majestetisk med de voldsomme blgene som hamrer mot skjrene. Samtidig som det er ydmykende, og fr meg til fle meg heldig og trygg som er p land.

Til og med innenfor moloen var det uro. Vannet pisket, drnnet, og hoppet i uventede retninger idet det slengte seg av all kraft mot solid stein.

Er du enig i at slike enorme naturkrefter er veldig fascinerende? :)

Ut i solskinnet

For tiden er det mye drlig vr, men nr frst sola viser seg, prver jeg vre kjapp ut p tur. For en ukes tid siden gikk jeg en herlig tur sammen med Caroline. Vi gikk i fra Egersund til Hellvik, og vret smilte virkelig. Det ER s herlig kjenne sola i ansiktet - jeg kan nesten ikke vente til vren er skikkelig i gang :)

Vi fant flere geocacher p turen, og fikk til og med noen glimt av rn!

God stemning! N innvier vi vrsesongen (litt tidlig, men det gjr ingenting!).
Andre som er klar for vr, og litt mer utevr? :)

Alt det vakre

komme seg litt bort fra alt det vanlige gjr at man pner ynene litt bedre. Man blir liksom litt opptatt av ting som utsikt, natur og landskap igjen - ting som glemmes til vanlig. Og nr man frst pner ynene, da fr man jammen se!

S min oppfordring til deg i dag, er se etter skjnnhet der du er - vi m faktisk ikke reise av sted for finne noe vakkert. Noen ganger ligger der rett fremfor nesa di. Og du? - Ta med deg kamera! :)

Julefreden senker seg

N har vi landet godt p stlandet. Jeg, Thomas og lillebror Anders er n p juleferie hos pappa. Jeg nyter komme meg litt bort, for da fr man s mye mer tid til kjekke ting. N har jeg laget mint-godteri, brente mandler, og strikket ferdig en genser. Vi har ogs ftt litt bedre tid til fotografere. Og bittelille julaften viste himmelen sitt vakreste ansikt med perlemorskyer som skinte utenomjordisk, magisk og med gjennomtrengende farger.

I kveld skal vi feire sammen med pappas kjreste, moren hennes, to av barna hennes, bestemor, bestefar, og oss fire. S det blir en spennende julaften. Her i huset er det ribbe som serveres, og etterp er det riskrem. S er egentlig alle fornyde :) Hva spiser dere til julemiddagen? :)

Hyttetur med marinert kylling og sm mus

Forrige helg var vi p hyttetur p den lille hytta til Thomas sin familie, uten strm og vann sammen med Andrea og Kim. For komme til hytta, m man ro over et lite vann, men denne gangen bestemte vi jentene oss for g rundt. Naturen viste sin beste side, og vi kom frem idet guttene hadde tent blet, klar for grille...

Mtte ta bilde av denne ste potetkjelleren. Utrolig sjarm!

Plutselig kom en mus farende ut av et hull i hytta. Den spratt nervst bort til det nytente blet, og gjemte seg mellom gress, blader og steiner, kun en liten meter i fra oss.

Etterhvert ble den lille skogsmusa modigere, og hoppet rundt beina vre med plutselige, kjappe bevegelser. Vi nyt underholdeningen (spesielt jeg og Andrea). Jeg var spesielt opptatt av f det perfekte blinkskuddet av musa med kamera.

Til slutt bestemte musa seg for gjre ende p showet, og hoppet muntert nedover skrningen og forsvant. Vi tok det som et tegn p at vi mtte fikse resten av underholdningen for kvelden selv. Vi var begge (vi jentene) enige i at en mus var nok noe av den beste underholdningen man kan ha p hyttetur. Oppmerksomheten ble n vendt tilbake til grillingen p blet.

Mennene hadde full kontroll. Kyllingen stekte, og risen kokte, og mens vi ventet fikk vi grille oss noen grillplser p pinne.

Nr maten endelig var ferdig, flyttet vi inn i (den n mrke) hytta, tente en haug med stearinlys og hadde et fantastisk mltid sammen.

Resten av kvelden var utrolig koselig, natten var ikke noe serlig (sov veldig hardt og drlig). Neste morgen mtte vi skynde oss ned fr uvret kom, og slapp unna med et tynt dryss duskregn p hjemturen. HERLIG med en hyttetur ^^

Hva er dine helgeplaner?

N er jeg ufattelig glad for at det endelig er helg! Det har vrt en travel uke, selv om skolen egentlig har vrt veldig rolig. Men med jobb og alt utenom ble jeg noks sliten. Og da er det en herlig trst at vi skal p hyttetur sammen med et vennepar (Andrea og Kim) i fra fredag til lrdag!

Hytta er uten strm og innlagt vann, og vi m g litt, og ro over et vann for komme frem. Det blir med andre ord en primitiv, herlig grilling-og-kose-hst-tur! Kakao er obligatorisk.

Det frste bildet i innlegget er fra en tur til hytta i 2011. De andre er fra en liten skogs-tur med Andrea og Kim for et par uker siden. Resten av helga hper jeg at jeg fr tid til masse sying, masse strikking og masse hekling, samtidig som jeg skal p ungdomsmte, bandvelse, sndagsmte og andre kjekke perler :)

Hva er dine planer?

Fotoshoot i skogen

Det er ikke s ofte lenger at vi bare gr ut i skogen for ta bilder av oss selv. Men trenger man nytt profilbilde, s trenger man nytt profilbilde. S sammen med Yvonne og de to hundene vre, Chessie og Bonzo, gled vi inn i den vakre hstnaturen...

Turen vi gikk tar omtrent en time, og da kjente jeg at jeg gr alt for lite tur for tiden! Hper f gjort noe med det snart :)

Chessie og Bonzo er kjempeste sammen, og leker s godt :) Herlig!

Selv om det er (veldig) vedmodig at sommeren er over, og at vinteren venter, er det mange gode lyspunkt. Som denne dagen. Som hstfarger, kakao, syprosjekter, telys, stormer, tepper, jul og sn. Vi har jo mye godt i vente ^^

Andre som nyter hstnaturen? :)

Skal vi ut sykle?

Etter bryllupet kjpte jeg og Thomas oss sykler. De har blitt brukt en del, men kanskje ikke fullt s mye som jeg hadde hpet. Tiden strekker liksom ikke heeelt til. Men innimellom s tar vi oss en times tur og sykler sammen. Og det er utrolig kjekt! Selv om Thomas er litt kjappere enn meg, m vente. S Thomas: Skal vi ikke snart ut sykle igjen?

Kaste etter pusten, verke i beina, sliten i armene og skuldrene. Vind i hret. Melkesyre. Sol som varmer forsiktig i den kjlige lufta. Og full, herlig fart nedover bakkene. Nei, sykling er ikke s flt ille :)

I gr tok jeg meg til og med en liten sykkeltur alene, siden mannen var i et mte hele ettermiddagen. Jeg hadde nemlig et oppdrag i forbindelse med skolen; Ta opp lyd fra bl.a. en foss.Vi lager animasjonsfilm, ser du. Lyden fikk jeg fanget, og n skal de neste dagene brukes til redigering fr filmen er klar til "premiere" p fredag. Kanskje-kanskje s havner den p bloggen ogs...? Men det fr vi se p etterhvert...

Hva driver du med om dagene? :)

Frokostbesk og Hundeflrt

For en tid tilbake hadde jeg besk av min herlige venninne Benita som studerer i London. Vi startet dagen grnt med grnne supersunne pannekaker til frokost. Oppskrift HER. De var overraskende saftige og ste, men smakte litt spesielt ogs :)

Senere gikk vi tur. Benita hadde med seg hunden Kaspar, som fikk flrtet litt med min hund, Chessie :)

Herlig tur :)

Nr var sist du prvde noe nytt og spennende p kjkkenet?

Pleier du g tur?

I dag skal det jobbes, og s gleder jeg meg helt enormt til ungdomsmte i menigheten i kveld!

En nydelig dag p stranda

Jeg har aldri fr visst at vi har ei s fin strand s nr hjemme. Etter hun en god halvtimes kjretur fra hydalssen finner vi alts Skaddbergsanden. Der l jeg solte meg sammen med Bente og Caroline en hel formiddag uten solkrem, og fikk anlagt en fin og noe ujevn rosafarge. Heldigvis var rdskjret bleknet neste morgen, og n er jeg blitt en anelse brunere. I hvert fall var jeg det. Vet ikke om det har rukket forsvinne enda.. Uansett: En nydelig dag med de fineste jentene!

Min kjre har blitt sykkelfantom

Thomas har blitt skikkelig bitt av sykkelbasillen etter at vi kjpte sykler for bryllupsgavene. N bestiller han ukentlig sm duppeditter til sykkelen p ebay. Han synes ogs at jeg sykler for seint, s han har begynt sykle alene oftere. Men noen ganger fr jeg vre med, for eksempel p turen nedenfor hvor vi syklet opp til Ruggesteinen for bade. En herlig tur :)

Jeg var ogs p sykkeltur med Bente her en dag, til Brambo. Igjen med bading, og igjen var jeg den treigeste. Virker som om jeg er litt rusten i sykle-musklene ja ;)

Hvordan koser du deg i sommervarmen?

Beautiful Norway

Noen ganger blir jeg bare helt overveldet av hvor flott det er rundt oss. Man glemmer liksom bort se p det fine som ligger rett under nesen. Men Norge er vakkert, folkens! Her er nok et knippe bilder fra roadtripen vr. Alle i dette innlegget er tatt av Thomas. (tenkte det var best samle hans bilder i et eget innlegg, s de kommer til sin rett)

Man kan svidt skimte Galdhpiggen bak der :)

Vi beskte en istunnell i Juvfonna, som ligger i nrheten av Gallhpiggen.

I istunellen var funn fra vikingtiden stilt ut i slike flotte ismontre. Stilig!

Etter is-tunell-turen gikk vi opp til Kjelebreen og hadde lunsj med utsikt mot den enorme, vakre breen.

Du kan vel tenke deg at det var LITT av en tur :)

Har du tenkt over hvor vakker naturen er rundt deg?

Topptur i Topptempo

Det har blitt en del bilder i fra turer i det siste, og det er rett og slett fordi det er s masse vakkert se i naturen, og jeg blir inspirert til ta flere bilder. Denne turen er egentlig ganske nr der jeg bor, men jeg hadde aldri gtt til Jibbeheia fr. I begynnelsen av turen var naturen som et eventyr; som om Narnias skapninger kunne dukke opp nr som helst. Det var mye oppoverbakke, og nydelig vr.

Og nr vi kom over den frste kneiken pnet fjellanskapet seg og den frodige lvskogen ble avlst av fjellknauser, myrull og en fantastisk utsikt. Turen fortsatte et stykke opp og ned fjellknausene fr toppen kom til syne.

Og nr vi nrmet oss den siste toppen, begynte det blse helt infernalsk. Vi hadde holdt et godt, varmt tempo, og nsket den friske brisen hjertelig velkommen. Hret pisket, lungene fyltes p et yeblikk, og det ble vanskelig snakke, men lett le.

P toppen poserte vi med varden. Her fr du ogs et lite inntrykk av hvor mye vind det var. Det var p nippet at vi ikke blste bort et par ganger, slik sekken min gang p gang ville... Vi ble fort kalde etter bildene var tatt, og skyndte oss ned igjen.

Turen tok halvannen time med pausen p toppen. Men vi holdt som sagt et ganske friskt tempo, s jeg ville ha regnet med mer p en kosetur :)

Andre som utnytter det fine vret til g p toppturer? :)

Brufjell - en magisk tur av dimensjoner

Jeg har ventet lenge med poste bildene fra Brufjell-turen - over en uke. Det er fordi jeg har ventet p bildene i fra Thomas, men de har ikke kommet, s n gir jeg opp, og legger ut mine egne bilder i det minste.

Turen til Brufjell har jeg hatt lyst til g en stund n, fordi mange andre legger ut de flotte, karakteristiske grotte-bildene i den drpeformede grotten. Men jeg ble overrasket over hvor langt, og hvor hardt det var g hit. Med en knapp kilometer i luftlinje, skulle man tro at dette var en tur for de fleste. Men No Sir. Her var det bratt og brattere. Men utrolig, fantastisk vakkert!

Den nydelige, idylliske bebyggelsen p Roligheten (se bildene over) blir avlst av en magisk, irr-grnn bjrkeskog. Sola steker p skuldrene, og beina kjenner p utfordringen med de bratte bakkene.

Roligheten ligger i na-Sira i nrheten av Flekkefjord. Jeg har ikke s voldsomt mye tilknytning til stedet annet enn at vi kjrte forbi hver dag da jeg gikk p VGS i Flekkefjord. Gode minner :)

Plutselig dukket den nydlige lille rulleseinstranda "Sandvika" opp. Vi vurderte ta turen nedom, men utsatte det heller til tilbakeveien (og nr tilbakeveien kom, flte vi at vi hadde gtt nok omveier).

Til topps kom vi, og jeg var kjempefornyd med finne cachen p toppen.

Og s bar det nedover igjen. I en bratt klft i fjellet klatret vi nedover mot de vakre, spesielle grottene. Heldigvis hadde vi med mye vann, for dette var en heit sommerdag i Mai p sitt beste hvor sola badet oss i lys og varme. Og det var nok ikke fritt for en dose svette heller.

Ved grottene tok vi oss en skikkelig, velfortjent pause. Med kvikklunsj og vann koste vi oss til det maksimale i solsteiken - som traff helt perfekt der vi l i det doble skinnet fra sola og refleksjonen i havet. Kanskje kunne jeg til og med hpe p litt farge fr bryllupet?

Bilder ble tatt, og cache nr.2 ble registrert fr vi tuslet oss oppover den bratte stigningen til toppen igjen. Heldigvis gikk veien hjem (fra toppen) ganske mye fortere enn veien opp hadde gjort.

Jeg er sykt fornyd med turen! Den hadde variert terreng, nydelig natur og selvsagt upklagelig selskap! Jeg koste meg til de grader! :)
Ps: Thomas, jeg venter enda p resten av bildene fra grottene. Jeg og Bente hadde noen sykt kule hopp som jeg ikke har tenkt til gi opp f :)

Topptur til Voreknuden - med Drama!

Fredag 16. mai var en fantastisk dag. Og n har jeg kommet til bildene fra den flotte toppturen jeg og kjresten fikk tid til p denne travle dagen. Det var sol og god vrtemperatur - perfekt til turging! Voreknuden er en fjelltopp som ligger i overkant av en mil hjemmefra, s vi kjrte nr foten av fjellet fr vi begynte bestigningen. Det er grusvei helt til topps, s turen er ypperlig for bde barnevogner og andre som ikke er glad i smale turstier.

Flyene hadde et artig prosjekt p gang denne dagen. Vi konkluderte med at de holdt p lage seg et rutenett for spille tre-p-rad. De ble aldri heeelt ferdig med rutenettet, men det kom ganske nrt...

Utsikten fra toppen er helt fremragende.

Et av mine ml for turen var finne Geocachen som var gjemt bort p toppen ogs. Og den ble funnet p under fem minutter - s jeg var superfornyd.

Chessie var ogs fornyd.

P vei ned gikk vi like godt innom enda en cache som l ikke s langt fra veien hjem. Den ble ogs funnet ganske kjapt gjemt under en stikkende busk...

Og s over til dramatikken. P vei ned fra toppen ble Chessie plutselig litt merkelig opptatt av noe i lyngen. Hun s litt usikker og forvirret ut, s vi ropte henne fort til oss. Da jeg gikk opp for sjekke, ble frykten min bekreftet, og det var en stor huggorm som hveste sint mot meg i blbrlyngen. Heldigvis hadde den ikke bitt den lille nysgjerrige hunden min i nesa fr vi stoppet henne. Usj, snne beist liker jeg ikke. Og dette er den strste jeg har sett noen gang. Har hrt at det er mye huggorm ute i r, s man br nok vre p vakt, og gjerne ha med kortisontabletter hvis man er hundeeier.

Andre som allerede har sttt p huggormen i r? Dette var frste gangen i r for meg, men jeg har sett flere slever, da.

Topptur i Sommervarmen og Piknik

Kan du tenke deg en dag hvor sola varmer s godt at du kjenner at du blir klam? Kan du kjenne den herlige flelsen nr vinden treffer den solvarme huden som har begynt f en anelse farge. Og kan du sette deg inn i hvor perfekt det mtte vre med en nydelig topptur med ei god venninne etterfulgt av en herlig, sunn sommerpiknik?

Attende mai var en utrolig herlig dag. Den overgikk p mange mter den 17. faktisk. Sola var alene p himmelen, og det var god sommertemperatur hele dagen. Dagen starta med litt smrydding i huset, og litt arbeid med bacheloren (men det gr tregt med innspurten - m sjerpe meg). Senere bar det ut p topptur i dag igjen. Vi gikk til motfjellet - en ny turlype som ligger rett ved der jeg bor. Det er kun i overkant av tre kilometer, men med ganske bratte stigninger. Vi var s godt i gang med gingen at vi faktisk tok en ekstra runde p flatmark ogs.

Haha, jeg ser litt rar ut fordi jeg veltet bakover akkurat idet selvutlseren gikk av :P

Utsikten mot sokndal - den lille bygda mi.

Etterp gikk jeg og Bente opp til henne og laget oss en sommersalat og piknik p terrassen. Sola varmet, og salaten var et fyrverkeri av friske smaker som mango, cashewntter, paprika, sukkererter og mye annet godt, med herlig Couscous p siden. Det blir jaggu meg ikke mye bedre enn dette.

Sommersesongen er innviet. Enjoy <3

#piknik #sommer #topptur #tur #vr #salat #sunnhet #nam #deilig

Fjr og Drivved til nye prosekter

Jeg har egentlig ikke s mye si om 17. mai annet enn at jeg ikke spiste en eneste is. Det m vre rekord... Tok ingen bilder heller, s jeg gr heller over til skrive om en tur jeg var p for en uke siden, p forrige sndag. Da gikk jeg, Thomas og Mamma p tur for samle drivved til kreative prosjekter. Vi fant en hel haug. So here goes...

Her er litt av fangsten...

Kjreste-selfie!

Det er utrolig gy lage ting av billige materialer - som det man finner i naturen! Nr vi en gang fr tid til ta tak i noen av de planlagte prosjektene, vil jeg nok legge dem ut p bloggen, men det blir nok mest sannsynlig ikke fr etter bryllupet.

Klem til alle kreative sjeler og turelskere :)

#tur #natur #drivved #diy #kjrester

Topptur og en Toppers Dager

I dag er det nok en dag med nydelig vr. Jeg skal p handletur med Malin som skal sminke meg i bryllupet - for kjpe litt bryllupssminke og snt. S skal jeg og Thomas p dress-shopping for bryllupet. Dette blit alts en herlig dag med litt shopping, og s hper jeg at jeg fr tid til jobbe litt etterp ogs.

Grsdagen ble brukt til bachelor, trening og til slutt besk av noen gode venner hos Thomas. Det ble til og med Trippel-date! Og vi koste oss med masse usunt, og filmen Frost. Nice!

N kommer noen bilder fra en herlig topptur med Ida. Frst ut er en kvast med blbrkart :)

Og litt av den flotte utsikten fra toppen.

Vi fant en geocache enkelt p toppen av flyknuten :)

Chessie koste seg som vanlig med litt herlig rulling i gresset...

Meg Ida mtte til slutt pose til et par "selfies"- eller er det selfie nr man bruker selvutlser? Usikker...

En deilig dag, og en deilig tur!

Vr inne, vr ute..

Det spirer og gror bde inne og ute n om dagene. Her er en oppdatering p frene, og jeg m bare si at jeg hadde aldri trodd at jeg skulle f sm mye glede ut av s noen fr - men det er noe med se at det vokser..

Frene er alts i gang for fullt! Det blir masse hvit paprika, kun to planter med Chili, og fire potter Persille. Det virker som om de trives godt i vinduskarmen :)

Min store stolthet er de artige rr-meg-ikke plantene. Nr man tar p et av bladene, ruller den seg sammen og "spiller dd". Veldig underholdene :) Jeg har to store, og tre mindre av disse n.

I tillegg har vi plukket inn litt hvitveis og plommetregreiner (p et plommetre som allerede har gtt dukken uansett). N er vren virkelig her for fullt! Bjrka spretter irrgrnt p alle kanter, og vi har flere dager hatt 18-20 grader i skyggen (n er det litt kaldere igjen).

I dag er det frste mai, og fridagen skal brukes til arbeide med bachelor-oppgaven, og definitivt en tur ut i finvret. Hva er dine planer for dagen?

#vr #plante #s #fr #glad #fri #ferie

Psketur i Solskinnet

I psken var det mye finvr, og mange nydelige dager, og ett av de mange hydepunktene var grillturen vi hadde i Rekedal. Vi ringte brannvakta, og fikk lov til brenne bl, og s pakket vi med oss kvikklunsj og plser og alt det obligatoriske fr vi satte kursen til Rekedal. Fra huset mitt er det omtrent 45 minutter g til dit vi grillet, og jeg og hunden hadde en fantastisk gtur i sommertemperaturen. T-skjorte-vr hele veien! I lpet av dagen forsvant ogs de fleste jakkene og genserne til de andre i solsteiken..

Mange hadde ogs med seg pskeegg som vi tegnet p, og trillet. Viktig holde p tradisjonene :)

En herlig tur, med minner som fr meg til smile :)

Mektige vinder og Lune skoger p Solfylte dager

Jeg glemmer liksom hvor deilig det er. Nr jeg sitter hjemme og tenker p komme meg ut i skogen, s tenker jeg bare at jeg ikke gidder g alene. Ringer gjennom hele kontaktlista p telefonen. Ingen som vil ut med meg. Hunden ser hpefullt opp. "Kan vi ikke g, bare vi to?" Og jeg gir til slutt etter.

Av en eller annen grunn kan jeg aldri huske hvor utrolig det er nr man bare lar seg forfre av de vaiende trestammen som svinger seg i en sakte, rytmisk dans i ly av himmelen. Den vakre sangen av svaiende greiner som stter mot vinden med en voldsom fart.

Av en eller annen grunn kan jeg aldri huske hvor mye glede som springer ut fra hjertet mitt idet jeg ser Chessie gni seg inntill skogbunnen som om det var myke skydotter, eller velduftende skumputer. Ren lykke over f vre ute i naturen. Masasje fra kongler, mose, blader og steiner. En hale som logrer som besatt.

Av en eller annen grunn s glemmer jeg hvor deilig det er kjenne sola leke seg i ansiktet. Kjrtegn fra himmelen som kjennes som det mykeste myke, varmeste varme, og mildeste milde. En ufortjent kjrlighet som blir skjdelsst delt ut til alle som nrmer seg lysningene i skogen.

Av en eller annen grunn s glemmer jeg hvordan eventyrlysten kan boble opp i meg. Som om jeg var ni r igjen, og utforsket skogen p egenhnd. Og jeg fr et stikk av spenning i det jeg tenker p hva jeg kan finne langs denne ukjente stien. Eller p denne fjelltoppen. Eller i denne tette skogen.

Av en eller annen grunn m jeg minne meg selv p alle miraklene som gjemmer seg i det fri. Borte fra sivilisjasjon har grevlinger og ekorn sitt sjul. Rever og fuglunger spiser kveldsmat, og mosen arbeider sammen med trestubbene om lage vakre skulpturer av troll og forhistoriske minner.

Av en eller annen grunn m jeg minne meg selv p at det kommer nytt liv hver vr. De dde, skrapende greinene fr knupper som folder ut irrgrne buketter, og den flate skogbunnen begynner kravle, krype og vokse til det hele er et virvar av liv. Skogen puster og lever, venter p noen som endelig kan komme oppdage og utforske alle Hans mirakler.

Hmm, tro om jeg skal ta turen ut i finvret i dag ogs...?

#natur #tur #glede #mirakler #naturen #turer #pske #sol #varme #herlig

Psketur p Mydland

Psken er en tid for turer, og i r ser vi ut til vre veldig heldige med vret! Denne frste turen gikk til Mydland, et kvarters kjretur fra der jeg bor, p lrdag fr palmesndag sammen med ungdommene fra Betania. Det regnet katter, s noen hadde sett opp en presenning til grille under, og da det ble opphold gikk mange ut for trille pskeegg :) Utp kvelden trakk vi inn i huset, og koste oss med kaker og smsnacks.

Dette blir helt klart ikke siste turen i psken!

Vrtur med Svigers p hytta

For en god uke siden var jeg p grilltur med familien til Thomas p hytta deres p Egeland. For komme til hytta m man kjre 20 minutter gjennom dagbruddet p Titania, og deretter g en liten time for komme til den lille, ste hytta. Der spiste vi herlige grillplser og koste oss masse. Thomas ble ikke med p denne turen, noe som var litt rart, men gikk veldig fint :)

Noen svidde gresset i nrheten... Sammen med 15 grader i skyggen, og full sol gav dette skikkelig vrflelse.

Janne, Ssteren til Thomas, og kjresten.

Bente og lille tantejenta mi :)

Herlig med grilling igjen! Jeg kjenner jeg ble skikkelig gira, og kommer nok snart til dra ut p grilltur igjen :)
#grilltur #hyttetur #tur #svigers #vr

Bli med meg p skattejakt

Min frste Geocache ble funnet p Sogndalstrand. En koselig liten landsby langs kysten som slett ikke er en strand, og som hvert r rennes ned av turister som vil se den ste lille gaten.

Sola steikte, og Ingrid lette. Hun var fast bestemt p at denne gangen skulle hun ikke gi opp fr hun fant en Geocache.

Hun endevendte alle sprekker i fjellet, og hulrom under steiner. Hvor kunne den vre?

Langt om lenge satte Ingrid seg ned med en kopp kakao og kjente sola varme godt i ansiktet.

Litt sukker hjelper p bde hjernebarken og motivasjonen, og Ingrid dobbeltsjekket alle gjemmestedene hun kunne tenke seg, pluss noen ekstra.

Og har du sett!? Plutselig var den der! P et sted hun hadde lett to ganger fr, bare ikke godt nok. Ingrid fant sin frste Cache, tok en liten dans, signerte loggboka, og byttet en hjerterefleks mot en heklet ugle fr hun igjen gjemte cachen p det utspekulerte stedet for andre lykkejegere.

Kanskje blir du den neste som pner lokket p boksen, hvis du klarer finne den da :)

Litt av det jeg fant p skattejakt

Det er en ting jeg har blitt klar over de siste dagene som jeg ikke fr har visst om meg selv, eller i hvert fall s har jeg ikke tenkt s nye over det. Og det er den sterke eventyrlysten som ligger i meg. Men etter at jeg oppdaget Geocaching s har jeg sett hvor ivrig jeg faktisk er. Hvor gy det er oppdage noe! Turene har et ml. Jeg oppdager nye, spennende steder. Og imens s gjenoppdager jeg den vakre naturen rundt meg!

Selv om mine frste to cache-turer var bomturer (fant ingen cache) var det nydelige turer. Og en herlig avkobling fra "den samme runden" med hunden. Det hjalp ogs veldig da jeg fant nummer tre. Men litt rart, siden det skulle vre den vanskeligste av dem...

Jeg fant ogs omsider en til. S n er det bare en av de tre nrmeste jeg absolutt ikke kan finne. Kanskje er den borte, eller kanskje det rett og slett enda er ett lite sted jeg ikke har lett....?

Bildene i dette innlegget er fra min jakt p cachen "dr. Jebsens Stoll." Den var vanskelig finne, fordi fjellene tullet med GPS'en, s jeg kom meg bare i en 10-meters nrhet til cachen. Men ved hjelp av mine fine forlovede, ble cachen funnet til slutt :)

Bildene er allikevel tatt p den frste turen opp (bomturen). Fra huset mitt er det en liten times gtur, men man kan ogs kjre ganske nr cachen.

Det er kanskje ikke s lett se p bildene, men dette var en noks vt tur. Heldigvis tok jeg ikke de nye (knalldyre) joggeskoene. Jeg og hunden koste oss tross det triste vret:)

De siste tre bildene er tatt i nrheten av den cachen skal ligge, men jeg avslrer selvsagt ikke stedet...

Geocaching- Eventyret DU er med p!

Visste du at en spennende skattejakt foregr rundt deg i dette yeblikket? Sannsynligheten er stor for at du i dette sekund er innen gangavstand fra gjemte steder, og eventyr som bare venter p deg! Geocaching er det nye. Se filmen, og bli inspirert du ogs!

Geocaching er en skattejakt som er over hele verden. For oppdage nye steder, og for f stilt noe av eventyrlysten som ligger i deg. Bruk den gratis APP'en, og finn skattene som er nrmest deg! Jeg ble kjempeoverrasket da det var mange slike steder her i nrheten (og jeg bor virkelig p et de sted!). Den nrmeste var en ti-minutters gtur unna :)

Sjekk nettsiden og info om Geocaching HER.

Du finner kart hvor du kan se hvor mange geocaches som er nr deg HER.
Eller bare last ned appen.

Jeg skal begynne i dag! :D

Grnne Flekker

h, jeg blir s glad nr jeg kjenner at det snart er vr. Det tilsynelatende dde landskapet begynner vkne til liv, og jeg blir nesten overveldet over det nydelige skaperverket om vren. Gresset skifter gradvis farge, og blir lengre. Trrne fr knupper, og grnne sm skudd. Snart vet at jeg verden igjen vil bli et nydelig, frodig grnt sted. And I can't wait!!

k

Jeg ble helt overrasket da jeg s de grnne skuddene allerede i begynnelsen av februar! Deilig :)

Chessie fant en ball p turen vr. Den bar hun med seg nesten helt hjem, og var i ekstase hele tiden. Lykken er enkel mange ganger :)

Valentinsdagen p fredag ble uten kjresten, fordi jeg var p jentekveld, og han tok bilder. Lrdag var vi begge p en release-konsert for CD'en Presence, og i dag skal vi kose oss litt sammen. Det hele starter med en tur n fra morgenen av, og s blir det nok en god middag, litt stearinlys og snt utover dagen :)

Tur med et pust av vr

ENDELIG er det litt koseligere ta kamera med p tur igjen. Selv om alt enda ser grtt ut med frste yekast, finnes det sm unntak. Nr man setter seg ned ved elvebreden, s oppdager man plutselig hvordan solstrlene leker i elva, og hvordan sm insekter summer ved mosen. Og fr du vet ordet av det ser du hvor knall grnn mosen har blitt, hvor bl himmelen er, og hvordan et irrgrnt blad plutselig har begynt trenge seg ut fra den tilsynelatende livlse stammen.

Andre som gleder seg til vren virkelig fr tak? :)

Vinterlandskapet med kjresten

Jeg tror det er frste ret det har vrt s lite sn hos pappa i romjula og temperaturen (p dialekt) holder seg mellom "lunvli" og "frysepunktet", som forvrig er mellom 5 og 0 grader. Jeg for min del er lykkelig for at termometeret kke synker ned til "styggkaldt"..

Frste dagen p romjulsferie tok vi oss en spasertur i skogomrdet i nrheten, bare for finne ut at halve skogen var borte. Men vret var upklagelig, og humret p topp. S ingen klager her i grden!

#tur #natur #vinter #jul #romjul #sn #kos #ferie #reise

Har ftt meg ny kjreste <3

Jeg kjente ham igjen med en eneste gang. Helt fra over elva. Jeg sjekket hret, pyntet meg med litt frisk sn, og sjekket at alt s ut som det skulle. Visste ikke om han hadde sett meg enda.

Kjekkasen, en herlig, kraftig Malamute kom travende mot meg med halen i en elegant bue over ryggen. Han kjente igjen meg ogs! Ajax... Navnet hans gjenld i hele hodet mitt, presset ut tankene p Bonzo, Tassen, Mr. Darcy, Tino, Blackie og Bonzo. De andre guttene bleknet fort i forhold til den elegante, robuste og sterke Ajax. Jeg tror jeg er forelsket...

Da vi mttes, forsvant alle rundt. Han leverte et saftig smask; midt p snuten. Jeg var i drmmeland. Vi tullet, dyttet hverandre og tyset litt fr Ingrid bestemte at det var tid for g. Det er s typisk henne ha det travelt nr himmelen blir konsentrert ned i ett enkelt, amazing yeblikk...

-Chessie.

Og hvis du leser dette Ajax:
Jeg fikk brevet ditt, men fr ikke svart. Er s klnete med blyanten. Jeg kan nesten ikke vente til neste gang vi treffes ute p tur. Hvis du er klar, s kan jeg stikke ut i kveldingen en dag (jeg har lrt pne dra selv). Jeg m bare vite hvor jeg finner deg. Send en kommentar her p bloggen, eller et nytt brev hvis du skulle vre interessert...

Snuter og Snusk, Chessie

#hund #dyr #kjledyr #tur #natur #kos #kosing #kjrester #kyssing #kyss

Bnnevandring til Blfjell

Siste helga i November var vret upklagelig og lufta frisk i det vi satte kursen mot Blfjell for g p bnnevandring. Turen startet fra linepollen, og det tok ca 40 minutter tusle opp til Blfjellgruvene.

Der gikk vi inn i ruinene til det gamle bedehuset som brer minner etter en heftig vekkelse for 140 r siden. Vi stilte oss opp, en hel gjeng med folk, sang noen lovsanger, ba noen bnner, og s fikk alle tenne fakler for g ned igjen i fakkeltog. Kos!

Men fr vi tok beina fatt p nedturen, ble denne minnestavla avduket :)

Ingenting som en tur i Guds herlige, friske natur! Og n har den vrt umiskjennelig frisk og klar de siste sndagene, noe som nytes til det fulle hver gang :)

#tur #natur #friluftsliv #bnn #be #vandring

Hva gror on vinteren, dr om sommeren og vokser rtter oppover?

N er vinteren om hjrnet. Tidlig p morgenkvisten ser vi frosten p de falne hstbladene, sent p kvelden kjenner vi kulda bite, og midt p dagen ser vi mrket krype innp. Men vi lar oss ikke holde innendrs (s lenge det er opphold, i det minste)! S her kommer noen bilder fra en hyggelig vintertur med Bente...

Magisk tur i moseland

Sndag var det nyydelig vr her p haua, og jeg, Bente og Chessie lot ikke anledningen g i fra oss! Med sikte p skogen gikk vi av sted med godt humr.

Med de mosefylte skogene, solstrlende som snek seg mellom trrne ned p oss, og blide turkamerater ble dette en helt magisk tur. For ikke snakke om sjokoladepremien vi hadde p toppen!

Andre som nyter det de finner av oppholdsvr?

#tur #natur #skog

Colors of Fall

From the colors of fall

to the fragnace of spring

Every creature uniqe in the song that it sings

- Indescribable - Chris Tomlin -

Supertravle dager for tiden... Gleder meg til juleferie <3

Kos med hst

Den frste hst-uka var fylt med klarbl himmel og varme solstrler som traff de magiske fargene i naturen. Uka som kom etterp (og er n) har vrt fylt av regn og grtt. S jeg klamrer meg til bildene jeg tok mens vret var ok. Disse bildene er fra en tur i skogen med Chessie og Yvonne. Chessie bruker som alltid alle glade stunder til rulle seg i hstbladene....

Vi menneskene klarte holde seg p fttene, men mtte knipse en haug med bilder av oss selv og de fine fargene :)

Solnedgang ved Sjen

Etter en god dag i Sandnes og p Kvadtrat med Monica og kjresten stoppet jeg p Jren for betrakte solnedgangen i sjen. Det var et nydelig syn, og en god flelse bare vre litt alene i naturen.

N er hstferien snart over. Jeg har ftt tid til en del jobbing, og har ftt beske venner i bde Sandnes og Lyngdal, samt startet sy p en ny (og nydelig) kjole. Det skjer mye spennende, men egentlig kjenner jeg at jeg er mer sliten og stresset n, etter hstferien, enn jeg var da den startet. Forhpentligvis gr det seg til etterhvert. N nrmer skolen seg innspurten (det vil si; de eneste skikkelig travle ukene i ret) s jeg m nok bare gjre meg klar til litt hardt arbeid. Da er det viktig med slike stille stunder hvor ingen forstyrrer blgeskvulpet og kunstvrket p himmelen...

En Strabasis Skogstur med Sjen

I forrige uke la jeg og Thomas ut p en tur til fyret i Rekefjord. Forrige gang vi var der tok vi bare bten ut, men denne gangen skulle vi prve oss til fots. Vi hadde hrt at det gikk en sti i fra Nordfjord. Stien fant vi for s vidt, men den tok slutt etter en liten stund. Vi klatret gjennom steinbrudd, gikk feil, klatret gjennom skog, gikk feil, kom opp i bruddet til asfaltfabrikken (tror jeg) og trodde vi hadde gtt feil. Gikk videre, og fant endelig stien igjen. Gikk feil.

Og s til slutt fant vi fyret! Vi var rett og slett litt over middels fornyde da vi endelig kom frem. Jeg var egentlig litt stressa fordi jeg hadde en avtale p kvelden, men det hjalp vite at vi i hvert fall var fremme.. Lyset var nydelig denne ettermiddagen (noe som var flott, siden Thomas skulle ta bilde av fyret for et CD-cover) og vi nyt den herlige brisen og friske sjlufta en liten stund fr vi tuslet tilbake (og p tilbakeveien gikk vi bare feil n gang! Ny rekord!!)

Vi er virkelig velsignet med nydelig natur her i Norge! Vi er jammen ikke flinke nok til sette pris p det!!

Fugleparken med min kjre p fotooppdrag

For en god uke siden var jeg og Thomas i fugleparken p Jren for ta noen konfirmantbilder. Etterp tok vi turen til Stavanger p date/shopping/kosetur. Vi fikk treffe vrt nydelige vennepar Vibeke og Prince, og koste oss stort! Her er noen av bildene fra fugleparken:

Ste pipper :)

Ute med Chessie

Jeg har egentlig gtt ganske mye tur i det siste, men det er ikke s ofte jeg gidder ta med kamera. Bde fordi det er litt drasse p, og fordi motivene fort blir noks like i lengden. Men n som hsten lusker rundt hjrnene tok jeg med kamera p en tur med hunden, Chessie, for noen dager siden i finvret.

Det er s nydelig kjenne sola varme i ansiktet.

Chessie er alltid glad for komme seg ut. Hun sikter alltid p de strste slepyttene, s hun kan bade litt underveis...

Det har ikke blitt helt hst alle steder enda. Og jeg nyter den skjnne grnnfargen for alt den er verdt :)

Sporty-Ingrid

N er det mindre enn ni mneder til jeg skal gifte meg, og bde jeg og mannen er blitt litt bitt av trenings-basillen. Siden dette er et skryteinnlegg, fr jeg skryte av mannen frst. Jeg er alts helt imponert over hvor flink han har blitt til trene! To ganger i uken styrketrening, pluss av vi gr mye mer tur begge to, og han har begynt sykle noen ganger i stedet for alltid kjre nr han skal et sted.
Og jeg har ogs blitt litt gira p trene. Jeg, som har prvd s mange ganger fr. Jeg, som alltid mister motet etter en uke eller to. Jeg har endelig klart lage meg en grei treningsrytme! Jeg har rett og slett startet jogge, og helt siden sommeferien har jeg jogget ca 3 ganger hver uke. JA, jeg er fornyd med meg selv!

N mangler det bare (en hel del) spise sunt i tillegg. Men det er jammen ikke enkelt for en sjokoladeavhengig sjokolade-elsker som meg selv. Rett og slett umulig! Menmen. Alt kan vel ikke komme p en gang...

Bildet er fra en topptur forrige helg til Knudknuten. Starring: megselv, yvind og Sine.

Og konklusjonen er: Hvis du vil klare trene, s m du bare bli forlovet og planlegge bryllup frst! Da kommer motivasjonen sigende ;)

PS: Det hjelper ogs ha fri to ukedager ekstra. Det er viktig finne tid.

The last days of summer came and went

Naboen har ftt seg et par nydelige sommerfuglbusker. Og kan ikke la vre se p alle sommerfuglene som flyr til og fra hele tiden i alle regnbuens farger :)

#hage #insekt #blomster

Besk av Charlotte og prosjekt med Thomas

Rett fr jeg reiste til Slovakia fikk jeg tid til treffe Charlotte litt. Vi spiste litt herlige rips med vaniljesaus og gikk en flott kveldstur :)

Turen gikk til Blfjell og de stilige filmkulissene til storfilmen Skumringslandet.

Himmelen gav oss et flott skue p ferden.

Thomas og jeg ferdigstiller save-the-dates'ene. Thomas var klippe-ansvarlig. Veldig flink <3

Mens jeg limte det som skulle limes. Teamwork for the win.

Morgentur frste August

Sommeren er tida for tidlige, lyse morgener. Her er noen bilder fra en herlig morgentur jeg og Chessie var p den frste August i 6-7 tida :)

Kun himmelen var opplyst

Resten av landskapet var preget av tke og morgendugg.

Plutselig snublet vi over (ikke bokstavelig talt) en haug med sm mini-gris-unger. Ste ^^

Og et par rdyr :)

Disse blomstene vokste villt i hele skogen og duftet HIMMELSK.

Jeg er s heldig som er omgitt av s nydelig natur :)

Chessie koser seg

video:mvi7037

Jeg er vanvittig drlig med legge ut filmer p bloggen min. Det kan skyldes flere ting, som at jeg ikke filmer s masse, og at jeg ikke vil vre p filmene selv, men mest av alt at jeg sjelden ser p filmer p andre sine blogger - jeg pleier bare se p bildene, og lese teksten. Er det andre som er snn, eller er jeg veldig spesiell som synes det er litt kjedelig med filmer p blogg?

Uansett, s bestemte jeg meg n for prve publisere littegranne mer film. I hvertfall nr jeg har noe... S her er en liten st "prvefilm" med den skjnne hunden min, Chessie, som koser seg i skogen. Hun ELSKER rulle seg :)

Topptur i Ringsaker

Jeg er veldig opptatt av hobbysakene mine om dagen (siden jeg har tid til det n), men da er det en stor fare for at jeg bare blir sittende inne med minimalt med aktivitet. S vi bestemte oss for g en topptur, Pappa, Solvr, Anders og jeg. Toppen var ikke mye skryte av (vi gikk rett frem hele tiden og endte opp ved siden av et vann), men vi var da i hvertfall i fjellet og hadde hydemeterne i orden.

Multene var ikke helt klar for plukkes enda. Jeg som er s gira p brplukking...

Siden "toppen" var veldig full av mennesker p denne nydelige dagen, gikk vi langs elva et stykke for finne et passende rolig sted sl leir med stormkjkkenet. Pappa kokte kaffe og jeg spiste sjokolade.

Vi har jammen nydelig natur i Norge!!

Morgentur

Noe av den fineste jeg gjr, er g morgentur. Jeg elsker den rene og klare lufta, stillheten som er full av lyder, alle de nydelige fargene som blir lokket frem av den gule morgensola, dyrene som enda ikke har gjemt seg bort for dagen. Jeg burde virkelig pelle meg opp av senga litt oftere for nyte disse herlige stundene i naturen :)

Andre som liker morgenturer?

Mislykka Grilling

Sommer er sommer, tross vret. S vi trosset naturens smhint og gikk p grilltur! Engangsgrillen ville ikke samarbeide (Ikke kjp X-tra sin!), s plsene ble knapt lunkne.

Men det skal ikke mer til enn se p bildet ovenfor for forst at grillturen ikke ble mislykka allikevel! Kjekke folk veier opp for drlige griller og lav temperatur. Resten av kvelden ble tilbrakt p hytta til Daniel med restene av godteriet :)

Topptur til Knudknuden

Frste del av toppturen "Knudknuden" gr gjennom en nydelig lvskog. Sola skinner gjennom de knall grnne bladene, og varmer huden. Oppover den bratte skrningen pipler svetten frem, men smilene er klistret p ansiktene og praten gr.

S er det siste stigning opp til toppen. Litt bltt p bakken, men vi klarte holde oss trrskodd helt til toppen. Utsikten var kjempenydelig; utover hele sokndal

Nr man skal ned igjen, gr man en annen vei, som er gjennom Sandbekk. Sandbekk er et nedlagt industristed hvor etterlevningene er enorme sandbanker. Ser nesten ut som en rken! Vi sprang og lekte i sanden og fikk sand i skoene, ansiktet og alt i mellom.

Fiskelykke

Forrige helg nyt jeg og Thomas sola ute p Sogndalstrand me ei fiskestang. Det er noe helt spesielt med vre ute med sjen. Blgne som ruller opp og ned med store blgende bevegelser. Den salte lufta som klarner opp i halsen og nesa, ogs den intense blfargen. Den intense sola. Den kjlige vinden. Det ble ikke noe fisk p denne turen, men vi var egentlig ganske fornyde med turen allikevel :)

Thomas fisket, mens jeg solte meg. Og jeg prvde meg faktisk p et par kast jeg ogs.

The Last Sunbeams

Rett fr sola gr ned er alltid lyset utrolig nydelig. Og nr jeg ser p disse bildene, etter ha sett p den gre massen som dekker himmelen utenfor, blir jeg glad. Etter en hel uke med masse finvr har verden n gtt over i sjatteringer av grtt. S jeg nyter bildene og gleder meg til sola velger titte innom igjen (noe som er en god stund til, iflge yr.no)

Jeg traff p et rdyr p veien her en dag. Synes de er utrolig vakre! Litt synn at jeg ikke rakk fokusere skikkelig p dette prakteksemplaret fr han hoppet av sted over gjrdet... Men uklare bilder er litt in n, har jeg ftt inntrykk av.

N er jeg snart halvveis i min uke som lrer. (Er med p en delvis skoleovertakelse) Det er spennende, kjekt, travelt og enda noks skummelt. Gleder meg skikkelig til helga, nr jeg kan sove ut! Den andre tingen jeg har hatt tid til denne uka (for det er nesten bare to ting) er et slags langsomt Fast-and-Furious Maraton. Hver dag ser vi en film, ogs skal vi g p kino p nr. 6 p fredag! S det blir enda tre sene kvelder p meg :P KOS!

Hvordan er din uke?

The boldest thing you ever did

Hver dag fr jeg en "Challenge" p mail. Det er helt valgfritt gjre, men jeg synes det er artig, s jeg gjr en del av de som ikke er altfor mye stress. I dag var utrfordringen; "tenk tre minutter p det mest dristige du har gjort."

Jeg kom til slutt frem til en gang jeg og ei venninne balanserte p toppen av en ti meter hy trekontruksjon som var delvis rotten. I badety. (Den du ser til hyre i bildet ovenfor, som btw er tatt av Thomas)

Hva er noe av det mest crazy du har gjort?

Tur med kjresten

Jeg og Thomas har en liggende plan om bli sporty. Eller i hvert fall litt bedre p allmenn sunnhet. S vi gr tur (og har til og med jogget en gang). Kostholdsgreiene tror jeg vi fr ta skikkelig tak i nr vi gifter oss og flytter sammen ;)

Det er utrolig herlig vre ute i fint vr! Koser meg <3

Forresten. Hvis du ikke vet forskjellen p veps og bie (tro meg, det finnes mange som ikke gjr det!) S oppfordrer jeg deg til ta til deg denne viktige allmenn-kunnskapen. Veps er onde. De stikker, og ser ut som karen til hyre p bildet nedenfor. Bier er ikke onde. De stikker bare hvis de m, og da dr de etterp. De lager dessuten honning. Du kan se et eksemplar til venstre p bildet nedenfor.

Andre som har planer om bli mer sporty i sommer? :)

Tur til Ruggesteinen

Ruggesteinen er en gigantisk steinblokk som ligger snn til at et menneske kan f den til rre p seg til tross for at den veier 70-80 tonn (!!!). P (bittelille) Haua har vi den strste ruggesteinen i Nord-Europa, og derfor er det en av stedene jeg pleier dra med meg "turister" for beske. (Vel, nr man ikke har s enormt mye velge i...) (Joda, vi har masse flott vise!) Naturen p vei opp er ogs nydelig. Vinn-Vinn!

Denne uka har vi hatt besk av Ingrid Amalie, som er dattera til fadderen min (eller til en venninne av mamma). Hun kom helt i fra Grimstad for ha arbeidsuke p Haua! Og etter den harde jobbinga i planteskolen var det flere ettermiddager tid for turer. Og en dag gikk turen, som du kanskje allerede har skjnt, til Ruggesteinen. Det er omtrent en halvtime (eller litt mer(?)) g. Her er Ingrid Amalie, og ja, det var litt forvirrende ha to Ingrid'er i samme hus.

Uhh, jeg har mange snn skrive-uvaner til tider. N er det visst in med paranteser igjen, ser det ut til (?!?). Men n bare slenger jeg inn noen bilder av den flotte naturen og annet som dukket opp p turen, tror jeg...

Chessie bare: "Yeey n er det sommer og badetid!"

Og bare "Ta bilde nr jeg rister meg!"

Jeg s en fisk i elva...

Og vi laget et hjerte av lvetann (InspirasjonCreds til Marita)

Og hvis noen skulle lure p hvilken stein det gjelder, s er den godt merket.

Jepp! Vi klarte begge f den til rre p seg!

.Har du hrt om Ruggesteiner fr?

Hva tar du med turistene til hvis du skal vise stedet du bor p?

Ut plukke blomster

Vren sniker seg innp, og med den kommer turgleden. Noe som virkelig gleder meg!

For noen dager siden var jeg og Andrea p en liten "heiatur". (alts tur i skogen). Vi plukket hvitveis, gikk og litt vill og koste oss masse. Elsker det!

Joda, vren er helt klart i anmarsj!

N har jeg ogs arvet Thomas sin gamle mobil (jippi!) og gjort helt insanely mye forskjellig i helga. Kommer til blogge etterhvert. Men jeg klarer virkelig ikke f med halvparten av alt det spennende som skjer :)

Det var forresten 23 grader ute(!) nr jeg gikk la meg i totida i gr natt. Ganske utrolig!

Andre som har hatt tropenatt?

Godtfolk p tur!

Her en dag var jeg og Caroline p litt fototur. Ikke s voldsomt serist eller planlagt, men vi koste oss. Livet er alltid gy med gye folk! :D

"Sjekk hu fine!"

I morgen skal jeg p skolen igjen. Er litt herlig snart vre ferdig, men litt stress ogs. Siste innspurt dette skoleret!!

Et Hpets Tegn

Nr vren endelig har bestemt seg for komme snikende, var det som et mirakel hver gang jeg s en blomst eller hrte en fugl kvitre lykkelig. Disse sm tegnene blir et hp om at sommeren ikke helt har glemt oss. Et tegn p at varmere tider vil komme. Noen ganger er det alt vi trenger. Nr vanskelige ting i livet vrt trner seg opp kan det fles som en uendelig vinter. Men ikke gi opp; vren kommer den, trass i den frossne, gre bakken og de tomme, stikkende trrne. Plutselig sprenger en snklokke seg igjennom vinterlandskapet og gir en solid dose hp.

N er jeg ferdig med all bloggingen fra York-turen. S tenkte jeg legge ut et innlegg med bilder jeg tok fr jeg reiste til York, for omtrent tre uker siden. Da hadde svidt vren begynt krype innp, og jeg nyt hvert minste tegn og hint om farge...

Romantikk ved morgengry

Klokken 06.00. var jeg og Thomas p plass p Solastrand for se soloppgangen som lovet vre spektakulr. Etter min mening ble lftene vel oppfylt! For gi dere litt mer bakgrunn, var vi egentlig p vei til Sola flyplass, og fikk litt vel god tid. Og nr vi s hintet om en vakker soloppgang i horisonten hadde ingen av oss noen motsigelser mot ta en ekstra tur. Sjekk det nydelige, magiske lyset!

Ahh, en fryd for ye og sjel :)
Dette var forresten mine siste glimt av Sola fr flyet tok av p min reise til York.

Tur p Skarsfjellet

For en uke siden var jeg, sammen med jentene i foreningen, p en grilltur opp skarsfjellet. Fra toppen kunne vi se hele bygda jeg bor i, og med s mange fjell og daler er det ikke vanskelig forst hvorfor den blir kalt for "Hauge i Dalane."

Herlig rre litt p seg, og spesielt med s gode folk :)

Kommer du snart?

Kjre vr.

Jeg vet vi fikk en litt br avslutning forrige gang. Jeg var kanskje litt for ivrig etter kaste deg ut da Sommer banket p? Jeg vil bare beklage p det dypeste og invitere deg, nei, og trygle deg, om komme tilbake snarest. Jeg trenger deg virkelig. Kan du finne det i hjertet ditt tilgi en ydmyk beundrer?

Din for alltid. Ingrid.

I dag skal jeg g tur med Bente i vintervret, bake skillingsboller med Thomas og g p mte i menigheten med masse andre flotte ungdommer. Blir en bra dag :)

Grilling i Lgevik

Her nyter vi strlende sol og bl himmel s langt ynene kan se. Det har resultert i flere grillturer i det siste. Her er bilder fra en tur til "Lgevig" p sndag. Det er noks kort g fra bilen fr vi pakket ut det ene og det andre.

P blet grillet vi hamburgere, plser og marshmallows. Hadde ogs masse annet digg til kose oss med p turen.

Her er et bilde av alle sammen som koser seg i sola. Det eneste som er dumt er at alle jakkene mine begynner lukte sur bryk etterp :/

Andre som har tatt turen ut i finvret?

Grilling p Halen

Noen f dager var det vr her. N er det vinter igjen, men jeg koser meg enda med bildene fra de litt vrlige tingene jeg har gjort s langt. For eksempel var vi p grilltur forrige helg p et sted som heter halen. Veldig kos!

Thomas hadde med seg luftgevr, s vi prvde oss litt p skyte p en gammel plastkanne. Jeg klarte i hvert fall treffe en gang...

Og s grillet vi grillplser og marshmallows. Ingenting er som rets frste grillplser p bl!!

Ste Bente og Thomas

Fine kjresten min (som siktet p korken p flaska i stedet for selve flaska. Og traff ca. hver gang)

Andre som har startet grillsesongen? :)

Vren ligger p lur

Igjen blir det ganske stille p bloggen n om dagene fordi jeg er i praksis (p Bryne Ungdomsskole). Jeg storkoser meg, egentlig. Praksis er helt topp (bortsett fra at jeg faktisk m p skolen hver dag- noe jeg ikke er vant til). Kveldene fr jeg ogs brukt til mye gy, som henge med venninner. Kos!

Vren begynner sprette frem. Snklokkene ute i hagen har s vidt begynt sprette. Andre steder har jeg sett dem blomstre. Tenk s herlig nr bloggen snart blir fylt opp av vr-bilder! Jeg tror jeg tjuvstarter litt med noen fra andre r...

Nydelige omgivelser

Jeg kan bare ikke klage p det kalde vret s lenge vi har sol noen herlige timer hver dag! Det er s vakkert. Her er noen av de flotte synene jeg har sett de siste dagene. Enjoy.

I dag har jeg tatt de siste sprytene med vaksiner fr Brasil-turen. P tross av at det gikk s bra sist gang ble jeg ganske drlig denne gangen. Mtte sitte med hodet mellom knrne omtrent ti minutter til svarte prikker sluttet danse og rene sluttet suse. Men godt vre ferdig!

sj, det minnet meg p at jeg skal til tannlegen om en uke. S jeg fr kanskje enda en nesten-besimelse fr jeg reiser...

En dag bare for meg

I dag er en dag jeg kan gjre hva jeg vil. En dag med endelse muligheter. En dag som er bare for meg.

Jeg elsker virkelig fridager! Spesielt nr jeg er spass streng med meg selv at jeg fr brukt dem til noe. I dag har vrt en god del avslapping med den veldig spennende boka mi.. Men jeg har ogs vrt flink skrevet "My personal Statement!" p 800 ord til engelsken. Den skal ikke leveres fr torsdag, men i r har jeg tenkt vre FLINK student (Spesielt siden jeg reiser til Brasil i to uker og gr glipp av mye verdifull undervisning). Ellers skal kvelden brukes til rydding, tur med Bente (som jeg skal reise til Brasil med) og antagelig mer lesing. Ogs skal jeg ta sol i kveld! (Men det er bare n fr jeg reiser til Brasil, s jeg ikke blir knallrd de frste dagene i sydenvarmen).

Tur til York i april er forresten bestilt. Gleder meg til s mye reising!

Legger ut noen bilder jeg tok for etpar dager siden. Det er s nydelig n nr sola kommer frem og alt er dekket av et tykt lag med magisk frost...

The sun colours my life

Endelig har vi sett sola i noen dager. Den synkende temperaturen er en rimelig pris p betale for de flotte synene som kommer frem nr sola fargelegger naturen. Det har dermed blitt enda flere turer de siste dagene (et godt tilskudd til mitt nye og sunnere liv!). Her er et par bilder fra en tur jeg og Thomas gikk p for noen dager siden.

Er herlig komme seg ut litt igjen. Andre som kjenner at humret stiger mange hakk med en gang sola kommer frem?

Rosa Dager

Jeg har tatt s mange bilder i det siste hvor himmelen har vrt helt rosa. Synes det er utrolig nydelig. Jeg elsker soloppganger og solnedganger, og bildene kommer svisst til nytt n nr himmelen er gr som sorgen selv.

Ha en fin helg!

Romantiske kveldsturer

I det siste har Thomas blitt ganske mye mer gira p g tur igjen. S vi gr rett som det er en times tur i kveldingen. Jeg synes det er utrolig gy! For i tillegg til at vi fr rrt litt p oss, s fr vi masse av tid til snakke sammen om snne ting som man fort glemmer snakke om.

Jeg tror det er ufattelig viktig ha en snn samtale med partneren din. En samtale som flyter fritt fra fremtid og drmmer til dumme vitser. Med filmkvelder, sosiale samlinger og forskjellige aktiviteter er det vanskelig ha tid til snakke snn. Og kanskje glemmer vi det litt bort ogs. Min oppfordring til deg er gjre noe hvor det er plass til snakke sammen. Hvis det eneste du og partneren gjr sammen skjer foran en TV-skjerm, hvordan skal dere da f de dype samtalene?

Jeg er i hvertfall veldig glad for at vi har kveldsturer sammen :)

Turer i hstvret

Selv om det blir kaldere n for tida, kan man ikke mure seg inne. I hvert fall ikke nr det er oppholdsvr! S det har blitt etpar smturer.. Og i gr var til og med jeg og Chessie ute og jogget! *stolt!*

Meg og Chessie :)

Dette bildet er fra en tur jeg og Thomas var p i forrige uke :)

Tur med Yvonne (Yvonne tok dette bildet :)

Ste Yvonne ^^

Elsker komme meg ut i naturen!

Tur til Lio

For en uke siden hadde vi nydelig vr hele helga. Det resulterte i flere hyggelige turer. Sndagen gikk turen til Lio. Vi gikk omtrent en halvtime gjennom skogen fr vi kom til Leirstedet. Der ble det grilling, kos og lek for ungene. En bra mte tilbringe en sndag p!

Yvonne sitt kamera

Grilling

St^^

Denne helga har det striregnet nonstop. Jeg har tilbrakt den inne p leirstedet lunden, men klarte allikevel bli syk. Hper bare jeg er friskere i morgen! Gleder meg forresten til helga igjen; da er det hstferie!! Lykke :)

Frosten har kommet

En helg med nydelig vr lokket fort frosten frem. Men jeg foretrekker sol og kulde fremfor lunkent regn... Frost-morgener er ganske vakre med sine sm, hvite diamanter som dekker alt. Noen andre som allerede har opplevd den friske frostlufta?

Imens hsten gjr klart for vinterens ankomst, bruker jeg fritida til drikke kakao med krem, treffe de greie vennene mine og legge lyse vbryllupsplaner...

Tur i Skogen

Sola skinner om kapp med humret mitt i dag. Noe som ikke er feil i det hele tatt. I tillegg til to turer i gr, setter jeg alts ut p tur i dag ogs. Det blir sndagstur til Lio, som er et leirsted et stykke oppi skogen her i Sokndal. Kjekt med tur og gode venner!

Det er ufattelig deilig med helg! Med bnnemte fredag og ungdomsmte lrdag har jeg virkelig flt at Gud har prvd si meg noe i det siste. Kanskje jeg skriver litt mer om det etterhvert her p bloggen...

Ellers har jeg begynt lese en del igjen; nettopp n holder jeg p med en Karen Kingsbury-bok. Anmeldelse kommer etterhvert :) Er deilig lese skjnnlitterrt!

musicnodes
Laura Story: Blessings

Mtte dele denne nydelige sangen med dere :) Til slutt legger jeg ogs ut noen av bildene fra turen i gr. Jeg gikk ut noks tidlig p morgenen, og det var enda spor etter frosten i gresset der solen ikke hadde ftt tak enda...

Hsten er virkeli i anmarsj...

Fjelltur for Frihet

N er jeg skikkelig vond i rumpa. Og skuldrene. Dagen i gr ble tilbrakt med g til preikestolen. I tettere enn tett tke, og enda tettere psregn ble dette en bde vt og tkefull (men ellers fornyelig) tur.

Det var egentlig en del lengre enn jeg hadde trodd til toppen, men uten alt regnet hadde det vert en helt fabelaktig tur. Jeg koste meg veldig p veien opp; det var herlig g skikkelig tur igjen. Da jeg kom til toppen var jeg skkvt. Og for snne jenter som meg, som ikke kan kle seg, ble joggebuksa en del tyngre. Det var kaldt ogs, s nedturen ble litt mindre hyggelig for min del. Men den ene nuddelpkken jeg spiste til frokost holdt meg oppe helt til vi kom ned til bilen igjen omtrent 8 timer senere (gadd ikke spise noe i psregnet). Kamera mitt var tomt for strm, og jeg gidder vente helt til Thomas sender meg bildene. Men det hele s omtrent snn ut:

BildeKilde

Litt hyggeligere bilder ble allikevel tatt i forrige uke. Jeg har nemlig vrt p flere turer i det siste. S for veie opp for det trauste bildet over som jeg ikke en gang har tatt selv, skal jeg legge ut noen av dem i resten av innlegget.

Turen til Preikestolen hadde en hensikt. Den ble kalt "Fjelltur for frihet." Mlet var skape mer bevissthet rundt tema menneskehandel (som er et stort problem i dag, ogs i Norge). Vi kom for sent til mtet p toppen av fjellet (feilberekning av tida!), men da vi kom ned og fikk dusjet var det klart for siste post for kvelden. M bare frst nevne at den dusjen var den beste jeg kan huske ha hatt.

Vi skulle p et mte p Vgen i Sandnes. Det var mye fokus p lovsang og p slavehandel. Egil Svartdal talte om den radikale Jesus. Jeg forstod en god del mer av hvor radikal Jesus egentlig var p den tiden. Han tok parti med kvinner (som ble ansett som uten sjel og undvendige rekne med), tollere (som var ansett som tjuver og uplitelige) og andre folk som ingen s p som verdifulle. Han oppmuntret oss ogs til ta parti for de som trenger en stemme; de som folk ikke hrer p. Det er akkurat det som str p T-skjorta vi fikk p fjellturen. "En stemme for de stemmelse."

Denne uka har vert enormt preget av slike ting. Jeg har hatt temauke p skolen om vold og overgrep mot barn, jeg har hatt flere samtaler om lignende ting, og s avsluttes uka med fokus p mennesker som blir solgt som slaver og mister alt de har. Det er tft fokusere p, men jeg vil ikke bli likegyldig til de store tallene. Vil ikke la vre bry meg om enkeltmenneskene som ligger bak statistikkene. Jeg tror at jeg (og du) har godt av hre litt om det vonde i verden. Hvis ingen vet noe, hvem skal da gjre noe? Sprsmlet du br stille deg selv er kanskje: Hva kan jeg gjre?

Fiskeren i tretoppen tmte dammen vr

Hegra har vert p ferde, og spist opp alle fiskene i den lille dammen vr (alle gullfiskene). Heldigvis fr den ikke tak i de store koi-karpene i den store dammen.. Men pen er den, jo!

N er jeg kjempeglad fordi:

*Det er helg

*Jeg har gjort alle leksene for denne uka ferdig (!!)

*Brettet med Brownie-muffins er klart til sette i ovnen

*Jeg fr vre med Thomas i morgen!

Sommerfuglenga (bildedryss!)

Sommerfugler er noen helt fortryllende vakre dyr, etter min mening. Jeg har de siste rene samlet p bilder av sommerfugler (som jeg tar selv). Er en veldig gy hobby, egentlig! S da vi i gr gikk en topptur og snublet over DEN blomsterenga full av sommerfugler, ble jeg ganske fornyd. Knall oransje, gnistrende bl, kritthvite og mystisk svarte... De er nydelige, rett og slett!Tror jeg fikk et par nye til samlinga ogs.. Her er noen av bildene jeg tok p turen:

To ste blvinger

En annen type blvinge...

Og en svart og hvit sommefugl jeg ikke har funnet navnet p enda (noen som vet?)

I tillegg til alle de fargesprakende, fine dyrene var det ogs andre skapninger i skogen. Pappa utnyttet muligheten til vise oss dette fantastiske maur-trikset som alltid hster beundring og skrekkblandet fryd fra "oss ungene."

Og i tillegg var det en god del firfisler i steinura hvor vi valgte ha matpausen vr. Jeg synes de er facinerende!

Og nr vi ikke fant masse fine smdyr, koste vi oss med store mengder Markjordbr. Herlig! :D

Vi fyrte opp stormkjkkenet og pappa snekret sammen kaffe, nudler, supper og kakao til alle som ville ha.

Til slutt et bilde av pappa, Thomas og Lillebror Anders.

God Tur!

Fjelltur og bilproblemer

Har n vert i fjellet, p hytta til pappa i et par dager. Frste dagen skulle vi g en topptur, s vi pakket med mat og snacks i sekken og fjellsko p beina. Da vi nrmet oss det stedet vi skulle begynne g fra ble veien noks ugjevn. Plutselig kom et skikkelig smell; en stein hadde dunket oppunder bilen. Vi senket farten litt, men etter hundre meter begynte det pipe. Sammen med oljelampen lyste et stort rdt stopp-lys p dashbordet. Vi hadde ikke noe annet valg enn stoppe, langt oppi fjellet.

Da s vi et gyllent spor etter bilen; hele oljen hadde rent ut.Vi ble stende der en stund mens vi ventet p hjelp. Naboen til pappa (som har hytte rett ved siden av vr) kom for hente oss. Vi fikk s til slutt tauet bilen tilbake.

Det ble ikke noen topp-turer mens vi var p fjellet, men vi gikk en liten tur ned til et vann som heter Holetjern, Anders, Pappa, Solvr og jeg. Skikkelig koselig sti som gr gjennom tett granskog og myr. Jeg liker s godt skogen!

Murull er en viktig del av myra ned mot Holetjern

Det er ogs Multen. Slik ser alts blomsten p multen ut fr det kommer br. Det hadde faktisk kommet noen kart enkelte steder ogs, men jeg s ingen modne multer.

Og her er utsikten mot Holetjern. Nydelig!

Rosehagen nettopp n

Det er helt nydelig ute i rosehagen n for tiden. Jeg gleder meg skikkelig til jeg skal f meg en hage. Den skal vre en fryd for yet, proppet full av duftende Austin-roser og digre brbusker... Litt snn secret-garden stil, og helst s stor at man kan g seg littegranne vill i den :)

Etter sttende kom vrvarmen fram

Etter ha frset hele 17.mai var det deilig at temperaturen har steget betraktelig. N kan man omtrent g i T-skjorte ute uten fryse! Siden mandag og tirsdag kommer til g bort til eksamenving, har jeg bestemt meg for nyte helga mens den er her. Det innledet jeg med en nydelig tur med min kjre firbente venn, Chessie i dag tidlig.Hun koste seg stort, akkurat som meg i den frodige vr-skogen:)

Resten av dagen skal jeg hjelpe Thomas med lage en ny bakgrunn til fotostudio (syprosjekt) og i kveld skal jeg p teamsamling. Gleder meg!

Chessie og Tuva

Chessie og Tuva er hundene til meg og Monica. De er nok ikke like gode venner som eierne sine, men det er slettes ikke verst heller. Jeg tror i hvert fall at de koser seg p tur sammen :)

Nr det gjelder turer, kjenner jeg at det kommer til bli mange flere av dem fremover. Varme i vret og farge p trrne gjr sitt med turlysten min. Gleder meg!

Det var faktisk Chessie som vekket meg i dag:) La seg heelt oppi meg, s det ble altfor varmt... <3

Romantisk Piknik p vr-enga

I det yeblikket jeg betalte visste jeg at dette var begynnelsen p noe nytt! En lilla, prikkete duk og matchende kjleveske ble kjpt for under 150 kroner! Mitt frste Piknik-sett! Sndag var tiden kommet for teste det ut. Jeg inviterte med meg Thomas p en litt "mystisk" date. Sa ingenting om hva vi skulle, bare at han ikke mtte spise frst. Han fikk nok sine mistanker nr han s veska, men vi gikk opp p en haug i nrheten, og satte oss ned med tidenes mltid. Jeg hadde kjpt inn favorittbrusen til Thomas, og kokt egg til ham. Gy gjre noe for dem man er glad i! Tror han ble ganske glad ogs, spesielt da jeg reddet ham fra sette seg i en maurtue...

Rett og slett bare Herlig! Enda bedre ble det da foreldrene til Thomas grillet til oss senere p kvelden. En fantastisk, ubetalelig sndag!
Den siste uka har ogs vrt helt fantastisk! Fr ikke tid til blogge om alt, men noe kommer etterhvert :)

Vrens mange gleder

N er vren her for fullt! Tiden for at alt skal vokse frem. Tiden for noe nytt og spennende og fargerikt, for overraskelser (gleder meg til avslre dem senere), for travelhet, for dugnader, eksamen, glede, venner, kjreste, og bilder. Vren er min favoritt-rstid rett etter sommeren:)

I gr gikk jeg og Thomas en tur (rundt Stranno, for dere lokalkjente). Var grei temperatur og herlig nr sola tittet innom iblandt. Det krydde av vrtegn i alle kriker og kroker, og vi storkoste oss :)

Dette m jo vre et av de mest sjarmerende "ugressene" som finnes^^

Jeg gav Thomas en hvitveis som vi festet s fjongt i "skjortelommen."

Glede :)

I dag gr med til g p dugnad (gjdsle juletrr) og kose meg med gjengen p Betania i kveld! Gleder meg til en nydelig helg!

Turer i Psken

Det har blitt mange turer i psken! Har ikke gtt glipp av verken grilling, kvikklunsj eller gode folk. For at det ikke skal bli tusen turinnlegg legger jeg ut bilder fra flere turer i dette innlegget.

1. Venninnetur forrige mandag

Charlotte, Monica og meg gikk opp mot Lindland, og opp en koselig gammel kjrrevei. Elsker snne stier, de er perfekte for en herlig tur i flotte omgivelser.

2. Hyttetur til Egeland p langfredag

Sammen med Thomas sin familie, og noen venner gikk vi av sted opp mot Egeland hvor Thomas sin familie har hytte. Der koste vi oss med masse vind, fint vr og grilling. Skikkelig kos med unger ogs! Jeg og Vilde (6) gikk en tur og fant "skatter" i naturen. Utrolig hvor facinerende kongler og sopp kan bli nr du ser etter som et barn!

3. Psketreff p Immerstein p lrdag.

I stedet for ha vanlig ungdomsmte denne lrdagen, var vi p grilltur. Noen spilte volleyball og trillet pskeegg ogs. Nr det begynte bli kaldt, trakk vi ned mot huset til Helge. Der ble det ogs mye kos og masse bra folk fr vi tok kvelden.

Mtte bare ta med dette fine bildet av min flotte kjreste!

4. Tur fra Fardal til Rossland til Lindland p pskeaften.

Thomas, Daniel og jeg gikk oss en litt lengre tur i gr. Var herlig med masse frisk luft, og litt antydning til gnagsr nr jeg kom tilbake. Synes dessuten dette skiltet var utrolig gy!

Og mere skal det bli

I dag ogs strler sola. Etter mtet i dag skal jeg p tur igjen, tror det blir Flyknuten i dag. Denne helga kunne godt vart mange dager lenger! De neste to timene m dessverre brukes p matte: har en innlevering til i morgen...

Her er rapporten fra turen til Voreknuten i gr.

Thomas, Chessie og jeg gikk avsted oppover mot fjelltoppen. Det var noks bratt stigning, men egentlig ikke s voldsomt langt. I hvert fall en flott tur opp til en telenor-sender. P toppen koste vi oss med ta bilder, spise ballerinakjeks og drikke burn. Herlig!

I'm Lovin' it!

Til Minne om Snen

N er snen regnet bort, og vren str for tur (hper jeg). Det er ufattelig deilig, men i dette innlegget hadde jeg lyst til legge ut noen bilder av Chessie som leker i snen. Hun bare Elsker rulle seg i sn, bli kastet snballer p, eller hoppe og gni seg inn i snen. (noen m jo like den)

Snn som dette krabbet hun fremover og gnidde hodet inn i snen mens bakbeina dyttet. Hysterisk!

Og hun rullet og koste seg masse. Ville nesten ikke g hjem igjen!

Det er nesten s det er trist (for henne) at snen er borte. Men nr jeg tenker meg om er hun like glad i vann!

Tenk at vi har vinter i r!

I begynnelsen av Januar hadde egentlig vren startet her, men til alles overraskelse kom alts snen en februardag, og med den ogs kulden.N har vi hatt sn liggende i nesten to uker, noe som er helt utrolig her p sr-vest-kysten! Er koselig, men jeg er samtidig veldig klar for vr og sommer.

I dag tittet solen frem, og jeg og hunden tok en totimers tur i Guds Frie Natur. Herlig og forfriskende! Dagen skal brukes til et mte i menigheten og besk hos bestemor. I kveld kommer ogs Gutten Min hjem igjen, s da m jeg selvsagt treffe ham. Innimellom skal jeg presse inn tid til skrive en oppgave som skal leveres i morgen...

Kan du gjette hva dette bildet er av? (uredigert)

En snurrende refleks i et tre! Tatt med lang lukkertid, s klart ;)

Jeg klarer Alt!

Alt makter jeg i ham som gjr meg sterk. Fil.4.13.

Planetshakers - Nothing Is Impossible

Det er faktisk litt kaldere i dag. Litt sn og litt frost. Dagen skal brukes til en koselig tur med Andrea i det fine vintervret, og deretter til sy noe spennende p forening hos Bente med gode venner!

Vinterens Farger

Her p sr-vest-landet har faktisk vinteren farger. Det er ikke bare hvitt som gjelder! Her er de fargene som omgir meg for tida:

Ulike sjatteringer av GRNN.

Veldig, overdrevent mye GRTT

Og ogs en del BRUNT i varierende nyanser

Litt ensformig.

Gleder meg til vren! (En gledelig nyhet er at snklokkene allerede har begynt spire i bedet! Lykke!)

Chessie forteller

Her en dag var jeg og Ingrid p en tur. Er ikke s ofte jeg fr g snne skikkelige turer lenger, s jeg ble superglad! Dessvrre var det hvite borte, men egentlig var det like greit, for da fr jeg ikke klumper under lappene, og n kan jeg BADE! Bare for toppe gleden min fikk jeg Ingrid til slippe meg ls nesten med en gang! Jeg prver enda lre henne at hun kan slippe meg med en gang, men hun er veldig sta (eller dum) og lsner aldri bandet fr vi har gtt bort fra veien.

Ellers gr egentlig treningen ganske bra. Ingrid har lrt seg at hun ikke trenger vre redd selv om jeg gr litt bort fra henne. Jeg kan til og med bade uten at hun blir paranoid. Jeg har vrt tlmodig lenge, og vist at jeg kan beskytte henne, og Endelig gir det resultater.

Det frste spennende som skjedde var at jeg og Ingrid fant et monster! Og jeg tuller ikke! Beistet var like langt som meg, og lignet bittelitt p flyte-dyrene vi har i et vannbur i stua. Forskjellen var strrelsen, fargen og at denne har monstertenner.

Jeg prvde gni meg inn med den deilige lukta til beistet (som var ddt), men Ingrid ville bare ikke la meg! Hun ble livredd de store tennene, og hold oss begge to p god avstand, p tross av at jeg prvde si at det ikke var farlig. Hun var s redd at jeg gav meg etterhvert, Vil jo ikke skremme henne heller.

Vi begynte heller leke sammen, vi to! Det er s morro nr jeg klarer f Ingrid med p leken. Hun koser seg like mye som meg, nr hun frst gidder. Vi lekte med pinner og vann, men som vanlig ble Ingrid lei fr meg.

Vi gikk videre, og det var utrolig gy da Ingrid gav meg en ide! Jeg pleier ofte spise tappene med frossent vann nr Ingrid plukker dem til meg, men n viste hun meg at jeg selv kan plukke det frosne vannet p bakken. Kjempegreit slippe vre avhengig av den skrantende kommunikasjonen oss imellom. Hun klarer ikke forst alt jeg sier enda, selv etter mange r sammen. Det mangelfulle menneskesprket er heller ikke til hjelp...

Vi jogget en del av veien, noe som er kjempegreit! Skulle nske Ingrid ville jogge hele tiden, men hun blir veldig fort sliten. Jeg fr bli enda flinkere til trene henne opp fremover...

Beklager at jeg ikke blogger s ofte! Liker meg egentlig best ute, jeg.

Chessie.

Magiske skyer!

Ble helt forblffet da jeg s himmelen n nettopp! Jeg mtte straks ut og fotografere. Skyene s ut som perlemor det ene lyeblikket, og fargerikt sukkerspinn det neste. Det er helt utrolig hvor mye vakkert som finnes i naturen!

Fant forresten ut at dette fenomenet kalles perlemorsskyer:)

Bildene er ikke redigert

Tur ved Sjen

Det er s koselig g slike turer med min kjre! Blir aldri lei av denne ufattelig nydelige verden:)

Storm i Rekefjord

Sjspryten pisker i ansiktet, og etterlater seg en maske av salt. Vinden kaster seg ndelst og hardt mot kroppen, og det er vanskelig holde balansen. Vannet i slepyttene er helt opprrt, og lager levende mnsre p overflaten. Det er stormen Berit som raser over oss.

Sndag var jeg og Thomas ute for se p blgene som ble ansltt vre opp til 20 meter hye. Det var litt av et mektig syn! Bildene ble ikke noe skryte av, fordi linsa raskt ble dekket av et lag med vann og salt som bare ikke ville av. Hadde ikke noe renseutstyr med oss, s de fleste av bildene er uklare som bare rakkeren. Uansett en mektig opplevese av de sterke naturkreftene; jeg er glad vi var langt ifra sjen der vi stod...

Sjekk den nydelige turkise fargen i havet! Helt spesielt!

Vil bare si at jeg fler med familiene til de som ble borte i vannflommen denne dagen. Ber for dere.

Morgenjoggetur med hunden

Sndag morgen vknet jeg frisk og opplagt til nydelig vr! Fant fort ut at jeg mtte komme meg ut jogge! Chessie var med med det samme, og vi koste oss med litt jogging, litt ging og litt utforsking av skogen:) Jeg blir s glad av fint vr!

De Snle Naboene til Caroline

Til slutt turte jeg endelig ta p dem.... Jeg vil ha Emuer nr jeg blir stor!!! Amazingly Awesome:D

Romantisk tur i Solnedgangen

Noe jeg synes er litt viktig i et forhold er impulsivitet. Jeg blir s utrolig glad nr Thomas sier ja etter at jeg har lagt frem en helt spr og ulogisk plan for dagen. Kjempegy! Dette var kanskje ikke s sprtt og ulogisk, men jeg ble allikevel glad da han sa ja til bli med meg til Stranno kun for se p solnedgangen:)

Grilltur i sende, psende regn

Dagen fr vr nye planlagte grilltur s vrmeldingen omtrentslik ut: 30-41mm. nedbr mellom kl. 12.00. og 18.00.

Yvonne og jeg lot imidlertid ikke dette stoppe oss, men pakket oss avsted med bde kakao, krem og karbonader. Location ble flyttet til inn i en grotte p Sandbekk, noe som viste seg bli utrolig koselig! Anbefales p det sterkeste:) Det handler om vre lsningsfokusert, og ikke problemorientert. (dette var p snda i sist uke, om noen lurte...)

De siste dagene har jeg p en mte hatt hstferie, men har hele tiden fagteksten i bakhodet. I morgen skal den leveres, s da legges siste hnden p verket. Blogging har av en eller annen grunn blitt nedprioritert, noe som mest sannsynlig vil fortsette de tre neste ukene, nr jeg er i praksis. Har ellers kost meg masse de siste dagene med venner og kjreste, og dessuten jobbet noen timer. I kveld hadde vi en toppers spillekveld med pizza og Alias hos Daniel, for ikke snakkeom turmedbdeMonica og Thomas (to turer).Morro!

Her kommer bildene fra grillturen. Litt vtt, litt sandete, og utrolig koselig:)

Den vakre naturen i Sokndal

Jeg er s utrolig glad for at jeg bor p et s vakkert sted! Det er s enormt mange flotte ting i naturen at jeg blir helt lykkelig. Det er kanskje ikke rart at det spilles inn film i bygda for andre gang!

Takk, Gud for alle de flotte tingene rundt meg som gjr meg s glad! Kan ikke annet enn smile :)

Bildene tok jeg p LioTuren.

LioTur

Lrdag var jeg og hunden p Lio sammen med en del flotte Moi-folk. Herlig vr, og en flott tur!

Her ser vi litt av Lio fra en topp i nrheten:

Og her er alle som var der:)

A lot of crazyness....

Flott dag, flott tur, Flotte Folk!

Sjspryt

Har hatt en ypperlig helg! Lrdagen var jeg p Lio (leisted oppi skogen) med en del folk fra Moi og hunden min, og i dag har jeg truffet mange gode venner! Yvonne og jeg trosset vrmeldingen, og koste oss med grilltur i en grotte med sende, psende regn utenfor. Kakao, marshmallows og hamburgere er aldri feil! Til slutt har jeg truffet igjen Benita fra VGS; har omtrent ikke sett henne dette skoleret. Vi to og Monica spiste tacokake og snakket om lst og fast.

Det er virkelig noe fengslende og magisk med havet! Nydelig...

Romantisk Morgentur

Bilder fra en vakker lrdags morgen med gutten min:)

Kveldstur

Har egentlig allede nevnt vr (Les: Meg og Thomas sin) koselige natt-tur p fredag kveld, men har ogs lyst vise noen flere bilder! Stemningen ble s nydelig med alle lysene, og den mystiske tken overalt. Bildene ble litt kornete, men viser stemningen til en viss grad:)

KOS!

Herlig Stjerneskinn og Lykkerus

Har du lagt merke til at du frst ser stjernene skikkelig nr du vger g inn i mrket? Det er utrolig hvor mye vakrere naturen blir nr en kommer seg litt bort i fra sivilisasjonen og det menneskeskapte. Et annet eksempel p det samme er hvor mye viktigere venner blir nr en fr det usosiale pc-spill-livet p avstand...

P samme mten kan det faktisk ogs vre med Gud. Nr vi fr tingene i denne verden litt p avstand, er Gud mye nrere, strre og mer fantastisk enn vi kunne drmt om. Noen ganger gjelder det bare komme seg bort fra alt det blendende som tar oppmerksomheten for se det som virkelig betyr noe...

Grunnen til at jeg begynte filosofere over dette var at jeg hadde en herlig kveldstur med hunden i dag! Vi jogget en liten tur i stjerneskinnet. Tok oss en avstikker langs en vei helt uten gatelykter. Merket at det var litt uggent g inn i mrket p den mten. Inn i det ukjente. Men da jeg gikk inn i mrket forandret alt seg. Hver av stjernene ble mye lysere! Det var som om et helt nytt univers pnet seg. Et nytt perspektiv. Det var en opplevelse som var utrolig mye bedre enn den begrensede verden som lyktestolpene viser. Naturen er utrolig skjnn! Anbefaler DEG ta en tur ut for sjekke stjerneskinnet snart!

Noe annet som er ganske herlig er den nye pcen min! Koser meg med skrive p de flotte knappene, lagre favoritter p den klare skjermen, og installere nye og gamle programmer... Jeg har et snn yeblikk n hvor alt fles perfekt! Tror jeg m lag en liste over positive ting:

*Ny PC*Herlig Tur*Tilbrakte dagen med Andrea*Er nydusjet etter joggeturen, og fler meg fresh*Skal snart sove*Har alt jeg trenger*Fri i morgen*

Livet er deilig! Hva er du glad for?

Shopping og Fotoshoot

To av bloggverdens tilsynelatende mest populre overskrifts-ord i en overskrift! Utrolig kjedelig!

I gr var jeg p tur med gutten min og Yvonne! Fikk handlet meg ny PC (Lykke!), og litt smtting. Var p Forus og Kvadrat, og p veien hjem tok vi en stopp p Jren for ta bilder!

N sitter jeg skriver p min nye, herlig raske pc. Har tilbrakt dagen med Monica (og pc'en). Kos! Dessuten var i dag starten p Kjrlighetsuka her i Sokndal! Blir kos med rosenes dag, rd dag, osv. Alle dagene har snne koselige tema.

Det kommer en del bilder senere, men propper ikke alt i ett innlegg...

Jeg har hatt en flott helg!

Hva har du brukt den til?

Forsmt (foto)

Bildene er fra en tur jeg og Yvonne var p for en stund tilbake. Tittelen er ment for bygningen p bildene, selvsagt ikke for jenta, som blomstrer som aldri fr:)

Har ftt gjort mye bra i dag! Lest lekser. Truffet venninne i Sandes (jobber med Mission Impossible: holde kontakten med alle venner). Tilbrakt kvelden med Gutten Min (Som s smtt har begynt blogge igjen). I morgen er det klart for reise p handletur, og kanskje endelig f meg en ny pc.

Tilslutt bare en Anti-Anbefaling!

Jeg og kjresten bestillte Mac fra Eplehuset (stavanger). N, etter over 5 uker har det endt med at jeg endelig har ftt pengene tilbake. Ingen mac, og mange telefonsamtaler fattigere. (For gjre en lang historie kort) De var dessuten usedvanlig drlige p kommunisere med oss: Fikk ingen som helst mailer med bekreftelser, eller kvittering eller noenting. Ikke noe beskjed om at kjpet ikke var godkjent (men pengene forsvant), og vi mtte ringe mange ganger fr de endelig fikk sagt at vi ikke kom til f noenting...

Romantisk tur i regnet

Duskregn. Strmmer. Plask. Bltt. Sildrende. Rennende. Vret har rett og slett ikke vert p topp i det siste. Bde torden, vind og sende, psende regn. I dag var det vinden og regnet som rdet, men gutten min og jeg trosset naturkreftene, og gikk oss en solid tur!

Grunnen til at vi plutselig er blitt s ivrige turgere, er at Thomas ble innlagt p sykehus for omtrent en uke siden. Da fikk vi vite at han har diabetes. Det var en tung og overraskende nyhet med en gang, men han har virkelig tatt det positivt! Selv om han m ta spryte hver gang han skal spise og endre hele livsstilen er han ikke annet enn positiv! Jeg er s heldig som har en s flott type!

Tur i regn er ikke s ille som det hres ut. Det kan faktisk vre ganske s romantisk og koselig! Etter en lang og tung dag p skolen (var ikke helt frisk) var det deilig krlle seg sammen i verdens beste armer, og glemme alt annet mens Han klemmer meg.

I'm so blessed!

The Ocean contains so many mysteries...

Det er noe helt unikt med havet. Hvordan det virker uendelig, og mektig ogskremmende. Hvordan det fr meg til fle meg liten, men samtidig fri. Jeg blir redd, men ogs vgal.

Det er utrolig hvor nervepirrende rolig havet kan vre. Andre ganger kan det vre stormfullt, dramatisk og farlig. Det er rett og slett facinerende!

Tok noen bilder av et nydelig sj-landskap i gr. Jeg skulle hente mamma p flyplassen, men endte opp med komme over en time for tidlig. Da brukte jeg like godt tida til g innom solastranden og ta noen bilder. Legger ut noen flere av dem senere.

Tur p sensommeren

Er herlig komme seg litt ut for tida! M nyte de dagene vi fr med sol. Chessie er alltid gira, s s fort vi har tid brer det ut. Denne gangen (som s mange andre) gikk ferden rundt Lindland. En runde p ca en halvtime (hvis du ikke er meg. Hvis du er meg tar det nermere en time)

Inni buskene gjemte et rdyr seg, men sola skinte rett p ham, og avslrte alt. Chessie var s opptatt med snuse, s hun merket heldigvis ingenting (da hadde hun begynt trekke masse i bandet). Utrolig fine dyr!

S traff vi enda et fint dyr: en larve! Den var ikke helt gira p bli tatt bilde av, s den krllet seg sammen til en pigg-ball.

P en varm og god dag som denne Mtte vi selvsagt uti vannet. Da var det noen som ikke nlte et yeblikk:

For en herlig dag!

Romantikk i flott natur

P den allerede nevnte hytteturen stod jeg og Thomas opp relativt tidlig. Bestemte oss for g en morgentur. Vi gikk ikke langt, men tok noen bilder og nyt livet rundt hytta. Sola skinner i ansiktet, det er varmt. Det yrer av liv; fargerike yestikkere flyr omkring i gresset. Det lukter sommer overalt. Lukten av gress og frisk morgenluft gjr meg glad og fri. Dette er noe av det beste; sitte inntill sin kjre i Guds frie natur p sitt beste!

Hyttetur med godtfolk!

I helga som var reiste vi p hyttetur, John-Kenneth, Slvi-Oline, Thomas og Jeg! Hele greia var en slags avsluttning p lovsangsteamet Devoted. For komme til hytta m man g en liten bit, og ro over ett vann. Da vi kom frem laget vi etterhvert et skikkelig herremltid med grillet kylling, ris og saus:) Brukte kvelden til spille Yatzy og 10 000! Sistnevnte hadde jeg ikke prvd fr, men det var skikkelig gy!

resten av turen kommer senere! N for jeg komme meg opp av senga og p bussen...

Vr overddige hage

Det er bde gode og drlige sider ved ha et hagesenter til hage! Her er noen av de gode:)

Varme sommerdager med gjr meg glad!

En slik dag var det p torsdag! Derfor gikk meg og Monica p en flott tur til Lindland, and beyond! Tok en del bilder av hverandre, og hadde det flott i solskinnet! Etter denne herlige turen koste vi oss stort med Tacopai. Det anbedales virkelig (m legge ut oppskriften til dere en gang..) Kos dere med bildene, og fortell meg gjerne hvilket du liker best, og hvorfor!

Hagedammen med Koi-fisker

Fiskene i dammen vr har blitt supertamme! De spiser deg nesten opp bare du stikker hnda nedi vannet! Heldigvis har de ikke tenner, s det er bare morro. Bare se hvordan de tar helt av nr de fr mat p det frste bildet.

Egentlig har vi to hagedammer. Den frste ble for liten for mamma's ambisjoner, s hun har selv muret en ny en. Den er omtrent to meter dyp, og kanskje en 6-7 kvadratmeter i flate. Her bor alts alle koi-karpene. Gullfiskene har ftt den gamle, lille dammen.

I dag skal jeg p hyttetur som en litt forsinka avsluttning p Lovsangsteamet Devoted, som kjresten min har startet. Blir nok koselig vre p denidylliske hytta for tredje r p rad med min kjre! For ikke nevne John-Kenneth og Slvi-Oline som nettopp hadde sin ettrs bryllupsdag. Flotte folk!

I followed the Magical Mist

Vknet av en eller annen grunn tidlig i dag, og fr halv 7 var jeg dermed ute p morgentur med Chessie. Sola skinte helt nydelig p tka som l i dalen, og fikk den til skinne som flytende gull eller solskinn! Fantastisk! Siden dette tok oppmerksomheten min litt fulgte jeg den skinnende vakre tka, og havnet ved badeplassen Linepollen. P veien dit tok utsikten nesten pusten fra meg! Var s glad for at jeg hadde med meg kamera... Tror jeg bare viser deg bildene; det sies at de sier mer enn tusen ord.

Jeg er s glad for at jeg karret meg opp av den varme gode senga denne morgenen! Tenk alt jeg kunne ha gtt glipp av!

Pleier du flge inmpulsive innskytelser?

Angrer du noen ganger p at du gjorde/ikke gjorde det?

Beauty Surrounds

I dag er jeg glad! Det er fordi jeg vknet til knallbl himmel, og en lovende vrmelding for dagen. Hper vret kunne holde til hytteturen i helga, men forelpig er yr.no litt negativ....

Dette blir nok en flott dag!

Det er noe med insekter alts. Jeg blir s facinert! Her hadde vi alts noen honningbier (busken var full av dem) og en Sitronsommerfugl:)

Prinsessen og Frosken p blbrtur

Nr jeg sier prinsessen og frosken p blbrtur, s mente jeg egentlig Prinsessen og frosken og Meg! Jeg og Yvonne var p blbrtur her p tirsdag. Helt i begynnelsen av turen fant vi en frosk!

Det som var s utrolig gy og facinerende med denne frosken var at den Mjaua! Eller Peip... Den laget en utrolig st liten lyd som kunne forveksles med et slags kattepip, eller kanskje en mus! Noe snt har jeg aldri sett, men det var s stt! Yvonne synes ogs lyden var st, noe som resulterte i utrykket du ser p bilde 3. Steste smilet ever! Jada, alt er superstt i dag!

Forresten! M bare nevne noe s kult som at vi var p blbrtur i blfjell:D Awesome:D Her kommer bildene i fra turen. Bildene i kollasjen har Yvonne tatt...

I dag skal jeg til Sandes en tur treffe ei gammel venninne! Det blir supert! Har med meg min kjre, s det er ogs fare for at vi tar en date p byen i dag:)

Reiser hjem! (Morgen-Natur-Bilder)

Etter masse bra ferieminner er det alltid godt komme seg hjem, selv om jeg ogs gjerne kunne blitt lenger. Flyet gr klokka fire, og s er jeg hjemme i kveld. Har enda en del planer for resten av sommeren, men skal ikke langt ut av bygda. Hper mest mulig av dem kan bli noe av, selv om jeg ogs skal jobbe s mye som mulig for spare til ny pc... Ikke barebare!

N m jeg ut sole meg igjen med drikkeyoughurten min! Imens kan du kose deg med noen bilder fra morgenturen min i dag. Peace and Love:)

rn!

P topp i Ringsaker

Torsdag gikk Anders, Pappa,Solvr og jeg en topptur! Pappa og Solvr skal p "10 topper i Ringsaker," s vi "ungene" ble med opp p Ambliberget!

Vakker natur omgir meg!

Det er s mye nydelig rundt oss om vi bare ser etter! Blir glad bare av tenke p det! Og av se p bildene. N er det tid for hjemmelaget pizza for min del! Ciao!

Ekkorn p fuglebrettet

Da vi var p hytta la jeg ut en haug med solsikkefr, og det tok ikke lang tid fr det var fylt opp med bde ekkorn og fugler. Da det regnet gikk det med noe tid til studere brettet og dets beskende (samt fugleboka). Vi hadde p det meste tre forskjellige ekkorn utenfor hytta.

Jeg puttet selvsagt fr rundt p rttene utenfor ogs, for f noenmer spennendebilder:)

Det var god underholdning se ekkornet prve komme seg p fuglebrettet...

Med en gang to kom for nr hverandre, endte det fort med at den ene stakk... Men det hendte de jaget hverandre litt rundt og rundt trrne ogs: Morro!

Utrolig sjarmerende dyr!

Fjelltur med "Bruttern." Hytta og omrdet rundt.

Merker i overskriven at jeg blir rlite granne pvirket av dialekten her p stlandet. Men slapp av! Det har ikke spredd seg til talemlet mitt.

For f en flott start p vrt hytteopphold bestemte jegog Anders,oss for ta en liten tur ned til et tjern i omrdet rundt hytta. Det er bare en 10-minutters gtur, men vi fikk se masse fint landskap.

Rundt hytta er det bde skog, og myromrder. Det var ganske bltt p stien, og regnet litt, men vi hadde det flott allikevel:)

Her er hytta vr! Den heter fjellvk, og er jommen ganske flott, eller hva?

Multene begynte bli modne...

Her er mlet vrt: Holetjern!

Anders

Den ene myra p vei til tjernet...

Det var ogs mange sauer rundt hytta innimellom:)

Svaleunger

Besteforeldrene mine har tre hunder. De str i en hundegr hvor de har mulighet for g innendrs. Der inne er det en svalemor som har bygget seg et reir i taket.

Da jeg frst tok bilde av ungene var de kun noen dager gamle, og sm og pjuskete. N, bare tre dager senere ser de nesten voksne ut! Ble helt imponert, jeg! Se p de to bildene under, og legg merke til den store forskjellenbare tre dager kan gjre!

Haha, utrolig ste! Men s litt molfonkne ut p det siste bildet^^

Noen av dere lesere som har sett noen fuglereir i r?

To soler!

Noen andre som s dette fenomenet forrige torsdag? P himmelen s det ut som om det var to soler! Ganske Facinerende alt det man kan se p himmelen! Den ordentlige sola er til hyre, bak treet, og sol nr.2 til venstre i bildet! S skikkelig rart ut, men m jo vre en refleksjoner av noe slag.

Sett noe lignende fr?

Badetur i Mjsa og en skikkelig heisatur

Var p en badetur med sskenbarnet mitt, Stine og ei venninne av henne her en dag. Ble ikke s langvarig fordi sola forsvant, men var skikkelig koselig! Litt kaldere enn Stavsjen, men det var vel bare forvente i Norges strste innsj.

Etterp bestemte vi oss for g en tur se etter noen elger fotografere. Turen begynte bra, i skumringen. Vi fulgte en kjrrevei et godt stykke inn i skogen. Hele tiden gikk vi noks parallelt med veien, s vi bestemte oss for g igjennom skogen, og g veien tilbake.

Begynnelsen av turen

Kjrrevei i skogen

Skogen vi gikk igjennom ser du der til venstre.

Vi trengte oss igjennom busk og kratt helt til vi endelig kunne se veien. Da var det bare et lite jorde som skilte oss fra en herlig flat vei. Problemet oppstod da det var to bekker, eller sm elver mellom oss veien. Det var for bredt til hoppe, for dypt til g uten bli vt. De to andre smartingene hadde stvler, og vasset over. Jeg mtte ta av meg sokker og sko to ganger, men ble egentlig ganske vt uansett. Vannet var forresten bare et skalkeskjul for all gjrma som l under. God behandling for huden min!

Meg og Stine p det forrederiske myr-jordet.

Stine og Veronica:)

Ingrid tar p sokkene for andre gang etter endelig ha kommet seg til veien! Sokkene var vte og gjrmete til tross for srbehandligen...

Ingrid fikk over det siste bildet en overbevisende trang til omtale seg selv i tredjeperson...

Har du hatt noen flotte heisaturer enda i sommer?

Morgentur

Det er magisk g p sliike turer. Duggen i gresset. Det mrke lyset fr sola str opp. Stillheten som rder. Alt venter p vkne. Det er ingen biler ute, og ingen fugler som har begynte synge helt enda. Etterhvert begynner solen flyte opp, og et orkester av fuglesang bryter ut, men delegger ikke stillheten. Stillheten er for meg mer enn ingen lyder. Det er selve flelsen av fred jeg mener...

Denne nydelige morgenen kom jeg meg ut s tidlig som halv 5. Galskap? Vel, snn er jeg. Problemet var egentlig at jeg vknet i frietida av at jeg hostet s, og siden jeg allikevel hadde tenkt st opp 7 for g morgentur gadd jeg ikke legge meg igjen.

For de som er lokalkjente, og lurte, s gikk jeg til bakkabru. Et flott sted med en beverdemning. Hper treffe p byggmesterne, men jeg tror de ogs sov ;o)

Old Sea-picures

N er jeg hjemme nesten en ukes tid, og jeg har s mye blogge om!

Fremover vil det nok komme en del gamle bilder til jeg en eller annen gang i fremtiden tar igjen ntiden her p bloggen ogs.

Starter med noen bilder fra en hyggelig dag med Yvonne i Egersund! Vi var p en shoppingtur, og p veien hjem stoppet vi langs sjen, og koste oss litt med kameraene!

Jeg er s heldig med det nydelige stedet jeg bor p!

En herlig sndagstur i sola

Forrige sndag var John-Kenneth, Slvi-Oline, Thomas og Meg p tur i fra Jssingfjord og til vrelauvs. Lypa blir kalt for nordsjlypa, og gr egentlig helt til Stranno. Kos dere med bildene fra en nydelig dag og en flott tur! Noen av dem er forresten ogs tatt av Thomas.

Filmkulisser bygges

Her p Haua er vi s heldige ha en filmskaper! Paul Magnus har laget fimlen Mengaloth ved filme mye i distriktet, pluss litt i danmark og diverse. Det var litt snn Ringenes Herre-stil over filmen. N er han igang med en mye strre og bedre film, og bruker blfjell til bygge en hel ladsby! Husene blir bygget inntill muren, s mange av dem gr det ikke an komme inn i. Hver gang jeg er der oppe blir landsbyen litt strre. Det blir spennende se den filmen om noen r!

Jeg tok bilder av disse filmkulissene her en dag. Ganske stilig!

Prestekrage (foto)

Da var det p tide komme seg p skolen igjen. Om to uker er jeg ferdig med tre eksamener til. Blir s godt vre ferdig med dette ret! SOMMER<3

En Nydelig morgentur

Onsdag morgen stor jeg opp med sola, og tvang meg selv ut. Nr jeg frst var p vei, var det sinnsykt deilig! Sola skinte, og hele bygda var frisk, fuktig og vakker.

Jeg og Chessie gikk til linepollen i det herlige vret, og jeg fikk tatt noen fine bilder. (ingen av bildene i innlegget er redigert) Og testet ut det nye fotoutstyret jeg har kjpt meg (fototips-innlegg kommer senere)

Jeg elsker snne dager! Tok meg like godt fri fra jobbe, og stelte heller litt i huset, i tillegg til at jeg ryddet p terrassen (noe som virkelig trengtes!)

Life is Enjoyable!

Tur til Paradisfossen med min kjre

Fossen ligger litt bortgjemt ved siden av stien. Vannet bruser ned i et stort, naturlig basseng, og over dekkes stedet av et tykt lag med grnt lv. Hit gikk turen for meg og Thomas p Sndag.

Langs Veien ||

Dette innlegget er en fortsettelse av det jeg skrev tidligere i dag. Jeg og Yvonne gikk p tur, men da vi var p vei rundt "Stranno" begynte det helt plutselig psregne! Det satte en rask stopper for fotograferingen, og vi snudde tvert. Var klissvte, men fornyde da vi kom tilbake.

Tok noen bilder av min favoritt-blomst: (vet jeg har mange av dem) Liljekonvall! Herlig duft, og verdens nydeligste sm blomster! Fikk ogs foreviget skjnne Yvonne i en eng av Liljekovall!

Langs veien...

Var p tur med Yvonne her en dag, og tok noen bilder langs veien:) Av en eller annen grunn hadde noen klippet en vei igjennom gresset.

Lam er s utrolig ste!

Da vi hadde kommet halvveis p turen ble vi plutselig overrasket!

Fortsettelse flger...

Knuste glasskr p hele linsa:/

BANG! Beina forsvant under meg og kamera, som hang rundt halsen svingte seg i en unaturlig vinkel bak ryggen min. Jeg hrte braket. Knuselyden. "NEI!!" "KJRE GUD; LA DEN OVERLEVE! Jeg svingte frem kamera. Fremme p linsa var det fullt av knust glass. "NEINEINEI! :/ "

Men s kom jeg p det! Jeg hadde jo UV-filteret mitt p! Kunne det kanskje hende at linsa var hel der bak? Jeg vridde og vridde, men filteret satt bom fast. Ikke fr jeg kom meg til Thomas fikk jeg (han) av filteret, og heldigvis var linsa uten en skramme.

Moralen er: Ha alltid et UV-filter p linsa di! N skal jeg snart bestille meg et nytt et fra Priceangels!

Hvis du lurer p hvem sin feil dette var, sjekk bildet under. Det var han som fikk meg til klatre opp p den glatte steinen...

Fotografering av ville dyr

Jeg m virkelig si at jeg elsker ta bilder av ville dyr! Rdyrene p Haua er ikke akkurat de villeste man fr, men det er allikevel en kunst komme s nr som mulig.

Morgenturer er s nydelig! Denne startet omtrent halv 7 om morgenen. Tror jeg denne dagen tok noen av de klareste rdyr-bildene til n. Beveren har jeg ftt bedre skudd av, men det skulle bare mangle, for sist gang fikk jeg lne 70-200mm linsa av Thomas, og da var det ogs to bevere. Dessuten forsvant denne beveren kjapt, rett etter at jeg hadde tatt et par kjappe bilder.

Jeg hadde n ganske god peiling p hvor bde rdyrene, og beveren holdt seg. And I got lucky at my first try!

Fant frst 5 rdyr beitende rolig p et jorde. Etter en del bilder kom det en mann gende fra et hus, og da lp alle sammen, og jeg snudde nesa mot beveren.

Med en gang jeg kom til demningen og parkerte scooteren s jeg en lysebrun silhuett under vannet, og tenkte: "Yes!" Det tok bare en liten stund, s dukket beveren opp over vannflata. Den var som sagt litt redd, og forsvant etter 4-5 bilder (bare et brukbart). Jeg tenkte at den antagelig hadde gjemt seg i huset sitt, s jeg bare gikk hjemover.

P veien hjem s jeg at rdyrene hadde kommet tilbake, og stod n veldig nerme veien. Jeg sneik meg litt rundt langs skogkanten, og kom kjempenr denne gangen. Dessuten hadde sola sttt opp, og jeg kunne bruke mye kortere lukkertid=klarere bilder.

Til slutt tok jeg en ekstra kjretur til et sted jeg visste at det ofte var rdyr, og det var N jeg gikk glipp av blinkskuddet. Alt var der; Perfekt lys som ikke var for sterkt. To rdyr som sto nr hverandre, i en perfekt komposisjon, En nydelig blomstereng, og litt busker og trr som skapte spenning i bildet... Da jeg klikket ned utlser-knappen var problemet bare at jeg ikke hadde p autofokus. Grunnen til det? Vel, det var bildet under her. Jeg mtte fokusere manuelt p grunn av alle greinene som var i veien.

Jeg famlet etter knappen, og yeblikket var borte. Rdyrene var snart p den andre sida av veien med rumpa mot meg.

Tilslutt legger jeg inn noen bilder jeg tok av hnene p campingplassen (der jeg tok bilde av de frste rdyrene)

Jeg ble ganske fornyd med denne turen:) Legger inn en bestilling om flere helgedager, og mer fint vr, s jeg fr flere muligheter til slike utflukter.

Hva synes du om bildene?

Vret leker med humret mitt

P lrdag var jeg og Chessie p en tur i det herlige vret. Det er s godt komme seg ut! Fikk ikke med meg noen(mennesker), men koste meg allikevel stort! Det er utrolig hvordan vret kontrollerer humret mitt! Sol gjr dagen umiddelbart bra, mens regn gjr meg trtt og lei.

Jeg var ikke den eneste som ble glad av vre p tur i finvret. Chessie rullet rundt i gresset for vise sin glede.

Russenatt i hagen:)

I natt tok vi russeknuten "sove i hagen til en lrer." Lreren vi valgte er Thove!

Thove viste oss en ser vice som var himmelsk! P kvelden fikk vi grillede plser. Vi brukte evig lang tid p sette opp teltet. Det frste vi prvde var diiigert. Etter ha tredd stengene feil, kneppet innerteltet feil, og fant ut at ytterteltet var p vranga gav vi opp, og tok det lille teltet. Dermed var vi tre personer i et tomannstelt.

Benita og Kristina (mine teltkamerater)

Ane og Christian

Thove og meg.

Benita, Ane og Kristina - Onepiece for the win!

Var litt kalt om natta, men jeg sov ganske godt (4-5timer), og merket ikke kulden fr jeg voknet. Da var Kristina borte. Hun hadde lagt seg inne igangen til Thove, sammen med Ane (Ane var forkjlet, og l derfor inne).

Til frokost fikk videilig varme horn med skinke, ost og pesto. Hvem hadde ventet slik oppvartning? Jeg ble kjempeglad av den gode maten, og det herlige vret,s ryddingen av teltet gikk fort:)

Christian og Marius.

Thove og jentene.

Morgentur 7. mai. 1+5 Rdyr

Vknet klokka halv 6 av vekkerklokka. Vret s ikke topp ut, og jeg var supertrtt, s jeg la meg igjen.

Vknet igjen halv 7. Da skinte sola i vinduskarmen, og katta malte som aldri fr (neida) Men sola skinte i vinduskarmen, og reflekterte seg rett i ansiktet mitt. Jeg stod like godt opp. (Det var jo sol!) Tok scooteren og kamera med ut p "jakt", og traff p et rdyr etter bare noen hundre meter. Ble ikke det aller beste resultatet, for stakkaren var litt redd.

Kjrte litt rundt lette etter liv helt til jeg snublet over 5 rdyr p et jorde p campingplassen. De var ikke s voldsomt redde, s jeg fikk tatt noen blinkskudd:) P campingplassen var det ogs frittgende hns, og noen kjempeskjnne minigris-unger!

Pus, Seigemann og Jeg

Jeg og Yvonne var en dag p besk hos kjresten min, Thomas. Vi fikk leke med koppelam, en litt haltende Pus som hadde vert i slsskamp, og med fotostudio hans:) Her er noen av bildene vi tok ute i hagen:

Pus og Seigemann (Tipper at du ikke har sett et lam som heter Seigemann fr!)

Pus<3 Er han ikke nydelig?

Meg og Pus=)

En mer idyllisk helg skal man lete lenge etter! (Dag 2)

Jeg vknet ganske tidlig lrdags morgen. Jeg har en tendens til gjre det (takk Gud for at jeg er A-menneske!). Hadde sovet ganske godt til tross for at det var ganske kaldt. Frs i alle fall nr jeg vknet.

I sekstida bestemte jeg meg for g ut p en morgentur, siden alle de andre sov. Jeg snublet av grde p beina (den forstuede foten er mye bedre, og bare litt plagsom n). Jeg satte kursen oppover elva, for der var det lite vann, og fint g p steinene. Etterhvert ble det litt kronglete og mer vann i elva, og jeg tok fatt p bjrkeskogen med nesa vendt mot en flekk med sol mot toppen.

Under ser du toppen jeg var p. Tok bilde av den da jeg kom ned igjen. P vei ned ble jeg overrasket over hvor langt jeg hadde gtt. Litt irriterende ogs, for det var ikke like lett komme seg gjennom skogen. Masse lumske hull til vrikke vonde foter fast i.

Da jeg kom ned i lavvoen igjen var det enda ingen vkne. N hadde sola truffet rett ute p vannet, og det s meget forlokkende ut. kajakken som l p elvebredden lokket meg utp, selv om jeg ikke hadde prvd padle kajakk fr. Det gikk imidlertid ganske bra, og jeg tok det med knusende ro. Jeg hadde god tid til gjre alt i mitt tempo, og til nyte det blikkstille vannet, de nydelige ringene som spredte seg hver gang en fisk hoppet, og den varme, deilige sola i ansiktet.

Plasserte meg inni lavvoen igjen en stund. De andre sov fremdeles godt. Jeg leste en del i bibelen. Ble ferdig med hele resten av Daniels bok. Gikk s ut for sole meg. God temperatur. Omsidet stod de andre ogs opp (ca halv 10) Og vi hadde nydelig frokost; Anette hadde bakt rundstykker. Verden er bra! John-Kenneth lrte meg spikke seljeflyte (fikk ikke lyd i min, men klarer det nok med litt mer velse.) Har alltid hatt lyst til kunne det:)

Frokost og seljeflyte-spikking.

JK testet ogs kajakken. Han veltet litt, og ble blt p beinet da han skulle oppi frste gangen. Glad for at jeg klarte meg! Jeg var jo helt alene ogs, og hadde med kamera!

Senere p dagen, etter litt solig og strikking bestemte vi oss for g en tur. N gikk vi alle oppover elva, samme veien som jeg hadde gtt, men vi gikk mye lengre, og vi fulgte elva hele tiden. Var skikkelig sliten i foten da vi kom tilbake, men det var veldig verdt det:) Herlig tur! Vi l solte oss en stund midt i elva, og da vi kom tilbake grillet vi igjen. S var det pakking, og padling tilbake til virkeligheten...

S begynte vandringen oppover elva..

Kyssing i smug:)

En naturlig trapp.

Arild hopper.

soling i elva.

Koste meg virkelig p tur! Dette m gjentas. Jeg er superklar for en lang og herlig sommer! nsker dere like mange velsignelser som jeg har ftt!

En mer idyllisk helg skal man lete lenge etter! (Dag 1)

M fortelle dere om den herlige teltturen jeg hadde fra fredag til lrdag. I sommer skal vi p teamtur til Latvia, og i den anledning gikk vi lederne p teambuilding i helga. Vi startet med bil, og kjrte til Steinevatnet. Et stort, bltt vann med nygrnne bjrker p alle kanter. Her lesset vi av kanoene vi hadde leid av speideren.

Arvid

Thomas

Da vi hadde rodd en god stund (jeg og Thomas kom sist - antagelig fordi jeg ikke kan ro:P) kom vi frem til den lille bukta vi skulle overnatte i. Det var nydelig der! Det frste som mtte oss var trr, gress og et Digert, Perfekt klatretre. Eller, det hadde vert perfekt om det ikke hadde vert tre meter opp til frste gren. Vi bestemte fort at vr frste oppgave som et team skulle vre f alle opp i treet. Det klarte vi ogs, med unntak av Thomas som tok bilde av oss alle (gleder meg til f de bildene!)

Anette og John-Kenneth

Vi kastet litt stein i vannet, og tente opp bl. Det var nok av ved finne, i tillegg til den vi hadde tatt med, s blet varte langt p natt, og vi grillet plser og hamburgere. Vi tok ogs noen helt Re bilder i mrket med lang lukkertid. I lpet av de 30 sekundene kamera tok bilde rakk for eksemel John-Kenneth lpe rundt og bli blitzet opptil 10 ganger, og dukket derfor opp mange plasser p samme bildet. Mye moro! (gleder meg til jeg fr klrne i de bildene ogs).

Arvid og Thomas gikk hjem for kvelden, de skulle ikke overnatte. Vi andre (Slvi-Oline, John-Kenneth, Arild, Anette og Jeg) Gikk la oss p ryggen p en liten haug rett ved lavvoen, og kikket p stjernene. Vi fikk se bde stjerneskudd, satelitter og stjernebilder og fikk lst mer enn et verdensproblem. Det er forresten utrolig herlig le sammen med venner!

Thomas

Arild, Anette og Slvi-Oline

Bare vent p min "dag to" av denne herlige turen:)

Det skal i hvert fall sies at denne turen har brakt oss nermere hverandre. Selvsagt hadde vi ogs et mte hvor vi fikk vite mer om hva som venter oss i Latvia. Gleder meg enormt masse!

Kos deg i helga!

Da stikker jeg ut p telttur til i morgen! Vi skal ha leder-team-building, alle vi som skal vre ledere p teamtur til Latvia i sommer.

Imens kan du kose deg med et bilde av de skjnne koppelammene kjresten min har ftt seg!

Foto: Vannlilje

Vannliljer er en nydelig blomst! Denne gule er ikke min favoritt, (liker snne som flyter p vannet mye bedre)men de er ganske flotte alikevel! Denne vokser i fiskedammen til mamma:)

Vekket av Ntteliten

Onsdag, da vi var p hytta, vknet jeg av en merkelig skrapelyd inni veggen. Det viste seg at det var utenfor veggen, og at det var et ekkorn som prvde gnage opp et elge-gevir som hang p veggen. Fikk tatt noen bilder av rveren fr den lp gjemte seg i skogen.

rets frste ridetur kunne ha gtt bedre...

Endelig ri igjen!

Med en gang jeg satte meg i salen merket jeg at det var lenge siden - og at jeg kom til f vondt i rumpa de neste dagene. Jerva p sin side kunne ogs godt tenkt seg vre med, og raste noen runder rundt i innhegningen.

Stine og jeg byttet p ri. Da jeg skulle prve trave fikk jeg litt problemer med en uvillig hest, og klarte p en eller annen mte falle av idet hun brstoppet (og muligens bukket litt). Litt skuffet over at det ikke skulle mer til enn en plutselig stopp for at jeg skulle falle av n. Fr har jeg da taklet bukking i gallopp... Men til mitt forsvar hadde jeg ikke ridd siden sommerferien i fjord.

Da jeg lannet kom all vekta mi p den stakkars lille hyrefoten min, og jeg fikk litt problemer med g. Det endte med at jeg mtte ri tilbake.

N sitter jeg her med en hven og mest sannsynlig forstuet fot med noen interessante bl- og gultoner som begynner blomstre frem p ankelen. Den er bedrvende lite bedre etter tre dager. Bestemor hadde noen krykker, s jeg klarer da p et vis komme meg rundt...

Det eneste som kan gjre dette (nesten) verdt det, er visst jeg slipper lpe 3000-meteren p skolen etter pske!

Blveis

Blveis er en utrolig nydelig blomst! Det er noe med fargen, og de skjnne sprudlende pollenbrerne inni som bare gjr meg glad! Er det ikke en av de fineste blomstene som finnes?

visste du at ikke blveisen finnes i England? (Kjempe-super-interessant!)

Mislykket jakt = Vellykket oppdagelsesferd!

Mandag morgen vknet jeg klokka 7. Kjente at jeg hadde hvilt nok for en natt, s jeg kom meg like godt ut i det fine vret. Sola holdt akkurat p st opp...

Jeg gikk en tur p stien med kamera og hrte skogens ro. Jeg var p jakt! Jeg jakter p "Det Perfekte Bildet," uansett om det inneholder rever, rner, uvler eller elger. S jeg kikket til alle kanter for finne noe spennende sikte p, men fant ikke annet enn smfugl... (For all del ikke egentlig noe galt med smfugl, alts.)

S tidlig om morgenen hadde ikke en gang blveisen sttt opp. Etter en del konsentrasjon var brukt opp p speidng gav jeg opp jakten, og gikk over til en oppdagelsesferd. Det er like spennende, og ikke s pirrende (og skuffende).

Jeg fant en flott sti g p. Det viste seg at den egentlig bare gikk paralellt med veien, men jeg fant alikevel noe spennende! Bare to meter i fra der jeg stod satt en liten (perle?)ugle! Ugler er utrolig facinerende og fine dyr! S jeg ble i hvert fall utrolig fornyd med oppdagelsesferden min! Bildet p sin side var ikke helt topp, fordi det var s mrkt p stien, og ugla fly etter at jeg hadde tatt et par bilder, men det er alltid moro fotografere et nytt dyr!

Sykkelguttene

Dere har ikke hrt s mye fra meg de siste dagene, for jeg sitter p pskehytta! Reiser tilbake til Pappa i dag, s jeg da vil nok bloggingen ta seg opp. Har forresten forstua foten, s pskefjellet er egentlig ikke det beste stedet vre n...

Men fint vr er det i hvert fall! Ikke noenting si p det!

Bildene tok jeg fr ferien, synes de var flinke, syklistene!

Svanemor

Gleder meg til ta bilder av ungene til denne nydelige svanen!

Jeg trives s godt her!

I dag reiste jeg til Pappa'n min i Hedmark! Det fles utrolig godt vre her hvor det nesten ikke finnes stress og krav og tidsklemmer. N blir det nok mye mere blogging de neste dagene! Har masse fortelle dere lesere, og mange bilder legge ut!

Det beste med vre her er komme seg bort fra alle vaner og plikter en stund, og bare gjr det jeg har lyst til! Ferien kommer mest sannsynlig til best av: Gryende vr, riding, hyttetur, og masse kos med koselig familie! Overraskende nok var det ikke mye sn her. Ikke en gang p hytta var det nok til st p ski! Slik s det ut p hytta i psken i fjord:

Tenker vi reiser opp dit i morgen:)

Det beste gruppebildet!

Sndag stablet vi oss ut i strlende sol og siktet p sjen! P sogndalstrand slo vi leir, og skulle ta DET perfekte gruppebildet, Ida, Chessie og jeg.

Mens jeg setter opp kamera med selvutlser gr Chessie bader i en liten dam. Ogs, selvsagt. Akkurat i det bildet blir tatt rister Chessie seg, og dusjer oss med herlig kaldt, halvskittent vann med hundelukt...

LOVELY!

Lissotriton vulgaris

Overskriften er forresten navet p typen salamander. Det er den minste av de to typene salamander vi har i Norge. De str p Nasjonal rdliste, som betyr at de er truede. Ganske fiffige skapninger! Var ikke s vanskelig overtale en til bli med p en fotoshoot. Problemet var overtale Chessie (hunden) til ikke smake p salamanderen imens....

Grilltur i vrsola:)

Lrdag var det s nydelig vr at jeg og Yvonne mtte ta oss en tur ut grille! S vi var i Linepollen, tente bl og grillet plser og marshmallows. Skikklig herlig kjenne sola varme! Jeg blir s glad av snn vr, og av g p tur med gode venner:)

Til slutt fikk vi heldigvis fyr p blet:)

Har du hatt en fin helg?

N kommer det!

Grnt, Saftig, Herlig Gress! It's back!

Yeeey:D

Uten fluktmuligheter

Tenk deg at du gr p en vei. P den ene siden av veien er det ei elv, og p den andre en bratt fjellvegg. S plutselig, rett foran deg mtes du av en 3-4 svre skapninger som str midt i veien! De ser omtrent snn ut:

(disse bildene er fra en annen dag, men de s omtrent snn ut, bare p en mye trangere sti!)

S gr man der, litt halvusikker... De str stirrer. Men du m jo forbi! S du tar noen usikre skritt mot dem mens du tviholder tankene dine p skiltet hvor det str "Snilt storfe" med inngangsporten. Nr du kommer nr nok flytter de fleste seg, og du kan puste lettet ut. Hadde det bare ikke vert for den ene kua som str bak deg. Den begynner bli litt engstelig fordi flokken forlot den, s den begynner flge etter deg! Bortover den trange stien uten noen fluktmuligheter...

Den rauter og brer seg..

Men til slutt klarte alts jeg, Ida og Yvonne komme oss gjennom porten p den andre siden av innhegningen igjen!

Chessie og Bonzo

Bonzo er hunden til Yvonne, forfatteren av bloggen camerahearted. Han er en av favoritt-lekekameratene til Chessie, og det er trolig noe kjrlighet i luften der:)

Vrtegn (bilder)

I forrigrs var det 17 grader ute! Herlig!

Jeg er glad:D

Hestehov

Hestehoven er et av de viktigste vrtegnene! Det er s herlig med en knall gule fargen. Blomster er utrolig nydelige, jeg vil bare minne dere om det! Litt av et mirakel, egentlig:)

Chessie og Mitsi (foto)

S herlig^^

Sheepish (foto)

Bildene er fra en tidlig morgentur jeg og Yvonne hadde p sndag til blfjell:)

Stakkars denne sauen har visst blitt halvbarbert!

Og s de frste lammene i r <3

Her bygges det kulisser til en film som skal spilles inn. Genial ide buge en murvegg til bygge en by p;) Filmen er forresten skumringslandet, og den lages av en som kommer herfra. Han har fr laget filmen "Mengaloth" :)

Gode venner skaper gode minner:)

Noen turbilder fra forrige torsdag; Enjoy.

Ida og Yvonneog Bolle:)

Tuva og Monica har en egen liten fotoshoot:)

Selvsagt er det medbrakt Kakao og krem:D

Gruppebilde:

Ida sliter med komme over elva igjen, heldigvis gikk det til slutt:)

Sndagstur: Hjemme-Linepollen-Sandbekk

Bildene er fra sist helg (ja, jeg ligger litt etter som alltid, men bloggen er ikke frsteprioritet i mitt liv:) Da jeg, Thomas og Chessie kom oss ut i det nydelige vret, opp mot knudsknuden, en tur p ca to timer.

Chessie har ftt en enormt st vane med rulle seg i alt hun synes er HERLIG. Forresten s er gress herlig, og sn er herlig, og mose er herlig, og blader er herlig...

Fikk ogs noen blinkskudd n hun gravde i sandhaugene p Sandbekk!

Her ser du Chessie rulle og gni seg i det trre gresset...

....Grave og hoppe i sandhaugene...

Vi koser oss alltid p tur:)

Kosetur I Skogen

Kaster bare ut noen bilder fra jeg og Ida var p tur i Eikedal her en dag:) Koselig!

Skal forresten fremfre sremne om 5 minutter...!

Solfylt topptur:)

Blir s glad av alle disse dagene med sol! Ser imidlertid ut som det er ferdig n...

Jeg og Chessie tok en herlig tur her en dag! Da kjente jeg vren Skikkelig! Gikk opp i skogen som mamma eier, og ville prve komme oss opp p toppen av fjellet. Har aldri vert der fr grunnet diverse stup, men n fulgte vi kanten av stupet til vi fant en vei rundt, gjennom en mosegrn og mystisk skog..

Og den flelsen p toppen, detvar bare helt skjnt! Det vargodt og varmt, sola skinte i ansiktet. God utsikt, og koselig dele saltepinner med hunden min:)

Lovely!

En Lvlig tur!

Flgene kommer noen bilder fra en tur i Eikedal med min gode tur-venninne Yvonne. Bde Yvonne og Chessie s ut til nyte alle bladene p bakken! Blir mye turbilder for tida, men det er en stor del av det som skjer i livet mitt n! Pluss at jeg feiret 19-rsdagen min sist helg.. Har f bilder fra feiringen, s nevner det bare n i forbifarten, siden alle sikker lurte masse p det:)

Jeg gleder meg til vren fr enda mere tak!

Morgentur i fjellene!

Vknet til sol p onsdag, og da mtte jeg bare ut! S halv 8 om morgenen siktet jeg meg ut dette fjellet:

Og fant en vei til toppen!

Chessie er s glad for at det begynner bli vr, og ruller og koser seg hele tiden:)

Utsikten over haua fra toppen:)

Chessie nesten p toppen

Noen andre som liker morgenturer og vr?

Recommanded!

Sndagstur til Blfjellet!

Forrige sndag gikk jeg tur med John-Kenneth, Slvi-Oline og Chessie til et fjell jeg aldri har vert p fr! Blfjellet! Det er ikke det samme som blfjell, selv om det ogs er her p haua...

Her ser du fjellet (tatt en annen dag), det er det hyeste i midten!

Chessie var skikkelig utlmodig mens vi ventet p at JK og SO skulle komme! Vi stod og ventene OVER 10 MINUTTER!!!

Jeg elsker skog!

Hvem hadde trodd de hadde kommunestyrevalg p blfjellet??

Utsikten et stykke p veien.

Det tok litt om og men fr jeg og Chessie kom oss opp til toppen.. Chessie er ikke en klpper i fjellklatring nr det blir for bratt...

Slvi-Oline:)

John-Kenneth og Chessie sjekker utsikten..

Har ikke jeg en fin hund, vel?

En trerot med en "portal til en annen verden"

Herlig at det er tur-vr igjen! Koste oss forresten ogs med lovehearts, karbonader, fenalr og kakao<3

Tidlige Vrtegn!

Jeg er alltid super-ivrig etter at vren og sommeren skal begynne, slik at de beste rstidene kan vare lengst mulig. Har allerede sett noen vrtegn!

Kjttmeis. Er s herlig hre fuglene synge! Spesielt n nr det er s skjelden kost.

Nr mamma fr inn Primula i blomsterbutikken er det alltid et tegn p vr! De herlige fargene er akkurat hva jeg trenger etter en lang og kald vinter!

Snn ellers synes jeg de viktigste vrtegnene er snklokker, gjken og bjrka!

Hva fr deg til skjnne at vren endelig er tilbake?

Solfylt Lrdagstur (i bilder)

Gikk til til Flyknuden p lrdag med Yvonne, Monica, Slvi-Oline, og Tuva, hunden til Monica.

Det er s herlig se sola igjen! Koste oss med kakao, Chips, sol, og glade venner!

Monica i slengtauet:)

Slvi-Oline slengtauet

En mann som satt p toppen av fliknuden da vi kom!

Utsikt mot rekefjord:)

Yvonne:)

Utsikt mot "Stranno"

Tuva og Monica

Allesammen p toppen (gjemte oss for vinden litt nedenfor toppen)

Ooog allesammen uten masse str foran!

Jeg bare elsker snne turer!

:D

Sandbekk-tur

Legger ut noen bilder fra en super tur til Sandbekk forrige helg.

Chessie som bsjer:)

Han fine:)

Fuglereir.

Gleder meg til enda en solfylt tur i dag!!

Skatter i gresset

Hadde med meg noen sm "rekvisitter" p tur i dag:) Ganske fornyd med noen av resultatene:)

glatteste turen p lenge

Gikk tur i dag med Thomas, Chessie og Tom Edward. Gikk tre timer, omtrent. I fra Fardal til Rossland, ogs til Lindland gjen (For de som har peiling p Hauask geografi)

Mye is, en del sn, og en del andre ting. Alt i alt er det herlig vre ute, rett og slett!

Traktorhjul:

Utsikten over Haua

Thomas og Tom sliter med den islagt stien - flere ganger havnet en av oss p rompa og sklei mange meter nedover...

Min Thomas! Dog litt uklar:)

Chessie, Meg og Tom Edward

Gruppebilde!

Nede i myra fant vi en ubehagelig overraskelse: et stakkars ddt rdyr! sj, noen hadde spist p rene...

Tok noen mer ordentlige bilder ogs, men tar de i et eget innlegg!

Lyden av en fugl som lander p vannet

-M vre den fineste lyden som finnes.

Hva synes du om bildet?

Har du ogs tenkt over den lyden?

rnetur

Her er bilder fra en tur meg og Chessie var p p mandag:) For andre gang s jeg rn fly over meg! (men ikke s nr denne gangen). Eller. Jeg er ikke helt sikker, men vet ikke hva annet det kan ha vert. Lignet i hvert fall p rna jeg s her en dag... Hvis du gikk glipp av de frste bildene, >se her<

Det er s kult hvordan isen kan se ut!

Majestetisk fugl!

s skremte Chessie en katt opp i et tre, stakkar...

Islagt

Gikk tur her en dag, og den idylliske grusveien rundt Lindland hadde ganske grundig skiftet karakter...

-Hauas nye skytebane?

Det m vre...Frihet! (foto:rn)

Hun glir. Flakser ikke med vingene en gang, men glir som en pil gjennom lufta.

Et redvende skrik trenger seg igjennom hvert atom,

og hun stuper.

Tenk vre en rn!

Tanken slo meg p tirsdag, for nesten en uke siden, da jeg fikk se en rn p nrt hold for frste gang. Noe s majestetisk skal en lete lenge etter. Du ser det bare p mten den flyr...

Det som skjedde var egentlig litt irriterende, men det kan du lese om under bildene.

Det hadde seg slik at etter at rna satte seg til i skogen over elva, som du ser p det siste bildet, s nektet hun rre seg s mye mer. Jeg fikk god tid til prve f bildene klarest mulig. For eksempel lste jeg speilet og tok p tidtaker for f mindre vibrasjoner (hadde dessvrre ikke med stativ). Til slutt gav jeg opp og gikk videre, den store avstanden (og elva) satte begrensninger for kameralinsa og meg.

Da jeg hadde gtt et lite stykke hrte jeg plutselig at endene i elva flakset opp i panikk. Jeg snudde meg, og s rna suse mot dem. Klattete fikk jeg opp kamera idet rna svinget rundt, og kom Rett mot meg. Den var kanskje ti meter over hodet mitt p det nermeste (men vanskelig vurdere snt. i hvert fall skikkelig nerme). Jeg fomlet med kamera. Da jeg prvde ta bildet var tidtakeren p, alts tok den ikke bilde fr etter to sekunder. Da hadde selvsagt rna flyttet seg igjen. I full fart fikk jeg av tidtakeren, og mens rna fly fra meg (men fremdeles var ganske nerme) klikket jeg p avtrekkeren - Men s var speillsen enda p! Det vil si at jeg m trykke to ganger p avtrekkeren fr bildet tas, og nr jeg endelig fikk til treffe var rna forsvunnet mot Haua sentrum.

Litt triste greier, men alikevel en ultraspennende opplevelse.

Her er minnet som er igjen, det eneste bildet jeg fikk tatt mens rna var super-nr meg:

En tur i islandskapet

Endelig har gradestokken tippet ovenfor null noen ganger! Det har lenge vert over 10 kuldegrader, og da er det litt for kaldt for meg. Det var fantastisk komme seg utenfor dra igjen, i mer enn 10 minutter, da. (vet at mange av dere sliter med over 20 minus, og unner dere det ikke, men til mitt forsvar er 10 minus her med sjen mye kaldere pga den fuktige lufta enn lenger inni landet..)

Jeg og chessie har gtt flere turer n de siste dagene, s skal legge ut bilder fra den frste n, og s vil flere flge p nr jeg fr tid til blogge igjen...

P tross av plussgradene er det alikevel fremdeles masse is overalt.

Det skjedde ogs noe mer, veldig spennende, p denne turen, men det tar jeg i et eget innlegg:)

Det er s herlig komme seg ut igjen! (Er det ikke snart sommer...?)

Mitsi - En herlig valp!

Ei god venninne av meg, Inger Lise, har nettopp ftt seg valp! Jeg er s glad i valper, de kan jo gjre steiner lykkelige (for bruke et Thomas'ish utrykk) Mtte bare poste noen bilder av Mitsi her:

Bedrende, eller hva?

Naturlig Kunst

Utrolig at isen kan bli snn p et vindu! Reine rosemalingen:)

Jeg elsker natur!

Svansjen |||

Flaksebilder

(Les tittelen i dobbel betydning;)

Hvilket bilde likte du best, og hvorfor?

Ut p hastetur med scooteren

-For rekke solnedgangen p Stranno etter skolen.

Fikk noen bilder som gjorde turen verdt stresset!

Svanesjen ||

Et par bilder av noen slssende (eller noe snt) Svaner!

Hva synes du?

Svanesjen |

Noen bilder av det mest elengante dyret vi har..

Nydelige dyr, ikke sant?

Beauty beyond compare...

S nydelig verden er!

Jeg har virkelig en lidenskap for solnedganger!

Solen gr ned

De siste dagene har jeg sett flere nydelige solnedganger.

Er s trist at de vakreste fargene ofte passerer mens jeg sitter p skolebussen..

Solnedgang i Jssingfjord (tatt gjennom bussvindu)

Og p Stranno (Sogndalstrand) tatt i all hast etter hoppe av skolebussen, og kjre ca 10 minutter i 5 minusgrader p scooteren. Selvsagt glemte jeg boblebuksa! De frossne fingrene og lrene var verdt det!:)

Foto: Ulv!

I den lille langhelga jeg tok meg for feire pappas 50-rsdag ble vi en dag vekket tidlig! Solvr lurte p om vi hadde lyst til ta bilder av en ulv!

Ulven hadde nemlig blitt pkjrt av toget, og siden bestefar var med i viltnemda fr, fikk han vite det, og vi reiste alle opp for se p denne skjeldne saken.

Stakkars dyr, Utrolig trist at et s vakkert dyr skal d, iallefall nr vi har s f av dem.

Den var iallefall utrolig facinerende, selv nr den var dd. Dette var visstnok en liten hannulv, men den var diger! Som en stor Schfer, bare kraftigere. Digre tenner og greier. Ville ikke likt mte denne sulten i skogen...

Hsttur med min elskede

Fuglene hos naboen

I Hagen til naboen har det i det siste samlet seg en liten flokk med fugler. Hver gang jeg gr ut dra flakser noen av de mest pysete opp i pretreet. De mer modige, som han p bildet, blir sittende helt til jeg kommer kjempenerme.

Vet at sola delegger dette bildet ganske, men fuglene var jo pene:) (troor at dette er grtrost)

Dompapper har til og med kommet allerede! N er det snart jul! Fikk dessvrre ikke tatt bilde av hannene med den fine rdfargen p brystet. men hunnene er ganske fine de ogs, eller hva synes du?

Like diamonds

M vise dere noen av hstbildene jeg har tatt i det siste:)

Blir veldig glad for konstruktiv kritikk!

Foto: Frost

Hvilket bilde liker du best og hvorfor?

Hva synes du om at frosten er kommet allerede?

Vakre soloppganger

Himmelen er noe av det vakreste vi har p denne jord! Tenk s variert! Her er tre bilder av himmelen den samme morgenen. Legg merke til den store forandringen som skjer!

Tur-referat, selvsagt med bilder!

Folk: Thomas og meg

Sted: Jssingfjord til rstad

Tid: Onsdag i sist uke

Lypa vi skulle g bar alts navnet Nordsjlypa. Den gikk egentlig litt lenger enn dette, helt til Sogndalsstrand.

Kamera og stativ er selvsagt et must! (Jeg nyde meg med kamera)

Det er s herlig se hvordan Chessie nyter friheten i gresset:)

En god beskrivelse av reiseruta:

Meg og Thomas i det fine hstvret.

Bading i blad!

Bjrk

Global oppvarming er en Svr Gigantisk blff.

Det bare m den vre! I fjord varte vinteren til Mars; den lengste og kaldeste vinteren jeg kan huske. N er det allerede frost! Frosten skal ikke komme fr i desember!

Liker virkelig ikke dette her; litt oppvarmning hadde ikke skadet p denne fronten!

Different sky

Synes det var en s flott kontrast mellom disse to himmelbildene. De bare hvisket til meg at de hrte sammen! Derfor kom de i samme innlegg!:)

Hvilket bilde liker du best?

Turbilder:)

Her er noen bilder i fra litt forskjellige turer. Har enda masse mer blogge om, men det fr komme etterhvert! Skal vre i Flekkefjord i morgen, og kommer ikke hjem fr fredag kveld.. Skal dessuten vre p Moi mye av lrdagen, s vi fr se nr det blir tid til blogge igjen!

Chessie elsker vann! Og gress! Hun elsker dessuten lpe! Hva kan da vre bedre enn lpe i bltt gress? Ikke mye, for min hund!

Rett her s jeg en skikkelig stor fugl! Rakk selvsagt ikke ta bilde av den der den bare fly forbi... Lurer p hva det var... Mindre enn en rn, tror jeg, men kan kanskje ha vert en hauk eller noe? Den som bare hadde peiling p snnt...
Ja, jeg har sagt det fr! Det m jo bare vre det nydeligste stedet p denne jord. Om hsten er det intet unntak! Er s glad for at jeg bor her:)

Blir det mye kjedelige bilder p bloggen mi for tida, eller er det greit? Er redd jeg legger ut litt for mye noen ganger; at jeg burde sile bedre, og ha hyere kvalitet. Kanskje ogs dele opp i flere innlegg. Hva synes du?

Dessuten har jeg tenkt p opprette en "turer"-kategori, for jeg gr jo masse p tur, og blogger en del om det.. Men s er det s stress med nye kategorier og gamle innlegg og alt det... Tror bare jeg plasserer tur-innleggene i "natur" eller "opplevelser og hverdagsliv" litt ettersom hva som passer best (om det er mye naturbilder, eller om bilder og tekst forteller mer om hva som skjedde..) Just so you know!

Tidlige eventyr

N skal jeg fortelle et lite eventyr. Et nattlig eventyr fra et par dager siden. Vel-vel. Noen vil i alle fall kalle det nattlig...

Det var en gang en rtidlig morgen. Sola hadde ikke en gang rukket mer enn gjespe, og tenke p snart reise seg. Elva, bredere og hyere enn noen gang, rant i strie, stille strmmer nedover mot havet. Alt var rolig helt til skritt plutselig rusket opp i freden. Trrne snudde seg for se hvem i alle dager som var ute s tidlig...

Og det var Ingrid! Hvorfor, spr kanskje du, Hvorfor i alle dager var du ute klokka halv 7 p morgenkvisten i hstferien!?

Ingrid elsker morgener! Hun elsker ikke st opp, men hovedmotivasjonen for karre seg opp klokka seks i ferien var se soloppgangen. S med Chessie (hunden) ved sin side la hun p vei ut i mrket.

Da jeg kom til Linepollen s jeg et svakt rdt skimmer i horisonten. Snart morgen! Men jeg hadde enda masser av tid til komme meg opp p toppen av fjellet!

For gjre dette til en litt kortere historie gikk jeg alts opp til Knudsknuten nesten uten problemer (var ganske mrkt i begynnelsen nr jeg gikk inn i skogen..) Da jeg kom til topps var det omtrent helt lyst, men sola kom seg aldri opp. Selv om himmelen over meg var klar og forglemmegei-bl var det tke og skyer i alle "endene" av himmelen, s sola var godt tildekket. Var uansett en flott tur, og et spennende eventyr!

Her begynner det lysne! Jeg er nesten p toppen..

Chessie nyter utsikten mot Sandbekk i fra toppen:)

Tka og duggen ligger fremdeles over det meste av landskapet!

Her er en av mange flotte sopper p sandbekk..

Da jeg kom ned til veien igjen var det for alvor lyst, og jeg fikk se noen av virkningene etter grsdagens flom..

Mange trr str fremdeles under vann, men vannstanden var nesten en meter hyere 24 timer fr. Vannet hadde laget egne stier i veien, som p bildet under.

Hsten er virkelig vakker!

Anbefaler deg virkelig prve st opp tidlig en dag, komme deg ut, og bare nyte den ubeskrivelige, magiske flelsen som skapes. It's Awesome!

Hst i Guds frie natur:)

Tenk deg s deilig! Frisk luft. Farger hvorenn du snur deg. Fossen bruser og vinden suser. Dessuten er du sammen med noen av dem du liker aller best! Snn hadde jeg det for omtrent en uke siden da jeg var p tur til Sandbekk med mine to kjre:

Thomas og Chessie<3

Bjrk m vre det fineste treet som finnes... kanskje sammen med osp!

Cutie^^

Sopp er ganske gy ta bilder av! De kan vre i mange facinerende former og farger..

ELSKER solnedganger!

Thomas gr p tur:)

Jeg liker s godt g i Guds frie natur! Har en plan om st opp tidlig en dag n i hstferien, g opp p et fjell, og se soloppgangen derfra! Det hadde vert fantastisk! Heldige dere skal i s fall f se bildene, men anbefaler heller bli med meg:) Venter bare p en morgen uten overskyet vr...

Glitter og stas!

Lufta har aldri vert s frisk fr.

Aldri har det noen gang vert s mye glitter overalt. Hvert minste sandkorn og blad glitrer.

Aldri har vret vert s fint. Sola skinner.

Aldri har temperaturen vert s perfekt.

Levende.

Aldri fr har alt vrt s stille, og samtidig s levende!

Det er morgen, og selv om det er hst, s er alt perfekt!

Sjekk de fargene!♥

Rdstrupe-min yndligsfugl:)
Et ekkorn sa ogs "hei" p morgenturen i dag.

Glitter!
Verden er nydelig!

Naturen er fantastisk!

Tenk p alt det vakre som finnes rundt deg! Ta deg en tur ut n nr det begynner bli hst! Her er et par bilder jeg tok en dag jeg og Yvonne var oppe med Lindland-demningen. Verden vi lever i er nydelig..

Rdstrupe (foto)

Elg (Foto)

P sndag traff vi en elg og kalven mens vi var ute kjrte. De beste elgebildene jeg har tatt s langt i alle fall:)

De to frste bildene er av den ste kalven:) Den stod bare spiste mens vi fotograferte den og moren.

Mamma var litt mer agressiv. Hun tok noen skritt mot bilen og trampet i bakken, s vi skynta oss videre;)

Pene dyr! Skulle nske jeg hadde ftt mere tid til ta bilder av dem..

Ntteliten bor i toppen av et tre

I dag har jeg vert i Valle! Det var en skikkelig koselig plass, og jeg har tatt noen nye bilder jeg skal vise dere ogs! Bildet under her tok jeg for noen dager siden, men var s koselig at jeg ville vise dere det n. Bildene fra i dag fr dere nok en bit av senere:)

Da jeg las igjennom dette merket jeg at det var mye "koselig" til vre en s kort tekst... Men snn er det. Jeg har noen ord jeg liker, og de klarer dukke opp overalt!

Ikke helt knivskarpt, men:)

En kjapp tegneserie (les: bildeserie)

Jeg har et insekt! Det har'kke duuu!
nei! Langbeinen min:(

jaja, vi har i alle fall hverandre:)

Svaler er flotte fugler!

Har du hrt eventyret om hvordan svalene fikk sin saksehale og sitt rde bryst?

fant den ikke p nettet, men har lest den flere ganger i eventyrsjokolade:D S lp og kjp!

Cobweb (foto)

Vet at det ikke er heeelt i fokus, men jeg synes det var litt tft snn:) Likte liksom utrykket til det siste bildet... det som er mye mer interessant er hva Du mener!

nsker deg forresten en nydelig dag, og du m huske p at nr det stormer i livet ditt, m du ikke legge deg ned gi opp, men lre deg danse i regnet! Dessuten kan du prve lese salme 42.6.

S mye bra...

Dette er noe man kan grunne p folkens! Ta deg gjerne litt tid. Tenn et stearinlys, og tenk over det du leser! (Det str noen topp tips om bibelmeditasjon p bibel.no p dagens bibelvers!)

1 Tess 5,12?18
12 Vi ber dere, ssken: Vis respekt for dem som sliter og arbeider blant dere, de som er deres foresatte i Herren, og som rettleder dere. 13 Dere skal vise dem den strste kjrlighet og respekt p grunn av den gjerningen de gjr. Lev i fred med hverandre!
14 Vi oppfordrer dere, ssken: Vis til rette dem som ikke holder orden p livet sitt, sett mot i de motlse, ta dere av de svake og vr overbrende mot alle. 15 La ingen gjengjelde ondt med ondt, men strev alltid etter vre gode mot hverandre, ja, mot alle.

16 Vr alltid glade,

17 be uavbrutt,

18 takk Gud under alle forhold!

For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus

Dette bildet er tatt under morgenturen jeg og Chessie var p p lrdag:) Se spindelvevet i trrne! (nei, det er ikke hyspentledninger)

Og tken som enda l over vannet... Akkurat dette m vre noe av det mest magiske og mystiske som fins.. Jeg er bare helt klar til se sm alver danse rundt inni opp vannet...

Det var enda dugg p eikenttene ogs.

Den store hemmeligheten er at klokka var faktisk 8, og jeg var ikke s tidlig ute som jeg pleier p morgenturer... I gode gamle dager (begynnelsen av sommeren) stod jeg opp klokka 5 for ta bilder...

I samme slengen som jeg var her ville jeg bare anbefale en nettavis! Den heter Happy News! Her har de bare positive nyheter, s hvis du er lei av all elendigheten i verden, ta en tur innom denne siden:)

P Jakt

Pusekatten til Thomas p jakt:

En ennen pusekatt:

Og s i tillegg til alle pusekattene mtte jeg bare legge ut denne ogs:

:) Jeg liker det nye pbjektivet mitt!:)

leaving the scene of the crime

Bildet er av pusen til Thomas som hadde ftt nok av bli tatt bilde av.

Har det som sagt ganske travelt for tida, s beklager litt sein blogging.. Men det fr bare g seg til. Kan ikke alltid ta meg tid til PCen.. Den str p prioriteringslista under Jesus, Ny Generasjon, skole, cellegrupper, korvelser, tid med Thomas, Turer med Chessie, Tid med venner, osv....

Ha en fortreffelig dag!

Sommerens siste (foto)

Jeg tror kanskje at denne helga med sol og bl himmel er sommerens siste sukk:)

Skulle nske sommeren ville bli mye lenger...

Brukte litt tid p redigere bildene i dag...si gjerne hva du synes:)

de siste bildene (fra og med dette under her) har jeg ikke redigert. fargene var s fine og passende:)

Hvilken rstid liker du best? Jeg er evig fan av sommeren....

Sulten Unge

Som jeg nevnte for et par innlegg siden har jeg n ftt meg et objektiv som gjr at jeg kan ta mer fuglebilder. Her fikk jeg et heldig skudd eller to av en svaleunge:)

Bildene i fra nr moren kom ble ikke serlig klare, men jeg var ikke helt forberedt.

Var de ikke ste?

Det har skjedd noe veldig rart her i huset!

Og det er at vi har ftt s mange marsvin at kjleskapet har blitt pvirket! Og dette m vre skjelden... Men med jevne mellomrom lager kjleskapet en kurrende marsvin-koselyd... Det er et tegn p at vi m kvitte oss med noen av udyrene. Beklager sprket, men jeg likte dem godt jeg... s lenge det bare var en!

-However-

Lurer du p hvem denne fyren er?

Det er nemmlig en grnn lvgresshoppe! Jeg glemte sprre hva han het, s vi kaller ham Frank. Frank sin livs ambisjon var bli modell. N er han kjempefornyd!

Gode gamle Frank showet off som bare det!

Ekkel eller Facinerende?

Foto-Dragonflies

yenstikkere er noen facinerende skapninger. Disse kom jeg over oppi Gausdal da jeg var med Thomas p slektstevne med familien hans:)

Liker du snne insekter?

I'm gettin' butterflies

Eller jeg har iallefall funnet et par. Har ikke hatt tid og gidde til finne navnet p dem alle, men denne er nok idasblvinge..

Og dette er ogs en blvinge av et slag, men er ikke sikker p hvilken..

Jeg liker virkelig sommerfugler! De er s pene:) Hvis du vil kan du jo enda bli med i konkurransen min hvor det gjelder ta sommerfuglbilder! Du finner reglene her!

Mannen som bor p Galdhpiggen.

Har du vert p Galdhpiggen?

Liker du fjellturer?

Hva synes du om mten jeg laget innlegget p denne gangen? Fikk ideen av Aina Regina, s all re til hennes blogg!

Perlemorvinger

Brunflekket Perlemorvinge

Aglaiaperlemorvinge

Og s et par jordbr i fra keren.

Facinerende, Fryktinngytende, Fengslende og noen ganger Farlig..

Sjen er s facinerende, fryktinngytende, og fengslende. Den er ukontrollert, og uberegnelig og full av udyr. Samtidig er det en av de tingene jeg kan sitte lenge stille bare se p mens jeg tenker...

Her er bildene fra btturen til meg og Thomas!

Vann er nydelig! Spesielt sjen! Den er liksom s... levende!

Himmelen var helt fortryllende nr sola tittet frem! Jeg tenker alltid p Gud nr jeg ser snne strler ned gjennom skyene.. Som om Gud sender ned noen flere engler, kanskje...

Vi lever i en vakker verden!

Fyret i Rekefjord:)

Her har jeg prvd meg p et HDR-bilde i photoshop:) Et HDR-bilde er et bilde som bestr av flere bilder. I dette tilfellet for f bde fyret og himmelen riktig eksponert ( at ikke fyret blir svart eller himmelen helt hvit - se forrige bilde) Hva synes du? Ble det vellykket?

Og her er noen av husene p Sogndalsstrand (Stranno)

Jeg likte var la hnda mi henge utenfor btripa. Fingertuppene rakk akkurat ned til vannet og laget en liten sprut etter seg. Den kilende flelsen i fingrene, og den kjappe reaksjonen nr jeg s en brennmanet rett forut...

Hva synes du om bildene? Hvordan tenker du p sjen?

Noe godt og noe ekkelt. og noe pent!

Skikkelig sommerbilde, dette:) Markjordbr er godt!

Men s plutselig var det en haug med edderkopper rett med markjordbrene! S jeg trakk meg tilbake..

Blklokker er s pene, s mtte bare ta dem med:)

Dette innlegget var bare for vise dere bildene egentlig. Og en del av min hverdag!

Hva synes du?

Har du smakt Gule Bringebr?

Jeg har alltid vert s stolt av at vi er de eneste jeg kjenner som har gule bringebr. Ingen som pleier ha hrt om det.. Men noen i denne verden m jo ha det (ogs de som ikke bor p en planteskole) Vi har faktisk ganske mange interessante br!

Toybr, morbr, druer, miniappelsiner og amerikanske blbr er kjempegodt hjemmedyrket!

Har dere noe litt spesielt (spiselig) i hagen?

Sommerfugler og en Konkurranse!

Jeg har begynt samle p sommerfuglbilder! Sommerfugler er utrolig nydelige, og interessante! Jeg har sm problemer med finne navnene noen ganger, men men.. Skulle hatt en sommerfuglbok!

Uansett! Jeg tenkte at jeg kunne lage en konkurranse! Den gr ut p samle p sommerfuglbilder!

Du har resten av sommerferien p deg til ta noen blinkskudd (hvis du ikke allerede har samlet en stund) Premien gr til den som har den mest imponerende samlingen! Ikke ndvendigvis den strste, eller de beste bildene, men begge deler teller. Skjeldenheten til sommerfuglene(mlt i hvor mange ganger jeg har sett dem) teller ogs inn p resultatet! Hper flere blir med, det hadde vert morro! Hvis du vil delta;

*last opp alle sommerfuglbildene dine i et innlegg p bloggen din.

*Strrelsen m vre 600px

*Du m ha tatt bildene selv

*kommenter p bloggen min med en link til ditt innlegg!

*Premien kommer jeg tilbake til...

Konkurransen vil vare minst til 16. August, kanskje lenger (det kommer an p nr jeg fr tid til kre en vinner)

Sol, Sand og en herlig dag!

Legger ut bilder i fra en koselig tur med Ida! Vi var p Sandbekk, en av mine favoritt-turplasser!

Mlet var ta igjen sola(som hadde gtt ned mange steder, men fremdeles lyste p fjelltoppene.
Synes dette var meget facinerende! Ser du hva det er? Det er sand i to forskjellige farger som har sklidd nedover i pene formasjoner:)

Vi tok jammen igjen sola ogs! Herlig:)

Etter en solid klatretur mtte vi ha et lite pust i bakken nr vi ndde sola! Ida er s st:)

Chessie var selvsagt ogs med, og vi hadde en liten hoppekonkurranse. Jeg vant (Chessie jukset!)

Sm udyr fra hytteturen

Idasblvinge (inni)

Idasblvinge (utenp)

En sommerfugl jeg ikke vet navnet p (noen som kan hjelpe meg?)

En Bl Vannymfe (ble fornyd med dette bildet!

En annen vannymfe...

Frosk:)

En fugl jeg heller ikke kan navnet p. M innrmme at jeg ikke er s flink p snnt.. (og nr google ikke ville hjelpe meg, s!)

S vet du hva denne heter?

Er det ikke utrolig hvor mange facinerende dyr som finnes rett rundt oss?

P Hyttetur:)

N har jeg vert p hyttetur! Hytta ligger p Egeland og tilhrer Thomas sin familie.

Etter en liten gtur...

Og en liten rotur...

Var vi fremme ved hytta

Uten strm og vann(med unntak av det vi hadde med oss) Laget vi Marinert Kylling med Ris, og kokte ogs rett-i-koppen-kakao! Bedre middag finnes nesten ikke p tur!

Vret var litt skiftende, men ganske fint, og knotten ble ikke for innpsliten fr p slutten av dagen...

Thomas s en elg og ett rdyr, (mens blinde meg bare hrte elgen, og gikk glipp av rdyret -"kor e an, kor e an?" -"rett der!" -"kor?" -"nei, n jekk an bag et tre") Men det ble masse bilder av insekter, og et par fugler. Jeg publiserer dette i et eget innlegg snart!;)

Her er forresten Thomas som drar ut bten (se s st^^) Dette er p veien hjem igjen!

Himmelen har i det siste ftt en ny type skyer! Siden jeg oppdaget dem, kaller jeg dem "Ingrids Flyelsskyer"!

Lille mltrost

Alf Prysen - Lille Mtrost

Det er en flelse som er helt spesiell. En litt barnselig flelse av omsorg. Jeg fikk denne flelsen i dag nr jeg fant en fugl som ikke kunne fly, og muligens var syk eller skadet. Jeg vil ta den med til dyrlegen, beholde den, og aller helst ha den p rommet mitt. Kunne ikke dy meg for sprre mamma: "kan jeg ikke beholde den? Vr s snill?"

Etter ha blitt enda bedre kjent med det ste dyret, lrt det hoppe opp p fingeren min frivillig, og prvd servere den alt i fra meitemark til brdsmuler ble flelsen enda mere forsterket...

Mltrosten hadde ingen mor i nrheten, og kunne ikke fly, men var overraskende tam! Kunne klappe den uten protester! Utrolig st! Den heter Fogli, og er blitt en god venn av meg! Sitter ute i treet n...

Her er noen bilder jeg tok av dette fantastisk facinerende dyret:

Meg og Fogli^^ (mamma tok bildet)

Haha, han ser gretten ut^^

Selv om han ser ganske fornyd ut p dette bildet, ville han ikke spise noen ting.. snudde seg bare bort.

Hunder, Ender, og Sommerfugler!

Den ene dagen var Ingrid og hunden hennes chessie nede i elva og badet.

Stakkars hund har det s varmt n for tida, s det er godt kjle seg ned litt.

Men plutselig oppdaget Ingrid noe rett ved siden av fttene sine! Det s ut som en dd fugl!

Huff! tenkte Ingrid, men s i samme yeblikk at fuglen levde, og l p et reir.

Samtidig hadde ogs Chessie oppdaget fuglen, og lp mot den for hilse p. Men Fuglen ville ikke hilse p, s den flakset ivei. Det var da Ingrid oppdaget at fuglen l p masse egg! Ingrid tenkte glad med seg selv i det hun lp etter hunden sin; "Eg glede meg t ta bilde av dei ongane nr di klekke!"

Fugleunger er sjarmerende!

andunge

mkeunge

Svaneunger (foto: Thomas E.S.)

Apropos interessante dyr, s fant Ingrid ogs noe annet spennende her en dag. En mega-skjelden sommerfugl!

Haha, neida. Hun hadde bare ikke sett den fr. Noen som vet hva denne heter?

Og nr vi frst er inne p sommerfugler: her er noen mer kjente; Neslesommerfuglen:)

Ha en god helg! Det skal virkelig jeg! Klar for utdritningslag:D

Hva synes du om disse?

Ste?

Ekle?

Jeg synes sneglene er litt pene, eller iallefall facinerende(liker det ordet!), s lenge de har skallet p. Det er liksom litt regn-om-sommeren-stemning med slike hagesnegler. Har sett masse av dem mens jeg har jobbet i Urdals Planteskole i sommer:)

S her er en del av min hverdag:

Rdyr er s facinerende!

Den finnes masse facinerende her i verden. Jeg liker rdyr fordi de er s grasise og elegante, samtidig som de er ste, og ville! Litt skjeldne ogs(med mindre du gr ut kl. 5 om morgenen). Det gjr dem enda mere spennende;)

Dette Rdyret stod rett over vannet da jeg tok bilde av beverne (se innlegget under)

Utrolig irriterende at dette bildet ble s drlig-.- Det kunne blitt topp med riktige instillinger. Men etter at jeg n har redigert det til bristepunktet er det iallefall lyst nok til se hva det er:)

Den mest vellykkede fototuren p evigheter!

Klokken 05.00. den 29.juni stod Ingrid opp av sengen sin. Ute var det tkete, men fuglene sang, som for motvirke den triste disen. Ingrid kommer seg ut, tar scooteren, og kjrer av sted. Hun ender opp ved en kulp i elva Sokna. Der svmmer det noe rundt. P den andre bredden str to rdyr. Ingrid setter seg ned og knipser i vei!

P denne morgenturen traff jeg alts p 2 bevere, og 7 rdyr og en litt overivrig fugl! Beverne var mlet, og jeg ble ikke skuffet!

Her sitter han p land ser p meg.

Graver litt i sanden..

De svmte fram og tilbake hele tiden... Var ikke redde i det hele tatt! til og med da jeg reiste meg, og begynte snakke til dem, fortsatte de bare svmme "att og fram.."

Og de lekte! Det er det steste jeg har sett og hrt p lenge! Sto snn som dette og dyttet i hverandre, mens de laget noen lyder som minnet litt om lydene til et marsvin:D

Nuss<3

Facinerende dyr^^

Takk til min elskede Thomas som lnte meg telelinsa si denne morgenen:)

N er pausen ferdig, s jeg fr komme meg ut jobbe! Bilder av rdyrene fr komme senere:)

Dragonflies!

Her er hagedammen vr.

Der er det masse spennende! Livet vrimler rett og slett!

Flgende er noen yenstikkere som liker seg ved dammen vr:)

Morsomt at de parer seg snn:P De fly til og med rundt snn-ikke snakk om finne et privat og rolig sted, men s mange steder som mulig!!

Abselutly Stunning!

Ingrid og Thomas var ute p en vanlig tur her en dag da de plutselig fikk ye p noe svrt vakkert og uvanlig!

Det glitret og skinte i skumringen, s klart og rent og sprudlende at det var umulig ikke bli glad! Sola, som holdt p gi seg for dagen skinte littegranne igjenom trerne, og farget det fossende vannet slvskimrende, og lysende hvitt! Det kan ikke beskrives-> Ta turen til Lindland ca halv 10 om kvelden!

Men her er bildene:

Ha en fin dag!

Gr p den smale sti...(foto)

Matt.7.13 G inn gjennom den trange port! For vid er den porten og bred er den veien som frer til fortapelsen, og mange er de som gr inn gjennom den. 14 Men trang er den porten og smal er den veien som frer til livet, og f er de som finner den.

hehe, synes dette bildet var en fin illustrasjon til det bibelverset:D

En kveldstur p Stranno

Bildene mine har Virkelig hopet seg opp i det siste! Det fine vret har et par bivirkninger for meg:

-mindre pc

-mindre inne

-mer rdhet

Jeg synes det er positivt! Men m jo innom bloggen ogs! Selv om jeg ligger litt p etterskudd skal jeg nok klare ta det igjen en gang; kanskje nr det bli regn!:)

Her er noen bilder i fra en tur jeg og charlotte gikk for.. ca en uke siden

Det var en nydelig solnedgang..

Strandnellik er s nydelige^^

Charlotte er ogs nydelig!

Vi mtte begge prve den litt usikre huska:)

Dette bildet er i fra en annen dag; I Planteskolen. Vi kaller alltid snne dyr for nkkeldyr... vet noen hva de egentlig heter? Ganske facinerende snne smkryp, synes jeg (skjeldne meg)...

Bilder fra en skogstur:)

Thomas sin snik-fotograf-linse stikker frem:)
De nydelige trrne inne p lindland:D

Liljekonvall♥

Dette bildet har Thomas tatt av meg:D

her er ogs Thomas fotografen;)

My feet

eller egentlig Monica sine;)

Hva synes du om de litt spesielle bildene?

badetur me Yvonne i dag:)

Turen vr i bilder:

Badeplassen:)

Ste Yvonne:)

En Larve; synes de er pene, jeg!

Yvonne hopper:D

Sommerstemning deluxe

Jeg plukket blomster: Elsker gjre det! Det minner meg om nr jeg var liten:D

liker du plukke blomster?

Hvilket bilde likte du best?

Rdyr i blomstereng:)

Traff p 3 av disse nr jeg var ute kjrte her en dag. Forvrig bare to som var villige til bli mine modeller:)

Hvilket bilde liker du best?

hehe, bildene hadde liten sammheng, s er kanskje vanskelig sammenligne.. Av den logiske grunn at de er

s forkjellige, var det veldig vanskelig finne en passende tittel.

Andreas som holder p med noe teakwondo:

Et rdyr som var s vennlig st modell for meg en stund!

Tur til Sandbekk med Thomas:)

Ganske fornyd med at thomas satt s stille at han ble forholdsvisklar selv med lang lukkertid:)

Maur som spiser en sleve..

Ei lita y i elva:)

To slever som slss

Sandbekk med Thomas' lnte vidvinkellinse(alts; ikke egentlig thomas sin..)

Her renner sanden nedover, s det virkelig blir en Sandbekk!

Den idylliske veien til sandbekk..

Hvis du lurer p dette her med kamerautstyr, s har jeg lnt to forskjellige linser i tillegg til min vanlige 18-55mm. Den ene er Thomas sin og er 70-200mm (kjempemasse Zoom!:D) og den andre, vidvinkellinsa p 10-22mmharThomaslnt. Jeg blir helt syk av alt det gode utstyret. Merker enorm forskjell med linser til noen tusen mer enn min...

Steste ever!

Har du noen gang sett noe s bedrende?^^

Mtte bare dele dette bildet med dere!

My Flower

Min yndlingsblomst er nok Liljekonvall. Det er p grunn av:

*Enormt ste sm blomsterklokker

*Liker hvite blomster!

*En fantastisk herlig lukt hvis du fr mange nok

N er det s vr at liljekonvallen har sprunget ut:) Tok bildene p morgentur kl 6 i dagmorges med Chessie:)

Fjelltur med skolen:)

Her er vi p vei opp fjellet. Enormt masse oppoverbakke! Det var slitsomt, men herlig i den steikende sola!

Og vi gr og gr..

Pluselig kommer vi til et vann, som jeg kan stappe beina nedi! Du hrer en fresende lyd idet varmt mter kaldt.

Monca likte lyden, og hoppet like godt rett uti. Det gjorde Donna ogs!

Og Benita..

Denne hunden var s st:) sikkert varmt med s mrk pels n!

Herlig sommerbilde:)

Mange badet... Men ikke meg:)

S kom vi endelig til toppen etter litt mere ging.

Ane og Sunniva:)

Benita med en hund som var med:)

Den flotte naturen:

Lekeslssing:)

Jeg elsker g p tur! Det er veldig godt mens det pgr, og nesten enda bedre etterp! Vill natur er det fineste jeg vet om!

Left you a Note (Ingrid og Benita i Parken del 2)

Her er resten av bildene Ingrid og Benita tok en vakker vrdag i slutten av mai (kaller det slutten, for mai gr s fort!)

Dette innlegget bestr av bilder vi tok av andre ting denne dagen. (det frste innlegget var menneskene)

Har blitt inspirert til ta disse bildene av Elise Henriette. Hun har en fin blogg, med masse flotte bilder, s ta turen innom!

hele greia med lapper har jeg alts fra Elise:)

Hva synes du om bildene?

Hadde vert fint med konstruktiv kritikk, hvis du vil ta deg tid:)

Rdyr

Ida fikk meg med p en tur her i kveld, og det er jeg kjempeglad for! Er s spennende ta dyrebilder; spesielt av ville dyr. Og selv om bildene fra i dag ikke er perfekte, synes jeg de er bra forholdene tatt i betraktning. Hadde jeg hatt 6000 kr dyrere linse, en del mer sollys, kortere avstander, tammere rdyr osv hadde nok bildene blitt bedre, men pytt!

Dette ble jeg mest fornyd med. Det var ganske klart, og speilbildet ble fint:)

Dette hadde bare blitt helt nydelig hvis det var klart:/

Ganske greit:)

Her kom det over til den andre siden av elva etter en kort svmmetur, og ble gjenforent med kjresten. Han stod faktisk ventet helt til hun var over elva til de sprang avsted sammen. S stt!

Sommertur til blfjell i bilder.

Gikk en tur med Yvonne i dag:) Nydelig vr, og varmen gav meg den helt fantastiske vet-ikke-hvor-jeg-skal-gjre-av-meg-fordi-jeg-er-s-glad-flelsen!

Legger inn hydepunkt-bildene:)

Lvetann som blser:)

Nydelige blomster p trrne n! Denne larven prvde angripe meg med sprute noe ekkelt p meg da jeg skulle hjelpe den inn i skyggen. Snakk om utakknemlig!

Sunglasses! En smule delagte sdanne..

Yvonne drikker

Yvonne p broa, min fot..

Vann som drypper og renner:)

Den nydelige skogen p vei mot blfjell!

En nydelig kveld (bilde)

Himler er noe av det fineste jeg vet her i verden! I kveld var det en fantastisk solnedgang. Var litt sen til ta bildene, men pytt!

Ikke redigert:

Redigert:

Hvis du er interessert i photoshop s brukte jeg her "image-adjustments-levels" og "image-adjustments-selective colour."

Hvilken versjon var den fineste? Ble det litt overredigert?

Ha en fin kveld!

Morgendugg

N er det to dager igjen av fotokonkurransen! Du finner regler og tema her.

hva synes du om dissebildene jeg tok her en morgen?

Turen i dag i bilder:)

Chessie som virkelig koser seg med rulle i lse blader i skogen^^ S st!

En magisk skog!

Jeg tror dette er min yndlingsblomst: liljekonvall^^ Gleder meg til de blomstrer!

Jeg elsker virkelig skoger! Blir s glad:)

Jeg er virkelig glad for tida! Ikke hele tiden, men veldig ofte! S glad at jeg holder p sprekke, og ikke vet hvor jeg skal gjre av meg! Du kan lese hvorfor jeg er s glad her og her!

Alene denne gang...

Eller egentlig ikke! For Chessie var jo med meg p morgentur! Morgener er nydelige! Vi dryet til klokka 9 fordi jeg gikk i 3/4 bukse, og ville vente til sola fikk skikkelig tak:)

Morgendugg:

Chessie: S fornyd med pinne! Et rr som dryppet...

Fikk lne Thomas sin fjernkontroll (obs den synes i hnda mi), s jeg kunne ta noen gye selvutlserbilder!

Sommer!

(Klikk for forstrre)

Morgenstund har gull i munn!

Ca. Klokken 06:15 i dag tili gikk meg og Thomas ut p morgentur! Her fr du de eksklusive bildene:
(Klikk p de sm bildene for forstrre dem)

Morgentke over haua...

En sau med lammene sine, og blbrkart!

Utrolig mange spesielle og kule trr der! Spennende:)

En litt spesiell stein...Eller kanskje et dinosauregg?

En ond fltt p buksa mi-.-

Dette siste bildet er tatt av Thomas; S Nydelig! Du finner bloggen hans her

Kjedsommelighetens resultater!:D

Kjedet meg littegranne i dag, siden vi fikk fri i matten. Det var fordi jeg ikke kom opp i matte, nemlig! N satser jeg p at jeg kommer opp i formgivning, og ikke tysk muntlig. men nok om det!

Jeg kjedet meg...

Hadde lest blogger...

hadde sjekket VG..

S jeg gikk ut en tur for ta noen bilder!

Her ser du noen av resultatene:

Vren er Nydelig!

Liten? Jeg?

Liten?
Jeg?
Langt ifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
p langs og p tvers
fra verst til nederst.
Er du strre enn deg selv
kanskje?

Inger Hagerup

Denne mauren(p bildet) var jammen dressert! Hver gang jeg holdt hnda over den, strakte den seg etter meg, og danset!

Runnin in the sand

En tur til sandbekk med Chessie og Yvonne:)

Noen Bilder:)

P tur me Monica hunden Dennis

Thomas sin nabo hadde noen steiner i hagen, og jeg oppdaget plutselig at den ene var en Hjertestein!

Himmelen er fantastisk nydelig! ET MIRAKEL!:)

En trestubbe utenfor betania. Synes den var s fin:)

Noen bilder som Thomas har tatt og jeg har redigert en del p:

Litt gy resultat, eller hva? Selv om jeg ikke gjorde alt s nye at det gjorde noe... rett og slett fordi det uansett ikke skulle brukes til noe fornuftig...

N skal jeg p Henteleken med Bil og s en slags Jentekveld! Gleder meg! blogger muligens om det senere:)

Si noe fint til noen du kjenner!

Og Nyt resten av Helga!

P en sppelplass

Hvis man studerer sppelplassen til Urdals Planteskole, kan man finne flere gjemte skatter! Tenkte jeg skulle dele bilder av noen av skattene derfra:

Krokusene har kommet litt for langt n...

Dette er jo rene hagen!

Snklokkene str fremdeles!

Sm bl!

Disse har ikke sprunget ut enda, men jeg gjetter at det er pskeliljer, eller pinseliljer! (gr for det siste siden det hres mest logisk ut p denne tida...)

Voffen min andre stinger:)

Chessie er min fantastiske Aussie, eller Australian Shepherd.

Hun ELSKER bade!

Dessuten er det mest morsomme sprute vann p alle andre!

Hun er ogs kjempeglad i pinner og lek! (Her begynner hun trke etter ha gnitt seg inntil meg og mosen en del ganger..)

Tyggetyggetygg!

her er Yvonne ogs i den Herlige sola i Linepollen!

Jommen sa jeg stinger... En GEDIGEN Laks som hadde strket med nede i elva. Tipper den var en meter lang! Tennene var fryktinngytende!... Kunne tippet at det var en krokodille...

Another walk on sunshine!

Katrina & The Waves - Walking on Sunshine

Eller iallefall i solskinn!

Hadde ikke ftt nok sol etter turen med Thomas(innlegget under), s da han trakk seg tilbake for pusse opp studio, gikk jeg en tur med Monica ogs! Vi gikk oppi heia ved Lindland kraftverk. Legger ut ogs denne turen i bilder; Enjoy!

Meg og Monica gr (irriterende kvist, men)

Enda et bilde med irriterende kvist, men slapp av! Dette er det siste i dette innlegget:)

Monica flyr ivei!:)

Bare for demonstrere at ogs Chessie var med:

Vi traff ogs andre dyr, som dette heller lite fotogene ekornet. Han insisterte s p bli tatt bilde av at han klatret hyere og hyere opp i trrne til han forsvant.

Likte dette bildet av fossen med lang lukkertid:)

Hva synes du om redigeringen? For mye bltt i fossen?:)

Unn deg selv avslappning i form av gjre noe du liker, bare fordi du liker det! Gjerne ute i det fine vret i helga!

Cutie Puppies, and Awesome Horses!

Nevnte for et par innlegg siden at bde Dokka og Tanja skulle ha valper. Tanja har n ftt 5 stykker! Dokka var p rntgen, og skal f bare to... Her er noen bilder avTanjas ste sm!

Jeg, Monica, og Stine var p ridetur med Stines hest Dokka i dag.
Her er et bilde av yet til Dokka...;)

Monica klarte fint f kontrollen over Dokka etter hennes forsk p galoppere villmanni den glatte snen:P Stakkars, hun er s ivrig etter at Stine har vert frst skadet, og deretter i Thailand! Ryttere er ikke alltid lette oppdrive:P godt at jeg Monica kom til unsetning^^

Fint bilde! Stine som lper i bakgrunnen^^

Grnt er skjnnt!

Noen bilder jeg tok da jeg og Yvonne var p tur til Sandbekk!

Bilder i protest mot den lange vinteren

Har kost meg med redigere fargene i bildene i PS, og ble ganske fornyd med resultatet:)

Thomas tok bildene p morgenturen vr i dag, du kan se flere bilder p bloggen hans

Lrdagstur! Tothammer-Hellevik-Stranno:)

Jeg og Thomas tok en fin rundtur i gr; det er deilig ute med en gang sola fr tak!

Det frste interessante vi fant p vei til Hellevik var ei dd spissmus

i Hellevik fant vi fine skjell og drivved, som resulterte i flere bilder:)

S fant vi en ishule som var stor nok til at jeg fikk plass i den:)

Min hnd:P

Thomas<3

tang og tare i sjen (overraskende fotogent!)

Et lite pust p bakken:)

Vren kommer, s n M snen skynde seg dryppe bort...

min yndlingsflelse!

Noe av det beste som finnes her i livet for meg er nr jeg er p en tur i naturen, helst helt alene, stopper Helt opp, og bare lytter. Lytter og puster, og fler. Jeg m vre s langt i fra veien at jeg ikke hrer bilene som mer enn en svak dur i det fjerne. Det er lurt lukke ynene, s skjerpes de andre sansene(betraktelig mye, faktisk) I dag gjorde jeg dette. Sola skinte svakt i ansiktet, langt borte hrte jeg p den ene siden noen biler, og p den andre en masse svaner som synger av full hals. Fuglene kvitrer; de savner nok vren like mye som meg, og synger i protest! Jeg hrer ogs lyden av Chessie som traver rundt i snen (var ikke helt alene; ta gjerne med hund!) Litt senere stoppet jeg opp ved elva, noe som igjen gir en helt annen, og fantastisk flelse!

Jeg utfordrer DEG til prve dette i dag! kom deg litt bort i fra mas og kjas, og st helt stille. Lytt, og fl!

Bildene er i fra i sommer...tror Thomas har tatt mesteparten:)
ser du forresten gorillaene i det siste bildet? Jeg oppdaget de tre, s vi fikk tatt bilde av dem!

lille speil p gulvet der....

... Er jeg den vakreste i verden her?

Svaner er nydelige skapninger! Elsker se de grasise bevegelsene der de glir gjennom vannet. Jeg legger ved noen svanebilder Thomas har tatt :)

Forresten s har jeg og Thomas 9mnedersdag i dag! Det er 3 fjerdedels r! Still enjoying every day!:)

liker s godt dette "gullkornet", og synes det passer s godt:

Jeg elsker deg mer i dag enn i gr,

men ikke s mye som i morgen!

Jeg driver og skriver et kseri om kjrlighet i norsken, s jeg har samlet en del info... legger inn noen utsagn om kjrlighet, og kanskje ogs teksten senere, hvis den blir bra:)

I tillegg kan jeg ta med det Vilde(Thomas' niese, eller onkelonge) sa da hun s et bilde av meg og Thomas:

"Kjerlighet!

Dkke e Kjerlighet!

Dkke e jo kjrast!

d e forde dkke kysse...!"

Vilde(4)

Min skolevei

Hver dag tar jeg bussen i fra Hauge til Flekkefjord, hvor jeg gr p skole. Denne strekningen er ganske kjent p flere mter: Jeg tror det er den drligste, og mest svingete veien jeg har kjrt! Den gr i slalom opp og ned i diverse daler! Det blir ca, i gjennomsnitt 2,25 timer pr dag med svinging! P plusssiden fr jeg se mange interessante ting p denne daglige reisen. P den rette tiden av ret( ca n) fr jeg akkurat solnedgangen i jssingfjord nr vi kjrer forbi! I tillegg har vi p veien sett bever, og en rev(som ikke jeg fikk sett:/ )og hverandre, noe som ikke er s rent lite! Har ogs endel spennende diskusjoner p disse turene.

Helleren, en vanlig turistatraksjon i jssingfjord pga. helleren som husene er bygget under. I Historie lrte jeg ganske nylig at denne helleren antagelig var bolig for vikinger i vikingtida.

Fototur me Thomas John-Kenneth

Vi kjrte til bakkabru for ta bilder fr lyset for svant-tidlig en sndagmorgen-etter at vi hadde vert p Betania sunget med DTS, lovsangsteamet Thomas har startet.

Isen hadde enormt mange fine former! ganske rart egentlig! Kjempemange sm kunstverk!

Det vi gjorde var at vi gikk en tur p isen...

Guttene gikk frst...

S de "sikret" isen litt for meg...

Enda flere fantastiske formasjoner...

Et gammelt skur

Det som var inne i skuret:S (dd skarv, tror jeg vi kom frem til)

Det som var utenfor skuret:D

Svane p isen

Mange, sultne svaner

Flaksebilde(i dobbel betydning)

Synkronsvaner

S tok vi turen ut til Stranno{sogndalsstrand} for se solnedgangen

Nydelig solnedgang....

Meg og Thomas<3

ye er vinduet til sjelen

Hungry Eyes

Brown Eyed Girl

Leende Guldbruna gon

Fant fram noen av de frste sangene jeg tenkte p om yne:)

I dag fikk jeg en penbaring! yne er faktisk iyefallende vakre (kjempemorrsomt-.-) Still deg opp i speilet og se p fargene i ynene dine! De er nemlig ikke bare "bl" eller "brune" men har enormt mange farger som glitrer som noe magisk! yne m vre noe av det vakreste p et menneske! Jeg tror at det er viktig tenke litt over det som er vakkert her i verden; en verden med mye vondt og vanskelig. Se deg i speilet, og nyt fordype deg i ynene dine. En enda bedre ide er studere kjresten din sine yne, og kanskje ogs kommentere dem!

St liten gutt:)

Redigerte det frste litt: skrudde opp fargekontrasten, og tok fargen bort fra alt utenom yet. Ble ganske stili:) Bildet til hyre er det orginale, og de er av Thomas:D

Har tatt alle utenom det siste bildet selv. Det tok min kjre Thomas av meg:)

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss, when we pray? Because, the most beautiful things in the world can not be seen with your eyes, it must be felt with your heart

P glattisen

Det har vert unormalt mye is p Haua n, og det er iallefall spesiellt at den har ligget s lenge! P lrdag tok jeg og monica rett og slett en spasertur i fra sentrum til meg p isen p elva;Sokna. isen var alt i fra borte til 20cm tykk, men vi passet godt p holde oss borte fra der vannet enda rant. Det ble iallefall mange fine bilder ut av all kulda!

Is- og Snlag opp isen.

Islag

Hummer fastfrosset i isen:P

Iskrystall

Sorg er en mur mellom to hager

Kahil Gibran sa disse kloke og oppmunstrende ord, og jeg har hentet dem fra boka "skuret"(les i inlegg lenger nede) Mulig du blir litt skuffet av lese et innlegg som handler om noe helt annet en tittelen, men jeg ville virkelig videreformidle noen av disse Gode visdomsordene, og synes rett og slett de var s gode at de burde f plass helt p toppen! grunnen til at jeg ikke utdyper dem s veldig er fordi de selv sier alt, og flere ord blir bare i veien. Visdomsord er ofte slik.

Tittelen kunne ogs vert: Natures Snowart(not mine). Det fr nye seg med vre underoverskrift. Jeg skal egentlig bare blogge om noen bilder jeg tok i gr med det fantastiske kameraet jeg fikk til jul!

og s kan du jo hre p denne sangen imens du nyter bildene:)

Snlandsakap i miniatyr

Isklumptapper

Frozen leaf

Glitter og stas

P tide g av?

Hp, Ambisjoner, lek - er det viktig?

Nede for vinteren

Men vent!! det er MIN sykkel som ble stjlet for noen uker siden! Og der str den uten si noenting som helst fr jeg tar bilde av den! Bra jeg fant den igjen, men det blir spennende se om jeg fr den til fungere nr den har tint....

New Moon(neida, den er full)

En tjukk pus!

Ok, kanskje jeg skulle ha forandret underoverskriften min til "Natures Iceart"
Dette er p vindusruta til lageret vrt:) Skikkelig vakkert!

Farewell to the Eastern Nature

S reise jeg hjem i fra stlandet igjen. Legger ved noen bilder derifra, en vakker sang og et nyttig visdomsord!

Who am I er en nydelig sang av et av mine faorittband: Casting Crowns. Sangen har mening, nydelig tekst, fengende og fin musikk, og en vakker melodi!

Intet Gjr oss s ensomme som vre hemmeligheter. Paul Tournier.

vernlypa p Stavsj-Pappa sin nabo! ganske grei slalombakke:)

Dette er boka jeg leser for tida, og jeg Positivt overasket! Akkurat som "who am I-casting crowns" har den alt! Tekst, budskap, spenning! Har bare lest noen kapitler enda, men elsker den! Har tatt visdomsordet under det ene bildet fra denne boka, Faktisk starter hvert kapittel med et visdomsord som innledning. Kanskje dukker det opp flere gullekorn fra denne boka p bloggen min:)

Boka anbefales for deg som er ute etter en bok som ikke bare "m leses ferdig" men du "M bare lese videre!" Den har et kristent budskap som jeg til n synes er kjempebra, og en innsikt som er skjelden. Gled deg!

Mer enn tusen ord

Et bilde sier mer enn tusen ord, og med de rette tusen ordene kan man f sagt ganske mye. Men det jeg gjorde i dag kan bare beskrives med en opplevelse! Fikk desvrre ikke tatt s mange bilder heller, s fr velge mine ord med omhu. Det nydelige vinterlandskapet rundt oss mens vi ridde i dag kan som sagt ikke beskrives rettferdig med ord, men du fr la fantasien lpe inn i et landskap med hester som ivrer fremover. Sn som raser ned i fra lave grangreiner, tykke, dempende lag medhvitt som dekker alt omkring oss, og en frisk og herlig duft avkald vinterluftog hest:)

Etter denne turen, med en ganske br slutt da vi traff en traktor, travet vi litt et annet sted (uten Garcy som var redd traktorer). Vi hoppet ogs over noen sm hindre medDokka oppe pjordet. P hele turen red jeg p Gro, noe som er ganske annerledes enn med Dokka!I frsteomgang mtte jeg hele tiden passe p at vi ikke krasjet i Dokka som red foran oss(og ikke var like ivrig etter suse fremover) og senere holde igjen da hun p dd og liv skulle hjem fortest mulig! Men det var morro ha en hest som var litt mer energisk; spennende med forskjeller!

Sprangtrening;)

Dokka og Therese:) Les bloggen til Therese her.

Professional Snowart

Hadde en liten bildevisning for Bestemor ogBestefar i gr, og fant noen bilder i fra psken som jeg vil dele:)

Sndame laget av Andrea Nesvg Eia & Ingrid Urdal vern
Klikkp bildene for forstrre!

Det er mye gy gjre med sn!

1.Juledag: i Akebakken

Vi renner p Rompebrett i vernlypa.
Stine og Anders

Slalombakken blir jevnet ut, og blir antagelig pnet i enste uke(synd jeg ikke er her da)
Heldigvis var det fint renne p akebrett alikevel! Vi ble ganske snete, og etterhvert slitne av klatre opp bakken, s vi gikk tilbake. P veien bort gikk vi rett over vannet, men bestemmte oss n for at det var lettere g rundt, og slippe den dype snen:)

Dyra p grden

Hestene:)

Jerva, Dokka og sa

Jerva
Er bestemor og Bestefar sitt fll fri i vr:) Hun ble fdt i mai av Slottsve Gro, som ogs er moren til
sa.
Hun er et r eldre enn Jerva, og er nok det fllet jeg har tilbrakt mest tid med:) Jeg var ofte og beskte henne i innhegningen den frste sommeren hennes; 2008. Bestemor og Bestefar sin:)

Moren deres; Slottsve Gro(ogs bestemor og bestefar sin), skal forresten ha et fll til i r, men det er allerede solgt, og jeg fr antagelig ikke sett det
:( ganske trist, men...
Begge to er enormt kosete og sier aldri nei takk til kling og klapping:)

Dokka
er Stine(mitt sskenbarn) sin. Henne fr jeg lov ri p nesten s mye jeg vil, og det er kjempemorro! Hun har sine sm anfall av frykt mot ting som lukter vondt (mkkhaugen, grisehuset osv) men hartil n klart holde meg p ryggen hennes selv om hun plutselig byer av eller brstopper:) Utenom det er hun Kjempegrei, og en fantastisk hest ri p for meg som ikke kan s mye:) Ogs den frste hesten jeg fler at jeg virkelig har klart galoppere p!

Hundene:)

Tanja og Dokka
Selv om det ikke ser s bra ut p bildet, s er disse to Elghundene ganske gode venner:) De lekesloss bare, og det var en ypperlig anledning for meg til prve f et blinkskudd:) Tanja er moren til Dokka. De skal antagelig begge ha valper i r:) De er begge utrolig snille og koselige, og jeg husker i fra Dokka var liten at hun lrte kjempefort! En tid mens de hadde bde Dokka, og broren Bamse, lrte jeg begge to sitte p kommando mens Bestemor var ute en tur. Da hun kom tilbake sa jeg sitt, og begge rompene klasket i gulvet samtidig!:)
p begge bildene er Tanja til venstre:)

5 Tanker, 5 Fakta {Flodhest}

Jeg har valgt et tilfeldig ord, og skal skrive ned 5 av mine tanker om dette, og deretter 5 fakta jeg finner. Ordet er: Flodhest!

som du ser var mine kunnskaper noe begrenset, men det skal vi se gjre noe med!

-Det finnes to typer flodhester; Den vanlige flodhesten, og en dvergflodhest.

-de lever i vann om dagen

-gr opp p land og beiter om natta.

-hodet sies veie ca et tonn!

-kan lpe i nesten 50km/t-fortere enn mennesker! og imponerende med slike korte bein...

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Flodhester, s kan ikke garantere for innholdet;)

Hsttur:)

Onsdag va meg Yvonne p tur oppe me demninggen p Linnland. blei ein koseli tur, sjl om d blste litt, s d va litt kallt. me hadde vre handla p forhnn, p menyen sto d Ritz-kjeks kremost.

pa210021pa210026

pa210031pa210018pa210008
pa210006

Di to siste bildane e i fr ein dag eg venta p bossen. syns d va ein fine hststemning!

Kodak Moments

He fonne ud at d e utruli frustrerane ikje ha bedre kamera. d e liksom greitnok t nen ting, mens andre e d nesten ikje vits ta bilde av ei gng!

Spesiellt nr eg e kjrast me Thomas, som he et kamera som han stadi bygge ud bde i hyden bredden me nye linse blitza. E liksom ikje vits ta bilda me mitt kamera nr han he me sitt, for dei bli 1000 gnge finare, nr han ikje e der tenke eg bare p k mye finare bilde konne blitt me et bedre kamera!

trykk p bildane for forstrra di, se forskjellen sjl!

pa100001mg2850cr22

Mens eg sidde vente m eg bare nevna at d faktisk e ein del tidsforskjell nr d jelle lasta opp bildane au! d fussta tog ca 30 sek... n tippe eg d he gtt 5 min!

glede meg t eg au kan f meg et skikkeli speilreflekskamera, ikje ein skallt "knipseboks," som Thomas kalle d.

I dag sg me forresten nen Rdyr ronnt linnland. Tog bilde av di me d flotte kamera hans;P va fire stykk som sto roli spiste, t me nr Thomas jekk udve jorde mod di:) rdyr e nen nydelie dyr!

Ha ein kjekke hstkvell vidare du!

mg3168

Vinter(hst), en pblete dyreflokk...

N bjunne vintaren sniga seg innp! lige d ikje! men for all del, d jelle ver positiv t eikver ti:) N e d hst me fine fargerige blokke, sopp, inne kan me kosa kke me kakao fyr p peisen:) Nr snen komme e d bare skynna seg opp i slalombakkane nyda solo som speile seg i snen, den friske vinterlofto p stjerneklare netta:)

pa040107

Me he mangen flotte dyr ronnt kke! ein dag eg va i botikken fant eg ei gigantiske Billa! hu va ca 3 cm lang:O s eg fangde o i ei potta:) ein annar pbel i nabolage e dennaher snigen! Han stikke ud heila tio i fr innhegningen sin, forlade sin snille(store) hestevenn aleina. d bli han (store) kjempefornerma, vil au ver me ud! I tilegg t denna utilgivelige gjrningen spise han opp alt som fins av gras epla som he ramla ner. han trr ner hagen din, spise alt som fins! so be ware! den neste litlle dyrevennen me ska sj p e ikje follt s fryktinngytane, men han beid monica i fingen, dreid p o... han ser uansitt ud t liga dei sm...kansje han bare he ne imod barnevakta?

p9290058pa020083pa020093

Drlig venn av kjkkenredskapen

I dag lagte Ingrid Monica taco itte ein flotte tur sammen me Thomas( instendie vetalelsa bestikkelsa fr anders.) Madlagingo jekk stort sett greit. Ingrid vaskte opp, mens Monica steigte kjuddei, hakkte opp grnnsaga, raspa ost. desvrre va ikje monica bestevenn me rasparen, fekk et lide sr p knogane. Ingrid spurte om hu a bedre venn me oppaskkosten, men d jekk Monica tebage t raspingen. maden blei go nok, bde Anders(som hlt p d av solt) Grete spiste littegrann!!

Akkorat n e d nydeli himmel ude! gr i fr lys gul t Turkis, Jub bl! elske himmelen som drie bli mrk. elske generellt himla! ser bare di svarte silhuettane a trea mod den fargerige himmelen.... fr meg inn i ein heilt egen stemning me drmma, tanka, beundring:)

Design Regnbue

N he Mamma Endeli ftt p Designe p bilen sin! e greitt me litt reklame:) eg e fornyd me resultate, bare domt at eg ikje fekk designa et skikkeliforslag fr hu vellde:)

Detta va syne ud vindue i fr mattetimen i gr:) velldi fint, varte bare f sekonna^^

Sunrise-so full of hope

Detta var mitt syn for et par minutta sian d eg s soloppgangen fra vindue, sprangud for sj bere!Fantastisk! det vil sei at solo utenfor mitt vakre hjem str opp ganske nyaktig kl. 06.30.p8180006
Snart gr skulebossen forbi, s eg m skynde meg, men fr inn et bilde av Monica fra frste skoledag. eg syns egentlig det var ganske greit begynna p skulen igjen:)

nr eg venta p bossen ca ti p 7 mtte eg au ta bilde av detta syne:

tur t horjen:P

I hall 12tio jekk me p tur p et fjell s hette hjorjen. va et stykke g, s me brukte mesten 2 tima, d a alls meg, anders, pappa, Tante Eli. hu hllt gtt fulle me sine 76 r! va mye fine natur her au, eg bli velldi fasinert av di fluespisane plantane s vokse i myrene her. ellars va dar mangen andre fine dyr planta, by the way s e jorde rett me huse a Tante Eli invadert av rdyr! p den ittelengta toppen kokte me suppa, rettikoppen kakao greie, koste kke. turen ner jekk sellsagt betrakteli fortare, nr me kom tebage, jekk me ner t sjen bada (i d skomle, salte!!! vanne)(eg e en smule redd alle haiane, hvalane, blekksprutan, di andre beist udyr s mtte befinna seg inni tangen taren:) )

Tante Eli, Anders, Pappa

Anders, Meg
Bl Sommarfoggel^^
Nydelie fjelltoppa som rkke opp t skyene!
Kjuddedane Planta

rosenes by- molde!

i dag(16.juli) reiste me t molde i romsdalen, for besga tanto a mamma, Eli. p turen lekte eg litt turist, for me va innom flerne suvernirbotikka. eg kjupte nen kort, en kulepenn me "norge" norsk flagg p:D
me beskte en svre foss der dar vandra tyskara i fleng! d va kjempekult sj p fossen, bare grssa av k flt d hadde vre bil slengt ronnt i den sterke strmmen. hadde ikje hatt en sjans! vanne strmmde s fort at d nesten sg ud s ryg. eg blei heilt forvirra av stirra ner i d. d finaste va nok at vanne, som va brevann, hadde en mintakti grnnfarge. va s nydeli; d ser liksom s reint, Iskaldt ud! me tog au ein kikk p trollveggen, di hge, stupbratte fjellene, fantaserte om henga(!) i telt mitt p veggen p vei opp mode toppen. d gr visstnok an. detta va au et nydeli syn. nr me va nesten framme me ferjo blei me skoffa, for me sg at ferjo akkorat hadde gtt, men i anledning den store jazzfestivalen s e i molde n, hadde di ftt ei ferja t t kjra, s me glei rett p! turen jekk au fort, kansje et kvarter fr en kort biltur t der "tante" Eli bur. itte litt avslappning mad, tog me turen ner t sjen, men va litt skoffane at d skya t akkorat d... nr me hadde toge etpar bilda bjunnte d lyna(men fekk ikje bilde a d) me rakk akkorat opp t huse fr regne ste ner! ei gng lynte d rett me huse her au! (pappa trudde d va rett neri veien, der me akkorat hadde komt ifr:P) e s nydeli natur her! hbe p sol, fint verr di neste dagene^^

Invasjon!

advarsel for alle s bur i hedmark (uvisst omrde)! ME HE BLITT INVADERT AV FROSKA... nr eg va ridde me stine i dag traff me svre hra a dessa bittesm froskebeibiane:P

Itte ein fine tur inn t slalombakken me Befriane Gallopp, vinn i hre jekk me ner t Stavsjen bada me hesten:D ellar, eg va neri me rauo jaffal, men huder va ikje heilt gira p svumming tru eg:P kver gng eg ville ha o t g udi vanne, s o hellar plaska me beinan(snn s p bilde onna)

og nen ekle dyr:

detta e faktisk igle.. eg va ikje sikkar p om d va blodigle, ellar nen andre udyr, s eg skte p wikipedia, men blei ikje s mye klogare. ligna litt p blodigle, men dei konne visstnokforvekslas me hesteigle, som ikje konne bida ijnom menneskehud. gronnen t at detta faktisk intressere meg, e forde eg he bada i detta vanne si eg va liden:S:S
hoff...men he aldri hatt snnet beist p meg(sjl om di faktisk kalles legeigle i stede for blodigle i danmark... hrres jaffal bedre ud. uansitt hbe eg p at d e hesteigle!

Tidlig start p dagen!

i gr morges vokna eg ca kl 6! GANNSKE veraskane, men eg flte meg heilt vgen, eg tenkte: d e ferie! k jr d om eg ikje bry meg s mye om dgnets tie, s eg fant ud eg sko ta meg en tur ud. d jore eg. eg tenke eg va ude mellom ca kvart ve 6, kvart ve 7. D jekk eg mrentur. fusst jekkturen ner t Dokka, hesten, eg koste litt me o, brsta o litt. ittep sette eg meg nere me vanne las rett slett litt i biblen (ne eg jr altfor lide). ganske koseli, sidda der lesa me dogg i grase, stille, men aligavel intressant, "levane" vann. d va ikje direkte sol, men ganske fint. i lengden blei d aligavel litt kallt, s eg kom meg opp i huse ijenn, las litt i ei an bog, sovna. lg p sofaen sov va t 12-tio.

Nydeli dogg p jordbrjorde a onkel
(d bjunne bli rfarge p jordbrane n! eg he vel spist nermare 10 stykka snart:P)

meg s sidde lese
(sjludlysaren s tar bilde)

My secret place....=D

(ellar ikje s hemmeli n lengar)
Itte en forferdeli vaarm dag va eg fast bestemmt p bada. Meg Thomas avtalte bada, itte masse om men fant me ud at me sko g t Lindland. Der e dar ein fantastiske plass. Detta e virkeli et Mirakel! bare sj p bildane!
Me hadde en gallkjekke romantiske tur i den vakkre naturen. Vanne fosse ner i "bassenge" treane e hge grnne, strekke seg opp mod himmelen snn at me akkorat kan se solo s skinne ijnom tretoppane. dar e skjelden folk der, dar e nok i massevis av ro t tenka, slappa av!;o)

P veien tebage fant eg et rdyr masse markjordbr! d e s gtt^^ bare dar e nok a di d!;o)

roser er rde, fioler er bl, men roser kan ha andre farger '.....

Eg vil Bare ha sagt at eg he blitt ganske Brun! ( litt solbrennt p ryggen)
bjunne bli ganske vande me denher jobbegreio, men nok om d!

I dag tog eg mangen fine Rosebilda a dei fltte blommane me he i drivhuse for tio.. n e di fleste rosene e p sitt finaste, di e jammen ganske fine au.

Nr eg va nere i elvo en tur sg eg en bitteliden fisk; Stas me onnarvannskamera!

surrounded by insects!!

15jun luging oss jacobsen 3

Kravlane, Krybane, Krafsane!
Detta va et a di mindre ekle kryban eg he komt ve di siste dagene. itte todagars luging (slapp av; eg ska ikje symta mer) s e eg ganske "into" di aller fleste snne sm udyr! mark, eddarkoppa e ingen uvanli ting p Urdal's Planteskule. Dessuten ( d s vrre e) at e dar i visse blomstarpotte e en altfor fritt-voksane maurkoloni! di inntar heile blomsten fr rodo, lage kjekke ganga vealt der di kan jmma eggan sine. ikje et koseli funn! Slvi-Oline he au et lide prosjekt p gang; hu samle bille doppe di i sprit... nydelie sm glasse! Bare kontakta Slvi-Oline for mer info, evt. bestilling av dessa nydelie dekorasjonane;p

Flower Power!

I dag kom eg ve nen nydelie blomma langs veien; e s deili at sommaren e i folle gang, s tenkte bare eg sko ta me nen a di fargerige blomstane, som sprer glede bde t meg andre!

meg me ei skjnne buskrosa i hre
Iris, ein a favorittblomstan t bde meg mamma!
Nen lupina framme, dei fltte gule boskane i baggronnen^^

Blomsta pynte jammen opp! e nydeli; D e s kult, alt d fina s e i verden, som ikje alle ser; eg tru me kalle detta et lide mirakel;o)

"Mine hender er fulle av blomster
Hvem var det du tenkte gi dem til?
Mine blomster er plukket til Jesus,
Graven fant jeg tom, han var ikk der."