juli 2015

h, det er snart august!

Sommeren lper hodestups mot mllinjen, mens jeg prver sette hindringer i veien, slik at dagene skal vare lenger. Fremdeles har vi kun hatt en hndfull dager med temperatur-over-20, og ingen av dagene har vrt sammenhengende. Fremdeles har jeg badet alt for lite, sydd alt for lite, tjent alt for lite penger. Men n tikker dagene ut, og det er bare to sm uker til jeg skal begynne i helt ny jobb. Helt nytt liv!

Jeg skal ikke lengre g hver dag for lre, for bli noe. Jeg skal g hver dag for undervise - for vre der for andre. Hver dag skal jeg gjre noe helt nytt som jeg ikke kan, og egentlig ikke vet om jeg er flink til. Hver dag er ukjent. Og jeg er S spent p bli kjent med dem. S spent p elevene jeg skal ha, kollegene jeg skal samarbeide med, og hverdagene mine. Tro hvordan dette vil bli?

Stemoren klarer i hverfall nyte sommeren. De har blitt helt enorme, og dekker georginen som egentlig voksermidt i.

Faste

"pner dren til et dypere, mer intimt, mer kraftfullt forhold tilGud."

Boktittel:Faste

Forfatter:Jentezen Franklin

Innhold: En bok som handler om faste - hvorfor og hvordan skal man gjre det som kristen. Franklin deler erfaringer, vitnesbyrd, bibelsk undervisning og praktiske rd om det faste.

Minmening:Denne boka har jeg hatt i hylla lenge. Jeg tenkteat det var et tungt, men viktig tema, og jeg ville lese den nr jeg hadde tid til praktisere det. Jeg hadde rett i at faste er et spennende tema - men jeg ble faktisk overrasket over at boka ikke var p langt nr s tung lese som fryktet. Jeg lrte masse, og ble veldig inspirert til faste mer selv (noe jeg er inderlig drlig p).

Terningkast: 4.Praktisk og lrerikJeg anbefalerden til kristne som nsker overgi seg til Gud - p en mte som koster mye, men har desto strre belnning.

Lurer du p hva som er vitsen med faste? Jeg synes enda det er vanskelig svare p etter ha lest boka, fordi det er mange grunner. Det har mange helsemessige fordeler. Det hander om overgivelse til Gud. Det handler om bnn - og bnnesvar. Og det handler om prioritering. Du m nok bare lese boka selv, dersom du enda er nysgjerrig :)

BildeKilde

Heklet en liten elefantvenn :)

Digger denne ste elefanten. Enkel hekle, og lett like :) Oppskrift HER.

Den trivdes ogs samme med den lille ugla jeg heklet for en stund siden. S de fikk plass i vinduskarmen sammen.

Det er kjekt ha noen snne ting p lager. For eksempel dersom man trenger props til en babyshower...

Neste prosjektblir vel en rosa elefant :)

En ny morgen

Her er morgenutsikten fra huset vrt. I dag er en spennende dag, for i dag skal vi bruke mye tid p ve med lovsangsteamet for bli knallklar til spille nr hsten er i gang igjen i midten av august. Det er s spennende synge sammen med s flinke folk! Og jeg gleder meg virkelig til komme i gang igjen... Men sykt rart tenke p at august nrmer seg raskt. Snart skal jeg begynne i helt ny jobb!

Tur til Fladen

Sokndal er ei lita bygd, men vi har mange toppturer. Jeg har faktisk gtt hele tre toppturer i r som jeg aldri hadde gtt fr. En av dem var denne turen til Fladen. Det er en kort, men bratt tur som flger en gammel skinnevei som har blitt delvis bygget om til trapp.

Jeg gikk sammen med de fineste folkene: Cathrine og Charlotte.

Utsikten fra toppen...

Herlig med litt frisk luft, og f brukt musklene!

Kunne gjerne gtt topptur hver dag, hvis jeg bare hadde enda mer tid og energi :)

Har hund igjen!

Det er ikke lenge siden vi passet en liten valp. (bilder her) Og n er vi hundevakter igjen, i en ukes tid. Denne gangen heter hun Rexi og er en halvvoksen, superhyper border collie. St? :)

Vanskelig f et klart bilde av den livlige hunden i drlig inne-lys :P LEKElekeLeke!

Og nr vi frst var inne i hundemodus, s smekker jeg inn et bilde av Blitz som var p besk for noen dager siden. Du kan lese mer om henne og familien hennes p clickerdog.

Kos :)

Sommerstemning

Har samlet litt bilder fra de siste dagene som gir meg sommerstemning. Vret spiller ikke helt p lag, s da m man bare gjre maksimalt ut av de f glimtene med sol man fr. S er det faktisk ikke s rent lite kos man kan f til allikevel :)

Blomstenefikk fart p segi lpet a juli. De klarer seg i dette vret, s da m jeg det ogs. Er veldig fornyd med den nye bruken til den gamle vasken i kjelleren.

En av tingene jeg var veldig spent p i vr nye hage, var fargen til kaprifolen en klatreplante som tar opp masse plass i hagen. Ble ikke heeelt imponert..

Gule rips: modne. Venter enda p de rde...

Vi har ftt oss orkid i hagen. Flekkmarihand er en av de ville orkidvariantene i Norge. Den er dessuten fredet :)

Irisen er avblomstret n, men den var nydelig s lenge den varte, og fikk masse blomster.

Har ftt tid til litt grilling og vennekvelder. Her ser vi Charlotte under en noe kjlig grilling hos Ren

Thomas i sommerstemning.

Hva fr deg i sommerstemning?

En krok av stua

Dagene flyr av sted med jobbing, oppussing og venner. I gr fikk jeg tid til bde en topptur, og en spillekveld med god-folkenene. Badet begynner virkelig ta form - men mangler enda noen smting. S jeg fr heller legge ut noen bilder fra stua. Her er en krok som jeg har blitt fornyd med. Wallsticker fra ebay, ramme fra perfect home (innflytningsgave), og pute fra nille.

Brukte litt innpakningspapir i bilderammen for fylle ut de feltene vi ikke hadde bilder til, og for ta igjen fargene i puta :)

I dag tror jeg vi skal ta oss en tur p IKEA etter jobb fr det blir Nachos hos Ren. Enda en travel dag som flyr av sted. :)

Nyheklede stnoser

Disse ste hekleuglene blir jeg nok aldri ferdig med. De er s enkle og raske og ste. Ogs tikker det inn en bestilling med jevne mellomrom. Oppskrift HER.

Colorparty p festival

P Ufestivalen i sommer fikk jeg vre med p colorparty - noe jeg lenge har hatt lyst til. Stemningen var langt oppi skyene. Og snn ellers s lar jeg bildene fortelle selv...

Da jeg badet etterp, stod jeg opp fra et oransje badekar... :P

Ufestivalen

N er pc'en min back in business, s n kommer de litt over ukersgamle bildene fra ufestivalenp hedmarktoppen.Det var utrolig mye bra mter og seminarer. Det er alltid godt med noe ndelig pfyll om sommeren - nr de fleste menigheter har ferie. Ogs s utrolig gy lovsynge sammen med s mange gira folk!Har ftt S dilla p denne sangen :)

Hedmarktoppen ligger godt plassert med nydelig utsikt over Mjsa.

Over 100 ungdommer sa ja til ta imot Jesus i lpet av denne helga. Wow! Det er stort :)

God stemning :)

Hverdagen i ferien

N er vi vel hjemme, og feriehverdagen er godt i gang. Det er travle dager. Jeg prver jobbe mest mulig i planteskolen, og i tillegg finner vi p masse gy p kveldstid. Tirsdag hadde vi venner p krabbeklr, onsdag hadde vi venner p filmkveld, og torsdag var vi p grilling hos venner. Mye gy! I mellomtiden bruker Thomas sin frihet til pusse opp badet, og ingen av oss har tid til oppvasken som innimellom vokser til skremmende hyder...

Bildene smekker jeg inn fra vi beskte prysenstua i ferien. Jeg glemte pc-laderen min p ferie, s er litt redusert i en uke fr pappa kommer med den. Derfor blir det gamle bilder, og ikke nye imens..

I hvertfall ikke s dumt ta en tur til prysenstua dersom man vil ha en liten utflukt, og kanskje finne seg en kjekk geocache :)

Deltora

Forfatter: Emily Rodda

Boktittel:Jeg har samlet tre serier med bker i ett innlegg. Deltora Quest (8), the Shadowlands(3), og Dragons of Deltora(4). Til sammen 15 bker.

Innhold: En miks av eventyr og fantasy p sitt beste. Serien starter med Lief, som m redde landet sitt fra skyggeherren. Den eneste mten bekjempe ham p er samle sammen de syv edelsteinene til Deloras Belte, og finne den rettmessige arvingen til tronen.

Minmening: Jeg likte disse bkene godt som 11-ring, og jeg liker dem godt n. De er lettleste, men smarte. Forutsigbare, men overraskende. Og enormt spennende. Jeg har lest 1-3 bker til dagen n i ferien :P

Terningkast: 5.Herlig avkobling!Jeg anbefalerden masse til deg somliker lett fantasy. Og ikke la deg skremme av de groteske fremsidene. Monstrene blir bekjempet hver gang ;)

Bilder fra roadtripen

Som vanlig tar det litt lengre tid fr jeg fr tak i Thomas sine bilder. S jeg tenkte gi dem et eget innlegg her. Jeg har jo virkelig funnet meg en mann som kan foto. S her er det mye fint se p. Nyt det, dere! N er vi hjemme igjen, men jeg har enda mye fra turen blogge om. S det kommer litt etterhvert :)

Bildene er tatt p vestlandet. Fra Sokndal til Molde.

Topptur i Ringsaker

En av tingene vi har gjort mens vi har vrt her pHedmark (p besk hos pappa) var g en topptur. Vi var p den fjelltoppen som er rett ved siden av den hyeste i Ringsaker (men de s like hye ut for meg, egentlig). Utsikten var fenomenal fra toppen - lange sletter med rosa felt av lyng, og knall ble fjell i horisonten. For ikke snakke om frisk fjelluft og god stemning :)

P toppen tok vi oss tid til koke noe suppe og kakao. Skikkelig kos :)

For runde av, tok vi oss en tur p hytta fr vi reiste ned fra fjellet igjen. Dette er pappa sin nydelige "Fjellvk" - som er perfekt for ferier bde sommer og vinter :)

Kurs i Kreativ Fotografering - 9

Nr det kommer til fotografering, er det lett miste inspirasjonen noen ganger. Da kan en konkret oppgave vre med vekke til live de kreative evnene igjen. Jeg legger derfor ut en oppgave hver sndag som kan vre til inspirasjon.

Oppgave nier som flger:

St opp fr sola

Jeg fr ikke sagt det ofte nok: Det er noe helt spesielt med st oppgrytidlig. Og spesielt dersom man er fotograf. Jeg vet at det fles tungt. Men det er egentlig bare tungt i den lille halvtimen (eller de ti minuttene) du bruker p komme deg ut. For da blir du s opptatt av naturen, at du glemmer svnen i ynene. Og naturen, den er bare din;Mens du mesker deg og tar tidenes blinkskudd, ligger alle andre og snorker.

For det frste har vi den mystiske, magiske morgentka. Den er virkelig noe for seg selv. Og den gjr bildene dine spesielle ogs. Tka finner du nr vannet.

Nr sola kommer blir motivene transformert. Du fr for eksempel muligheten til ta nydelige motlys-bilder, ofte bokeh (p grunn av duggen p bakken, som nedenfor), og morgenlyset er mye mer behagelig enn lyset midt p dagen - det er ikke like sterkt, s derfor blir fargene sterkere p bildene du tar.

Sola i samarbeid med tka er ogs en uslelig kombinasjon. Wow, sier jeg bare. Dette bildet er tatt p samme stedet som bilde nr. 2. Se hvor forskjellige utrykk man kan f pomtrent samme sted.

Men noe av det jeg liker aller best med morgenturer, er at du kan mte p dyr som du sjelden ser midt p dagen. Dette bildet ble tatt klokka fem om morgenen. Jeg storkoste meg p elvebredden mens beverne koste seg og lekte i vannet. For en opplevelse!

S herved er utfordringen gitt. Jeg vet at denne svir for mange, men hvis du aldri har gjort det fr, s M du bare prve st opp med sola en dag. Det er Helt magisk. Lykke til :)
Og send gjerne en link til bildene du tar i kommentarfeltet - jeg elsker f se :)

Har funnet frem igjen strikkepinnene!

Endelig er jeg litt i gang med litt hndarbeid igjen. Det har blitt lite tid til slikt i det siste, nr jeg verken har forelesninger eller skolebussen... Men n er jeg p ferie, og da er det masse tid. S her er noen ste vesketfler jeg har strikket (blomsten er heklet). Oppskriften har jeg lagt ut tidligereHER.

Vi leker i skogen

De fleste spr meg om vi skal treffes, eller om vi skal g en tur, eller om vi skal henge sammen. Noen spr om jeg vil komme p middag, eller om vi skal finne p noe. Caroline spr stadig,"Skal vi leke?" Jeg vet ikke om det skyldes at hun jobber i barnehage, eller at hun bare er et veldig lekent menneske. Men uansett hva det skyldes, s skal vi alts helst leke. "Ok, da," svarer jeg.

Tsjohoo!

Andre som lar seg rive med noen ganger, og gir blaffen i alderen (og at vi dessverre ikke har noen barn vi kan skylde p enda)?

Jeg synes i hvertfall at det skal vre lov leke seg. Og jeg tror det er skrekkelig viktig!

Pretty Pretty

N er regnet her, s jeg nyter sommeren ved se tilbake p pene sommerbilder. For eksempel av blomster. Blomster m jo vre de mest samarbeidsvillige motivene som finnes. De sitter helt stille, er fargerike og nydelige, og finnes i alle mulige formater.

Andre som synes at sommeren br komme seg tilbake i en fei?

Insurgent

""Sometimes," he says, sliding his arm across my shoulders, "people just want to be happy, even if it's not real.""

Forfatter:Veronica Roth

Boktittel:Insurgent

Innhold: Forsettelsen til Divergent.Trice klarte svidt unslippe det opprrske styret, men hun kan ikke vende ryggen til vennene sine. Sprsmlet er bare hva hun kan gjre for at ikke flere skal bli slaktet ned i en verden hvor det er vanskelig skille mellom venn og fiende.

Minmening: Jeg ble kanskje ikke like imponert som av Divergent. Denne var kanskje litt mer rotete? Og kanskje fordi Trice er full av vonde flelser gjennom hele boka, mens Tobias kommer p avstand. Dramaet bygger seg opp til en stor avslring- som kanskje ikke var S sjokkerende som jeg hadde trodd. Men det var en fengende bok, og jeg gleder meg enda til den tredje boka i serien: Allegiant.

Terningkast: 4.Spennende!Jeg anbefalerden til deg somhar lest eller sett Divergent, og vil vite hva som skjer videre.

Bilderas fra ferie i Rvika

Den frste natta p roadtripen vr ble tilbrakt hos grandtante i Romsdalen. Der er fjellene hye og sndekte, vret fint, og naturen overnaturlig vakker. Vi ble vrende en hel dag fr vi reiste videre p neste etappe, og her er noe av det vi gjorde denne dagen...

Vi tuslet ned til fjorden, noe som bare er et par hundre meter. Solte oss sammen med de hyggelige naboene.

Jeg fikk ta at jeg ville fra tante Elis stoff-lager - s n har jeg enda mere jeg vil sy nr jeg kommer hjem!

Vi fikk se en del ting som oldefaren min laget. Han var mbelsnekker, og startet ogs firmaet bussbygg, som enda eksisterer i Molde.

P kvelden tuslet vi en tur gjennom et hyttefelt og bare nyt den vakre vestlandsnaturen....

Thomas, Bestemor Norun, Tante Eli.

P turen oppdaget vi ogs denne snle, hvite sneglen. Trodde det var en albino, helt til vi fant en til, bare noen meter unna. Noen som vet hva dette er? Kanskje en ny art? :)

Jeg var til og med s heldig f plukket meg noen markjordbr. DA er det sommer :)

Denne nydelige blomsten ligner litt p orcid. Jeg lurer flt p om jeg kunne ftt den til vokse i hagen min... :) Noen erfaringer?

Roadtrip: Sokndal til Molde

Den frste etappen p rets ferie gikk som i fjord til Romsdalen, hvor grandtante bor. Og den frste gangen jeg flte trangen til ta bilder, var nr snen begynte dukke opp, p Suleskard.

I r var vi s heldige ha med oss bestemor oppover vestlandet. Mtte stoppe ta en "fjellfie" sammen med snen. Ellers gr turen omtrent slik: Thomas kjrer, Ingrid leser, og bestemor betrakter naturen.

(PS: Jeg ville ikke vanligvis ha brukt orden selfie om dette bildet, da jeg ikke tar det selv. Men jeg leste ordet fjellfie for frste gang i dag, og er desperat etter bruke det selv, som enhver ivrig unge ville vrt. S jeg drog nytte av nesten-anledningen)

Vret var nydelig, og stemningen god idet timene tikket av sted, fjellene ble hyere, fjordene flere, og kakeboksen tommere.

Vi tok oss mange pauser underveis. Dopauser, fotopauser, spisepauser, geocaching-pauser og ispauser. Tur er tur, og man m kose seg underveis :)

For ikke glemme en grillpause i Voss.

Omsider begynte det faktisk bli mrkere, og jeg sleit med lese videre i boka (som snart var ferdiglest p den lange turen).

Men fr sola takket for seg, gav den oss et fargeshow uten sidestykke. Vi var s heldige f nyte det fra midten av fjorden, p en av (de alt for mange) ferjeturene vre.

Knappe to timer senere, begynte sola stige igjen. S vi slapp savne henne for mye! Enda var det litt vei igjen... Stemningen i bilen var fremdeles god. Men dalende. Vi kom et kvarter for seint til ferja som gikk 01.15 p natta, og mtte vente halvannen time p ferjakaia. Etter et par feil-kjringer som kostet oss et par timer falt dette i litt sur jord. Men ok: Tur er tur.

S humret tvinges fremdeles til et akseptabelt niv idet vi vugger over langfjorden, og tar fatt p den siste, korte etappen til Rvika - et paradis p jord. Der fr vi frokost fr vi stuper i seng hos snille, gode Tante Eli.

Fortsettelse flger :)

Divergent

"My heart beats so hard it hurts, and I can't scream and I can't breathe, but I also feel everything, every vein and every fibre, every bone and every nerve, all awake and buzzing my body as if charged with electricity. I am pure adrenaline."

Forfatter:Veronica Roth

Boktittel:Divergent

Innhold:Beatrice er seksten r, og m velge retningen for resten av livet sitt. Skal hun fortsette tilhre foreldrenes fraksjon, eller skal hun ta sitt eget valg - og dermed snu ryggen til familien for alltid?

Minmening: Jeg likte filmen, og jeg likte boka enda bedre. N gleder jeg meg masse til oppflgeren Insurgent - som ligger klar i hylla mi! Dette er en spennende, lettlest bok i en slags Sci-fi-sjanger. Men mange interessante moralske sprsml og dilemma som dukker opp. Dessuten har boka en god dose herlig romantikk. Akkurat slik jeg liker det :)

Terningkast: 5.Spennende og p en mte aktuell.Jeg anbefalerden til deg som likerf.eks. the hunger games, eller the maze runner.

Det er en stund siden jeg s filmen Divergent. Men n har jeg endelig ftt lese boka ogs - og den var like god som forventet! Les den du ogs :)

BildeKilde

Morgenstund har gull i munn

Det finnes ikke noe friskere, bedre, og mer oppkvikkende enn st opp med sola om sommeren...

Akkurat denne morgenen reiser vi. N stikker jeg og gubben p roadtrip :) nsk oss lykke til!

Malaki

"Vend om til meg." (Mal.3.7)

N leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Malaki(39 av 66)

Forfatter:Malaki

Datering:ca 450 f.kr.

Innhold: Boka er profetisk.Gud kaller folket til omvendelse fra syndene sine, og irettesetter noen som pstr at Gud er likegyldig til synd. Boken starter med minne folket p at Gud elsker dem, for deretter irettesette dem mot en del ting Han er misfornyd med.

Min Mening:I tillegg til det alltid aktuelle temaet omvendelse, forbinder jeg Malakis bok med tiende. Denne boka blir alltid sitert i forbindelse med givertjenesten. I mal.3.10. str det hvordan Gud skal velsigne oss rikelig tilbake om man gir hele tienden.

Og det var slutten p GT for denne gangen. Blir godt komme i gang med det nye testamentet igjen n. Men jeg synes ogs at det er utrolig mange skatter i GT som vi ikke m glemme bort!

#bibelen#bibel#kristen#tro#litteratur#bker #bok #visdom

Bilder fra hundebesk

I forrige uke hadde vi den lille valpen Tirah p besk. Det er s koselig med valper. Men det var ogs litt herlig levere henne fra seg :) Hun trengte virkelig overvkning. Siste natta hadde hun bitt av begge mobilladerne vre. Typisk.

Men strre sjarmtroll m du lete lenge etter. S man kan ikke vre sur p henne lenge. Uten mer babl: her er bildene:

Andre som blir litt valpesjuk av disse bildene?

Gleder meg til vi faktisk skal ha hund!

Sydd babybukser

Takket vre de flotte baby-bukse oppskriftene fra speiltvillingeneog Laralil, har jeg n ftt sydd flere barnebukser i forskjellige strrelser. Jeg kjpte dette reste-stoffet p ebay for 40kr - synes det var s stt. (Kjp HER) Ribben bestilte jeg feil en gang p stoff og stil. Men n er jeg glad for det! Jeg har ftt brukt den til mange prosjekter, og har brukt opp halvparten n..

Her er noen av de elastiske stoffene jeg har begynt samle opp n. Gleder meg masse til f realisert noen av syplanene mine fremover :) Men er enda masse i huset som ikke er p plass, s det er ikke ofte jeg har samvittighet til sette meg ned med symaskinen.

Her er en bukse i str. ett r, og en i 3mnd. Jeg er helt forelsket i det saue-stoffet, og synes det er trist at dette var nesten siste rest. Men s har jeg jo ikke egentlig stoffmangel heller *hihi*.

Cute ^^

Hvilken liker du best? Hva br jeg sy av de andre stoffene mine?

, Sokndal

Bor p Haua med mannen min, Thomas, i et oppussingsprosjekt med mye potensiale. Er 25 r. Lrer. Jeg er glad, venn med Jesus, positiv og variert. Har en drss med hobbyer, og liker alt som er kreativt, spennende, og smaker stt! Det skjer s mye bra i livet mitt; Masse sm Mirakler som jeg vil dele med dere!