juli 2015

Ææh, det er snart august!

Sommeren løper hodestups mot mållinjen, mens jeg prøver å sette hindringer i veien, slik at dagene skal vare lenger. Fremdeles har vi kun hatt en håndfull dager med temperatur-over-20, og ingen av dagene har vært sammenhengende. Fremdeles har jeg badet alt for lite, sydd alt for lite, tjent alt for lite penger. Men nå tikker dagene ut, og det er bare to små uker til jeg skal begynne i helt ny jobb. Helt nytt liv!

Jeg skal ikke lengre gå hver dag for å lære, for å bli noe. Jeg skal gå hver dag for å undervise - for å være der for andre. Hver dag skal jeg gjøre noe helt nytt som jeg ikke kan, og egentlig ikke vet om jeg er flink til. Hver dag er ukjent. Og jeg er SÅ spent på å bli kjent med dem. Så spent på elevene jeg skal ha, kollegene jeg skal samarbeide med, og hverdagene mine. Tro hvordan dette vil bli?

Stemoren klarer i hverfall å nyte sommeren. De har blitt helt enorme, og dekker georginen som egentlig vokser midt i.

Faste

"Åpner døren til et dypere, mer intimt, mer kraftfullt forhold til Gud."

Boktittel: Faste

Forfatter: Jentezen Franklin

Innhold: En bok som handler om faste - hvorfor og hvordan skal man gjøre det som kristen. Franklin deler erfaringer, vitnesbyrd, bibelsk undervisning og praktiske råd om det å faste.

Min mening: Denne boka har jeg hatt i hylla lenge. Jeg tenkte at det var et tungt, men viktig tema, og jeg ville lese den når jeg hadde tid til å praktisere det. Jeg hadde rett i at faste er et spennende tema - men jeg ble faktisk overrasket over at boka ikke var på langt nær så tung å lese som fryktet. Jeg lærte masse, og ble veldig inspirert til å faste mer selv (noe jeg er inderlig dårlig på).

Terningkast: 4. Praktisk og lærerik Jeg anbefaler den til kristne som ønsker å overgi seg til Gud - på en måte som koster mye, men har desto større belønning.

Lurer du på hva som er vitsen med å faste? Jeg synes enda det er vanskelig å svare på etter å ha lest boka, fordi det er mange grunner. Det har mange helsemessige fordeler. Det hander om overgivelse til Gud. Det handler om bønn - og bønnesvar. Og det handler om prioritering. Du må nok bare lese boka selv, dersom du enda er nysgjerrig :)

BildeKilde

Heklet en liten elefantvenn :)

Digger denne søte elefanten. Enkel å hekle, og lett å like :) Oppskrift HER.

Den trivdes også samme med den lille ugla jeg heklet for en stund siden. Så de fikk plass i vinduskarmen sammen.

Det er kjekt å ha noen sånne ting på lager. For eksempel dersom man trenger props til en babyshower...

Neste prosjekt blir vel en rosa elefant :)

En ny morgen

Her er morgenutsikten fra huset vårt. I dag er en spennende dag, for i dag skal vi bruke mye tid på å øve med lovsangsteamet for å bli knallklar til å spille når høsten er i gang igjen i midten av august. Det er så spennende å synge sammen med så flinke folk! Og jeg gleder meg virkelig til å komme i gang igjen... Men sykt rart å tenke på at august nærmer seg raskt. Snart skal jeg begynne i helt ny jobb!

Tur til Fladen

Sokndal er ei lita bygd, men vi har mange toppturer. Jeg har faktisk gått hele tre toppturer i år som jeg aldri hadde gått før. En av dem var denne turen til Fladen. Det er en kort, men bratt tur som følger en gammel skinnevei som har blitt delvis bygget om til trapp.

Jeg gikk sammen med de fineste folkene: Cathrine og Charlotte.

Utsikten fra toppen...

Herlig med litt frisk luft, og å få brukt musklene!

Kunne gjerne gått topptur hver dag, hvis jeg bare hadde enda mer tid og energi :)

Har hund igjen!

Det er ikke lenge siden vi passet en liten valp. (bilder her) Og nå er vi hundevakter igjen, i en ukes tid. Denne gangen heter hun Rexi og er en halvvoksen, superhyper border collie. Søt? :)

Vanskelig å få et klart bilde av den livlige hunden i dårlig inne-lys :P LEKElekeLeke!

Og når vi først var inne i hundemodus, så smekker jeg inn et bilde av Blitz som var på besøk for noen dager siden. Du kan lese mer om henne og familien hennes på clickerdog.

Kos  :)

Sommerstemning

Har samlet litt bilder fra de siste dagene som gir meg sommerstemning. Været spiller ikke helt på lag, så da må man bare gjøre maksimalt ut av de få glimtene med sol man får. Så er det faktisk ikke så rent lite kos man kan få til allikevel :)

Blomstene fikk fart på seg i løpet a juli. De klarer seg i dette været, så da må jeg det også. Er veldig fornøyd med den nye bruken til den gamle vasken i kjelleren.

En av tingene jeg var veldig spent på i vår nye hage, var fargen til kaprifolen  en klatreplante som tar opp masse plass i hagen. Ble ikke heeelt imponert..

Gule rips: modne. Venter enda på de røde...

Vi har fått oss orkidè i hagen. Flekkmarihand er en av de ville orkidèvariantene i Norge. Den er dessuten fredet :)

Irisen er avblomstret nå, men den var nydelig så lenge den varte, og fikk masse blomster.

Har fått tid til litt grilling og vennekvelder. Her ser vi Charlotte under en noe kjølig grilling hos Renè

Thomas i sommerstemning.

Hva får deg i sommerstemning?

En krok av stua

Dagene flyr av sted med jobbing, oppussing og venner. I går fikk jeg tid til både en topptur, og en spillekveld med god-folkenene. Badet begynner virkelig å ta form - men mangler enda noen småting. Så jeg får heller legge ut noen bilder fra stua. Her er en krok som jeg har blitt fornøyd med. Wallsticker fra ebay, ramme fra perfect home (innflytningsgave), og pute fra nille.

Brukte litt innpakningspapir i bilderammen for å fylle ut de feltene vi ikke hadde bilder til, og for å ta igjen fargene i puta :)

I dag tror jeg vi skal ta oss en tur på IKEA etter jobb før det blir Nachos hos Renè. Enda en travel dag som flyr av sted. :)

Nyheklede søtnoser

Disse søte hekleuglene blir jeg nok aldri ferdig med. De er så enkle og raske og søte. Også tikker det inn en bestilling med jevne mellomrom. Oppskrift HER

Colorparty på festival

På Ufestivalen i sommer fikk jeg være med på colorparty - noe jeg lenge har hatt lyst til. Stemningen var langt oppi skyene. Og sånn ellers så lar jeg bildene fortelle selv...

Da jeg badet etterpå, stod jeg opp fra et oransje badekar... :P

Ufestivalen

Nå er pc'en min back in business, så nå kommer de litt over ukersgamle bildene fra ufestivalen på hedmarktoppen. Det var utrolig mye bra møter og seminarer. Det er alltid godt med noe åndelig påfyll om sommeren - når de fleste menigheter har ferie. Også så utrolig gøy å lovsynge sammen med så mange gira folk!Har fått SÅ dilla på denne sangen :)

Hedmarktoppen ligger godt plassert med nydelig utsikt over Mjøsa.

Over 100 ungdommer sa ja til å ta imot Jesus i løpet av denne helga. Wow! Det er stort :)

God stemning :)

Hverdagen i ferien

Nå er vi vel hjemme, og feriehverdagen er godt i gang. Det er travle dager. Jeg prøver å jobbe mest mulig i planteskolen, og i tillegg finner vi på masse gøy på kveldstid. Tirsdag hadde vi venner på krabbeklør, onsdag hadde vi venner på filmkveld, og torsdag var vi på grilling hos venner. Mye gøy! I mellomtiden bruker Thomas sin frihet til å pusse opp badet, og ingen av oss har tid til oppvasken som innimellom vokser til skremmende høyder...

Bildene smekker jeg inn fra vi besøkte prøysenstua i ferien. Jeg glemte pc-laderen min på ferie, så er litt redusert i en uke før pappa kommer med den. Derfor blir det gamle bilder, og ikke nye imens..

I hvertfall ikke så dumt å ta en tur til prøysenstua dersom man vil ha en liten utflukt, og kanskje finne seg en kjekk geocache :)

Deltora

Forfatter: Emily Rodda

Boktittel: Jeg har samlet tre serier med bøker i ett innlegg. Deltora Quest (8), the Shadowlands(3), og Dragons of Deltora(4). Til sammen 15 bøker.

Innhold: En miks av eventyr og fantasy på sitt beste. Serien starter med Lief, som må redde landet sitt fra skyggeherren. Den eneste måten å bekjempe ham på er å samle sammen de syv edelsteinene til Deloras Belte, og finne den rettmessige arvingen til tronen.

Min mening: Jeg likte disse bøkene godt som 11-åring, og jeg liker dem godt nå. De er lettleste, men smarte. Forutsigbare, men overraskende. Og enormt spennende. Jeg har lest 1-3 bøker til dagen nå i ferien :P

Terningkast: 5. Herlig avkobling! Jeg anbefaler den masse til deg som liker lett fantasy. Og ikke la deg skremme av de groteske fremsidene. Monstrene blir bekjempet hver gang ;)

Bilder fra roadtripen

Som vanlig tar det litt lengre tid før jeg får tak i Thomas sine bilder. Så jeg tenkte å gi dem et eget innlegg her. Jeg har jo virkelig funnet meg en mann som kan foto. Så her er det mye fint å se på. Nyt det, dere! Nå er vi hjemme igjen, men jeg har enda mye fra turen å blogge om. Så det kommer litt etterhvert :)

Bildene er tatt på vestlandet. Fra Sokndal til Molde.

Topptur i Ringsaker

En av tingene vi har gjort mens vi har vært her på Hedmark (på besøk hos pappa) var å gå en topptur. Vi var på den fjelltoppen som er rett ved siden av den høyeste i Ringsaker (men de så like høye ut for meg, egentlig). Utsikten var fenomenal fra toppen - lange sletter med rosa felt av lyng, og knall blåe fjell i horisonten. For ikke å snakke om frisk fjelluft og god stemning :)

På toppen tok vi oss tid til å koke noe suppe og kakao. Skikkelig kos :)

For å runde av, tok vi oss en tur på hytta før vi reiste ned fra fjellet igjen. Dette er pappa sin nydelige "Fjellvåk" - som er perfekt for ferier både sommer og vinter :)

Kurs i Kreativ Fotografering - 9

Når det kommer til fotografering, er det lett å miste inspirasjonen noen ganger. Da kan en konkret oppgave være med å vekke til live de kreative evnene igjen. Jeg legger derfor ut en oppgave hver søndag som kan være til inspirasjon.

Oppgave ni er som følger:

Stå opp før sola

Jeg får ikke sagt det ofte nok: Det er noe helt spesielt med å stå opp grytidlig. Og spesielt dersom man er fotograf. Jeg vet at det føles tungt. Men det er egentlig bare tungt i den lille halvtimen (eller de ti minuttene) du bruker på å komme deg ut. For da blir du så opptatt av naturen, at du glemmer søvnen i øynene. Og naturen, den er bare din; Mens du mesker deg og tar tidenes blinkskudd, ligger alle andre og snorker.

For det første har vi den mystiske, magiske morgentåka. Den er virkelig noe for seg selv. Og den gjør bildene dine spesielle også. Tåka finner du nær vannet.

Når sola kommer blir motivene transformert. Du får for eksempel muligheten til å ta nydelige motlys-bilder, ofte bokeh (på grunn av duggen på bakken, som nedenfor), og morgenlyset er mye mer behagelig enn lyset midt på dagen - det er ikke like sterkt, så derfor blir fargene sterkere på bildene du tar.

Sola i samarbeid med tåka er også en uslåelig kombinasjon. Wow, sier jeg bare. Dette bildet er tatt på samme stedet som bilde nr. 2. Se hvor forskjellige utrykk man kan få på omtrent samme sted.

Men noe av det jeg liker aller best med morgenturer, er at du kan møte på dyr som du sjelden ser midt på dagen. Dette bildet ble tatt klokka fem om morgenen. Jeg storkoste meg på elvebredden mens beverne koste seg og lekte i vannet. For en opplevelse!

Så herved er utfordringen gitt. Jeg vet at denne svir for mange, men hvis du aldri har gjort det før, så MÅ du bare prøve å stå opp med sola en dag. Det er Helt magisk. Lykke til :)
Og send gjerne en link til bildene du tar i kommentarfeltet - jeg elsker å få se :)

Har funnet frem igjen strikkepinnene!

Endelig er jeg litt i gang med litt håndarbeid igjen. Det har blitt lite tid til slikt i det siste, når jeg verken har forelesninger eller skolebussen... Men nå er jeg på ferie, og da er det masse tid. Så her er noen søte vesketøfler jeg har strikket (blomsten er heklet). Oppskriften har jeg lagt ut tidligere HER.

Vi leker i skogen

De fleste spør meg om vi skal treffes, eller om vi skal gå en tur, eller om vi skal henge sammen. Noen spør om jeg vil komme på middag, eller om vi skal finne på noe. Caroline spør stadig, "Skal vi leke?" Jeg vet ikke om det skyldes at hun jobber i barnehage, eller at hun bare er et veldig lekent menneske. Men uansett hva det skyldes, så skal vi altså helst leke. "Ok, da," svarer jeg.

Tsjohoo!

Andre som lar seg rive med noen ganger, og gir blaffen i alderen (og at vi dessverre ikke har noen barn vi kan skylde på enda)?

Jeg synes i hvertfall at det skal være lov å leke seg. Og jeg tror det er skrekkelig viktig!

Pretty Pretty

Nå er regnet her, så jeg nyter sommeren ved å se tilbake på pene sommerbilder. For eksempel av blomster. Blomster må jo være de mest samarbeidsvillige motivene som finnes. De sitter helt stille, er fargerike og nydelige, og finnes i alle mulige formater.

Andre som synes at sommeren bør komme seg tilbake i en fei?

Insurgent

""Sometimes," he says, sliding his arm across my shoulders, "people just want to be happy, even if it's not real.""

Forfatter: Veronica Roth

Boktittel: Insurgent

Innhold: Forsettelsen til Divergent. Trice klarte såvidt å unslippe det opprørske styret, men hun kan ikke vende ryggen til vennene sine. Spørsmålet er bare hva hun kan gjøre for at ikke flere skal bli slaktet ned i en verden hvor det er vanskelig å skille mellom venn og fiende.

Min mening: Jeg ble kanskje ikke like imponert som av Divergent. Denne var kanskje litt mer rotete? Og kanskje fordi Trice er full av vonde følelser gjennom hele boka, mens Tobias kommer på avstand. Dramaet bygger seg opp til en stor avsløring - som kanskje ikke var SÅ sjokkerende som jeg hadde trodd. Men det var en fengende bok, og jeg gleder meg enda til den tredje boka i serien: Allegiant.

Terningkast: 4. Spennende! Jeg anbefaler den til deg som har lest eller sett Divergent, og vil vite hva som skjer videre.

Bilderas fra ferie i Røvika

Den første natta på roadtripen vår ble tilbrakt hos grandtante i Romsdalen. Der er fjellene høye og snødekte, været fint, og naturen overnaturlig vakker. Vi ble værende en hel dag før vi reiste videre på neste etappe, og her er noe av det vi gjorde denne dagen...

Vi tuslet ned til fjorden, noe som bare er et par hundre meter. Solte oss sammen med de hyggelige naboene.

Jeg fikk ta at jeg ville fra tante Elis stoff-lager - så nå har jeg enda mere jeg vil sy når jeg kommer hjem!

Vi fikk se en del ting som oldefaren min laget. Han var møbelsnekker, og startet også firmaet bussbygg, som enda eksisterer i Molde.

På kvelden tuslet vi en tur gjennom et hyttefelt og bare nøyt den vakre vestlandsnaturen....

Thomas, Bestemor Norun, Tante Eli.

På turen oppdaget vi også denne snåle, hvite sneglen. Trodde det var en albino, helt til vi fant en til, bare noen meter unna. Noen som vet hva dette er? Kanskje en ny art? :)

Jeg var til og med så heldig å få plukket meg noen markjordbær. DA er det sommer :)

Denne nydelige blomsten ligner litt på orcidè. Jeg lurer fælt på om jeg kunne fått den til å vokse i hagen min... :) Noen erfaringer?

Roadtrip: Sokndal til Molde

Den første etappen på årets ferie gikk som i fjord til Romsdalen, hvor grandtante bor. Og den første gangen jeg følte trangen til å ta bilder, var når snøen begynte å dukke opp, på Suleskard.

I år var vi så heldige å ha med oss bestemor oppover vestlandet. Måtte stoppe å ta en "fjellfie" sammen med snøen. Ellers går turen omtrent slik: Thomas kjører, Ingrid leser, og bestemor betrakter naturen.

(PS: Jeg ville ikke vanligvis ha brukt orden selfie om dette bildet, da jeg ikke tar det selv. Men jeg leste ordet fjellfie for første gang i dag, og er desperat etter å bruke det selv, som enhver ivrig unge ville vært. Så jeg drog nytte av nesten-anledningen)

Været var nydelig, og stemningen god idet timene tikket av sted, fjellene ble høyere, fjordene flere, og kakeboksen tommere.

Vi tok oss mange pauser underveis. Dopauser, fotopauser, spisepauser, geocaching-pauser og ispauser. Tur er tur, og man må kose seg underveis :)

For ikke å glemme en grillpause i Voss.

Omsider begynte det faktisk å bli mørkere, og jeg sleit med å lese videre i boka (som snart var ferdiglest på den lange turen).

Men før sola takket for seg, gav den oss et fargeshow uten sidestykke. Vi var så heldige å få nyte det fra midten av fjorden, på en av (de alt for mange) ferjeturene våre.

Knappe to timer senere, begynte sola å stige igjen. Så vi slapp å savne henne for mye! Enda var det litt vei igjen... Stemningen i bilen var fremdeles god. Men dalende. Vi kom et kvarter for seint til ferja som gikk 01.15 på natta, og måtte vente halvannen time på ferjakaia. Etter et par feil-kjøringer som kostet oss et par timer falt dette i litt sur jord. Men ok: Tur er tur.

Så humøret tvinges fremdeles til et akseptabelt nivå idet vi vugger over langfjorden, og tar fatt på den siste, korte etappen til Røvika - et paradis på jord. Der får vi frokost før vi stuper i seng hos snille, gode Tante Eli.

Fortsettelse følger :)

Divergent

"My heart beats so hard it hurts, and I can't scream and I can't breathe, but I also feel everything, every vein and every fibre, every bone and every nerve, all awake and buzzing my body as if charged with electricity. I am pure adrenaline."

Forfatter: Veronica Roth

Boktittel: Divergent

Innhold: Beatrice er seksten år, og må velge retningen for resten av livet sitt. Skal hun fortsette å tilhøre foreldrenes fraksjon, eller skal hun ta sitt eget valg - og dermed snu ryggen til familien for alltid?

Min mening: Jeg likte filmen, og jeg likte boka enda bedre. Nå gleder jeg meg masse til oppfølgeren Insurgent - som ligger klar i hylla mi! Dette er en spennende, lettlest bok i en slags Sci-fi-sjanger. Men mange interessante moralske spørsmål og dilemma som dukker opp. Dessuten har boka en god dose herlig romantikk. Akkurat slik jeg liker det :)

Terningkast: 5. Spennende og på en måte aktuell. Jeg anbefaler den til deg som liker f.eks. the hunger games, eller the maze runner.

Det er en stund siden jeg så filmen Divergent. Men nå har jeg endelig fått lese boka også - og den var like god som forventet! Les den du også :)

BildeKilde

Morgenstund har gull i munn

Det finnes ikke noe friskere, bedre, og mer oppkvikkende enn å stå opp med sola om sommeren...

Akkurat denne morgenen reiser vi. Nå stikker jeg og gubben på roadtrip :) Ønsk oss lykke til!

Malaki

"Vend om til meg." (Mal.3.7)

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Malaki(39 av 66

Forfatter: Malaki

Datering: ca 450 f.kr.

Innhold: Boka er profetisk. Gud kaller folket til omvendelse fra syndene sine, og irettesetter noen som påstår at Gud er likegyldig til synd. Boken starter med å minne folket på at Gud elsker dem, for deretter å irettesette dem mot en del ting Han er misfornøyd med.

Min Mening: I tillegg til det alltid aktuelle temaet omvendelse, forbinder jeg Malakis bok med tiende. Denne boka blir alltid sitert i forbindelse med givertjenesten. I mal.3.10. står det hvordan Gud skal velsigne oss rikelig tilbake om man gir hele tienden.

Og det var slutten på GT for denne gangen. Blir godt å komme i gang med det nye testamentet igjen nå. Men jeg synes også at det er utrolig mange skatter i GT som vi ikke må glemme bort!

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #visdom

Bilder fra hundebesøk

I forrige uke hadde vi den lille valpen Tirah på besøk. Det er såå koselig med valper. Men det var også litt herlig å levere henne fra seg :) Hun trengte virkelig overvåkning. Siste natta hadde hun bitt av begge mobilladerne våre. Typisk.

Men større sjarmtroll må du lete lenge etter. Så man kan ikke være sur på henne lenge. Uten mer babl: her er bildene:

Andre som blir litt valpesjuk av disse bildene?

Gleder meg til vi faktisk skal ha hund!

Sydd babybukser

Takket være de flotte baby-bukse oppskriftene fra speiltvillingene og Laralil, har jeg nå fått sydd flere barnebukser i forskjellige størrelser. Jeg kjøpte dette reste-stoffet på ebay for 40kr - synes det var såå søtt. (Kjøp HER) Ribben bestilte jeg feil en gang på stoff og stil. Men nå er jeg glad for det! Jeg har fått brukt den til mange prosjekter, og har brukt opp halvparten nå..

Her er noen av de elastiske stoffene jeg har begynt å samle opp nå. Gleder meg masse til å få realisert noen av syplanene mine fremover :) Men er enda masse i huset som ikke er på plass, så det er ikke ofte jeg har samvittighet til å sette meg ned med symaskinen.

Her er en bukse i str. ett år, og en i 3mnd. Jeg er helt forelsket i det saue-stoffet, og synes det er trist at dette var nesten siste rest. Men så har jeg jo ikke egentlig stoffmangel heller *hihi*.

Cute ^^

Hvilken liker du best? Hva bør jeg sy av de andre stoffene mine?

, Sokndal

Bor på Haua med mannen min, Thomas, i et oppussingsprosjekt med mye potensiale. Er 25 år. Lærer. Jeg er glad, venn med Jesus, positiv og variert. Har en drøss med hobbyer, og liker alt som er kreativt, spennende, og smaker søtt! Det skjer så mye bra i livet mitt; Masse små Mirakler som jeg vil dele med dere!