Hver nyttårsaften tar jeg bilder av fyrverkeriet, og hver nyttår blir det mange mislykka forsøk. Men i år fikk jeg over snittet mange blinkskudd (kan ha noe med naboens solide investering i fyrverkeri å gjøre). Så her kommer noen av dem, sammen med noen tips om hvordan ta bilder av fyrverkeri.

 

  1. For det første er det en fordel at du vet hvor fyrverkeriet kommer. (Sånn sett er det fint at vi har kasser, ikke pinneraketter lenger..) Da kan du stå klar og sikte, og få fokusert på en rakett som kommer før den du skal ta bilde av.

 

2. Mange har en fyrverkeri-funksjon på kameraet sitt. På mitt (Canon) heter det “BULB” (Du stiller lukkertiden på det lengste  for å finne den). Dette betyr egentlig at du ikke stiller inn lengden på lukkertiden (=hvor lenge kameraet samler lys), men at lukkeren åpner seg så lenge som du holder inne bildeknappen. Hvis du ikke har denne funksjonen, kan du stille inn så lang lukkertid du trenger for å få fanget inn noe, uten at det blir for uklart. F.eks. 1 sekund.

 

3. Nå kan du holde inne bildeknappen og vente på neste lyseksplosjon. Så lenge alt er svart, plukker ikke kamera opp noe. Slipp knappen rett etter raketten er fanget opp (ikke vent helt til den er ferdig). På bildet under har jeg ventet litt for lenge. Da plukker kamera opp litt for mye lys, og det blir helt hvitt, og uklare grenser mellom lyset. Fargene på rakettene forsvinner også litt da…

 

Så nå er du klar til neste nyttårsfotografering 🙂 Husk at det er mye prøving og feiling. Jeg slettet sikkert 50 bilder for å få 10 gode i år; og det var et godt år 😛

 

 

Takk til denne fine gjengen for en flott feiring 🙂 🙂

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Fotografering av fyrferkeri

    1. Da er mitt beste tips å skru av alle lys inne, hvis du vil ta bilder Da slipper du gjenskinn av lyset inne på bildene dine. Også rene vinduer, kanskje XD

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *