Jeg er Malala

Categories H bok

“Vi hadde sett at Taliban kunne ta fra oss penner og bøker, men de kunne ikke få oss til å slutte å tenke.”"Jeg er Malala - jenta som kjempet for retten til skolegang, og ble skutt av Taliban" av Malala Yousafzai

 

Boktittel: Jeg er Malala

 

Forfatter: Malala Yosafzai og Christina Lamb

 

Innhold: Malala blir født i et samfunn hvor kvinners utdannelse er et unntak, i en tid der Taliban er i ferd med å ta makten over hjemstedet hennes i swat-dalen i afghanistan. Malala er den yngste som noen sinne har fått Nobels fredspris, og her forteller hun sin historie om å kjempe for kvinners rett til utdanning. 

Min mening: Jeg hørte boka som lydbok. Den er relevant og viktig i forhold til ytringsfrihet og å forstå kulturen til Malala. Ikke den mest fengende boka jeg har lest, men absolutt interessant, og verdt å lese hvis man er litt interessert i flyktninger/islam/utdanning. 

Terningkast: 4! En biografi  som hjelper deg til å forstå andre bedre, og også se hvor heldige vi er som bor her i Norge. 

Anbefaler også Stjernesamleren. En ungdomsbok om ei jente som flykter fra Afghanistan. 

 

BildeKilde

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *