En vei ut

Categories tanker, tro og filosofi

“Det var lite som tydet på at denne oppreiste, velutdannede kvinnen ble født inn i ekstrem fattigdom for 29 år siden. Noirine var selv et fadderbarn på et Compassion-prosjekt øst i Uganda. Hun lærte oss at man kan være fattig på mer enn penger, og tilgivelse står sentralt i hennes reise.

Her er historien hennes:

Jeg heter Noirine, og jeg er en kvinne på 29 år fra Uganda. Jeg vokste opp med en mor, en stefar og 7 søsken.

Livet var vanskelig.  Mamma er barneskolelærer, og hun tjente for lite til å dekke våre primære behov. I byen Mbale hvor jeg kommer fra, var det veldig dyrt. Vi spiste det samme året rundt; maisgrøt, hirsesuppe og bønner. Råvarene kom fra en liten hageflekk mamma fikk låne av skolen, hvor hun dyrket plantene selv. Vi likte ikke denne maten, men mamma sa at det var det eneste vi hadde råd til. Jeg husker en episode fra den tiden vi bodde i garasjen til en rik mann. Jeg ønsket meg alltid vennene mine sine liv, fordi de hadde penger og kunne nyte livet. Vi beundret dem for maten de fikk spise, og pleide derfor å stjele hotell-restemat fra hunden til utleieren vår.”

Les hva som skjedde med Noirine videre HER.

 

For en fantastisk historie! Teksten ovenfor er kopiert fra hjemmesiden til Compassion. Det er en organisasjon som gjennom faddere støtter nesten 2 millioner barn som er  av de fattigste i verden! Jeg og Thomas har støttet compassion i mange år, og har to fadderbarn der; David i Rwanda, og Mithu på Sri Lanka. Det anbefales på det sterkeste!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *