Hjemmestrikket pannebånd (med Tutorial)

Categories A Hobby

 

 

I det siste har jeg strikket flere av disse søte pannebåndene. Jeg gav noen mort i julegaver i fjor, og nå var det visst flere som hadde lyst på. Så jeg har strikket dem først, og så fortsatte jeg like gjerne å strikke noen ekstra som jeg kan ha med å selge på julemessa nå i slutten av november. 

Disse er veldig enkle å strikke, så lenge du kan strikke rett og vrang. 

1. Start med ca 15 masker. Du velger selv hvor mange etter garnet, og hvor bredt du vil ha pannebåndet. Jeg bruker veldig tykt garn,så med tynnere garn må du ha en del flere masker. Men det er lurt å ha et odde antall masker (ikke partall)

2. Strikk perlestrikk. Annenhver maske rett/vrang, og vrang på de maskene som var rett forrige runde. Hvis du har odde antall masker, begynner du alltid runden med en rett maske (det synes jeg er veldig greit). Strikk perlestrikk til pannebåndet er langt nok til å strekkes rundt hodet. Det må ikke være så stort at det ikke holder seg på plass. Du kan måle rundt hodet, og strikke pannebåndet 3-5cm mindre enn den lengden. 

3. Fell av og klipp en lang ende som du kan bruke til å sy pannebåndet sammen til en sirkel. 

4. Strikk den lille firkanten som skal være rundt for å lage “sløyfeformen.” Jeg la opp 7 masker, strikket perlestrikk ca 16 rader (nok til at den går rundt hele pannebåndet). Det er passe å lage den bittelitt lengre enn bredden på pannebåndet. Fest og etterlat en trådlengde som er lang nok til å sy sammen. 

5. Sy sammen pannebåndet til en sirkel. Denne skøyten vil ikke synes, så det gjør ikke noe om det ikke blir så fint. Brett det lille rektangelet over skøyten, og sy det fast på baksiden (til en liten ring rundt pannebåndet). Det er lurt å sy det godt fast i selve pannebåndet, så det ikke løsner senere, og ikke snur seg rundt. 

Lett som en plett!

Hvis noen synes oppskriften var vanskelig å forstå, kan jeg ta bilder underveis og lage et bedre innlegg. Skrik ut! 🙂

5 kommentarer

5 thoughts on “Hjemmestrikket pannebånd (med Tutorial)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *