Wisard’s fist rule

Categories H bok

“The vine was trouble, he thought again; this thing in the sky could be no less. He remembered what perople always said, “Trouble sires three children,” and knew immediately that he didn’t want to meet the third child.”

 

 

Boktittel: Wisard’s first rule

"Wizard's first rule" av Terry Goodkind

Forfatter: Terry Goodkind

 

Innhold: Richard er en skogsguide, og lever et enkelt liv helt til faren hans blir slaktet ned av den grusomme Darken Rahl. Da våkner det et oppdrag, og mange tråder begynner å spinne på Richard’s uforutsette skjebne. 

 

Min mening: Dette var en spennende bok, som gav meg den fantasy-gleden som jeg ikke har kjent på lenge. Men det var også den mest brutale og ekle fantasy-romanen jeg har lest til nå. Historien er spennende, og den har mange interessante personligheter, og en handling som får deg til å måtte lese videre. Den tar også opp mange interessante filosofiske ideer: kan smerte være noe godt? Hvordan henger hat og kjærlighet sammen? Hvem er egentlig ond, i en verden der alle gjør det de mener er riktig…? 

 

Terningkast: 4, men den grenser til en femmer. For meg er det nok de brutale scenene som ødelegger. Fantasy for meg skal være et eventyr. Og dette eventyret hadde litt for realistiske monstre, kanskje… Jeg talker sverd og blod. Men når det blir for visuelle beskrivelser av voldtekt, incest og vold mot barn mister jeg litt av den magiske lesergleden. 

 

BildeKilde

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *